مجله سیمدخت
0

میکرونیدلینگ خانگی: جوان‌سازی پوست در خانه

میکرونیدلینگ خانگی: جوان‌سازی پوست در خانه
بازدید 7

میکرونیدلینگ یک تکنیک زیبایی است که در آن متخصصان پوست با تحریک پوست، تولید کلاژن را افزایش می‌دهند. در واقع، آن‌ها از واکنش طبیعی بدن در فرآیند بهبود بهره می‌برند. میکرونیدلینگ خانگی روشی کمتر تهاجمی است که به افراد این امکان را می‌دهد تا از مزایای میکرونیدلینگ بدون نیاز به مراجعه به کلینیک‌های زیبایی بهره‌مند شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این روش ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آشنایی با میکرونیدلینگ خانگی

میکرونیدلینگ خانگی: جوان‌سازی پوست در خانه

میکرونیدلینگ یک روش کم‌تهاجمی برای درمان مشکلات پوستی است که برای زیبایی انجام می‌شود. از آن‌جا که در این روش از تحریک پوست برای تولید کلاژن استفاده می‌شود، این روش درمانی با نام درمان القای کلاژن هم شناخته می‌شود.

در میکرونیدلینگ، پوست تحریک می‌شود تا تولید کلاژن بیشتری داشته باشد. در این روش، با استفاده از سوزن، سوراخ‌های ریزی بر روی پوست ایجاد می‌شود که موجب وارد شدن آسیب‌های جزئی به آن می‌گردد. پوست با واکنش به این آسیب‌ها، بافت‌های جدیدی غنی از کلاژن را تشکیل می‌دهد. این بافت‌های جدید معمولاً رنگ و بافت یکنواخت‌تری دارند.

به طور معمول، با افزایش سن و در اثر آسیب‌های مختلف، کلاژن پوست کاهش می‌یابد. با تحریک پوست برای تشکیل بافت‌های جدید، کلاژن اضافی می‌تواند به استحکام بیشتر پوست کمک کند. قیمت دستگاه‌های میکرونیدلینگ خانگی و حرفه‌ای را می‌توانید در دیجی‌کالا مشاهده کنید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

همچنین در حین انجام میکرونیدلینگ، ممکن است از سرم‌های موضعی، فرکانس رادیویی و پلاسمای غنی از پلاکت نیز استفاده شود. البته تصمیم‌گیری درباره انجام این روش‌های درمانی جانبی با تشخیص متخصص پوست و تأیید شما انجام خواهد شد.

کارشناسان بر این باورند که روند بهبودی پوست پس از میکرونیدلینگ می‌تواند به بهبود کشسانی پوست کمک کرده و اسکارها و لک‌های تیره را کمتر نمایان کند. همچنین، اگرچه نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است، اما یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که میکرونیدلینگ ممکن است در افراد مبتلا به ریزش مو، رشد مو را تقویت کند.

اگر بیماری خاصی ندارید اما از برخی مشکلات پوستی رنج می‌برید و درمان‌های خانگی یا روش‌های دیگر مانند لایه‌برداری شیمیایی نتوانسته‌اند به شما کمک کنند، میکرونیدلینگ ممکن است گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. به علاوه، پیش از اینکه به فکر روش‌های درمانی پیچیده‌تر برای زیبایی باشید، میکرونیدلینگ می‌تواند آخرین گزینه‌ای باشد که باید آن را امتحان کنید. برای تشخیص اینکه آیا این روش درمانی برای پوست شما مناسب است یا خیر، بهتر است از متخصصین پوست مشاوره بگیرید.

میکرونیدلینگ صورت در خانه

میکرونیدلینگ می‌تواند هم در کلینیک‌های زیبایی و تحت نظر متخصصان پوست با استفاده از دستگاه‌های حرفه‌ای انجام شود و هم با دستگاه‌های خانگی که امکان انجام این فرآیند در منزل را فراهم می‌آورند. اما تأثیر این دو روش یکسان نیست و در ادامه به تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

فواید میکرونیدلینگ صورت

میکرونیدلینگ خانگی: جوان‌سازی پوست در خانه

میکرونیدلینگ به دلیل مزایای فراوانی که دارد، به یکی از روش‌های درمانی پرطرفدار تبدیل شده است. کارشناسان بر این باورند که با این روش می‌توانید به آسانی و در کمترین زمان، پوستی جوان‌تر و حجیم‌تر به دست آورید. علاوه بر این، می‌توان این روش را بر اساس نیازهای هر فرد تنظیم کرد.

مزایای میکرونیدلینگ شامل موارد زیر است:

  •  کاهش قابل توجه اسکارها، از جمله اسکارهای ناشی از آکنه، لک‌های تیره، خطوط ریز، چین و چروک‌ها و ترک‌های پوستی
  •  کاهش منافذ باز پوست
  •  یکنواخت کردن رنگ پوست
  •  بهبود خاصیت کشسانی پوست
  •  تقویت رشد مو در افراد مبتلا به ریزش مو

از سوی دیگر، میکرونیدلینگ هزینه بسیار کمتری نسبت به لیزردرمانی دارد و ممکن است در برخی موارد نتایج بهتری ارائه دهد. همچنین در روش‌های مختلف لیزردرمانی از حرارت استفاده می‌شود که می‌تواند تأثیر منفی بر رنگدانه‌های پوست داشته باشد.

افرادی که دارای پوست تیره‌تری هستند، معمولاً میکرونیدلینگ را به لیزردرمانی ترجیح می‌دهند زیرا نگران اثرات منفی برخی از روش‌های لیزردرمانی بر روی رنگین‌پوست‌ها هستند. هنوز شواهد کافی در مورد اثربخشی بدون عوارض لیزردرمانی بر روی پوست‌های تیره‌تر وجود ندارد.

میکرونیدلینگ برای کدام قسمت از پوست موثر است؟

میکرونیدلینگ در اکثر موارد برای پوست صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، علاوه بر درمان مشکلات پوستی در ناحیه صورت، در برخی موارد نیز برای درمان ترک‌های پوستی در سایر قسمت‌های بدن به کار می‌رود.

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که انجام میکرونیدلینگ به همراه استفاده از فیلرها می‌تواند در درمان ترک‌های پوستی در نواحی ران و شکم مؤثر باشد. همچنین این روش می‌تواند برای بهبود جای زخم در سایر قسمت‌های بدن نیز مورد استفاده قرار گیرد.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی میکرونیدلینگ خانگی

مانند تمام روش‌های درمانی زیبایی، میکرونیدلینگ نیز با خطرات احتمالی همراه است. شایع‌ترین عارضه جانبی این روش، سوزش خفیف پوست است که معمولاً بلافاصله پس از درمان رخ می‌دهد. همچنین ممکن است برای چند روز شاهد قرمزی پوست باشید.

اگر عوارض جانبی شدیدتری مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. این عوارض شدید شامل موارد زیر است:

  •  خون‌ریزی
  •  کبودی یا خون‌مردگی
  •  عفونت
  •  پوسته‌پوسته شدن

همچنین اگر یکی از شرایط زیر را دارید، میکرونیدلینگ ممکن است گزینه‌ی مناسبی برای شما نباشد:

  •  ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما
  •  وجود آکنه‌های فعال یا پوست دارای منافذ باز
  • انجام پرتودرمانی به‌تازگی
  •  سابقه وجود اسکار

زنان باردار باید با مشورت پزشک متخصص زنان و زایمان نسبت به انجام میکرونیدلینگ اقدام کنند.

آمادگی‌های لازم برای میکرونیدلینگ

مانند تمام روش‌های درمانی زیبایی، میکرونیدلینگ نیز با خطرات احتمالی همراه است. شایع‌ترین عارضه جانبی این روش، سوزش خفیف پوست است که معمولاً بلافاصله پس از درمان رخ می‌دهد. همچنین ممکن است برای چند روز شاهد قرمزی پوست باشید.

اگر عوارض جانبی شدیدتری مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. این عوارض شدید شامل موارد زیر است:

  •  خون‌ریزی
  •  کبودی یا خون‌مردگی
  •  عفونت
  •  پوسته‌پوسته شدن

همچنین اگر یکی از شرایط زیر را دارید، میکرونیدلینگ ممکن است گزینه‌ی مناسبی برای شما نباشد:

  •  ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما
  •  وجود آکنه‌های فعال یا پوست دارای منافذ باز
  • انجام پرتودرمانی به‌تازگی
  • سابقه وجود اسکار

زنان باردار باید با مشورت پزشک متخصص زنان و زایمان نسبت به انجام میکرونیدلینگ اقدام کنند.

روند انجام میکرونیدلینگ و اثربخشی آن

روند انجام میکرونیدلینگ به این صورت است که پزشک با استفاده از ابزاری شبیه قلم که در نوک آن سوزن‌های بسیار ریزی وجود دارد، سوراخ‌های کوچکی روی پوست ایجاد می‌کند. این سوراخ‌ها به قدری کوچک هستند که پس از اتمام میکرونیدلینگ قابل مشاهده نیستند.

پزشک معمولاً ابزار را به گونه‌ای حرکت می‌دهد که این سوراخ‌های ریز به طور یکنواخت در تمام نواحی پوست ایجاد شوند. این روش باعث می‌شود جوان‌سازی به صورت یکپارچه در تمامی قسمت‌های پوست صورت گیرد.

نزدیک به ۴۵ دقیقه تا یک ساعت قبل از شروع میکرونیدلینگ، پزشک از بی‌حس‌کننده‌های موضعی در ناحیه‌ی مورد نظر استفاده می‌کند تا هنگام انجام این فرآیند که حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، پوست بی‌حس باشد.

در پایان جلسه، پزشک ممکن است از سرم‌های تقویت‌کننده یا داروهای تسکین‌دهنده استفاده کند. به طور کلی، یک جلسه‌ی درمانی میکرونیدلینگ نزدیک به دو ساعت طول می‌کشد.

میکرونیدلینگ یک روش درمانی کاملاً تهاجمی مانند جراحی پلاستیک نیست و در بیشتر موارد روند بهبودی پس از آن به زمان کمی نیاز دارد.

پس از میکرونیدلینگ، پوست شما فعال‌تر می‌شود تا بتواند فرآیند جوان‌سازی و تشکیل بافت‌های جدید را به خوبی انجام دهد. به همین دلیل، انتظار می‌رود نتایج پس از چند هفته قابل مشاهده باشند. برای تداوم این اثرات، شما به چندین جلسه‌ی درمانی (۴ تا ۶ جلسه) یا روش‌های مکمل نیاز خواهید داشت. پزشک بر اساس اهداف شخصی شما برنامه‌ای برای روند درمان و بهبودی تنظیم خواهد کرد.

اگرچه ماندگاری نتایج میکرونیدلینگ به شدت مشکلات پوستی، محل انجام آن و برنامه درمانی بستگی دارد، اما پوست می‌تواند بین ۳ تا ۶ ماه پس از میکرونیدلینگ به تولید کلاژن ادامه دهد.

بعد از انجام میکرونیدلینگ، ممکن است به مدت چند روز با سوزش و قرمزی پوست مواجه شوید که این واکنش طبیعی بدن به آسیب‌های کوچک ناشی از سوزن‌ها است.

اگر احساس ناراحتی ندارید، می‌توانید بلافاصله پس از میکرونیدلینگ به محل کار یا تحصیل خود برگردید. با این حال، بهتر است تا زمانی که روند بهبودی پوست کامل نشده، از آرایش خودداری کنید. اما با کاهش قرمزی پوست، می‌توانید از آرایش برای پوشاندن آن استفاده کنید.

پس از میکرونیدلینگ، پوست شما نسبت به آفتاب حساس‌تر می‌شود، بنابراین باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود تا یک هفته از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا مواد شیمیایی قوی خودداری کنید.

۵ مرحله‌ی میکرونیدلینگ در خانه

میکرونیدلینگ خانگی: جوان‌سازی پوست در خانه

به دلیل اینکه در این روش با سوزن و جراحت‌های کوچک سر و کار داریم، ایمنی و بهداشت یکی از مهم‌ترین نکات قابل توجه است. برای انجام این کار در خانه، حتماً باید پوست خود را به‌خوبی تمیز کنید و وسایل شما باید ضدعفونی شده باشند تا خطر عفونت ناشی از این جراحت‌های ریز به حداقل برسد. همچنین، نحوه استفاده از درما رولر نیز اهمیت زیادی دارد و نباید فشار زیادی به پوست وارد کنید. به علاوه، گاهی اوقات استفاده از برخی محصولات بعد از میکرونیدلینگ می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود. بنابراین در انتخاب این محصولات باید دقت کافی را داشته باشید.

وسایل لازم برای میکرونیدلینگ در خانه

  1. درما رولر
  2.  الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد
  3.  شوینده صوتی
  4.  کرم بی‌حس‌کننده (اختیاری)
  5.  سرم‌های پوستی برای استفاده پس از میکرونیدلینگ

برای انجام میکرونیدلینگ در خانه، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. ضدعفونی کردن درما رولر

همیشه کار را با ضدعفونی کردن درما رولر آغاز کنید. آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در الکل ۷۰ درصد قرار دهید و پس از ضدعفونی شدن، آن را خشک کرده و آماده استفاده کنید.

۲. شستن صورت

صورت خود را با یک شوینده با pH متعادل بشویید. اگر پوست حساسی ندارید، می‌توانید با یک پنبه آغشته به الکل، یک بار سطح صورت را تمیز کنید.

اگر به درد حساسیت دارید، پس از شستن صورت می‌توانید از کرم‌های بی‌حس‌کننده استفاده کنید. همچنین، اگر از درما رولرهایی با سوزن‌های بلندتر استفاده می‌کنید، بهتر است حتماً از کرم بی‌حس‌کننده بهره ببرید.

۳. استفاده از رولر

قبل از شروع، صورت خود را به صورت ذهنی به چند قسمت تقسیم کنید و نواحی زیر چشم را به‌طور کامل نادیده بگیرید. قسمت‌ها به این ترتیب هستند:

  •  بالا سمت چپ
  •  بالا سمت راست
  •  پایین سمت چپ
  •  پایین سمت راست

دو تا سه بار به آرامی و با فشار ملایم، رولر را در یک جهت (عمودی یا افقی) روی یک ناحیه بغلتانید و حتماً قبل از هر بار غلتاندن، رولر را از روی پوست بلند کنید. برای یادگیری روش صحیح، حتماً از ویدیوهای آموزشی استفاده کنید. همچنین، آموزش استفاده از درما رولرها معمولاً همراه با این محصول ارائه می‌شود.

۴. آب کشیدن صورت

پس از اتمام کار، صورت خود را با آب بشویید. برای خشک کردن صورت، حتماً از یک حوله یا دستمال نرم و تمیز استفاده کنید و آن را به آرامی روی صورت بگذارید و سپس بردارید. هرگز حوله یا دستمال را بر روی صورت مالش ندهید.

۵. تمیز کردن درما رولر

در ابتدا درمارولر را با مایع ظرفشویی بشویید. سپس آن را در الکل بخیسانید و ده دقیقه صبر کنید تا ضدعفونی شود. بعد از این مرحله می‌توانید آن را سر جایش بگذارید.

برای تعویض درما رولر، زیاد منتظر نمانید. بعد از هر ۱۰ تا ۱۵ بار استفاده، باید آن را کنار بگذارید. اگر هفته‌ای چند روز این کار را انجام می‌دهید، هر ماه به یک درما رولر جدید نیاز خواهید داشت.

بهترین راهکارها برای مراقبت از پوست بعد از میکرونیدلینگ

از آن‌جا که پس از میکرونیدلینگ کانال‌های پوست باز هستند و پوست حساس‌تر شده، بهتر است تا یک هفته پس از بهبودی از موارد زیر پرهیز کنید:

  •  قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  •  استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی آلفا هیدروکسی اسید و رتینول (ویتامین A1)
  •  آرایش
  •  انجام فعالیت‌هایی که باعث تعریق می‌شوند

همچنین می‌توانید با استفاده از راهکارهای زیر به روند بهبودی پوست پس از میکرونیدلینگ کمک کنید:

  •  نوشیدن آب کافی
  • استفاده از سرم‌های حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی
  •  استفاده از ماسک خنک‌کننده
  •  مصرف مکمل‌های حاوی پپتید کلاژن

مقایسه‌ی میکرونیدلینگ خانگی و میکرونیدلینگ در کلینیک

میکرونیدلینگ یک روش درمانی تأیید شده است که توسط پزشکان متخصص پوست در مطب‌ها یا کلینیک‌های تخصصی انجام می‌شود. برخی افراد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به جای مراجعه به پزشک، از درما رولرهای خانگی استفاده می‌کنند. در حالی که میکرونیدلینگ سوراخ‌هایی در عمق پوست ایجاد می‌کند که ممکن است به خون‌ریزی منجر شود، درما رولرها تنها سوراخ‌های کم عمق‌تری ایجاد می‌کنند و خون‌ریزی به همراه ندارند. با وجود شباهت‌های بین این دو روش، سوزن‌های درما رولر به عمق پوست نفوذ نمی‌کنند.

استفاده از درما رولرهای خانگی ممکن است گزینه‌ای کم‌دردتر به نظر برسد، اما نتایج این دو روش یکسان نخواهد بود. سوراخ‌هایی که در میکرونیدلینگ ایجاد می‌شوند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که پوست را به جوان‌سازی تحریک کنند، در حالی که بهترین نتیجه‌ای که با درما رولر خانگی می‌توان به دست آورد، تنها روشن‌تر شدن پوست است.

اگر به دنبال روشی مؤثرتر با نتایج ماندگارتر هستید، میکرونیدلینگ گزینه بهتری نسبت به درما رولرهای خانگی به شمار می‌آید. اما اگر روش کمتری تهاجمی و نتایج زودگذر را می‌پسندید، می‌توانید از درما رولرهای خانگی استفاده کنید. در این صورت برای حفظ نتایج، باید به‌طور منظم از آن استفاده نمایید.

برای تعیین اینکه کدام روش برای شما مناسب‌تر است، مشاوره با پزشک متخصص پوست توصیه می‌شود.

بهترین سرم‌ها برای استفاده بعد از میکرونیدلینگ در خانه

یکی از مهم‌ترین مزایای میکرونیدلینگ این است که به محصولات مانند سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها کمک می‌کند تا عمیق‌تر به پوست نفوذ کرده و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. این نفوذ عمیق به پوست بهترین فرصت برای استفاده از محصولاتی است که فواید زیادی برای پوست دارند. با این حال، باید مراقب محصولاتی که استفاده می‌کنید باشید، زیرا برخی از آن‌ها نباید به‌طور عمقی وارد لایه‌های زیرین پوست شوند. اگر به دنبال سرم و محصول مناسب برای استفاده پس از میکرونیدلینگ در خانه هستید، این مواد را مدنظر قرار دهید:

ویتامین C

سرم باکیفیت ویتامین C باعث روشن شدن پوست و تحریک تولید کلاژن می‌شود. قبل از استفاده از سرم‌های حاوی ویتامین C، اطمینان حاصل کنید که به آن حساسیت ندارید.

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید به جذب و نگهداری رطوبت کمک می‌کند. استفاده از آن پس از میکرونیدلینگ باعث آب‌رسانی عمیق به پوست و ایجاد ظاهری پرتر می‌شود.

پپتیدها

پپتیدهای مس کمپلکس‌های طبیعی در پوست هستند که وقتی به صورت موضعی استفاده می‌شوند، تولید کلاژن را افزایش می‌دهند.

فاکتورهای رشد

فاکتورهای رشد پروتئین‌هایی هستند که به تولید سلول‌ها و بافت‌های سالم کمک می‌کنند. این فاکتورها به سلول‌های پوست متصل می‌شوند و سیگنال‌هایی برای ترمیم و جوان‌سازی پوست ارسال می‌کنند.

هر چند وقت یک بار باید میکرونیدلینگ خانگی انجام داد؟

تعداد دفعات استفاده از درما رولر به طول سوزن‌های آن و حساسیت پوست شما بستگی دارد. اگر سوزن‌ها کوتاه‌تر باشند، ممکن است بتوانید هر روز در میان از آن استفاده کنید، اما اگر سوزن‌ها بسیار بلندتر باشند، ممکن است نیاز باشد هر سه تا چهار هفته یک بار از آن استفاده کنید.

اگر به دنبال بهبود نتایج هستید، می‌توانید در میان جلسات میکرونیدلینگ، روش‌های درمانی دیگر را نیز برای مراقبت از پوست اضافه کنید.

به گفته مجله تخصصی مراقبت از پوست، درماسکوپ، میکرونیدلینگ و لایه‌برداری شیمیایی به عنوان درمان‌های مکمل، نتایج بهتری را با فاصله ۴ تا ۶ هفته به همراه دارند. اگر پوست شما این روش‌ها را تحمل کند، درمان‌هایی مانند گوا شا و طب سوزنی صورت نیز ممکن است نتایج مطلوب شما را تسریع کنند.

دستگاه میکرونیدلینگ خانگی

میکرونیدلینگ خانگی: جوان‌سازی پوست در خانه

دستگاهی که برای انجام میکرونیدلینگ خانگی استفاده می‌شود، درما رولر یا میکرونیدلر نام دارد و به صورت دستی عمل می‌کند. در کلینیک‌ها، میکرونیدلینگ با استفاده از دستگاه‌های برقی یا باتری‌خور انجام می‌شود که شبیه درما رولرهای خانگی هستند، اما تفاوت اصلی آن‌ها در این است که در مدل‌های حرفه‌ای و کلینیکی، سوزن‌ها بلندتر بوده و این روش درمانی با عمق بیشتری صورت می‌گیرد. در نتیجه، نتایج این روش‌ها نیز طولانی‌مدت‌تر است.

منبع: Healthline

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *