مجله سیمدخت
0

تفاوت گلت و کراتینه مو

تفاوت گلت و کراتینه مو
بازدید 40

گلت مو چیست؟ داشتن موهای صاف و درخشان خواسته بسیاری از افراد است، اما همه به‌طور طبیعی موهای لخت ندارند. افرادی که موهای وز دارند، ممکن است بخواهند موهای خود را صاف کنند. یکی از روش‌های محبوب و با ماندگاری نسبتا بالا برای صاف کردن مو، گلت مو است. این روش نیز مانند سایر روش‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد که آگاهی از آن‌ها قبل از اقدام به گلت مو ضروری است. در این مطلب قصد داریم علاوه بر بیان فواید و عوارض گلت کردن مو، درباره نحوه انجام، انواع آن و نکات مراقبتی قبل و بعد از گلت کردن اطلاعاتی ارائه دهیم. تا پایان این مقاله با ما در مجله سیمدخت همراه باشید.تفاوت گلت و کراتینه مو

گلت مو یکی از روش‌های صاف کردن مو است. وز شدن موها عمدتاً به دلیل وجود پیوندهای گوگردی بین پیوندهای پروتئینی است. در فرآیند گلت مو، از مواد شیمیایی‌ای استفاده می‌شود که می‌توانند این پیوندهای گوگردی را شکسته و از بین ببرند. به این ترتیب، موها به مدت حدود ۴ تا ۶ ماه نرم، صاف و بدون وز باقی می‌مانند.

انواع گلت مو

گلت مو‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: گلت صفر و گلت قوی.تفاوت گلت و کراتینه مو

1. گلت صفر

برای موهای معمولی، کم‌پشت، نازک و موهایی که وز کمتری دارند مناسب است. مدت زمان مورد نیاز برای باقی ماندن مواد گلت صفر روی موها حدود ۲۵ دقیقه است.

2. گلت قوی

برای موهای پرپشت و با وز شدید مناسب است و مواد باید حدود ۳۰ دقیقه روی موها باقی بمانند.

به طور کلی، سه نوع گلت برای انواع مختلف موها وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

گلت صفر

این محصول برای موهایی که به صورت طبیعی دارای فر و حالت وز زیادی هستند، مناسب است.

گلت یک

این گلت برای موهایی با فر و به ویژه برای موهای رنگ شده مناسب است.

گلت دو

این گلت نیز برای موهای با فر، رنگ شده و آسیب دیده مناسب است.

تفاوت کراتین و گلت مو چیست؟

از آنجایی که کراتین مو نیز یکی از روش‌های صاف و لخت کردن موهاست، این سؤال مطرح می‌شود که کدام روش بهتر است؟ این دو روش چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در پاسخ باید گفت که انتخاب روش مناسب برای صاف کردن مو به نوع مو و سلیقه شخصی بستگی دارد و نمی‌توان یکی از این دو روش را به طور قطع برتر دانست.

در روش کراتینه، موها صاف و نرم می‌شوند بدون اینکه تغییرات در ساختار و بافت پروتئینی مو ایجاد شود، در حالی که در روش گلت مو، ساختار پروتئینی مو تغییر می‌کند. علاوه بر این، کراتینه مو باعث تقویت ریشه و ساقه موها می‌شود که برای موهای خشک و آسیب دیده مناسب است، اما گلت مو برای موهای خشک و رنگ‌شده مناسب نیست و به این نوع موها آسیب زیادی می‌رساند.

گلت مو به چه صورت انجام می‌شود؟تفاوت گلت و کراتینه مو

حال که با تفاوت دو روش کراتینه و گلت مو آشنا شدید، به نحوه انجام گلت مو می‌پردازیم. یکی از نکات مهم این است که گلت مو را حتماً باید افراد حرفه‌ای و آموزش دیده انجام دهند زیرا مدت زمانی که مواد روی مو باقی می‌ماند بسیار اهمیت دارد تا آسیبی به بافت مو وارد نشود.

آرایشگران حرفه‌ای ابتدا موها را به چند قسمت تقسیم می‌کنند تا مواد به طور یکنواخت به موها برسند. سپس ساقه مو با فاصله چند سانتی‌متری از ریشه به مواد آغشته می‌شود. بعد از بیست دقیقه، ریشه‌ها نیز گلت می‌شوند. ریشه موها باید پنج تا ده دقیقه آغشته به مواد باقی بمانند و سپس سریعا با آب ولرم شسته شوند تا بوی گلت از موها رفع شود.

اگر موها به خوبی شسته نشوند، باقی‌مانده مواد گلت باعث خرد شدن و شکستن موها می‌شود. در نهایت از یک نوترالیزور یا همان خنثی‌کننده استفاده می‌شود که آن هم به مدت پنج تا ده دقیقه روی موها باقی می‌ماند و سپس شسته می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، زمان در این فرایند اهمیت زیادی دارد. اگر مواد گلت به اندازه کافی روی مو باقی نماند، نتیجه مورد نظر به دست نخواهد آمد. از سوی دیگر، اگر بیش از حد باقی بماند، ممکن است به پوست سر و موها آسیب برساند و حتی باعث ریزش مو شود. بنابراین، حتما به مسئله زمان توجه کنید!

 مزایا و عوارض گلت مو

مزایا

1. اثرگذاری سریع: در عرض نیم ساعت می‌توان موها را صاف و نرم کرد.

2. عدم نیاز به ابزارهای حرارتی

3. تنوع محصولات: امکان انتخاب محصول متناسب با نوع مو.

عوارض

1. تا زمان رفع اثرات گلت مو، امکان فر کردن و براشینگ مو وجود ندارد.

2. آسیب به موها در صورت انجام توسط افراد کم‌تجربه یا استفاده از مواد بی‌کیفیت.

3. تغییر در پیوندها و ساختار مو، که باعث خشکی موها می‌شود.

4. در صورت استفاده بر روی موهای دکلره یا رنگ شده، ایجاد موخوره شدید.

نکات مراقبتیتفاوت گلت و کراتینه مو

برای کاهش عوارض ناشی از گلت مو، به موارد زیر توجه کنید:

  • از رنگ کردن موها حدود پنج تا شش ماه قبل از گلت کردن خودداری کنید.
  • در صورت وجود موخوره، موها را کوتاه کنید.
  • از مواد باکیفیت و اصل استفاده کنید.
  • گلت مو را به افراد حرفه‌ای بسپارید.
  • پس از گلت کردن، به موها رسیدگی کنید و از سرم‌ها و تقویت‌کننده‌های مختلف استفاده کنید.
  •  از شامپوهای مرطوب‌کننده و حفظ‌کننده چربی استفاده کنید.
  •  قبل از حمام، از روغن‌هایی مانند روغن بادام و آرگان برای تقویت ریشه و ساقه موها بهره بگیرید.

تأثیر مواد گلت مو روی آرایشگران

تمام موادی که برای صاف کردن مو استفاده می‌شوند، خطرناک و سرطان‌زا هستند. استفاده مکرر از این مواد می‌تواند به سوزش چشم، خارش و حساسیت‌های پوستی، تهوع، سردرد و مشکلات تنفسی منجر شود. برای کاهش این عوارض جانبی، استفاده از دستکش و ماسک‌های ضدشیمیایی قوی الزامی است.

هزینه گلت مو

این مورد بسته به عواملی مانند برند و نوع محصول مورد استفاده، مهارت آرایشگر، نوع و حجم مو، و مقدار موادی که برای گلت کردن مصرف می‌شود، متفاوت است.

جمع‌بندی

گلت مو یکی از روش‌های صاف کردن مو است که با تخریب پیوندهای گوگردی که باعث وز شدن موها می‌شوند، موهایی نرم و لخت به ارمغان می‌آورد. برای این منظور از انواع گلت صفر و قوی متناسب با نوع مو و شدت وزی استفاده می‌شود. این روش مانند هر روش دیگری مزایا و معایب خود را دارد که آگاهی از آن‌ها قبل از اقدام به انجام آن ضروری است. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که حتماً از افراد حرفه‌ای برای گلت کردن مو کمک گرفته شود تا آسیب به موها به حداقل برسد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید!

اگر شما هم بدنبال داشتن موهایی صاف و زیبا هستید، به احتمال زیاد مطلب بوتاکس مو یا کراتین مو، کدام روش مناسب شما است؟ مناسب شماست.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *