مجله سیمدخت
0

۱۱ معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۱۱ معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
بازدید 40

سیستم ایمنی بدن شما، مانند سایر اندام‌ها، برای عملکرد بهینه به تغذیه و مراقبت نیاز دارد. با افزودن انواع معجون‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی شامل سبزیجات و میوه‌ها به رژیم غذایی روزانه خود، می‌توانید قوای لازم برای سیستم ایمنی بدنتان را تامین کنید تا در مواقع ضروری مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا موثر عمل کند.

مصرف مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی در طول بیماری بسیار مهم است. در ادامه، قصد داریم چند ترکیب و معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی به شما معرفی کنیم. اما پیش از آن، این سؤال ممکن است به ذهن برسد که بدن برای تقویت سیستم ایمنی به چه موادی نیاز دارد؟ چه عواملی و عناصری بیشترین تأثیر را در تقویت سیستم ایمنی دارند؟

ابتدا با مهم‌ترین عناصر و موادی که در تقویت سیستم ایمنی مؤثر هستند آشنا می‌شویم و سپس به معرفی معجون‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی می‌پردازیم.۱۱ معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

چه ویتامین هایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود؟

در اینجا ۱۱ ماده‌ی ضروری برای عملکرد صحیح سلول‌های سیستم ایمنی بدن را معرفی می‌کنیم. اگر می‌خواهید در برابر عوامل بیماری‌زا، دفاعی قوی داشته باشید، باید این ۱۱ ماده را برای تقویت سیستم ایمنی در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. همچنین به مواد غذایی که بیشترین مقدار از هر یک از این مواد را دارند، اشاره خواهیم کرد.

ویتامین A

بیشتر ما ویتامین A را به دلیل تاثیر آن در بهبود بینایی و رشد کودکان می‌شناسیم. اما این ویتامین به عنوان یک ماده ضد التهابی قوی نیز در بدن عمل می‌کند. ویتامین A که از بتاکاروتن موجود در سبزیجات به دست می‌آید، نقش مهمی در مقابله با التهاب در رگ‌ها و بافت اپیتلیال دارد. این ویتامین در سبزیجات و میوه‌های رنگارنگی مانند فلفل دلمه‌ای، پرتقال، هویج، زنجبیل، سبزیجات برگ سبز (مانند اسفناج و کلم پیچ)، انبه، پاپایا، زردآلو و کدو تنبل یافت می‌شود.

علاوه بر میوه‌ها و سبزیجات، ویتامین A به مقدار قابل توجهی در تخم‌مرغ، پنیر، شیر و ماست نیز وجود دارد. این مواد غذایی که در رژیم روزانه بسیاری از ما حضور دارند، در تقویت سیستم ایمنی بسیار مؤثر هستند.

ویتامین B6

کمبود مواد مغذی در بدن ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را مختل کند. به عنوان مثال، کمبود ویتامین B6 می‌تواند تولید آنتی‌بادی‌های لازم برای مبارزه با عفونت‌ها را کاهش دهد. همچنین، نبود مقدار کافی این ویتامین باعث کاهش تولید گلبول‌های سفید خون، از جمله سلول‌های T می‌شود.

ویتامین B6 در سبزیجات، سویا، شیر، گوجه‌فرنگی، نان سبوس‌دار، تخم‌مرغ، بادام زمینی و سیب‌زمینی یافت می‌شود.

اسید فولیک (ویتامین B9)

ویتامین B9، که به فولات یا اسید فولیک نیز معروف است، برای سنتز اسید نوکلئیک و پروتئین‌های سلول‌های سیستم ایمنی ضروری است. مقدار کافی اسید فولیک تأثیر چشمگیری در بهبود و تقویت عملکرد سیستم ایمنی دارد.

اسید فولیک در کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز (کلم، اسفناج، کلم پیچ)، نخود فرنگی و غلات صبحانه غنی‌شده یافت می‌شود.

ویتامین B12

ویتامین B12 نقش مهمی در ایمنی سلولی ایفا می‌کند. این ویتامین برای ارتباط خاص بین سلول‌ها و اثرگذاری سلول‌های سیتوتاکسیک ضروری است. B12 به عنوان تعدیل‌کننده سیستم ایمنی شناخته می‌شود.

ویتامین B12 در گوشت، ماهی قزل‌آلا، ماهی ساردین، ماهی کاد، پنیر، تخم‌مرغ و غلات غنی‌شده یافت می‌شود. برای گیاهخواران، تأمین B12 به منظور تقویت سیستم ایمنی دشوارتر است، بنابراین توصیه می‌شود از مکمل‌های غذایی مناسب برای دریافت این ویتامین استفاده کنند.

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی و یک کوفاکتور برای خانواده آنزیم‌های بیوسنتزکننده و تنظیم‌کننده ژن‌ها است. این ویتامین با حمایت از عملکردهای سلولی سیستم ایمنی ذاتی و تطبیقی، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند.

ویتامین C در مرکباتی مانند گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و لیموترش یافت می‌شود که بسیاری از ما آن‌ها را مصرف می‌کنیم. علاوه بر این‌ها، فلفل دلمه‌ای سبز و قرمز، توت فرنگی و انگور سیاه نیز منابع غنی از ویتامین C هستند.

ویتامین D

ویتامین D در تنظیم و بهبود کیفیت پاسخ سیستم ایمنی ذاتی و تطبیقی نقش دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به افزایش فعالیت سیستم خود ایمنی شود که زمینه‌ساز بیماری‌های خودایمنی است و بدن را مستعد عفونت‌های مختلف می‌کند.

ویتامین D به وفور در ماهی‌های چرب، گوشت قرمز، جگر، زرده تخم مرغ و قارچ یافت می‌شود. منابع طبیعی این ویتامین محدود هستند، بنابراین توصیه می‌شود برای تأمین ویتامین D و تقویت سیستم ایمنی از مکمل‌های غذایی یا مواد غذایی غنی شده با این ویتامین استفاده کنید.

ویتامین E

در پاسخ‌های شدید سیستم ایمنی بدن به برخی ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا، متابولیسم بالای سلول‌ها ممکن است به سلول‌های دستگاه ایمنی آسیب برساند. ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی، از این آسیب جلوگیری می‌کند.

ویتامین E در روغن زیتون و سایر روغن‌های گیاهی، آووکادو، ماهی و آجیل‌هایی مانند فندق، بادام، تخمه آفتابگردان و بادام زمینی یافت می‌شود. افزودن این مواد به رژیم غذایی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

آهن

کمبود آهن ظرفیت سیستم ایمنی را برای ایجاد پاسخ مناسب در برابر عوامل بیماری‌زا کاهش می‌دهد. آهن نقش مهمی در بلوغ و تکثیر سلول‌های سیستم ایمنی، به ویژه لنفوسیت‌ها، که برای پاسخ به عفونت‌ها ضروری هستند، ایفا می‌کند.

آهن در جگر، گوشت قرمز، آجیل، لوبیا، زردآلو خشک، برنج قهوه‌ای و سبزیجات سبز تیره مانند کلم، اسفناج و سبزیجات بهاری یافت می‌شود.

سلنیوم

سلنیوم از عناصر ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این آنتی‌اکسیدان با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن، التهاب در رگ‌ها و بافت‌های نرم را کم می‌کند. تحقیقات نشان داده است که افزایش سطح سلنیوم در خون می‌تواند پاسخ ایمنی بدن را بهبود بخشد.

منابع غنی از سلنیوم شامل سیر، کلم بروکلی، ماهی ساردین، ماهی تن، جو و آجیل‌ها هستند.

زینک

روی یا زینک به طور گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. این عنصر برای رشد طبیعی سلول‌های سیستم ایمنی ذاتی، از جمله نوتروفیل‌ها، سلول‌های کشنده و ماکروفاژها، ضروری است. همچنین فرآیندهای فاگوسیتوز، کشتن داخل‌سلولی و تولید سایتوکین‌ها به زینک وابسته هستند.

زینک به مقدار زیادی در گوشت بدون چربی، مرغ، لوبیای پخته، ماست و نخود فرنگی وجود دارد.

ممکن است فکر کنید که مصرف روزانه این مواد غذایی کار دشواری است. برای راحتی بیشتر، می‌توانید شربت برون کلد، محصول معتبر شرکت هلث اید انگلستان که حاوی ترکیبات گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی است، را از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه کنید.

با گنجاندن این ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی روزانه‌تان، می‌توانید به تقویت کامل سیستم ایمنی خود کمک کنید و با انواع بیماری‌ها راحت‌تر مقابله نمایید. حالا بیایید به معرفی چند معجون تقویت سیستم ایمنی بپردازیم که می‌توانید در دوران بیماری نیز از آن‌ها بهره‌مند شوید.

۱۱ معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۱۱ معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

معجون هویج، زنجبیل، زردچوبه و چقندر

این ترکیب غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ضدالتهاب‌های طبیعی است و به تقویت پاسخ سیستم ایمنی در برابر عفونت‌ها کمک شایانی می‌کند. این معجون حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های A، C و E است. مصرف آن به ویژه در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه می‌شود. با این حال، اگر به حرارت بالا حساسیت دارید، بهتر است از سایر معجون‌هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، استفاده کنید.

آب پرتقال و گوجه

ممکن است این ترکیب کمی غیرمعمول به نظر برسد، اما هر دو گوجه‌فرنگی و پرتقال منابع غنی ویتامین C هستند. این آنتی‌اکسیدان قدرتمند به مبارزه با علائم عفونت‌ها و ویروس‌ها کمک کرده و از اکسید شدن ساختارهای مهم بدن جلوگیری می‌کند. همچنین، ویتامین C به جذب بهتر آهن کمک می‌کند که این عنصر نیز برای تقویت سیستم ایمنی بسیار حیاتی است.۱۱ معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آب پرتقال، سیب و هویج

اگر ترکیب آب پرتقال و گوجه برایتان غیرمعمول یا دشوار است، می‌توانید آن را با سیب و هویج مخلوط کنید. این ترکیب سه‌گانه، معجونی غنی از ویتامین‌های A، B6 و C و اسید فولیک فراهم می‌آورد. اگر به طعم گریپ‌فروت علاقه دارید، کمی آب گریپ‌فروت به این معجون اضافه کنید تا به یک منبع قدرتمند انرژی برای سیستم ایمنی تبدیل شود.

معجون توت فرنگی و انبه

ترکیب توت‌فرنگی و انبه را می‌توانید به صورت اسموتی یا ماکتل مصرف کنید. انبه غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است و با توت‌فرنگی، مخلوطی عالی از ویتامین‌های A، C و E، آهن و اسید فولیک ایجاد می‌کند. برای تهیه ماکتل، کافی است آب این دو میوه را با هم ترکیب کنید. اما برای تهیه اسموتی، باید کمی ماست غنی‌شده نیز اضافه کنید که منیزیم و پروبیوتیک‌ها را به مخلوط شما می‌افزاید.۱۱ معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

معجون توت فرنگی، نعناع، کیوی

توت‌فرنگی و کیوی هر دو غنی از ویتامین‌های A و C هستند. ترکیب این دو میوه به همراه نعناع، یک معجون تابستانی و مغذی برای تقویت سیستم ایمنی فراهم می‌آورد. این مخلوط حاوی مقدار زیادی ویتامین B6 نیز هست. در فصل تابستان، مصرف اسموتی‌هایی مانند این بسیار توصیه می‌شود؛ زیرا هم بدن را خنک و شاداب می‌کند و هم برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

آب هندوانه و نعناع

عصاره نعناع و بوی آن یکی از مؤثرترین راه‌ها برای باز کردن مجاری تنفسی است. اگر در تابستان دچار سرماخوردگی یا حساسیت شدید، نوشیدن آب هندوانه همراه با نعناع که حاوی ویتامین‌های A و C است، می‌تواند بهبودی سریع‌تری برایتان به ارمغان آورد.۱۱ معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دمنوش عسل، زنجبیل و لیمو

لیمو و زنجبیل سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. وجود لیمو و عسل در این ترکیب به التیام التهاب‌ها ( مثل گلودرد در سرماخوردگی) و بهبود سریع‌تر دردهای عضلانی در آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می‌کند.

آب اسفناج و سیب

برای افرادی که دچار کمبود آهن هستند، مصرف این معجون برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. اسفناج حاوی ویتامین C و آهن است، و ترکیب آن با آب سیب، که غنی از سلنیوم، زینک، آهن، ویتامین E و B است، می‌تواند تأثیر چشمگیری بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشد. برای خوش‌طعم‌تر کردن این معجون، می‌توانید کمی آب لیموترش تازه یا آب هندوانه به آن اضافه کنید.

دمنوش چای سبز و لیمو

چای سبز به تنهایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. اما افزودن لیمو و کمی عسل (برای کسانی که به شیرینی علاقه دارند) تأثیر آن را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. همچنین، نوشیدن این دمنوش در دوران بیماری می‌تواند به تسکین دردهای موضعی کمک کرده و خواب راحت‌تری را برای شما فراهم کند.

سرخارگل

گیاه سرخارگل یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین گیاهان برای تقویت سیستم ایمنی است و در زمره ۱۰ گیاه پرمصرف قرار دارد. این گیاه علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، در پیشگیری و درمان مشکلاتی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و ورم مثانه نیز کاربرد دارد. شربت ایموژن، محصول دیگری از داروخانه آنلاین مفیدطب، نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم با معرفی مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن و اشاره به منابع غنی آن‌ها، شما را در انتخاب یک رژیم غذایی سالم و مقوی راهنمایی کنیم. مصرف دو تا سه لیوان از معجون‌ها و نوشیدنی‌های ذکر شده در هفته نیز می‌تواند به تکمیل رژیم غذایی سالم شما کمک بسیاری کند.

اگر می خواهید درباره‌ی بهترین دمنوش ضد استرس بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *