مجله سیمدخت
0

غذاهای فوق‌فرآوری شده: چه خطراتی برای سلامت ما دارند؟

غذاهای فوق‌فرآوری شده: چه خطراتی برای سلامت ما دارند؟
بازدید 6

یافته‌های یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که کاهش مصرف غذاهای فوق‌ فرآوری شده، می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

در این مطالعه، که با همکاری محققان از کالج دانشگاهی لندن، دانشگاه کمبریج و امپریال کالج لندن انجام شده است، پژوهشگران مصرف غذاهای فوق‌پراُزشده را در میان حدود ۳۱۰ هزار نفر در ۸ کشور اروپایی به مدت میانگین ۱۰.۹ سال بررسی کردند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که هر افزایش ۱۰ درصدی در مصرف غذاهای فوق‌پراُزشده با افزایش ۱۷ درصدی خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

محققان تأکید می‌کنند که این خطر را می‌توان با کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده کمتر، که به معنی عدم مصرف کامل غذاهای فرآوری نشده نیست، بلکه شامل انتخاب غذاهایی است که در بالاترین سطح فرآوری نشده‌اند، کاهش داد.

درجه فرآوری غذاها اغلب با استفاده از طبقه‌بندی موسوم به «نووا» (Nova) ارزیابی می‌شود. این طبقه‌بندی غذاها را به چهار گروه اصلی تقسیم می‌کند:

در طبقه‌بندی نووا، غذاها به چهار گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

۱. خوراک‌های فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده، شامل مواد طبیعی مانند تخم‌مرغ، شیر و میوه‌ها؛

۲. مواد اولیه آشپزی فرآوری شده، مانند نمک، کره و روغن؛

۳. خوراک‌های فرآوری شده، مانند ماهی کنسرو شده، آبجو و پنیر؛

۴. مواد غذایی فوق‌پراُزشده، شامل غذاهای آماده، میان‌وعده‌های خوش‌طعم، شیرینی‌ها و دسرها.غذاهای فوق‌فرآوری شده: چه خطراتی برای سلامت ما دارند؟

بیشترین خطر ابتلا به دیابت در میان مواد غذایی فوق‌پراُزشده مشاهده شده است. تنقلات خوش‌طعم، محصولات حیوانی مانند گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای آماده و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، به ویژه در این دسته خطر بیشتری دارند.

پروفسور راشل باترهام، نویسنده ارشد این مطالعه از بخش پزشکی کالج دانشگاهی لندن، اظهار می‌دارد: «نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که همه غذاهای طبقه‌بندی‌شده به عنوان فوق‌پراُزشده، از نظر خطرات سلامتی مرتبط با آن‌ها، یکسان نیستند.»

وی افزود: «برای مثال، نان‌ها و غلات جزء اصلی رژیم غذایی بسیاری از افراد هستند. بر اساس این نتایج، به نظر می‌رسد که در توصیه‌های غذایی‌مان باید تفاوت‌هایی قائل شویم و رفتار متفاوتی با تنقلات خوش‌طعم یا نوشیدنی‌های شیرین‌شده داشته باشیم.»

ساموئل دیکن، نویسنده اصلی این مطالعه از بخش پزشکی کالج دانشگاهی لندن، توضیح داد: «در حالی که اکثر مطالعات پیشین غذاهای فوق‌پراُزشده را به عنوان یک گروه کلی بررسی کرده‌اند، ما بر این باوریم که هر یک از زیرمجموعه‌های این گروه ممکن است خطر متفاوتی را به همراه داشته باشند.»

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که اگر ۱۰ درصد از غذاهای فوق‌پراُزشده با ۱۰ درصد از غذاهای فرآوری‌شده جایگزین شود، خطر ابتلا به دیابت می‌تواند تا ۱۸ درصد کاهش یابد.

تجزیه و تحلیل ۹ زیرگروه مختلف غذاهای فوق‌پراُزشده نشان داد که میان‌وعده‌های خوش‌طعم، محصولات حیوانی، غذاهای آماده، و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارند.

این نتایج در مطالعات اخیر منتشر شده در نشریه علمی «The Lancet Regional Health – Europe» ارائه شده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید