به گزارش منابع معتبر، شرکت اینتل در سال ۲۰۲۲ در رقابت برای بستن قرارداد طراحی و ساخت تراشه پلیاستیشن ۶ از شرکت AMD شکست خورد. این ناکامی ضربه بزرگی به تلاشهای اینتل برای راهاندازی تجارت نوپای تولید قراردادی وارد کرده است. دو منبع تأیید کردهاند که اگر اینتل موفق میشد در این رقابت با AMD و شرکت تولید نیمهرساناهای تایوان پیروز شود، میتوانست میلیاردها دلار درآمد و تولید هزاران ویفر سیلیکونی در ماه را تجربه کند. در واقع، اینتل و AMD تنها مدعیان اصلی این قرارداد بودند.
پیروزی در تجارت ساخت تراشه پلیاستیشن ۶ میتوانست به عنوان یک موفقیت بزرگ برای بخش طراحی اینتل محسوب شود و همچنین به پیشرفتهای تولید قراردادی این شرکت و تجارت بخش Foundry Unit کمک کند؛ بخشی که به عنوان محور برنامه پت گلسینگر (Pat Gelsinger)، مدیرعامل اینتل، شناخته میشود. این بخش در واقع یک واحد تجاری در اینتل است که به جای تمرکز بر تولید محصولات خود، بر تولید قطعات برای مشتریان خارجی متمرکز است. گلسینگر در سال ۲۰۲۱ برنامههای خود برای ایجاد این واحد را اعلام کرد و به طور رسمی در فوریهی سال جاری آن را در رویدادی در سن خوزه کالیفرنیا راهاندازی کرد. اگرچه قرارداد تراشههای پلیاستیشن از بخش طراحی اینتل ناشی میشد، اما میتوانست به شکل قابل توجهی به عملکرد مالی کسبوکار جدید این شرکت کمک کند.
بهطور کلی، کنسولهای سونی در طول نیمدورهای پنج ساله بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه فروش دارند. برای طراحان تراشه، بازار کنسولها معمولاً حاشیه سود کمتری نسبت به محصولات دیگر مانند تراشههای هوش مصنوعی با حاشیه بیش از ۵۰ درصد دارد. با این حال، این بازار یک فرصت پایدار است که میتواند از فناوریهای قبلاً توسعهیافته یک شرکت بهرهبرداری کند. همچنین، کسبوکار سونی میتوانست به بهبود فعالیتهای تولید قراردادی اینتل کمک کند که به دنبال مشتریان بزرگ جدید است. طبق اظهارات دو منبع، اختلاف نظر در مورد میزان سود اینتل از هر تراشهای که به این غول الکترونیکی ژاپنی فروخته میشود، مانع از توافق بر سر قیمت بین این دو شرکت شده است. در عوض، فرآیند مناقصه شامل چندین شرکت، از جمله Broadcom، بود، اما در نهایت به اینتل و AMD محدود شد و در نهایت AMD بهعنوان برنده قرارداد انتخاب گردید.
مذاکرات بین سونی و اینتل در سال ۲۰۲۲ به مدت چندین ماه ادامه داشت و شامل جلساتی بین مدیران عامل، دهها مهندس و مدیران اجرایی بود. یکی از سخنگویان اینتل در پاسخ به گزارشهایی درباره مذاکرات مربوط به پلیاستیشن ۶ و ناکامی اینتل در این زمینه، اظهار نظر کرد:
ما به شدت با این گزارش مخالفیم اما قرار نیست در مورد مکالمات مشتریهای فعلی یا بالقوه اظهار نظر کنیم. ما مشتریان بسیار خوبی در سراسر کسب و کار خود داریم و روی نوآوری برای رفع نیازهای آنها متمرکز هستیم.
البته سایر طرفهای مذاکره واکنشی به این گزارشات نشان ندادهاند. همانطور که احتمالاً حدس زدهاید، نسل فعلی کنسولهای پلیاستیشن سونی از تراشههای سفارشی ساخته شده توسط AMD بهره میبرد. سونی اخیراً پلیاستیشن ۵ پرو را معرفی کرده، اما هنوز نسل بعدی این کنسولها را رونمایی نکرده است. جالب است که سونی اعلام کرده در سال ۲۰۲۳، ۲۰.۸ میلیون دستگاه از نسل اول پلیاستیشن ۵ را به فروش رسانده است. مانند سایر شرکتهای بزرگ فناوری مثل گوگل و آمازون که برای طراحی و ساخت تراشههای هوش مصنوعی سفارشی به تأمینکنندگان خارجی وابستهاند، سونی نیز برای تولید پردازندههای سیستمهای خود به پیمانکاران مجرب اتکا دارد. طراحان تراشههای کنسولها معمولاً تلاش میکنند تا از سازگاری با بازیهای نسخههای قبلی اطمینان حاصل کنند تا کاربران بتوانند بازیهای قدیمیتر را روی سختافزار جدید اجرا کنند. طبق گفته منابع، همکاری با اینتل به جای AMD، که تراشه پلیاستیشن ۵ را تولید کرده، خطر از دست رفتن این ویژگی را افزایش میداد، که این موضوع باعث بحث بین مهندسان و مدیران اینتل و سونی شده است.
در واقع، اطمینان از سازگاری با نسخههای قبلی پلیاستیشن هزینهبر بوده و نیاز به استفاده از منابع مهندسی زیادی داشته است. اجازه دادن به کاربران پلیاستیشن برای اجرای بازیهایی که برای سیستمهای قدیمیتر خریداری کردهاند، یکی از ویژگیهایی است که سونی معمولاً در سیستمهای نسل بعدی خود لحاظ میکند. اینتل، که موج اول رونق هوش مصنوعی را به دلیل سلطه Nvidia و AMD از دست داد، در ماه آگوست گزارشی از یک سهماهه فاجعهبار ارائه کرد.
همچنین این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ۱۵ درصد از نیروی کار خود را کاهش دهد تا ۱۰ میلیارد دلار صرفهجویی کند و برنامهای برای کاهش هزینههای توسعه کارخانههای خود نیز آماده کرده که اساس استراتژی جدید آن به شمار میرود.
چندین منبع اعلام کردهاند که جدایی ناگهانی لیپبو تان، یکی از اعضای برجسته هیئت مدیره، به دلیل اختلافات در مورد آینده اینتل، به چالشهای این شرکت افزوده است، در حالی که گلسینگر و دیگر مدیران اینتل به تازگی برنامههایی را در یک جلسه به هیئت مدیره ارائه کردند.
همچنین به نقل از یک منبع آشنا، بحثهای هیئت مدیره این شرکت از یک نشست برنامهریزی شده لو رفته که به نظر میرسد شامل ایدههایی در مورد حذف کسبوکارهایی است که اینتل دیگر توان تأمین مالی آنها را ندارد. انتظار میرود مدیران در مورد آینده واحد تراشههای قابل برنامهریزی اینتل، یعنی Altera، از جمله فروش احتمالی و توسعه تولید آن در آلمان مذاکراتی داشته باشند.
در زمان تصدی گلسینگر، اینتل عملیات طراحی و تولید خود را تفکیک کرده و نتایج مالی را بهطور جداگانه از سهماهه اول گزارش کرد. در ماه آوریل، این شرکت زیان ۷ میلیارد دلاری در بخش تولید را افشا کرد. اینتل در تلاش است تا یک مشتری پیدا کند که بتواند بهطور عمومی در مورد اولین فرآیند تولید خود، معروف به ۱۸A، با شرکتهای دیگر صحبت کند. منابع مختلف اعلام کردهاند که اگر اینتل برنده قرارداد تراشه پلیاستیشن ۶ میشد، میتوانست برای بیش از پنج سال واحد Foundry خود را فعال نگه دارد.
همچنین، طبق پیشبینیهای داخلی اینتل، کسبوکار کنسولی سونی میتوانست در طول قرارداد حدود ۳۰ میلیارد دلار سود برای این شرکت به ارمغان آورد. در پایان یک قرارداد بلندمدت با سونی، این شرکت میتوانست مشتریان بزرگ جدیدی را برای تلاشهای تولید قراردادی خود جذب کند، زیرا اینتل هنوز در تلاش است تا مشتریان را به فرآیند پیشرفته ۱۸A خود جذب کند.
منبع: Reuters
نظرات کاربران