مجله سیمدخت
0

فواید شگفت‌انگیز جویدن آدامس برای سلامتی

فواید شگفت‌انگیز جویدن آدامس برای سلامتی
بازدید 32

جویدن آدامس خوب یا بد؟

هزاران سال است که مردم آدامس می‌جوند. در ابتدا، صمغ اصلی از شیره درختانی مانند صنوبر یا مانیلکارا تهیه می‌شد، اما امروزه اکثر آدامس‌ها از لاستیک‌های مصنوعی ساخته می‌شوند. این بخش از سلامت نمناک به بررسی فواید و خطرات بالقوه آدامس می‌پردازد.

آدامس چیست؟ ترکیبات آن چیست؟

آدامس، نرم و لاستیکی است و برای جویدن طراحی شده است، نه برای بلعیدن. ترکیبات آدامس ممکن است بین برندها متفاوت باشد، اما همه آنها شامل مواد اولیه زیر هستند:

  • صمغ: پایه غیرقابل هضم و لاستیکی که به آدامس خاصیت جویدنی می‌دهد.
  • رزین: برای محکم‌تر کردن و نگه‌داشتن آدامس استفاده می‌شود.
  • پرکننده‌ها: موادی مانند کربنات کلسیم یا تالک که برای ایجاد بافت آدامسی به کار می‌روند.
  • مواد نگهدارنده: برای افزایش طول عمر آدامس اضافه می‌شوند؛ رایج‌ترین آن‌ها ترکیب آلی هیدروکسی‌پرولین است.
  • نرم‌کننده‌ها: برای حفظ رطوبت و جلوگیری از سفت شدن آدامس استفاده می‌شوند؛ معمولاً از موم‌هایی مانند پارافین یا روغن‌های گیاهی.
  • شیرین‌کننده‌ها: آدامس‌های بدون قند از الکل‌های شکری مانند زایلیتول و شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام استفاده می‌کنند.
  • طعم‌دهنده‌ها: طعم‌های مورد نظر که می‌توانند طبیعی یا مصنوعی باشند، به آدامس اضافه می‌شوند.

اکثر تولیدکنندگان آدامس، فرمول دقیق مواد اولیه خود را محرمانه نگه می‌دارند. آنها معمولاً ترکیب خاص خود از صمغ، رزین، پرکننده، نرم‌کننده‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها را به عنوان “پایه” معرفی می‌کنند. تمام موادی که در فرآیند تولید آدامس استفاده می‌شوند، باید “خوراکی” و مناسب برای مصرف انسان باشند.

فواید شگفت‌انگیز جویدن آدامس برای سلامتی

آیا مواد موجود در آدامس بادکنکی ایمن هستند؟

به طور کلی جویدن آدامس، ایمن در نظر گرفته می شود با این حال، برخی از برندها حاوی مقادیر کمی از مواد مضر هستند؛ حتی در این موارد، مقادیر معمولاً بسیار پایین‌تر از مقادیر مورد نظر برای آسیب هستند.

هیدروکسی پرولین باتلاقی

آنتی‌اکسیدانی است که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده به عنوان نگهدارنده اضافه می‌شود و از فاسد شدن چربی‌ها جلوگیری می‌کند. استفاده از آن بحث‌برانگیز است، زیرا برخی مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که دوزهای بالا می‌توانند باعث سرطان شوند. با این حال، در دوزهای پایین حدود 0.11 میلی‌گرم در هر کیلوگرم (0.25 میلی‌گرم در هر کیلوگرم)، به طور کلی توسط FDA و EFSA ایمن تلقی می‌شود.

دی اکسید تیتانیوم

دی‌اکسید تیتانیوم یک افزودنی غذایی رایج است که برای سفید کردن محصولات و دادن بافت صاف به آنها استفاده می‌شود. برخی مطالعات بر روی حیوانات نشان داده‌اند که مقادیر بسیار بالای دی‌اکسید تیتانیوم ممکن است به سیستم عصبی و ارگان‌های موش‌های صحرایی آسیب برساند. با این حال، نتایج مطالعات مختلف متناقض بوده و تأثیرات آن بر انسان‌ها نسبتاً ناشناخته است. در حال حاضر، مقدار و نوع دی‌اکسید تیتانیومی که در مواد غذایی وجود دارد، به طور کلی ایمن تلقی می‌شود، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین حد مصرف ایمن مورد نیاز است.

آسپارتام

آسپارتام یک شیرین‌کننده مصنوعی است که معمولاً در غذاهای بدون شکر یافت می‌شود. این ماده بسیار بحث‌برانگیز است و ادعا می‌شود که می‌تواند مشکلاتی از قبیل سردرد، چاقی و سرطان ایجاد کند.با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آسپارتام باعث سرطان یا افزایش وزن می‌شود، وجود ندارد.

نکته: جویدن آدامس با هر گونه عوارض سلامتی جدی مرتبط نیست، اما مواد غذایی اضافه شده به برخی از انواع آدامس جویدنی بحث برانگیز است.

خواص و فواید جویدن آدامس

1. برای بدن و ذهن عالی می باشد

در دنیای امروز که به طور فزاینده‌ای به فناوری وابسته هستیم، به راحتی با مقالات و تصاویر آنلاین حواس‌پرت می‌شویم. با این حال، گذاشتن یک آدامس در دهان می‌تواند به شما کمک کند بیشتر تمرکز کنید.

تکرار و جویدن یکنواخت به ذهن افراد کمک می‌کند هوشیارتر بمانند. تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که آدامس می‌جوند، زمان واکنش سریع‌تر و توانایی فوق‌العاده‌ای در به خاطر سپردن حقایق دارند.

2. جلوگیری از داشتن دهان خشک

جویدن آدامس می‌تواند به تحریک غدد شما برای تولید بزاق بیشتر کمک کند، بنابراین روشی مؤثر برای درمان خشکی دهان است. آدامس‌های زیادی وجود دارند که ساده و بدون قند هستند و می‌توانند به بهبود سلامت شما کمک کنند؛ پس یک تکه آدامس بردارید و آن را بجوید.

3. محافظت و سفید شدن دندان ها

جویدن آدامس تولید بزاق را افزایش می‌دهد، که به پاک کردن ذرات غذا کمک می‌کند و از گیر کردن آنها بین دندان‌ها جلوگیری می‌کند. با این حال، آدامس شیرین ممکن است اثرات منفی بر روی دندان‌ها داشته باشد و افرادی که درد فک دارند باید از جویدن آدامس خودداری کنند.

4. شما را آگاه و بیدار نگه می دارد

جویدن آدامس ماهیچه‌های صورت شما را تحریک می‌کند و باعث افزایش جریان خون در بدن می‌شود، زیرا این یک واکنش بدنی ارادی مانند پلک زدن نیست. جریان خون بالا، حالت هوشیاری شما را حفظ می‌کند و در انجام کارهای طولانی و خسته‌کننده مثل رانندگی در مسافت‌های طولانی، به تمرکز شما کمک می‌کند.

5. کنترل وزن

آدامس بدون شکر یک روش عالی برای کاهش نیاز به خوردن غذا است، زیرا به عنوان یک اسنک کم‌کالری عمل می‌کند که می‌توانید ساعت‌ها آن را بجوید. این نوع آدامس‌ها همچنین بر خستگی و اعتیاد مؤثر هستند و مقاومت در برابر وعده‌های غذایی ناسالم را آسان‌تر می‌کنند.

اگرچه آدامس بدون شکر به‌تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش وزن قابل توجهی شود، اما می‌تواند به کاهش تعداد وعده‌های غذایی کمک کند و منجر به ایجاد عادات غذایی سالم‌تر گردد.

6. نفس تازه و خوشبو

وقتی نیاز دارید نفس خود را تازه کنید و مسواک در دسترس ندارید، آدامس ساده‌ترین و مؤثرترین راه حل است. طعم نعناع در بیشتر آدامس‌ها بوی نامطبوع را پوشش می‌دهد، در حالی که تولید بزاق اضافی به پاک کردن ذرات غذایی که می‌تواند باعث بوی بد شود، کمک می‌کند.

7. تقویت حافظه

توانایی ذکر شده در متن بالا برای بهبود تمرکز می‌تواند به تقویت حافظه کوتاه‌مدت نیز کمک کند. جویدن آدامس، به دلیل درگیر شدن ماهیچه‌ها، جریان خون را افزایش می‌دهد، به این معنی که خون بیشتری به مغز پمپاژ می‌شود!

فواید شگفت‌انگیز جویدن آدامس برای سلامتی

8. بهبود هضم و گوارش

این را اشتباه نگیرید. جویدن آدامس به تنهایی به سیستم گوارش شما کمک نمی‌کند، اما بزاق تولید شده در دهان هنگام جویدن آدامس، باعث افزایش اسید در معده می‌شود که به هضم غذا کمک می‌کند.

9. مبارزه با رفلاکس اسید معده

آدامس نعناع یک روش قدیمی برای درمان تهوع است. عطر موجود در آدامس‌های معمولی به کاهش سرگیجه کمک می‌کند، در حالی که بزاق دهان می‌تواند به دفع مواد غذایی که باعث تهوع می‌شوند، کمک کند.

10. ترک اعتیاداتی خاص

جویدن آدامس می‌تواند راه خوبی برای پرت کردن حواس از نیاز به سیگار کشیدن باشد، زیرا نیاز دهانی شما را به شیوه‌ای متفاوت برآورده می‌کند. همچنین انواع مختلفی از آدامس نیکوتینی وجود دارد که می‌تواند به کاهش انگیزه شما برای سیگار کشیدن کمک کند. علاوه بر این، آدامس به کاهش ولع و نیاز به غذا نیز کمک می‌کند، امری که توضیح آن دشوار است.

11. مبارزه با استرس

برخی مطالعات نشان داده اند که آدامس جویدن هورمون استرس را کاهش می دهد.

فواید شگفت‌انگیز جویدن آدامس برای سلامتی

12. خلاص شدن از شر “کرم گوش”

اگرچه این قطعاً مهمترین موضوع پزشکی نیست، اما چیزی است که تقریباً همه ما در مقطعی تجربه کرده‌ایم. “کرم گوش” زمانی است که یک آهنگ در ذهن شما گیر می‌کند و مدام در حال فکر کردن به آن یا تکرار شعر خاصی هستید.

مطالعات نشان می‌دهند که جویدن مکرر آدامس می‌تواند بخش‌های مشابهی از مغز را که مسئول تکرار آهنگ هستند، گیج کند؛ بنابراین می‌توانید آن آهنگ را از ذهنتان خارج کنید!

اگر درباره شاهدانه: گنجینه‌ای از خواص درمانی از لاغری تا سلامتی می خواهید بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *