مجله سیمدخت
0

برای جلوگیری از ریزش مو از چه محصولاتی استفاده کنیم؟ 

برای جلوگیری از ریزش مو از چه محصولاتی استفاده کنیم؟ 
بازدید 30

امروزه ریزش مو یکی از شایع ترین موضوعاتی است که هم برای خانم ها و هم آقایان رنج آور است. داشتن موی سالم و پرپشت تا حد زیادی در زیبایی تاثیر گذار است به همین منظور تصمیم گرفته ایم که به معرفی محصولات موثر در کنترل ریزش مو بپردازیم.

اگر می خواهید ریزش موی خود را کنترل کرده و یا به طور کامل از بین ببرید، می بایست ابتدا علت آن را جویا شوید و از بهترین محصولات ضد ریزش مو مانند شامپوهای ضد ریزش، مکمل های ضد ریزش و رشد مجدد مو و سرم های پر پشت کننده و ضخیم کننده استفاده کنید.

ریزش مو چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

 

ریزش مو که به عنوان آلوپسی نیز شناخته می شود، وضعیتی است که با ریزش تدریجی یا ناگهانی مو از پوست سر یا سایر قسمت های بدن مشخص می شود. ریزش مو می تواند به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی، داروها، استرس، کمبودهای تغذیه ای و برخی عوامل سبک زندگی رخ دهد.

ریزش مو می تواند به اشکال مختلف مانند نازک شدن موها، لکه های طاس یا ریزش کلی مو ظاهر شود. این می تواند هم مردان و هم زنان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد و هم می تواند تأثیر قابل توجهی بر عزت نفس و کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

گزینه های درمانی ریزش مو بسته به علت زمینه ای متفاوت است و ممکن است شامل داروها، درمان های موضعی، تغییر شیوه زندگی و در برخی موارد، روش های جراحی مانند کاشت مو باشد.

چه عواملی موجب ریزش مو می شود؟

ژنتیک

سابقه خانوادگی ریزش مو می تواند عامل اصلی در تعیین اینکه آیا فردی دچار ریزش مو می شود یا خیر. برای پی بردن به این موضوع کافیست شرایط پوست و مو خانواده و یا اجداد خود را بررسی کنید.

تغییرات هورمونی

عدم تعادل هورمونی، مانند مواردی که در دوران بارداری، یائسگی یا اختلالات تیروئید رخ می دهد، می تواند منجر به ریزش مو شود.

شرایط پزشکی

برخی شرایط پزشکی مانند آلوپسی ، عفونت های پوست سر و تریکوتیلومانیا می توانند باعث ریزش مو شوند.

مصرف برخی داروها

برخی از داروها مانند داروهای شیمی درمانی، رقیق کننده های خون و داروهای ضد افسردگی می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ریزش مو شوند.

استرس

استرس فیزیکی یا احساسی می تواند منجر به ریزش موی موقت شود که به نام تلوژن افلوویوم شناخته می شود.

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی ضروری مانند آهن، روی و ویتامین D می تواند به ریزش مو کمک کند.

شیوه های آرایش مو

برای جلوگیری از ریزش مو از چه محصولاتی استفاده کنیم؟ 

حالت دادن به حرارت زیاد، مدل موهای سفت (مانند دم اسبی)، و درمان های شیمیایی می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود.

سن

با بالا رفتن سن افراد، فولیکول های موی آن ها ممکن است کمتر فعال شود و منجر به نازک شدن موها و در نهایت ریزش مو شود.

اختلالات خود ایمنی

شرایطی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید می توانند باعث حمله سیستم ایمنی به فولیکول های مو و در نتیجه ریزش مو شوند.

پوست سر ضعیف

شرایطی مانند شوره سر، پسوریازیس و درماتیت سبورئیک می تواند بر سلامت پوست سر تأثیر بگذارد و به ریزش مو کمک کند.

از چه محصولاتی برای درمان ریزش مو استفاده کنیم؟

محصولات مختلفی برای کمک به درمان ریزش مو در در بازار وجود دارد، اما مناسب ترین گزینه به علت اصلی ریزش مو بستگی دارد. یعنی ابتدا باید از علت ریزش مطلع شوید و بعد به فکر درمان آن باشید.

برخی از محصولات و درمان های رایج برای ریزش مو عبارتند از:

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک داروی موضعی بدون نسخه است که مستقیماً روی پوست سر استفاده می شود تا رشد مو را تحریک کند و از ریزش بیشتر مو جلوگیری کند. در فرمولاسیون ها و قدرت های مختلف مانند فوم یا مایع موجود است.

فیناستراید

فیناستراید یک داروی تجویزی است که به صورت خوراکی برای کمک به درمان طاسی الگوی مردانه با مهار هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) که با ریزش مو مرتبط است، مصرف می شود.

شامپوها و نرم کننده های رشد مو

شامپوها و نرم کننده های تخصصی با موادی مانند بیوتین، کافئین، کتوکونازول و سایر مواد مغذی فرموله شده اند که می توانند به رشد مو و بهبود سلامت کلی پوست سر و مو کمک کنند.

لیزر درمانی

دستگاه های لیزر درمانی سطح پایین (LLLT) مانند شانه های لیزری یا کلاه ایمنی می توانند برای تحریک فولیکول های مو و تقویت رشد مو استفاده شوند.

مکمل های غذایی

مکمل های حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مانند بیوتین، آهن، روی و اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به رشد موی سالم کمک کرده و از ریزش مو به دلیل کمبودهای تغذیه ای جلوگیری کنند.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

درمان با پی آر پی شامل تزریق فرم غلیظی از پلاسمای خون خود بیمار به پوست سر برای تحریک فولیکول های مو و تقویت رشد مو است.

جراحی کاشت مو

برای جلوگیری از ریزش مو از چه محصولاتی استفاده کنیم؟ 

در موارد ریزش موی پیشرفته یا دائمی، جراحی کاشت مو می تواند با کاشت فولیکول های مو از یک قسمت سر به مناطق طاسی، گزینه موثری برای بازیابی موهای از دست رفته باشد.

قبل از شروع هر گونه درمان برای ریزش مو، مهم است که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص پوست مشورت کنید تا علت اصلی ریزش مو را مشخص کنید و یک برنامه درمانی شخصی متناسب با نیازهای خاص خود تهیه کنید.

امروزه ریزش مو بسیار شایع شده است اما بهتر است قبل از بروز هرگونه مشکل، فکری برای درمان آن داشته باشید. قبل از خرید و استفاده هرگونه قرص و شامپو برای درمان ریزش مو، بهتر است علت آن را مطلع شوید زیرا ریزش مو دلایل متفاوتی دارد. پیشنهاد می کنیم تا حد امکان خودسرانه عمل نکنید و حتما آزمایش های مربوطه را انجام دهید. ژنتیک، مصرف برخی از داروها، افزایش سن و … همگی از دلایل ریزش مو بشمار می روند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *