مجله سیمدخت
0

6 نوع غذای خوشمزه محلی نیشابور که باید امتحان کنید

6 نوع غذای خوشمزه محلی نیشابور که باید امتحان کنید
بازدید 36

نیشابور یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران در استان خراسان رضوی است که در مسیر تهران-مشهد (بزرگراه حرم تا حرم) و در ۱۱۵ کیلومتری مشهد مقدس واقع شده است. این شهر از دیرباز با آثار باستانی و به عنوان زادگاه مشاهیر ایرانی چون خیام، عطار، ادیب اول نیشابوری، یغمای خشت‌مال و استاد پرویز مشکاتیان شناخته شده است.

نیشابور علاوه بر تاریخ و فرهنگ غنی، در تنوع غذاهای محلی نیز بسیار برجسته است. در این مطلب قصد داریم برخی از غذاهای محلی نیشابور را که ممکن است برای شما جالب باشد، معرفی کنیم.

1. کوکو گزری6 نوع غذای خوشمزه محلی نیشابور که باید امتحان کنید

کوکو گزری یک غذای سنتی و خوشمزه است که با استفاده از سبزیجات، تخم‌مرغ و گزری، نوعی جعفری وحشی، تهیه می‌شود. این غذا معمولاً همراه با نان تافتون گرم و دوغ سرو می‌شود. برخی افراد به آن سیر و زیره نیز اضافه می‌کنند. کوکو گزری می‌تواند به عنوان صبحانه یا شام مصرف شود و منبع غنی پروتئین است. این نوع کوکو دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و کاهندهٔ قند خون است.

2. آش کمای6 نوع غذای خوشمزه محلی نیشابور که باید امتحان کنید

آش کمای، یک گنجینه غذایی از دل کوهستان‌های نیشابور و سبزوار است. این آش خوش‌عطر با استفاده از کُمای تازه و محلی، که تنها در اوایل بهار یافت می‌شود، تهیه می‌شود و به عنوان یکی از غذاهای سنتی و اصیل این مناطق شناخته می‌شود. آشی که طعمی از طبیعت بکر و فرهنگ غنی این منطقه را در خود دارد.

3. اشکنه قوروت6 نوع غذای خوشمزه محلی نیشابور که باید امتحان کنید

اشکنهٔ قوروت (کشک) یک غذای ساده اما خوشمزه است که با استفاده از آب، آرد، پیاز، نعنا، ادویه، گردو و قوروت (کشک سابیده شده) تهیه می‌شود. این غذا معمولاً با گوجه فرنگی رنده شده سرو می‌گردد. اشکنهٔ قوروت می‌تواند به عنوان صبحانه یا شام مصرف شود. این غذای محلی نه تنها خوشمزه و مقوی است، بلکه در فصل سرما نیز بسیار دلچسب می‌باشد. اشکنهٔ قوروت دارای خواص تقویت کننده برای عضلات، استخوان‌ها و دستگاه گوارش است.

4. آش بی‌بی (اَماج)6 نوع غذای خوشمزه محلی نیشابور که باید امتحان کنید

آش بی‌بی (اَماج) یک نوع آش سنتی و منحصر به فرد است که با ترکیبی از نخود، لوبیا چیتی، عدس، باقالی، بادمجان، گوجه‌فرنگی، سبزی آش، پیاز، رب و گلوله‌های کوچک خمیر به نام اَماج تهیه می‌شود. این آش به عنوان یک غذای کامل و مغذی، مناسب برای هر دو وعده صبحانه و ناهار است. در نیشابور، این آش معمولاً به نیت نذر حضرت فاطمه زهرا (س) پخته می‌شود و به همین دلیل به «آش بی‌بی» شهرت یافته است.

5. حلیم نیشابوری6 نوع غذای خوشمزه محلی نیشابور که باید امتحان کنید

حلیم نیشابوری یکی از غذاهای محبوب و معروف است که با استفاده از مواد اولیه‌ای چون گوشت، گندم، کره، شکر و زعفران تهیه می‌شود. این غذا به دلیل ترکیب مغذی‌اش و طعم خوشمزه‌اش، به عنوان یک وعده صبحانه یا شام بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. معمولاً حلیم نیشابوری را همراه با نان تافتون گرم سرو می‌کنند. این غذا به دلیل داشتن پروتئین و مواد مغذی فراوان، به عنوان یک منبع غذایی غنی و سالم شناخته می‌شود.

6. خورش ریواس6 نوع غذای خوشمزه محلی نیشابور که باید امتحان کنید

خورش ریواس یک خورش ترش و خوشمزه است که با ترکیبی از گوشت، لپه، پیاز، ریواس، لیمو عمانی، روغن و نمک تهیه می‌شود. این خورش را می‌توان به همراه برنج یا نان سرو کرد. خورش ریواس به عنوان یک وعده ناهار یا شام مناسب است و به دلیل ویژگی‌های خاص خود، به غلیظ کردن خون کمک می‌کند.

برای اطلاع از غذاهای محلی و معروف سایر مناطق ایران و جهان در بخش غذا از مجله سیمدخت همراه ما باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *