مجله سیمدخت
0

نحوه ی محاسبه مهریه در طلاق توافقی

نحوه ی محاسبه مهریه در طلاق توافقی
بازدید 32

زمانی که زوجین به هر دلایلی تصمیم به طلاق بگیرند و در خصوص شرایط مهریه، نفقه، حضانت فرزند و.. توافقاتی فی ما بین انجام دهند، از شرایط طلاق توافقی بهره مند خواهند شد. مراحل طلاق توافقی ساده تر از سایر روش های طلاق می باشد و وقت و زمان کمتری می برد و همچنین هزینه های پروسه طلاق های عادی را نیز به همراه ندارد. در صورتی که توافقات بین زوجین ایجاد نگردد، دادگاه پس از بررسی پرونده، حکم طلاق را به صورت یک طرفه صادر می کند.

مهریه حقی است که پس از جاری شدن صیغه عقد به زوجه تعلق می‌گیرد و پس از عقد یا در زمان طلاق، نیز مهریه به نرخ روز محاسبه می گردد و زوجه طبق قانون مدنی می تواند هر تصرفی که بخواهد بر مهرش بنماید. مهریه زوجه حقی است که بر گردن زوج می باشد، مگر زمانی که زوجه تمام و یا بخشی از آن را به همسرش ببخشد. اگرچه بسیاری از افراد هنگام ازدواج مبلغ بالایی را به عنوان مهریه می‌پذیرند اما باید توجه داشت که این بدهی تا همیشه بر عهده زوج می باشد و اگر توانایی پرداخت آن را نداشته باشد دچار مشکلاتی خواهد شد. اما در طلاق توافقی مهریه بر اساس توافق بین زوجین می باشد و قانون پیش بینی خاصی در این مورد نخواهد داشت. در واقع در طلاق توافقی، زوجین در مورد تمامی تعهدات و امورات به نتیجه می رسند و سپس آن را به دادگاه اعلام می‌کنند.

اگر قرار باشد که زوجه مهریه خود را از زوج دریافت کند، نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز می باشد و اگر مهریه سکه باشد، سکه ها به قیمت روز محاسبه خواهند شد و در صورتی هم که مهریه مبلغ مشخصی باشد، آن هم به نرخ روز محاسبه می گردد. لازم است آگاه باشید که در طلاق توافقی نیازی به بخشش مهریه نیست و سعی کنید حتما در این زمینه از یک وکیل خوب در زمینه طلاق کمک بخواهید.

نکته قابل توجه این است که نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز در صورتی انجام می شود که زوج به زوجه مهریه ای پرداخت کند و در صورت بخشیدن مهریه نیازی به محاسبه مهریه نمی باشد.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

همانطور که در مطالب بالا ذکر کردیم مهریه زمان پرداخت به نرخ روز محاسبه می‌شود و این محاسبات به شاخص‌های خاصی بستگی دارد و هر ساله در ایران شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی از جانب بانک مرکزی اعلام می‌گردد. نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز به این صورت است که برای نمونه اگر ازدواجی در سال 74 صورت گرفته باشد و درخواست مهریه در سال 89 صورت گرفته باشد و مبلغ مهریه به ارزش 15 میلیون تومان باشد، شاخص سال 88 را تقسیم بر شاخص سال 74 می‌کنیم و عدد بدست آمده را ضربدر مبلغ مهریه می‌کنیم. عدد بدست آمده مهریه به نرخ روز می‌شود. مشورت با وکیل در شیراز برای طلاق یکی از بهترین راه ها برای محاسبه و گرفتن مهریه در طلاق توافقی است.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

مزایای طلاق توافقی

در طلاق توافقی، پروسه طلاق در زمان کوتاه تری سپری می شود و سرعت عمل رسیدگی به پرونده نیز افزایش می یابد. تنش میان زوجین هم کمتر می باشد که این خود یکی از مهمترین مزایای پروسه طلاق توافقی می باشد که نسبت به سایر روش های طلاق آسیب های روحی و روانی کمتری به طرفین وارد می کند. در طلاق توافقی، کمترین هزینه ها نیز برای جریان پرونده در دادگاه های خانوادگی پرداخت می شود. همچنین نیازی به حضور طولانی مدت وکلا نیز نخواهید داشت که این مورد هم سبب کاهش هزینه ها می شود. در پروسه طلاق توافقی، فرزندان طلاق نیز آرامش بیشتری خواهند داشت و زندگی آن ها سریعتر به ثبات می رسد.

https://vakil-shiraz.com/

جمع بندی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محاسبه مهریه در طلاق توافقی می توانید از کارشناسان مرکز بهترین وکیل شیراز کمک بگیرید. در این راستا وکلای ما با بهره گیری از روش های قانونی به شما کمک خواهند کرد تا در فرآیند طلاق توافقی و آثار حقوقی پس از آن تنها نباشید و در کوتاه ترین زمان ممکن و حداقل خسارت وارده، حکم طلاق خود را بگیرید. برای دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *