به نظر میرسد که بازی Call of Duty: Modern Warfare III، جدیدترین اثر از فرنچایز محبوب و گرانقیمت کال آف دیوتی، نتوانسته با انتظارات مخاطبان هماهنگی کامل داشته باشد.
بیش از دو دهه از زمانی که اولین نسخه از مجموعه بازیهای Call of Duty عرضه شد، گذشته است. این مجموعه که با وجود سختیها و تغییرات فراوان، هر سال توسط میلیونها گیمر به عنوان یک تجربه واقعی ادامه مییابد. پس از موفقیتهای چشمگیر با سهگانه های محبوب Modern Warfare و Black Ops، بازیهای Call of Duty هرگزینه از نظر داستانی به اندازه مورد انتظار بیرون نیامدند و انتقادات مختلفی را دریافت کردند. در سال ۲۰۱۹، استودیو Infinity Ward با ریبوت مجموعه Modern Warfare توانست این بازی را بازسازی کند و تجربهای تازه و هیجانانگیز ارائه دهد. بازگشت به تمامی شخصیتهای محبوب فناندان، در یک داستان جدید و پرهیجان، انتظار طولانیمدت گیمرها را برآورده کرد. در سال گذشته، نسخه دوم از این ریبوت با نام Modern Warfare II منتشر شد و توانست موفقیت قابل ملاحظهای کسب کند. اما این موفقیت ناگهانی نیز همراه با انتقادات فراوانی از اجزای مختلف بازی آمد. در حالی که انتظار میرفت که Modern Warfare III تا چند سال دیگر منتشر شود، اکتیویژن به طرز غیرمنتظرهای تصمیم به عرضه این بازی در همین سال کرد. این اولین بار در تاریخ سری Call of Duty بود که دو نسخه از سری Modern Warfare به طور متوالی منتشر شدند، و در عین حال باید ذکر کرد که Modern Warfare III توسط استودیو Sledgehammer توسعه داده شده است، که این موضوع باعث شد تا بسیاری از طرفداران نسبت به کیفیت و موفقیت بازی ابهام داشته باشند.
بخش داستانی Modern Warfare III ادامهای مستقیم بر نسخه دوم است. جایی که حضور شخصیت ماکاروف تقریبا تایید شده بود و گیمرها انتظار ورود بسیار شرورانهای را از این شخصیت داشتند. Modern Warfare III با یک مرحله کلاسیک آزاد کردن زندانی از گولاگ آغاز میشود که این زندانی در نهایت همان ماکاروف است. در حالی که بخش داستانی از همه لحاظ تمامی المانهای تبدیل شدن به یک اثر پر از اکشن، هیجان و پر از لحظات دراماتیک را دارد، در مرحله دوم با ساختار جدیدی از مراحل آشنا میشوید که به صورت کلی هیجان اولیه را از بین میبرد. سازندگان تصمیم گرفتند که بخشی از بازی را به مراحلی با ساختار Open Combat اختصاص دهند. این مراحل دارای نقشههای نسبتا بزرگ، اهداف مختلف و آزادی عمل برای انجام آنها هستند. در حالی که شاید این ایده در نگاه اول بسیار جذاب به نظر برسد اما در عمل با روح اصلی سری Call of Duty در تضاد است. دیگر خبری از لحظات سینماتیک نیست و نبردها آنگونه که باید هیجان خاصی ندارند. بخش داستانی به شکلی تقریبا قابل پیشبینی روایت میشود و کمتر لحظهای در این بازی میتواند برای گیمر و به خصوص هواداران این سری شوکه کننده باشد. عدم نوآوری و تکیه به ایدههای قدیمی و پیادهسازی آنها به شکلی جدیدی چیزی است که باعث میشود بخش داستانی Modern Warfare III به شدت خسته کننده باشد. نسخه دوم تلاش کرد تا با معرفی شخصیتهای جدید، روایت داستانی متفاوتی را به وجود آورد اما تیم Sledgehammer در نسخه سوم تمام این تلاشها را نادیده گرفت. بازگشت ماکاروف وعده یک جنگ تمام عیار را میداد اما این شخصیت در طول بازی حضور بسیار کمرنگی دارد. حتی باید گفت که پایانبندی Modern Warfare III نیز بسیار ناامید کننده است. اتفاقاتی که در یک سوم پایانی بازی رخ میدهند، هیجان چندانی را به همراه ندارد و لحظات پایانی بازی نیز صرفا یک پیش درآمد برای ساخت نسخه بعدی Modern Warfare هستند.
بازی Modern Warfare III در بخش گیمپلی یکی از آثار عجیبترین سری Call of Duty است. سری بازیهای Call of Duty همیشه به دنبال ارائه لحظات سینماتیک هیجانانگیز و نبردهای سریع در مراحل خطی و محدود بوده است، که برای پایان دادن به آنها تنها چند ساعت زمان نیاز دارید. این بازیها با این ساختار، لحظات هیجانانگیزی را برای شما ایجاد میکردند، اما در Modern Warfare III، تغییراتی در ساختار بازی صورت گرفته که باعث شده تا این هیجان به شدت کاهش یابد. مبارزات و احساس استفاده از اسلحهها در این بازی همچنان جذابیت دارند و تیراندازیها هیچگاه از هیجان خود کم نمیکنند. با این حال، به نظر میرسد که تیم توسعهدهنده، به ویژه Sledgehammer، زمان کافی برای ایجاد حتی تغییرات کوچک هم نداشتهاند.
با وجود اینکه این نکته ممکن است به نظر برسد که تنها نقطه قوت این بازی است، درگیری و تیراندازی هنوز در Modern Warfare III لذت بخش هستند. انتقال حس خوب از سلاحها و احساس هیجان در تیراندازیها حفظ شدهاند. اما از لحاظ ساختار گیمپلی، مراحل بازی با وجود ارتباط داستانی کامل، به نظر میرسند کاملاً منفصل و انزوا شدهاند. در حالی که هر نسخه از بازیهای سری Modern Warfare دارای مراحلی است که به خاطر میمانند، Modern Warfare III حتی در این زمینه نیز نتواستهاست به اندازه کافی ماندگار باشد. تیم توسعهدهنده تلاش کردهاند تا از ایدههای Infinity Ward الهام بگیرند و مراحلی مشابه طراحی کنند، اما عدم نوآوری و تمرکز بر برانگیختن حس نوستالژی باعث شدهاست که هیچکدام از این مراحل به اندازه کافی در ذهن بازیکنان ماندگار نباشند.
از نظر بصری، بازی بسیار شبیه به نسخه قبلی خود در سال گذشته است. گرافیک بازی کمترین تغییری نسبت به MWII نداشته و حتی در برخی مراحل، باگهای بصری عجیبی مشهود هستند. هرچند مدلسازی، بافتها، نورپردازی، سایهپردازی و انیمیشنها مانند MWII عالی به نظر میرسند، اما عدم ارتقای گرافیکی به وضوح مشهود است. موتور جدید IW 9.0، که اکنون برای ساخت تمام بازیهای Call of Duty استفاده میشود، دارای پتانسیل بسیار بیشتری است و این پیشرفت در MWII کاملاً مشهود بود. به نظر میرسد که Sledgehammer نتواسته استفاده مطلوبی از این پتانسیل را داشته باشد. صداپیشگی در بازی بسیار قدرتمند است و میانپردههای بازی با استفاده از شخصیتهای مختلف میتوانند بسیار جذاب باشند. صداگذاری محیطی و به خصوص اسلحهها نیز به دلیل استفاده از سلاحهای کپی شده از MWII در سطح مناسبی قرار دارد.
از نظر بصری، بازی بسیار شبیه به نسخه گذشتهاای از خود است. گرافیک بازی تغییرات کمی نسبت به MWII دارد و حتی در برخی مراحل، باگهای بصری عجیبی مشهود هستند. هرچند مدلسازی، بافتها، نورپردازی، سایهپردازی و انیمیشنها مانند MWII عالی به نظر میرسند، اما عدم ارتقای گرافیکی نسبت به گذشته به وضوح قابل تشخیص است. موتور جدید IW 9.0، که اکنون برای ساخت تمام بازیهای Call of Duty بهکار میرود، دارای پتانسیل بیشتری است و این پیشرفت در MWII به وضوح قابل توجه بود. به نظر میرسد که Sledgehammer نتواسته بهطور کامل از این پتانسیل بهرهبرداری کند. صداپیشگی در بازی همانند نسخههای قبلی MW بسیار قدرتمند است و میانپردههای بازی با استفاده از شخصیتهای مختلف میتوانند بسیار جذاب به نظر برسند. صداگذاری محیطی و بهخصوص اسلحههای بازی نیز به دلیل استفاده از سلاحهای کپی شده از MWII در سطح مناسبی قرار دارد.
نظرات کاربران