مجله سیمدخت
0

RDNA 4: انقلاب ری تریسینگ در پردازنده‌های گرافیکی

RDNA 4: انقلاب ری تریسینگ در پردازنده‌های گرافیکی
بازدید 112

بر اساس اطلاعات لو رفته، نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی RDNA 4 شرکت AMD با چندین قابلیت جدید در فناوری ری تریسینگ عرضه خواهند شد.

در حالی که AMD همچنان روی طراحی پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی RDNA 4 کار می‌کند، اطلاعات فاش شده نشان می‌دهد که موتور پردازش ری تریسینگ این تراشه‌ها با بهبودهای چشمگیری همراه خواهد بود. انتظار می‌رود این قابلیت‌ها را در کارت‌های گرافیک جدید Radeon RX 8000 و کنسول PS5 Pro مشاهده کنیم. پیش از این نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که حاکی از بهینه‌سازی قابل توجه موتور ری تریسینگ در پردازنده‌های گرافیکی RDNA 4 بود.

اگرچه AMD تلاش زیادی برای پیشرفت در زمینه ری تریسینگ داشته، اما همواره در این زمینه با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. اگر معماری RDNA 4 بتواند پیشرفت قابل توجهی در این زمینه ارائه دهد، احتمالاً AMD خواهد توانست رقابت نزدیک‌تری با انویدیا داشته باشد. لازم به ذکر است که فناوری رهگیری پرتو AMD برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ با معرفی خانواده گرافیکی RDNA 2 (Radeon RX 6000) به کارت‌های گرافیک این شرکت اضافه شد، در حالی که انویدیا این قابلیت را در سال ۲۰۱۸ با نسل تورینگ (GeForce RTX 20) معرفی کرده بود.

RDNA 4: انقلاب ری تریسینگ در پردازنده‌های گرافیکی

به گفته Kepler، منبع معتبری که اطلاعات فاش شده از AMD را منتشر می‌کند، کنسول PS5 Pro نیز از بسیاری از این ویژگی‌های جدید بهره‌مند خواهد شد. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:

  • Double Ray Tracing Intersect Engine: این بهبود احتمالاً باعث افزایش کارایی رهگیری پرتو خواهد شد.
  • RT Instance Node Transform: جزئیات دقیق این قابلیت هنوز مشخص نیست؛ اما به‌نظر می‌رسد بر نحوه‌ی مدیریت اشیاء در صحنه‌های سه‌بعدی تأثیر خواهد گذاشت.
  • 64B RT Node: احتمالاً شاهد افزایش حافظه‌ی اختصاصی برای رهگیری پرتو باشیم که می‌تواند به بهبود عملکرد منجر شود.
  • Ray Tracing Tri-Pair Optimization: جزئیات این قابلیت فنی مشخص نیست؛ ولی به‌طور کلی باعث بهبود کارایی رهگیری پرتو می‌شود.
  • Change flags encoded in barycentric
  • BVH Footprint Improvement: روشی برای بهینه‌سازی برخورد اشیاء در صحنه‌های سه‌بعدی است. این بهبود احتمالاً باعث سرعت‌بخشیدن به محاسبات مربوط به برخورد اشیاء خواهد شد.
  • RT support for OBB and Instance Node Intersection: این قابلیت‌ها احتمالاً انعطاف‌پذیری بیشتری درزمینه‌ی رهگیری پرتو برای توسعه‌دهندگان بازی به‌ارمغان می‌آورند.

با توجه به اینکه AMD قصد ندارد در این نسل با مدل‌های رده بالای پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید انویدیا، یعنی سری Blackwell که در کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 استفاده می‌شوند، رقابت کند، انتظار نمی‌رود که شاهد معرفی رقبایی برای مدل‌هایی مانند RTX 5090 و RTX 5080 باشیم. از این رو، تمرکز بر بهبود عملکرد و بهینه‌سازی ری تریسینگ در سری RDNA 4 می‌تواند مؤثر و کارآمد باشد، به‌ویژه با توجه به بازی‌های جدیدی که به این تکنولوژی‌ها اهمیت بیشتری می‌دهند.

در پایان، دیدگاه‌های خود را در این زمینه با سیمدخت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید