مجله سیمدخت
0

دلیل سوختن موتور کولر گازی – تعمیر در خانه

سوختن موتور کولر گازی
بازدید 45

موتور هر کدام از لوازم خانگی قلب تپنده آن است. برای مثال یخچال‌های امروزی را در نظر داشته باشید که بدون داشتن موتور عملا از کار می‌افتند و هیچ استفاده‌ای نخواهند داشت. این موضوع برای کولر گازی هم صدق می‌کند و اگر این دستگاه موتور قوی نداشته باشد، نمی‌توان باد کافی برای خنک‌سازی از خود ایجاد کند و استفاده چندانی نخواهد داشت. حال این موتور برخی مواقع به دلایل مختلفی خراب شده و می‌سوزد. اگر می‌خواهید دلیل سوختن موتور کولر گازی را بفهمید و از پیش آمدن این مشکل جلوگیری کنید ادامه مقاله را از دست ندهید.

دلیل سوختن موتور کولر گازی

برای اینکه بتوانید علت سوختن موتور کولر گازی خود را بفهمید ابتدا باید علائم آن را به خوبی بشناسید. به عبارت ساده‌تر برای یافتن دلایل سوختن موتور کولر گازی، شناخت علت بروز این مشکلات نقش مهمی دارند. اگر درباره سرویس به موقع و نگهداری درست این دستگاه اطلاعات کافی داشته باشید می‌توانید تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کنید. در این بخش اصلی‌ترین دلایل سوختن موتور کولر گازی را برایتان توضیح می‌دهیم.

 

روغن کاری نامناسب کمپرسور

یکی از مهم‌ترین دلایلی که در نهایت باعث سوختن موتور کولر گازی می‌شود روغن کاری نکردن مناسب موتور آن است. در صورتی که روغن‌کاری کمپرسور به خوبی انجام نشود، موتور کولر گازی مجبور می‌شود مدت طولانی بدون روغن کار کند. این موضوع به مرور باعث فرسوده شدن اجزای کمپرسور می‌شود. با فرسوده شدن این اجزا، موتور دستگاه پس از مدتی از کار خواهد افتاد.

تعویض نکردن به موقع قطعات فرسوده

قطعات درون کولرگازی پس از مدتی کارکرد فرسوده شده و باید تعویض شوند. از جمله این قطعات باید به فیلتر و لوله مسی‌های بکار رفته در آن اشاره کنیم. ناگفته نماند که لوله مسی کولر گازی همیشه به دلیل فرسودگی از بین نمی‌رود و در برخی مواقع به دلیل مشکلاتی چون آسیب دیدن عایق‌ها نیاز به تعویض پیدا می‌کند.

اگر این قطعات را پس از ایجاد مشکل در آنها به سرعت تعویض نکنید باعث ایجاد مشکلات بزرگ‌تری در کولر گازی و یا حتی سوختن موتور آن می‌شوند. همچنین باید آنها را حتما از نوع باکیفیت تهیه کنید تا مدت کوتاهی پس از استفاده دوباره دچار مشکل نشوند. اگر به دنبال خرید لوله مسی مرغوب و باکیفیتی برای کولر گازی خود هستید روی این قسمت از مقاله کلیک کنید.

سوختن موتور کولر گازی

 استفاده از روغن بی‌کیفیت برای روغن کاری

استفاده از تجهیزات نگهداری موتور کولر گازی مثل روغن باید از نوع باکیفیت و توسط افراد متخصص انجام شود. در ادامه شما را با اثرات منفی استفاده از روغن بی‌کیفیت در کولر گازی آشنا می‌کنیم.

  • همانطور که اشاره کردیم یکی دیگر از عواملی که باعث خرابی کمپرسور می‌شود، بی‌کیفیت بودن روغن استفاده شده برای روغن کاری آن است. اگر روغنی که استفاده می‌کنید از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، پس از چند ماه کار کردن کمپرسور حالتی چسبناک به خود می‌گیرد.
  • برای اینکه بتوانید روغن مناسبی برای روغن کاری کمپرسور تهیه کنید باید تخصص کافی درباره نحوه کار کردن کمپرسور داشته باشید تا بتوانید محصولی انتخاب کنید که سبب ایجاد مشکل در عملکرد موتور کولر گازی نشود.

خرابی و نیاز به تعمیر فن کولر گازی

اگر فن کولر گازی معیوب شده باشد و برای تعمیر آن اقدامی نکرده باشید، پس از گذشت مدتی باعث بروز مشکلاتی در کارکرد دستگاه می‌شود. در ادامه بیشتر به این موضوع اشاره می‌کنیم.

  • کولر گازیدارای فن‌های مختلفی است که از جمله آنها باید به فن داخلی و فن خارجی اشاره کنیم. حال اگر هر یک از این فن‌ها دچار هرگونه اختلالی شوند باعث می‌شوند کمپرسور کولر گازی فشار زیادی را هنگام استفاده تحمل کند و دیر یا زود دچار مشکل شده و خواهد سوخت.
  • به طور کلی باید بدانید اگر به موقع دستگاه را سرویس کرده و برای این سرویس زمان‌های مشخصی را تعیین کنید احتمال اینکه با سوختن موتور آن روبه رو شوید بسیار کاهش پیدا می‌کند.

کم بودن گاز مبرد کولر گازی

سرویس دوره‌ای کولر گازی و توجه کافی به میزان گاز درون آن باعث می‌شود دستگاه شما عملکرد هرچه بهتری داشته باشد. در نتیجه کم بودن گاز مبرد درون دستگاه یکی دیگر از دلایل سوختن موتور کولر گازی است. در ادامه شما را به طور گسترده‌تر با این موضوع آشنا می‌کنیم.

  • تقریبا تمام کولرهای گازی پس از مدتی کارکرد، با کم شدن میزان گاز مبرد روبه رو می‌شوند. این مشکل بیشتر به این دلیل اتفاق می‌افتد که کاربران از گاز خنک کننده مناسب برای کولر گازی استفاده نمی‌کنند و یا نسبت به سرویس و شارژ گاز کولر گازی بی‌اهمیت هستند.
  • در صورتی که شارژ گاز کولر گازی کم باشد دستگاه خشک کار کند. این خشک کار کردن به مرور باعث فشار زیاد به موتور کولر گازی می‌شود و همین موضوع موجب از کار افتادن موتور دستگاه می‌شود.
  • در صورتی که موتور کولرگازی به دلیل کمبود شارژ گاز سوخته باشد، باید پس از انجام تعمیرات لازم، نسبت به انجام شارژ گاز کامل یا تکمیلی دستگاه هم اقدام کنید. همچنین باید حتماً در زمان‌های معین سرویس کولر گازی را انجام دهید تا این مشکل دوباره اتفاق نیفتد و مجبور نشوید چندین بار موتور دستگاه را تعویض کنید.

سوختن موتور کولر گازی

نصب نامناسب کولر گازی

  • از دیگر دلایل سوختن موتور کولر گازی و از کار افتادن آن، باید به عدم توجه به نصب درست کولر گازی اشاره کنیم. برخی از کاربران بدون توجه به نکات ذکر شده در دستورالعمل دستگاه آن را نصب و استفاده می‌کنند.

به طور کلی مشکلاتی که نصب نامناسب دستگاه باعث بروز آنها می‌شوند عبارت‌اند از: عدم بررسی میزان شارژ گاز دستگاه، سیم کشی نادرست کولر گازی و نامناسب بودن محل نصب کولر گازی و حبس شدن هوای خنک درون آن.

 بروز مشکل در سیم کشی کولر گازی

یکی از ‌مهم‌ترین اقداماتی که در راه اندازی کولر گازی خصوصا برای ایجاد ارتباط بین یونیت داخلی و بیرونی باید به آن توجه داشت سیم کشی کولر گازی است. به بیان دقیق‌تر اتصالی‌ها و عدم برقراری صحیح جریان برق در سیم کشی کولر روی عملکرد موتور تاثیر داشته و می‌تواند باعث سوختن موتور آن می‌شود. در ادامه این مشکل را به طور گسترده برایتان توضیح می‌دهیم.

  • اگر از درون کولر گازی بوی سوختن به مشام رسید، احتمالا به این دلیل است که گرد و خاک زیادی درون کولر گازی به مرور انباشته شده و باعث تولید این بو شده است. اگر پس از مدتی کولر گازی را روشن کردید و این بو به مشام رسید، کافیست چند ثانیه منتظر بمانید تا از بین برود. در صورتی که بو از بین رفت، به این معناست که دستگاه مشکلی ندارد و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.
  • اما در صورتی که بوی سوختگی همچنان ادامه داشت و حتی به مرور بیشتر هم شد به احتمال زیاد سیم‌های کولر گازی دچار اتصالی شده‌اند. اگر سیم‌ها اتصالی کرده باشند، موتور کولر گازی اولین قسمتی است که صدمه می‌بیند و از کار می‌افتد.
  • اگر موتور کولر گازی به دلیل اتصالی و بروز مشکل برای سیم کشی‌های درون دستگاه دچار سوختگی شده باشد باید با متخصصین این حرفه تماس گرفته و برای برطرف کردن مشکل پیش آمده کمک بخواهید. اگر تجربه و مهارت کافی برای رفع این مشکل ندارید هرگز دست به تعمیر آن نزنید تا آسیب‌های بیشتری به آن وارد نکنید.

اگر به دنبال خرید قطعات کولر مثل لوله گازی هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما از بازاری دیدن کنید. این فروشگاه تنوع زیادی در دسته محصولات خود دارد و محصولات بسیار باکیفیتی را ارائه می‌کند.

کلام آخر

سوختن موتور کولر گازی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که رایج‌ترین آنها را در این مقاله برایتان توضیح دادیم. برای جلوگیری از سوختن موتور دستگاه خود تا جایی که مکان دارد سرویس دوره‌ای آن را به طور مرتب انجام دهید. امیدواریم از مطالب این مقاله لذت برده باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *