مجله سیمدخت
0

جنگ روهیریم: چرا این انیمه ارباب حلقه‌ها، طرفداران را هیجان‌زده کرده است؟

جنگ روهیریم: چرا این انیمه ارباب حلقه‌ها، طرفداران را هیجان‌زده کرده است؟
بازدید 21

تاثیرگذاری و اهمیت سه‌گانه اصلی «ارباب حلقه‌ها» بر کسی پوشیده نیست و جهان‌سازی شگفت‌انگیز جی. آر. آر. تالکین نیز قابل انکار نیست. به همین دلیل، هر بار که پروژه‌ای جدید از دنیای «ارباب حلقه‌ها» معرفی می‌شود، هیجان زیادی به دنبال دارد. حتی پس از آغاز ناامیدکننده فصل اول سریال «حلقه‌های قدرت»، طرفداران همچنان برای فصل دوم آن لحظه‌شماری می‌کنند. اکنون، به زودی با یک اثر کاملاً متفاوت مواجه خواهیم شد: انیمه «ارباب حلقه‌ها: جنگ روهیریم» (Lord of the Rings: The War of the Rohirrim) که به این مجموعه از زاویه‌ای تازه نزدیک می‌شود.

برای طرفداران دوآتشه‌ی تالکین یا فیلم‌های قبلی «ارباب حلقه‌ها»، «جنگ روهیریم» چیزی فراتر از یک پیش‌درآمد ساده است. این انیمه قصد دارد بخش مهمی از تاریخ سرزمین میانه را روایت کند، با تمرکز بر شخصیت افسانه‌ای هلم همرهند (Helm Hammerhand)، جنگ‌های او با دانلندینگ‌ها (Dunlendings) و نبردهای حماسی که سلطنت او را شکل داده‌اند. جذابیت این اثر به قالب انیمه آن بازمی‌گردد، مدیومی ناشناخته و متفاوت برای جهان «ارباب حلقه‌ها». با این رویکرد نوین و حضور تعدادی از شخصیت‌های محبوب، «جنگ روهیریم» در حال حاضر بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و می‌تواند توجه زیادی را جلب کند.

انیمه جدید «ارباب حلقه‌ها» می‌تواند دیدگاه طرفداران نسبت به پادشاهی روهان را تغییر دهد

جنگ روهیریم: چرا این انیمه ارباب حلقه‌ها، طرفداران را هیجان‌زده کرده است؟

شاهان روهان تنها همان‌طور که در اقتباس‌های پیشین «ارباب حلقه‌ها» دیده‌اید، نیستند. تصویر کلیشه‌ای جنگجوی نجیب و موی طلایی، در مقایسه با هلم پُتک‌مشت، نهمین پادشاه روهان، بسیار ساده و کودکانه به نظر می‌آید. در واقع، نام پُتک‌مشت یک نام خانوادگی نیست، بلکه لقبی است که هلم به‌دست آورده است. او با یک ضربه‌ی کشنده، فریکا (Freca)، لُرد قدرتمند دانلندینگ‌ها را کشت و بدین ترتیب «جنگ روهیریم» را آغاز کرد. فریکا به دنبال ازدواج پسرش با دختر هلم بود و قتل او توسط هلم، موجب درگیری شدید میان روهان و دانلندینگ‌ها شد که احتمالا بخش عمده‌ای از وقایع انیمه «ارباب حلقه‌ها: جنگ روهیریم» حول آن خواهد بود.

برای طرفدارانی که از تکرار مکررات خسته شده‌اند و به دنبال نگاهی متفاوت به سرزمین میانه هستند، «جنگ روهیریم» و هلم پُتک‌مشت می‌تواند تجربه‌ای دلپذیر باشد. انیمه «ارباب حلقه‌ها» وعده می‌دهد داستانی خشن، بی‌رحم و جدی را به تصویر بکشد که شایسته‌ی نهمین پادشاه روهان است. انتخاب برایان کاکس به عنوان صداپیشه‌ی هلم نیز جذاب به نظر می‌رسد. او که به خاطر شخصیت‌های بی‌عاطفه و پدرانه‌اش در سریال «وراثت» و فیلم «مردان ایکس ۲» شناخته شده است، احتمالاً با صدای خود تلاش خواهد کرد تا این شخصیت را به شکلی مرموز و با انگیزه‌های نامشخص به تصویر بکشد.

این فیلم، سلطنت هلم را با تمام عظمت بی‌رحمانه‌اش به نمایش خواهد گذاشت و داستان پادشاهی را روایت می‌کند که نه تنها از مردمش دفاع کرد، بلکه دشمنانش را با دستان خالی از میان برداشت، تا زمانی که دیگر نتوانست به این کار ادامه دهد. تلاش بی‌وقفه هلم برای دستیابی به افتخار و کارهایی که در این مسیر انجام داد، از دلایلی است که ما را برای تماشای انیمه «ارباب حلقه‌ها: جنگ روهیریم» هیجان‌زده کرده است.

حس‌وحال نسخه‌ی انیمه‌ای سرزمین میانه متفاوت است

جنگ روهیریم: چرا این انیمه ارباب حلقه‌ها، طرفداران را هیجان‌زده کرده است؟

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که فرمت انیمه و جهان افسانه‌ای تالکین با هم سازگاری ندارند، اما ترکیب این دو می‌تواند نتایج جالبی به بار بیاورد. این موضوع به ویژه به خاطر این است که «جنگ روهیریم» به یکی از تاریک‌ترین دوره‌های سرزمین میانه می‌پردازد و سبک انیمه می‌تواند به خوبی با لحن سیاه و دراماتیک داستان هماهنگ شود. در حالی که اقتباس‌های لایو اکشن ممکن است به دلیل محدودیت‌های تصویری و نیاز به سازگاری با استانداردهای خانوادگی از نمایش بی‌پرده و شجاعانه جنگ‌های افسانه‌ای تالکین تردید کنند، انیمه به دلیل عدم برخورداری از چنین محدودیت‌هایی، می‌تواند هر نما را به یک تجربه بصری و حسی ویژه تبدیل کند. در حالی که فیلم‌های بلاک‌باستری لایو اکشن به دلیل بودجه‌های کلان خود باید با درجه سنی مناسب خانواده ساخته شوند، انیمه‌ها از این قید و بندها آزاد هستند. بنابراین، باید منتظر یک داستان حماسی، تلخ و خونین از «ارباب حلقه‌ها: جنگ روهیریم» باشیم.

آثار تالکین معمولاً با لحظات تعلیق‌آمیز و رویدادهای کلیدی گره خورده‌اند و یکی از نقاط قوت انیمه، توانایی آن در بزرگنمایی و به تصویر کشیدن این رویدادها به شکل مؤثر است. «جنگ روهیریم» به بررسی موضوعاتی همچون افتخار، ناامیدی و واقعیت‌های بی‌رحمانه جنگ خواهد پرداخت. تصویرسازی‌ها و سبک پویا و زنده انیمه این مضامین را به شیوه‌های مختلف ترجمه کرده و تجربه‌ای عمیق و همه‌جانبه از این جهان به نظر کارتونی ارائه می‌دهد. همچنین، «ارباب حلقه‌ها: جنگ روهیریم» به دلیل داشتن لحظات اکشن بسیار، گزینه‌ای ایده‌آل برای نمایش نبردهای بزرگ حماسی است. انیمه بودن این فیلم تضمین می‌کند که نبردهای مرکزی داستان تالکین با تمام قدرت دراماتیک و چشمگیری به تصویر کشیده شوند.

در پشت انیمه «جنگ روهیریم» یک تیم خلاق حضور دارد

اگر درباره کیفیت «ارباب حلقه‌ها: جنگ روهیریم» نگرانی دارید، باید بدانید که چندین چهره سرشناس و با استعداد در توسعه این پروژه نقش داشته‌اند. فیلیپا بوینس، که نویسنده فیلم‌نامه‌های سه‌گانه اصلی و «هابیت» است، به عنوان تهیه‌کننده اجرایی این پروژه فعالیت می‌کند. حضور بوینس پشت صحنه، این اطمینان را می‌دهد که رویدادهای این انیمه با فیلم‌های لایو اکشن مجموعه هماهنگ خواهند بود و چیزی تغییر نخواهد کرد. از طرف دیگر، سازندگان فیلم با الهام از سبک بصری سه‌گانه پیتر جکسون، بهترین انتخاب ممکن را انجام داده‌اند.

اما آنچه واقعاً جالب توجه است، انتخاب کنجی کامیاما به عنوان کارگردان این انیمه است. کامیاما با روایت داستان‌های حماسی و ارائه شخصیت‌های پیچیده، تجربه زیادی دارد و در کارنامه‌اش انیمه‌های برجسته‌ای مانند «شبح درون پوسته: سک ۲۰۴۵» و «خون: آخرین خون‌آشام» را دارد. استعداد ویژه کامیاما در تلفیق عناصر فلسفی با داستان‌های هیجان‌انگیز، می‌تواند همان چیزی باشد که انیمه «جنگ روهیریم» به آن نیاز دارد.

روایت داستان ناگفته‌ی هِرا می‌تواند برگ برنده‌ی این انیمه باشد

جنگ روهیریم: چرا این انیمه ارباب حلقه‌ها، طرفداران را هیجان‌زده کرده است؟

هرا، دختر هلم پُتک مشت، یکی از شخصیت‌هایی است که با معرفی انیمه «جنگ روهیریم»، توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد. هرچند تالکین در آثارش به هرا تنها به‌طور مختصر اشاره کرده است، اما به نظر می‌رسد در این انیمه، نقش او برجسته‌تر خواهد بود. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، فریکا به رقیب قدرتمندش، هلم، پیشنهاد داده بود که پسرش با هرا ازدواج کند تا از این طریق نفوذ خود را در روهان افزایش دهد. رد کردن این پیشنهاد از سوی هلم یا هرا نه تنها یک اتحاد سیاسی را نپذیرفت، بلکه به چالشی بزرگ برای جاه‌طلبی‌های فریکا تبدیل شد و به شروع جنگ‌هایی منجر شد که آینده‌ی پادشاهی روهان را تحت تاثیر قرار داد.

تمرکز ویژه‌ی فیلم بر روی هرا نشان‌دهنده این است که او فرصتی بیشتر برای درخشیدن خواهد داشت و «جنگ روهیریم» قصد دارد تا دیدگاه جدیدی از وقایعی که منجر به مشهورترین نبرد روهان شد، ارائه دهد. این انیمه به اهمیت هرا در رد پیشنهاد فریکا و نقش او در تعاملات سیاسی میان روهان و دانلندینگ‌ها خواهد پرداخت. باید منتظر بود و دید که چگونه برجسته‌سازی هرا در داستان مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما تلاش سازندگان برای نوآوری در دنیای افسانه‌ای تالکین، در صورتی که به میراث او آسیبی نرساند و توهین‌آمیز نباشد، می‌تواند ارزشمند باشد. «جنگ روهیریم» که اخیراً تریلر جدید آن منتشر شده، در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۲۴ (۲۳ آذر ۱۴۰۳) به روی پرده می‌رود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *