مجله سیمدخت
0

آشنایی با سریال اکلایت: آخرین ساخته‌ی دنیای جنگ ستارگان

آشنایی با سریال اکلایت: آخرین ساخته‌ی دنیای جنگ ستارگان
بازدید 30

در این مقاله از سیمدخت به سراغ معرفی سریال «اکلایت» (The Acolyte)، که به دنیای وسیع «جنگ ستارگان» (Star Wars) افزوده شده، به بررسی تحقیقاتی می‌پردازد که یک جدای درباره‌ی زنجیره‌ای از جنایات انجام می‌دهد پرداخته ایم.

در دنیای «جنگ ستارگان» (Star Wars)، هیچ فیلم یا سریالی از ابتدای داستان با همان نقطه آغازین اثر قبلی شروع نمی‌شود. به عنوان مثال، جورج لوکاس در فیلم ۱۹۷۷ به گونه‌ای عمل کرد که گویی در حال ساخت فصل میانی یک سریال طولانی است؛ به همین دلیل، او نیازی به توضیح مفاهیمی مانند «شوالیه‌های جدای»، «جنگ‌های کلونی» یا «دوران کسل» نمی‌دید. لوکاس نقطه آغازین این مجموعه را به نحوی تعریف کرد که بسیاری از نویسندگان و کارگردانان بعدی تلاش کردند تا این مسیر را دنبال کنند: یعنی مستقیماً وارد داستان شوند و به جلو حرکت کنند. سریال «اکلایت» (The Acolyte) تا حدی موفق به تحقق این هدف شده است.

این سریال جدید در دنیای تلویزیونی «جنگ ستارگان»، با بحرانی که از مدت‌ها پیش آغاز شده و همچنان در حال گسترش است، شروع می‌شود؛ دقیقاً به سبک اصیل و آشنا برای این جهان. «اکلایت» با معرفی قوی و لحظات برجسته آغاز می‌شود که نویدبخش است. داستان این سریال با یک قتل آغاز می‌شود: زنی نقابدار و مرموز وارد یک مغازه نودل‌فروشی می‌شود و استاد جدای به نام ایندارا را هدف قرار می‌دهد تا با او وارد نبردی شود که با کشته شدن ایندارا به پایان می‌رسد.

آشنایی با سریال اکلایت: آخرین ساخته‌ی دنیای جنگ ستارگانمظنون اصلی این جنایت، اوشا، جدای سابق و در حال تمرین (یا پاداوان) است که به دلیل یک حادثه شخصی غم‌انگیز نتوانست آموزش خود را کامل کند و در میانه راه رها کرد. او از آن زمان به‌عنوان مکانیک سفینه فضایی مشغول به کار است. با وجود اینکه او در عمق فضا زندگی می‌کند، توسط صاحب نودل‌فروشی به‌عنوان قاتل شناسایی می‌شود. در این شرایط، معلم سابق اوشا، سول، وارد داستان می‌شود و به سختی می‌تواند باور کند که این زن جوان و آسیب‌دیده قادر به ارتکاب چنین جنایتی با خونسردی باشد. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا سول از وجود خواهر دوقلوی اوشا به نام «مِی» اطلاعی داشته است؟ کسی که به نظر می‌رسید سال‌ها پیش در یک آتش‌سوزی بزرگ، به همراه دیگر اعضای خانواده اوشا جان خود را از دست داده است.

داستان سریال «اکلایت» در پایان دوران «Star Wars: The High Republic» جریان دارد، تقریباً ۱۰۰ سال پیش از وقایع فیلم «Star Wars: Episode I – The Phantom Menace» (جنگ ستارگان: قسمت اول – تهدید شبح). در این سریال، «سول»، که یک جدای محترم و محبوب است، به همراه تیم خود در حال تحقیق درباره یک سری جنایات مختلف است که او را به گذشته‌ای دور و مرتبط با خود پیوند می‌زند؛ ماموریتی که او را با نیروهای شرور نیز روبرو می‌کند. در سال ۲۰۱۹، و با نمایش اولیه فیلم «Star Wars: The Rise of Skywalker» (جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر)، لزلی هدلند تمایل خود برای ساخت یک اثر جدید در دنیای «جنگ ستارگان» را اعلام کرد.

آشنایی با سریال اکلایت: آخرین ساخته‌ی دنیای جنگ ستارگان

او ایده‌ای برای یک سریال جدید از دنیای استار وارز برای لوکاس فیلم ارائه داد که شامل جزئیات دقیقی بود و برای یک مجموعه پنج فصلی مواد اولیه داشت. به همین دلیل، فرایند ساخت این سریال از میانه سال ۲۰۲۰ آغاز شد. در حال حاضر، برنامه‌هایی برای تولید فصل‌های بعدی وجود دارد، اما استودیوی سازنده هنوز به فصل دوم مجوز نداده است. دیزنی اعلام کرده که در روز نخست پخش، ۴.۸ میلیون نفر و در طی پنج روز اول، حدود ۱۱.۱ میلیون نفر این سریال را تماشا کرده‌اند. با این آمار، فصل اول سریال «اکلایت» بیشترین تعداد بیننده را در سرویس استریم دیزنی در سال ۲۰۲۴ کسب کرده است، هرچند که آمار پنج روز اول آن کمتر از سریال «آسوکا» بود که به ۱۴ میلیون بیننده رسید.

اما نکته عجیب درباره سریال «اکلایت»، تفاوت چشمگیر بین امتیازات منتقدان و بینندگان است. دوران حضور دنیای استار وارز در دیزنی همیشه با بحث‌هایی درباره کیفیت، استاندارد و اشباع بیش از حد همراه بوده است، که شامل پروژه‌های خوب و بدی می‌شود. ۱۵۰ منتقد در سایت راتن تومیتوز به رضایت ۸۵ درصدی از این سریال رسیدند و ۳۲ منتقد سایت متاکریتیک میانگین نمره ۶۷ را برای آن ثبت کردند. با این حال، نکته عجیب این است که ۷۵ هزار بیننده‌ای که در سایت IMDb نظر داده‌اند، به این سریال میانگین امتیاز ۳.۴ از ۱۰ داده‌اند. برخی پیش‌بینی کرده‌اند که این نظرات پایین قصد دارند تا این سریال را به کمترین امتیاز کاربران در ۵۰ سال اخیر دنیای استار وارز برسانند.

آشنایی با سریال اکلایت: آخرین ساخته‌ی دنیای جنگ ستارگان

بر اساس گزارش سایت Whip Media، سریال «اکلایت» به عنوان موردانتظارترین مجموعه جدید ماه ژوئن ۲۰۲۴ شناخته می‌شد. اما پس از آغاز پخش، نقدهای منفی زیادی در سایت‌های راتن تومیتوز، متاکریتیک و IMDb منتشر شد. به نظر می‌رسد که بعد از شروع پخش، یک کمپین گسترده‌ای برای نقد منفی سریال راه‌اندازی شده است؛ چرا که بخش زیادی از این نظرات به نظر می‌رسد یا توسط هوش مصنوعی تولید شده یا از حساب‌های کاربری جدید ثبت شده‌اند. تنها در عرض سه هفته، بیش از ۱۰ هزار نظر در راتن تومیتوز ثبت شد که رقمی بیش از دو برابر نظراتی است که پروژه‌های دیگر دنیای جنگ ستارگان که سال‌ها پیش منتشر شده بودند، دریافت کرده‌اند.

منتقدان به طور کلی معتقد بودند که سریال «The Acolyte» (اکلایت) به عنوان یک مجموعه جدید با پتانسیل تبدیل شدن به یک اثر مهم، ریسک‌های تازه‌ای را در دنیای افسانه‌های جنگ ستارگان می‌پذیرد و در عین حال سرگرمی جذابی از بازی با تله‌های مختلف کهکشانی را ارائه می‌دهد. منتقد سایت گاردین نیز نوشته است که سریال «اکلایت» می‌تواند با خالقان و مخاطبان خود یک شروع تازه و بدون نیاز به حل مسائل گذشته داشته باشد. با توجه به نظرات منتقدان و آمار بینندگان، به نظر می‌رسد که «اکلایت» ارزش تماشا را دارد و تجربه‌ای سرگرم‌کننده برای مخاطبان فراهم می‌آورد.

سریال های مشابه سریال اکلایت

آشنایی با سریال اکلایت: آخرین ساخته‌ی دنیای جنگ ستارگان

سریال The Mandalorian (مندلورین)

  • بازیگران: پدرو پاسکال، کارل ویترز و ورنر هرتسوک
  • سال پخش: ۲۰۱۹ تاکنون

خلاصه داستان: پس از داستان‌های جنگو و بوبا فت، جنگجوی جدیدی در دنیای جنگ ستارگان معرفی شده است. سریال «مندلورین» در دوران پس از سقوط امپراتوری و قبل از ظهور فرست اوردر روایت می‌شود. این داستان به ما می‌گوید درباره یک مبارز تنها و تفنگ‌دار که در نواحی دورافتاده و حاشیه‌ای کهکشان، دور از قدرت و نفوذ جمهوری جدید، زندگی می‌کند. «مندلورین» مجموعه‌ای است که در آن سبک وسترن و فضایی به زیبایی ترکیب شده‌اند؛ این سریال اولین لایو اکشن از مجموعه استار وارز است. داستان سریال پنج سال پس از پایان رویدادهای فیلم «Return of the Jedi» آغاز می‌شود.

آشنایی با سریال اکلایت: آخرین ساخته‌ی دنیای جنگ ستارگان

سریال Firefly (فایرفلای)

  • بازیگران: ناتان فیلیون، جینا تورس و آلن تودیک
  • سال پخش: ۲۰۰۲

خلاصه داستان: پانصد سال آینده، یک گروه خائن و مرتد سوار یک وسیله نقلیه فضایی کوچک می‌شوند و به‌دنبال نجات خود در طی سفری به مناطق ناشناخته کهکشان هستند. در این مسیر، آن‌ها باید از دست جناح‌های متخاصم و ماموران مقامات که به دنبالشان هستند، فرار کنند و از دستگیری نجات یابند.

آشنایی با سریال اکلایت: آخرین ساخته‌ی دنیای جنگ ستارگان

سریال Star Trek: The Next Generation (پیشتازان فضا: نسل بعدی)

  • بازیگران: پاتریک استوارت، جاناتان فریکس و لوار بارتون
  • سال پخش: ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴

خلاصه داستان: «ستاره‌های جدید، داستان‌های جدید و دنیاهای جدید برای کشف» در دوران ۷۰ سال پس از کاپیتان کرک، کاپیتان ژان لوک پیکارد به همراه همکاران متنوع خود، از جمله یک کلینگون، به سفری فضایی هفت ساله می‌رود. در این سفر، آن‌ها با انواع جدیدی از زندگی و دشمنان مختلفی همچون بورگ، کیو و فرنگی روبرو می‌شوند. سریال «نسل جدید» سومین مجموعه در دنیای Star Trek و دومین دنباله مستقیم «Star Trek: The Original Series» است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *