مجله سیمدخت
0

انواع خواص سیر برای سلامتی

انواع خواص سیر برای سلامتی
بازدید 49

«بوش اذیتم می‌کنه»، «نمی‌شه نخورم؟» اگر شما هم سیر را در برنامه غذایی روزانه خود دارید، احتمالاً این جملات برایتان آشناست. با وجود بوی تند و آزاردهنده سیر، نباید از فواید آن غافل شد. سیر یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان سرماخوردگی، سرفه و گلودرد است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر به بهبود سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در زنان و افزایش عملکرد بدن در مردان کمک می‌کنند. همچنین، آلیسین موجود در سیر مانع از لخته شدن پلاکت‌های خون می‌شود. ورزشکاران نیز می‌توانند برای کاهش خستگی ناشی از تمرینات ورزشی، به مصرف روزانه سیر روی آورند. در این مقاله به بررسی خواص سیر پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

خواص سیر برای لاغری

سیر از ذخیره شدن سلول‌های چربی جلوگیری می‌کند. همچنین به سوزاندن چربی‌های بیشتر و کاهش LDL (کلسترول بد) منجر می‌شود. مواد مغذی موجود در یک حبه سیر برای افزایش سوخت و ساز بدن و جلوگیری از چاقی مفید هستند.

خواص سیر ناشتا

بدن انسان پس از استراحت و خواب شبانه آماده جذب مواد مغذی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود اکثر خوراکی‌های تقویتی مانند قرص آهن یا سیر را صبح‌ها و به صورت ناشتا میل کنید. خوردن سیر آن هم با معده خالی باکتری‌های درون معده شما را از بین خواهد برد.انواع خواص سیر برای سلامتی

خواص سیر برای پوست

سیر مانع خوبی برای به وجود آمدن جوش و آکنه‌های روی صورت است. تبخال، پسوریازیس و انواع تاول را می‌توان با استفاده از آب سیر از بین برد. با آغشته کردن پوست صورت به آب سیر می‌توانید از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش و بروز علائم پیری جلوگیری کند.

خواص سیر برای زنان

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای زنان است، اما مصرف سیر می‌تواند به کنترل و درمان این مشکل کمک کند. سیر تازه یا عصاره آن سرشار از آنتی‌اکسیدان است که قادر به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌باشد. به این ترتیب، سیر می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر نقش مهمی در باروری و سلامت جنسی زنان دارند. همچنین، سیر به حفظ تعادل باکتری‌های واژن و درمان عفونت‌های آن کمک می‌کند.

در دوران یائسگی، ترشح پروتئین ستوکین در زنان به صورت نامنظم صورت می‌گیرد و این مسئله منجر به کاهش تولید استروژن می‌شود. مصرف سیر می‌تواند به جبران کمبود استروژن تا حدی کمک کند. برای بهره‌مندی از خواص سیر، می‌توانید مقداری عصاره سیر را به چای یا عسل خود اضافه کنید. همچنین، مصرف یک حبه سیر یک روز قبل از تخمک‌گذاری، در سالاد یا سایر وعده‌های غذایی، می‌تواند شانس باروری را افزایش دهد.انواع خواص سیر برای سلامتی

خواص سیر برای روده و معده

سیر با دارا بودن مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان، به محافظت از بدن در برابر سرطان‌های روده، معده، ریه، پروستات، کبد و مثانه کمک می‌کند. مصرف سیر می‌تواند از نفوذ باکتری‌های معده به روده جلوگیری کند. در طب سنتی، سیر به عنوان یک سم‌زدای قوی برای معده شناخته می‌شود و مصرف روزانه آن می‌تواند به از بین بردن انگل‌ها و کرم‌های روده کمک کند. همچنین، آب سیر تازه از رشد باکتری‌ها در مثانه جلوگیری کرده و مانع از بروز عفونت‌های مجاری ادراری می‌شود.

خواص سیر برای سرماخوردگی

سیر خام، به دلیل وجود گوگرد و آلیسین، دارای خواص آنتی‌بیوتیکی است و به دفع سموم از بدن و پاکسازی سیستم گوارشی کمک می‌کند. این گیاه می‌تواند از سرفه و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی پیشگیری کند. برای درمان سرماخوردگی، مصرف دو حبه سیر به صورت ناشتا مفید است. اگر کودک یا نوزادتان سرما خورده است، می‌توانید یک حبه سیر را پوست بکنید، از وسط آن نخ رد کنید و سیر را به گردن کودک آویزان کنید تا به بهبود سرماخوردگی او کمک کند.

خواص سیر برای قلب و مغز

آلیسین موجود در سیر باعث اکسیداسیون LDL (کلسترول بد) شده و رشد آن را متوقف می‌کند. مصرف منظم سیر می‌تواند احتمال لخته شدن خون را کاهش داده و از بروز ترومبوآمبولی جلوگیری کند. سیر همچنین به کاهش فشار خون کمک می‌کند، بنابراین افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند می‌توانند برای کنترل آن، سیر را به صورت روزانه مصرف کنند. به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، سیر به سلامت مغز نیز کمک کرده و از بروز بیماری‌های عصبی نظیر آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند.

خواص سیر برای واریس پا

مصرف مداوم سیر می‌تواند به درمان واریس پا کمک کند. سیر به دلیل تأثیر مثبت بر بهبود گردش خون و کاهش فشار خون، قادر است تورم رگ‌ها را کاهش دهد.

خواص سیر برای کبد

سیر به خاطر ویتامین B6، سلنیوم و ویتامین C، که آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند، از رسوب کلسترول بد در کبد جلوگیری کرده و از بروز مشکلات کبدی مانند سیروز جلوگیری می‌کند. برای پاکسازی سموم کبد با سیر، می‌توانید هر روز صبح و ناشتا یک حبه سیر له شده را درون یک لیوان آب حل کرده و بنوشید. همچنین، می‌توانید سیر و لیمو را در مخلوط‌کن بریزید و بجوشانید، سپس مواد به دست آمده را از صافی عبور داده و عصاره آن را بنوشید.انواع خواص سیر برای سلامتی

خواص سیر برای ورزشکاران

سیر یکی از مواد غذایی مفید برای بهبود عملکرد بدنی است. در گذشته، از سیر برای درمان خستگی و افزایش فعالیت‌های بدنی کارگران استفاده می‌شد. ورزشکارانی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، با مصرف سیر می‌توانند با اطمینان بیشتری ورزش کرده و ضربان قلب و ظرفیت ورزشی خود را بهبود بخشند. برای افزایش استقامت در ورزش، می‌توانید مخلوطی از آب و سیر را مصرف کنید. سیر همچنین به کاهش میزان سرب در خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

خواص سیر ترشی

سیر ترشی یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین دسرهای ایرانی است. ترکیب سیر و سرکه علاوه بر تقویت اشتها، به بهبود فرایند هضم غذا، سم‌زدایی و پاکسازی خون کمک می‌کند. سرکه موجود در این دسر تأثیر زیادی در افزایش متابولیسم بدن و چربی‌سوزی دارد. به همین دلیل، در بسیاری از مناطق ایران، سیر ترشی به همراه غذاهای چرب مانند دیزی و آبگوشت مصرف می‌شود.

جمع بندی

سیر نه تنها به عنوان یکی از ادویه‌های اصلی در آشپزی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه به شکل خام نیز در ترشی‌ها و سالادها مصرف می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر به درمان مشکلات مختلفی از جمله سرماخوردگی، سرفه‌های مداوم، دندان‌درد و یبوست کمک می‌کند. علاوه بر این، سیر با داشتن آلیسین از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری کرده و به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و واریس پا کمک می‌کند. برای افرادی که با مشکلات باروری مواجه هستند، سیر می‌تواند یک راه‌حل مفید باشد، اما اگر باردار هستید، مصرف سیر باید تحت نظر پزشک انجام شود.

اگر می خواهید درباره ی مصرف آبلیمو برای کبد چرب بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *