مجله سیمدخت
0

عوامل مؤثر بر افزایش طول عمر: نگاهی به یافته‌های جدید

عوامل مؤثر بر افزایش طول عمر: نگاهی به یافته‌های جدید
بازدید 43

در گذشته تحقیقات نشان داده بودند که قدردانی و نشان دادن سپاسگزاری، حتی برای چیزهای کوچک، برای سلامت جسمی و رفاه عاطفی فرد مفید است. اکنون یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افرادی که بیشتر این حس قدردانی را نشان می‌دهند، با خطر مرگ کمتری نیز مواجه هستند.

کارشناسان می‌گویند این اولین مطالعه‌ای است که تأثیر قدردانی بر طول عمر را بررسی می‌کند.

محققان در این پژوهش از داده‌های یک تحقیق در مورد سلامت پرستاران استفاده کردند که شامل نمونه‌ای از تقریباً ۵۰ هزار زن بین سنین ۶۹ تا ۹۶ سال بود.

در این تحقیق، به‌عنوان مثال، از آن‌ها خواسته شده بود که میزان موافقت خود را با جملاتی مانند «بابت خیلی چیزها در زندگی قدردان هستم» یا «من قدرشناس آدم‌های زیادی هستم» بیان کنند.

پژوهشگران با بررسی داده‌ها در یک دوره سه‌ساله دریافتند که زنانی که بیشترین میزان سپاسگزاری را داشتند، ۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ به دلایلی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های عصبی قرار داشتند.

دکتر تایلر وندرویل، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این مطالعه، اظهار داشت: «سپاسگزاری تاثیر زیادی دارد: برای شادی، کاهش علائم خفیف افسردگی، بهبود سلامت و کاهش خطر مرگ زودرس. این چیزی است که هر کسی می‌تواند انجام دهد.»عوامل مؤثر بر افزایش طول عمر: نگاهی به یافته‌های جدید

در طول سه سال پیگیری این مطالعه، ۴۶۰۸ مورد مرگ در بین شرکت‌کنندگان رخ داد که از این تعداد، ۲۱۵۳ نفر زنانی بودند که کمترین میزان سپاسگزاری را داشتند. در حالی که ۱۲۷۳ مورد مرگ مربوط به زنانی با میزان سپاسگزاری متوسط و ۱۱۸۲ مورد مرگ مربوط به زنانی با بیشترین میزان سپاسگزاری بود.

این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که احساس سپاسگزاری بیشتری داشتند، کمی جوان‌تر بوده، شریک زندگی داشتند، در گروه‌های اجتماعی یا مذهبی فعال‌تر بودند و به طور کلی وضعیت سلامت بهتری داشتند.

دکتر وندرویل با بیان اینکه داشتن زندگی خوب، سلامت یا روابط اجتماعی می‌تواند باعث افزایش سپاسگزاری شود، افزود: «داشتن این احساس می‌تواند حدود ۱۰ درصد خطر مرگ و میر را کاهش دهد.»

وی با اشاره به اهمیت عواملی مانند داشتن خانه یا پول گفت: «این موارد مهم هستند، اما تأثیر سپاسگزاری را به طور کامل توضیح نمی‌دهند.»

محققان اظهار دارند که قدردانی بیشتر با بهبود سلامت جسمانی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد. همچنین، فشار خون را تنظیم کرده و برای قلب مفید است.

در واقع، افرادی که بیشتر سپاسگزار هستند، خواب شبانه بهتری دارند، از عزت نفس بالاتری برخوردارند و سطح اضطراب، استرس و افسردگی کمتری را تجربه می‌کنند.

کارشناسان به افرادی که می‌خواهند حس قدردانی خود را تقویت کنند، پیشنهاد می‌دهند ابتدا یک دفتر یادداشت سپاسگزاری تهیه کنند. در این دفتر می‌توانید مواردی را بنویسید که به خاطر آنها شکرگزار هستید؛ چه یک وسیله مفید باشد و چه فرصتی برای سفر با دوستان.

روش دیگر برای تمرین قدردانی، نوشتن نامه به کسانی است که در زندگی شما تأثیر مثبتی داشته‌اند.

راه سوم برای تقویت حس قدردانی این است که هنگام تشکر دقیق‌تر باشید. وقتی کسی برای شروع روزتان برای شما قهوه می‌آورد، به جای اینکه فقط بگویید «متشکرم»، سعی کنید جزئیات بیشتری بیان کنید. مثلاً بگویید: «واقعاً از اینکه امروز برایم قهوه آوردی متشکرم. می‌دانم که سرت شلوغ است و کارهای زیادی داری، اما وقتی دیدی که مشغولم، از وقتت گذشتی و برایم قهوه آوردی.»

دکتر واتکینز می‌گوید: «قدردانی کردن بیشتر به طور کلی با خوش‌بین بودن مرتبط است و افرادی که سطوح بالاتری از قدردانی را ابراز می‌کنند، بیشتر به دنبال چیزهای خوب در زندگی هستند.»

وی اضافه کرد: «تحقیقات نشان می‌دهد که برای ما چیزهای خوب خیلی بیشتری اتفاق می‌افتد تا چیزهای بد، اما ما خیلی راحت روی چیزهای بد تمرکز می‌کنیم. به همین خاطر سپاسگزاری مهم است تا دید متعادل‌تری نسبت به زندگی داشته باشیم.»

نتایج مطالعات اخیر در نشریه علمی «JAMA Psychiatry» منتشر شده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *