مجله سیمدخت
0

سفر به طعم‌های اصیل مشهد: 15 غذای سنتی که نباید از دستشان بدهید!

سفر به طعم‌های اصیل مشهد: 15 غذای سنتی که نباید از دستشان بدهید!
بازدید 29

وقتی به غذای معروف مشهد فکر می‌کنید، فهرستی از خوشمزه‌ترین آش‌ها و کباب‌ها به ذهنتان خطور می‌کند. آیا شما هم طعم لذیذ غذای محلی مشهد را چشیده‌اید؟ معرفی جامع غذای سنتی مشهد، شما را با بهترین انواع آش‌ها و غذاهای محلی آن آشنا خواهد کرد و امکان انتخاب از میان غذاهای سنتی مشهد را برایتان فراهم می‌سازد. زائران و مسافران مشهد می‌توانند در بهترین هتل‌های این شهر، علاوه بر استفاده از امکانات و خدمات درجه یک، در رستوران‌های شیک و مجلل غذاهای معروف مشهد را با بهترین کیفیت تجربه کنند.

اگر شما هم قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، با رزرو هتل‌های مشهد نزدیک حرم می‌توانید به سریع‌ترین شکل ممکن به بارگاه مطهر رضوی زیارت کنید، اقامتی آرام و بی‌دغدغه داشته باشید و انواع غذای معروف مشهد را در محیطی شیک و زیبا با همراهی عزیزانتان تجربه کنید. در این شهر زیارتی و سیاحتی، همیشه مسافران و گردشگران در اولویت قرار می‌گیرند.

 غذاهای مخصوص و معروف مشهدی

مشهد یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که دارای تاریخ طولانی و غنی، همراه با غذاهای محلی و سنتی می‌باشد. هدف ما در این مقاله، معرفی خوراکی‌ها، غذاها و رستوران‌های غذای سنتی مشهد است.

1.شله مشهدی

شله مشهدی

یکی از غذاهای مشهد با طعم متفاوت و لذیذ، شله مشهدی است. این آش معروف دارای ارزش غذایی بالاست و استفاده از حبوبات آن را به یک غذای مقوی تبدیل کرده است. در تهیه شله مشهدی از حبوباتی نظیر لوبیا چیتی، ماش، عدس و لوبیا رشتی استفاده می‌شود. همچنین برنج، گوشت و ادویه‌هایی مانند زردچوبه و فلفل نیز در پخت این غذای محلی مشهد به کار می‌روند. استفاده از گوشت تازه از جمله اصول مهم در پخت شله مشهدی است و تهیه این غذا به زمان زیادی نیاز دارد.

به نظر برخی از مسافران، غذاهای سنتی مشهد این شهر زیارتی را به یکی از بهترین مقاصد سفر در تابستان تبدیل کرده است. آن‌ها اعتقاد دارند که هر کسی یکبار طعم شله مشهدی را چشیده، هرگز این غذای محلی و لذیذ را فراموش نمی‌کند و در سفرهای بعدی به مشهد، این غذا را در لیست غذاهای محبوب خود قرار می‌دهد. مردم این شهر زیبا اغلب شله مشهدی را در مراسم مذهبی خود به عنوان نذری پخش می‌کنند. یکی از مراحل مهم در پخت شله، “چمبه زدن” است که اگر به صورت صحیح انجام شود، تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت این غذای معروف مشهد دارد.

2.پلو مخلوط

پلو مخلوط

این غذای سنتی مشهد، به شکلی شبیه به لوبیا پلو یا استانبولی تهیه می‌شود. مواد لازم برای پخت پلو مخلوط مشهدی شامل هویج، رب، گوشت، پیاز و برنج هستند. اگر این غذای محلی مشهد را با ته دیگ سیب زمینی یا نان سرو کنید، همراه غذا لذیذی بی‌نظیر خواهید داشت! پلو مخلوط، ترکیبی از مواد خوراکی متنوعی مانند لوبیا سبز، برنج آبکش، گوشت چرخ کرده به صورت کوفته قلقلی یا کله گنجشکی و ادویه‌های پلویی خاص است.

3.چنگالی،غذای محبوب مشهد

چنگالی،غذای محبوب مشهد

این دسر متفاوت با نام عجیب و غریبش، از دسرهای خوشمزه مشهدی محسوب می‌شود. نام اصلی آن «چنگالی» است که منظور از آن همان انگشتان دست است. برای تهیه چنگالی، به روغن، نان خردشده و عسل یا شکر نیاز دارید. ابتدا اجازه دهید روغن در تابه داغ شود، سپس نان‌ها را اضافه کنید و در نهایت عسل یا شکر را اضافه کنید. در برخی شهرهای ایران مانند یاسوج و سیستان نیز چنگالی سرو می‌شود، با این تفاوت که در آن‌ها از روغن حیوانی استفاده می‌شود. این دسر سنتی مشهد معمولاً با سه شیره یا شیره انگور همراه می‌شود.

4.آش لخشک

آش لخشک

تنوع آش‌های خوشمزه در استان خراسان بسیار زیاد است. آش لخشک یکی از غذاهای محلی مشهد است که طرفداران زیادی دارد. این غذای معروف مشهد بسیار شبیه به آش رشته معمولی است، با این تفاوت که به جای حبوبات، از عدس استفاده می‌شود و به جای رشته، از لخشک استفاده می‌شود. مواد لازم برای پخت آش لخشک شامل عدس، لخشک، پیاز داغ، سیر داغ و نعناع می‌باشد.

5.اشکنه قوروت

اشکنه قوروت

محلی‌ها در اینجا به کشک قوروت می‌گویند. این غذای خوشمزه که با نام اشکنه کشک هم شناخته می‌شود، حاوی مقدار زیادی کلسیم و مواد مغذی است. مشابه‌ترین غذا به آن در سایر شهرهای ایران، کله جوش است و برای طبخ آن کافی است کشک، پیاز داغ، نعنا داغ، مغز گردو و ادویه‌ها را داشته باشید. به راحتی می‌توانید اشکنه قوروت را در خانه آماده کرده و از طعم این غذای محلی مشهد لذت ببرید.

6.آش ماستی

 

آش ماستی

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *