مجله سیمدخت
0

12 بنای کلیسایی مدرن و شگفت‌انگیز در جهان

بازدید 90

از یک کلیسای مسی در فنلاند تا یک پناهگاه سرپوشیده در فضای باز در مکزیک، شگفتی از اینجاست که چگونه عوامل متنوعی این ساختمان‌های کلیسایی را به نمادهایی ارزشمند تحول داده‌اند. در این بخش از مجله تالاب، لیستی شامل 12 کلیسای مدرن و جذاب جهان را برای مخاطبان گرامی منتشر نموده‌ایم

جاذبه‌های برتر کلیسایی مدرن جهان

معماری مذهبی تمایل دارد که چشم‌اندازی از کلیساهای گوتیک با تکیه‌گاه‌های پرنده را یا کلیساهای باروک با تزئینات نقاشی‌های آسمان‌سقفی را به تصویر بکشد. با این حال، در میان اینکه ممکن است عناصر مدرن یا سبک‌های معاصر هم در آنها به کار رفته باشد، کلیساهای معاصر همانند کلیساهای صدساله نیز قادر به ایجاد شگفتی‌آوری هستند. معماران در سرتاسر جهان از عناصر سنتی معماری کلیسا بهره‌گرفته و آنها را در ساختمان‌های امروزی به تفسیر درآورده‌اند.
این سازه‌ها، علاوه بر این که به عنوان مکان‌های عبادت، فضاهای اجتماعی نیز هستند. برای کشف دوازده مورد از کلیساهای مدرن بی‌نظیر، از کلیسای مسی در فنلاند گرفته تا پناهگاهی با سقف آویزان در فضای باز در مکزیک و کلیسای بزرگ در کره جنوبی، از نزدیک آنها را بررسی خواهیم کرد.

1. کلیسای Saemoonan، کره جنوبی

قدیمی‌ترین کلیسای پروتستانی در کره، کلیسای “Saemoonan”، در سال 1887 تأسیس شد و در سال 2019 این اداره از ساختمان جدیدی که توسط گروه طراحی Seoinn و طراحی شده توسط Lee Eunseok، به عنوان یک نمونه از طراحی معماری معاصر، رونمایی کرد. کلیسای “Saemoonan” به عنوان “کلیسای مادر” شناخته می‌شود، به همین دلیل معماران ساختمان را به گونه‌ای طراحی کردند که حول میدان جلویی منحنی شده است و حس مادری با آغوش باز را به افراد منتقل کند.
این ساختمان از دو برج متصل به هم، که در کنار هم 13 طبقه دارند، ساخته شده است. برجی از آن‌ها، که به عنوان برج مدرن به نظر می‌رسد، از ارتفاع بیشتری برخوردار است و یک صلیب معلق در بالای آن قرار گرفته است. این ساختمان همچنین شامل یک نمازخانه کوچک و یک رصدخانه است. کلیسای اصلی در قسمتی از ساختمان قرار دارد که به عنوان یک سالن بزرگ با پوشش چوب گرم طراحی شده است.

2. پناهگاه پروردگار تولا، مکزیک

بعد از زلزله‌ای که در سال 2017 به پناهگاه 500 ساله “ارباب تولا” در جوجوتلا، مکزیک، آسیب زد، استودیو کلمبیایی Agenda Agencia de Arquitectura و شرکت مکزیکی Dellekamp/Schleich با یکدیگر همکاری کردند تا یک کلیسا و فضای عمومی جدید برای جامعه ایجاد کنند. دیوارهای قوسی از بتن در چهار طرف کلیسا به باز شدن اطلاق شده‌اند و سقف با طاق‌های بشکه‌ای از آجر متمایز است.
این طرح از ترتیب‌بندی سنتی کلیسا با یک شبستان مرکزی و دو راهرو در طول دیوارها الهام گرفته است. محرابی ساده در طبقه پایین با یک پلکان دسترسی قرار دارد و توسط دیواری نیم دایره‌ای از بتن احاطه شده است. ناقوسی که از کلیسای اصلی نجات یافته، به منظور احترام به فضای مقدس تاریخی، روی دیوار بیرونی ساختمان آویزان شده است.

3. Kirchenzentrum Seliger Pater Rupert Mayer، آلمان

Meck Architekten، شرکتی با مقر در مونیخ، مجسمه “Kirchenzentrum Seliger Pater Rupert Mayer” را در پوینگ در سال 2018 به اتمام رساند. این ساختمان دارای پایه‌ای از سنگ خاکستری به نام “nagelfluh” یا “کنگلومرا” است که محلی است و سقفی منحصربفرد دارای 15,000 تایل سه‌بعدی با رنگ سفید را به خود می‌پوشاند.
نمای کاشی‌ها به تصویر بهشت و زمین می‌پردازد. سقف به چهار بخش تقسیم شده و شکل صلیب را تشکیل می‌دهد که سه نورگیر نور را به داخل کلیسا انتقال داده و محراب را روشن می‌کند. معماران به جای احداث برج، یک گوشه از سقف را بالاتر از سایر گوشه‌ها قرار داده‌اند و در بالای آن یک صلیب و یک بادگیر را قرار داده‌اند.

4. کلیسای خانواده مقدس، برزیل

کلیسای “خانواده مقدس” در برازیلیا، برزیل که در سال 2022 به اتمام رسیده است، در منطقه‌ی کوهستانی برزیل، دقیقاً در لبه جاده‌ی اصلی “Estrada Parque Indústria e Abasticimento” قرار دارد. این جاده به عنوان بخشی از پروژه‌ی توسعه‌ای به نام “لوسیو کاستا” تاسیس شده است. ARQBR Arquitetura e Urbanismo، شرکت طراحی معماری و شهرسازی، به عنوان پایتخت جدیدی می‌خواست تا در طراحی این کلیسا، ارتباط معنویت، طبیعت و جامعه را بررسی و بازتاب دهد.
فرم‌های یکپارچه از بتن، عناصر بارزی در این مجموعه معماری دراماتیک را شکل می‌دهند. این شامل شبستان مدور اصلی، خانه‌ای به‌شکل مستطیل و ساختمان‌های ساده‌ای است. ساختمان‌های با کم شیب به افق‌های گسترده اشاره می‌کنند و ارتباط کلیسا با محیط اطراف را تسهیل می‌کنند.

5. Våler Kirke، نروژ

در سال 2009، روستای Våler به دلیل حریقی کلیسای قرن نوزدهمی خود را از دست داد و جامعه تصمیم به ساخت یک کلیسای چوبی جدید با طراحی معاصر توسط معمار Espen Surnevik گرفت. این کلیسای جدید احترام به ساختار قبلی و محیط طبیعی را به خود جلب کرده و Surnevik مفهوم رستاخیز را به طراحی‌اش به خوبی تلفیق کرده است.
در نمای خارجی از چوب کاج استفاده شده است، در حالی‌که درون آن با تخته‌سه‌لا توس پوشیده شده است. سقف‌های هرمی به سوی آسمان کشیده شده و با نورگیرهایی تجهیز شده‌اند که نور را به دو فضای عبادت اصلی ارسال می‌کنند و محراب با 28 پنجره متمایز مشخص می‌شود. ردپای کلیسای قدیمی به عنوان یادبودی در آرامگاه کنار Våler Kirke باقی‌مانده است.

6. نمازخانه سوولا، فنلاند

کلیسای کوچک “سوولا” در اسپو، فنلاند، به نحوی طراحی شده است که برای یک منطقه با تنوع فرهنگی، فضای اجتماعی انعطاف‌پذیر را ایجاد کند. شرکت معماری OOPEAA کلیسای کوچک، مرکز محله، مرکز جوانان و مرکز اجتماعی را در یک ساختار با شکل حرف “U” قرار داده است که با حیاط داخلی به هم مرز می‌زند.
ارتفاع این ساختمان بر اساس کارکرد مختلف فضاها متغیر است و بخشی که بالاترین نقطه را دارد، بالای نمازخانه واقع شده است. دیوارهای بیرونی و سقف با ورق‌های مسی پوشیده شده‌اند تا به تغییرات اندازه و حجم ساختمان تاکید شود. این طرح از جنبه‌های بتنی، فولادی و چوبی استفاده می‌کند، اما جنبه مهمی که برجسته است، فضای داخلی کلیسا است که با آرایش از تکه‌های صنوبر پوشیده شده است.

7. کلیسای تامکانگ، تایوان

کلیسای “تامکانگ”، واقع در منطقه “دانهای” شهر نیو تایپه، یک مرکز عبادت و یک مجموعه رفاه اجتماعی را در یک برج 11 طبقه به هم پیوسته است. شرکت معماری Behet Bondzio Lin Architekten با ایجاد فضاهای مذهبی و کاربردی در 13 طبقه از این برج، از جمله دو طبقه زیرزمینی، به بهره‌برداری بهینه از این محل کوچک پرداخته است.
برج بتنی با چیدمان غیرخطی پنجره‌ها طراحی شده و سقف‌های نامتقارن به سمت یک قله متقاطع به بالا می‌رود. مصالح بتنی همچنین در فضای داخلی، از جمله در فضای عبادت اصلی که ظرفیتی برای جای‌دهی 600 نفر دارد، به طرز ویژه‌ای استفاده شده است.

8. کلیسای محلی Knarvik، نروژ

کلیسای جامعه “نارویک” که در هوردالند نروژ واقع شده و در سال 2014 به اتمام رسید، با هدف تکمیل منظره اطراف و محیط دامنه تپه‌ای طراحی شده است. Reiulf Ramstad Arkitekter اشکالی با شناخته‌شدگی مثل گلدسته، پناهگاه و نمازخانه را با عناصر هندسی براق در طراحی کلی ادغام کرده است.
این شرکت همچنین از الهام‌بخشی از کلیساهای سنتی نروژی بهره‌برده و نمای بیرونی را با استفاده از چوب کاجی از پیش‌فرسوده تزئین کرده است. ردیف‌هایی از پنجره‌های بلند و باریک نور طبیعی را به محراب و کلیسای کوچک، که با کاج روشن پوشانده شده است، هدایت می‌کنند.

9. کلیسای کاتولیک سوزوکا، ژاپن

تیم معماری آلفاویل، کلیسای کاتولیک “سوزوکا” را در شهر سوزوکا طراحی کرده‌اند تا به جامعه کاتولیک در حال رشد این شهر میزبانی کند. این شرکت معماری در طراحی این بنا، کلیسای کوچک، نمازخانه و سالن اجتماعات را زیر یک سقفی که از منظره‌ی کوهستانی الهام گرفته است، ترکیب کرده است. از نورگیرها در بخش‌های سقف استفاده شده تا نور طبیعی و تهویه را به داخل فضاها وارد کنند.
ساختمان به نحوی طراحی شده که اجازه پارک در زیر سازه را فراهم می‌آورد و این فضا به عنوان یک میدان ورودی به جای یک فضای خصوصی مشاهده می‌شود. پارکینگ به دو لابی ورودی متصل است که اجزای مختلف کلیسا را از یکدیگر جدا می‌کند و با طراحی‌ای که شبیه به یک تمدن شهری می‌باشد، به نوعی به عنوان تمدن شهری پیرامونی ادامه می‌دهد.

10. Autobahnkirche Siegerland، آلمان

شرکت معماری Schneider+Schumacher با مقر در فرانکفورت، از نماد کلیسایی که بر روی تابلوهای جاده‌های کشور آلمان برای “Autobahnkirche Siegerland”، یک مکان عبادتی که به بزرگراه شلوغ A 45 می‌نگردد و در کنار یک ایستگاه کامیون، هتل و رستوران فست‌فود واقع شده است، الهام گرفته است. طراحی نمایی زاویه‌دار و سفید از هر دو طرف، به طوری که از هر جهت که بازدیدکننده به سمت آن نزدیک می‌شود، یک نقطه تمرکز و مرجعی را فراهم می‌کند.
فضای داخلی این مکان عبادتی توسط یک ساختار چوبی مشبک گنبدی تشکیل شده است که از 66 دنده تخته رشته‌ای جهت‌دار تشکیل شده است. نورگیرهای درونی این برج نور طبیعی را به داخل محیط جذب می‌کنند و محراب ساده را روشن می‌کنند.

11. کلیسای لاگارس، پرتغال

در فرآیند طراحی کلیسای “لاگارس” در فلگییراس، پرتغال، شرکت معماری FCC Arquitectura از نمادهای مسیحی چون قطره آب و شکل ماهی الهام گرفته است. ساختمان با دیوارهای منحنی از ورودی به اجزای کلیدی کلیسا هدایت می‌شود و با قرارگیری خیمه، غسل تعمید و محراب، این اجزا را معرفی می‌کند.
معماران انتخابی مجموعه‌ای از مصالح ماندگار مانند سنگ مرمر، گرانیت و سرامیک داشته‌اند که یک پالتی هماهنگ با تغییرات ظریف در بافت ایجاد می‌کند. شرکت معماری از یک طرح محوری سنتی در داخل کلیسا بهره‌برده است، با ردیف‌هایی از نیمکت‌های چوبی غنی که مسیرهای راهرو را به سمت محراب هدایت می‌کنند.

12. Parroquia Señor de la Misericordia، مکزیک

کلیسای “Parroquia Señor de la Misericordia” در شهر مونتری، مکزیک که به دست شرکت معماری Moneo Brock طراحی شده است، معماری سنتی واقع در یک ساختار سفید و مدرن و درخشان را به هم تلفیق می‌کند. این عبادتگاه از طرح‌های بازیلیکا الهام گرفته است و در محیطی توسعه شهری جدید قرار دارد. شبستانی با ارتفاع تقریباً 50 فوت، از دیوارهای شیشه‌ای برخوردار است که نورگیر بالای محراب را به صورت مهیجی به تماشا می‌گذارد. در ضمن، نمایی مدرن از پنجره‌ای رز، نور طبیعی را به داخل فضا جذب کرده و آسمان را در دل این فضا بالا می‌کشد.
سه نمازخانه کوچک‌تر در کنار شبستان قرار دارند و پاسیوهای نورافشان بر زیرزمین منتقل می‌کنند. این فضاها در سطح پایین، جایی که دفاتر اداری، کلاس‌های آموزشی و فضاهای چندمنظوره قرار دارند، قرار دارند. همچنین استوانه‌ها و یک نمازخانه کوچک برای مراسم تشییع جنازه نیز در این مجموعه یافت می‌شوند.

در پایان

با توجه به اینکه کلیساها برای انجام مراسم مذهبی، جذب افراد و الهام بخشیدن به پرستش خدا طراحی و احداث می‌شوند، همواره به عنوان یکی از ساختمان‌های مهم و برجسته در جامعه شناخته می‌شوند. این عبادتگاه‌ها از زمان‌های دور، جزو بنیانی‌ترین و برجسته‌ترین سازه‌های معماری جامعه تلقی می‌شوند. به همین دلیل، رهبران مذهبی همواره تلاش کردند تا کلیساهای بزرگی را با پیکره‌هایی که به آسمان می‌رسند، و نمایی که با صحنه‌های از کتاب مقدس تزئین شده، ایجاد کنند. هدف از این اقدامات، نشان دادن عظمت و قدرت خداوند بوده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *