ما در این مقاله به بررسی گیمپلی جذاب نائوئهی شینوبی در Assassin’s Creed Shadows پرداختهایم، که از جزئیات دقیق و اشارههای گوناگون بهآئین شینتو بهره میبرد. همچنین به پاسخهایی پیرامون شخصیت یاسوکه سیاهپوست پرداختهایم و جنبههای مختلف این بازی را بررسی کردهایم. برای اطلاعات بیشتر، باسیمدخت همراه باشید.
آیا به خاطر دارید تریلر سینمایی Assassin’s Creed: Revelation؟ آن صحنههای شگفتانگیز از نبرد اتزیو در سرزمین سرد مصیاف با نمایش شبح الطائر که نفسمان را در سینه گرفت، به یاد ماندگار بود. و حالا تریلرهای سینمایی Assassin’s Creed 3 و Assassin’s Creed: Brotherhood را چطور؟ اما به گذشته نیاز نداریم؛ روز اولین نمایش رسمی از Assassin’s Creed Valhalla چطور بود؟ آن ساعاتی که با هنر دستان Bosslogic به خیره شدیم و او پوستر اساسینز کرید بعدی را نقاشی کرد و در نهایت تریلر بازی پخش شد. برای عشاق اساسینز کرید، روز رونمایی از یک قسمت جدید به مثابه رویدادی سنتی و دینی بود؛ مثل روز عید باقی ماند. روزها و ساعاتی که ما با خانوادهی محبوب این مجموعه که با کاراکترهایش قد کشیدیم و خاطرات ساختیم، جشن گرفتیم؛ و حالا چند سال از آن گذشته است.
روز رونمایی از تریلر Assassin’s Creed: Shadows؛ آن اساسینز کریدی که مدتهاست آرزوی آن را داشتیم؛ اساسین بازی در ژاپن. اما رونمایی از تریلر زیر حمله بیپایان گیمرها بابت نمایش یک سامورایی سیاهپوست (بله، سامورایی) که واقعاً شخصیتی واقعی در تاریخ ژاپن فئودال است، اختلافاتی را به وجود آورد.
اساسینز کرید شاید طی سالیان اخیر با تغییرات گسترده در گیمپلی، برخی از طرفداران قدیمی را دلسرد کرده باشد، اما همچنان نمیتوانیم اتمام بدهیم بدون این که تریلرهای جذاب معرفی بازیهای جدید AC را فراموش کنیم. در نگاه اول، ممکن است فکر کنیم که دیگر در این شرایط سنگ روی سنگ بند نخواهد شد، اما اگر از من بپرسید، من میگویم که حالا زمان آن رسیده که اساسینز کرید، یک بار دیگر خودش را بهگیمرها ثابت کند.
بازی Assassin’s Creed Shadows، که مدتی است با نام رمز Assassin’s Creed Red شناخته میشود، وظیفهای سنگین را بر دوش دارد؛ بعد از سهگانه اخیر مجموعه AC که با Origins آغاز شد، با Odyssey ادامه یافت و با Valhalla تکمیل شد، این سری محبوب تلاش کرد تا ساختار گیمپلی خود را تغییر دهد. تلاشی که در عین سود مالی دیوانهوار و جلب نظر هواداران جدید، بهدور شدن از هویت گیمپلی سری منجر شد و طرفداران قدیمی را دلسرد کرد.
اما شرکت یوبیسافت با تولید بازی AC Mirage نشان داد که هنوز هم رگ خواب طرفداران قدیمی را میداند. شرکت فرانسوی که با Mirage، دوباره به ساختار کلاسیک AC بازگشته است که همچنان محبوبیت دارد، حالا میتواند یک بار دیگر خود را به هواداران قدیمی اثبات کند. و حالا نوبت به Shadows رسیده است؛ قسمت جدیدی از اساسینز کرید که بالاخره و بعد از مدتها انتظار، این مجموعه را به ژاپن فئودال خواهد برد. در این مقاله، علاوه بر بررسی جزئیات تاریخی/فرهنگی تریلرهای اخیر بازی و تحلیل وفاداریشان به فرهنگ و تاریخ ژاپن، نمایش اخیر گیمپلی این بازی را مرور و جزئیات ساختاری گیمپلی AC Shadows را بررسی خواهیم کرد.
دروازه توری (Torii/鳥居) به عنوان نمادی از آیین شینتو و هویت فرهنگی ژاپن، و میمون به عنوان یک ایزد محافظ در آیین شینتو، در تریلر جدید AC: Shadows نقش آغازینی ایفا میکنند. اشارههای ریز و درشت به شینتو در پوستر و تریلرهای اخیر این بازی، حضور قدرتمند آیین شینتو و ویژگیهای منحصر به فرد آن را در بازی به تصویر میکشد.
گیمپلی بازی در رویداد Ubisoft Forward با نمایی از یک میمون و دروازه توری در پسزمینه آغاز شد. در آیین شینتو، میمون نماد یک نگهبان مقدس و قدرتمند بهشمار میرود؛ ایزدهایی مانند ساروگامی، که از جمله معروفترین خدایان شینتو بهشمار میروند، به قامت یک میمون، از ژاپن و مردمانش حراست میکنند. میمونهای مقدس و محافظ بههمراه سایر مولفههای ادبی و معارف کنفوسیوسی، تکهای از معارف و عقاید چینی هستند که پیش از قرن ۷ میلادی، وارد سرزمین ژاپن شدهاند و بهصورت جدا نشدنی از سنتهای ژاپنی شناخته میشوند.
دروازههای توری بهعنوان اساسیترین نمادهای ورود به ایزدکدههای آیین شینتو شناخته میشوند و نماد گذر از سرزمین مادی و قدم گذاشتن به یک سرزمین مقدس هستند. این نه اولین بار است که پوسترها و تریلرهای AC: Shadows به آیین شینتو اشاره کردهاند و بدون شک، شینتو و اسطورهشناسی ژاپن از جمله محورهای اصلی تجربه این بازی خواهند بود.
حضور یاسوکه در اسناد «شینجو کوکی» نوشته یک سامورای با نام اوتا گوچی
در ادامه، با جناب یاسوکه همراه میشویم که اخیرا بهمرکز حواشی پیرامون AC: Shadows جلب توجه شده بود. یاسوکهی سیاهپوست، شخصیتی واقعی است که ظاهرا در سال ۱۵۸۱ به همراه مبلغان دینی اروپایی به ژاپن آمد. منابع تاریخی از جمله اسناد شینجو کوکی نوشته شده توسط سامورای اوتا گوچی و کتبی مانند آنچه که فرانسوا سولیهر، مبلغ دینی اروپایی در دوران اودا نوبوناگا، ثبت کرده، از واقعیت یاسوکه تأیید میکنند. قدرت بدنی بالا و پوست تیره او، حتی اودا نوبوناگا را به تعجب انداخته و یاسوکه را به یکی از مهمترین خدمههای او تبدیل کرده بود.
برای پاسخ به سوال آیا یاسوکه یک سامورای بهحساب میآید؟، ابتدا باید مفهوم کلمه «سامورای» را درک کنیم. این واژه در زبان ژاپنی به معنای «خدمتگزار» یا «خادم» است و از لفظ ژاپنی سابورافو/سامورائونشأت میگیرد که به معنی «خدمت کردن» یا «همراه شدن» است. برای درک بهتر از طبقهبندی نظامی ژاپنی، باید دانست که در تاریخ نظامی این کشور، دو گروه اصلی وجود داشتند: سامورای و بوشی. این دو گروه با وظایف، ایدئولوژی، و ساختار متفاوتی عمل میکردند.
در ادامه، همراه با جناب یاسوکه میپیوندیم که اخیراً بهمرکز حواشی پیرامون AC: Shadows جلب توجه شده بود. یاسوکه، شخصیتی کاملاً واقعی است که ظاهراً در سال ۱۵۸۱ به همراه مبلغان دینی اروپایی به ژاپن آمد. منابع تاریخی از جمله اسناد شینجو کوکی نوشته شده توسط یک سامورای به نام اوتا گوچی، و کتبی از جمله آثار فرانسوا سولیهر که از مبلغان دینی اروپایی در دوره فعالیت اودا نوبوناگا بودهاند، اسنادی معتبری هستند و واقعیت حضور یاسوکه را تأیید میکنند. طبق مطالب موجود در این منابع، قدرت بدنی بالا و پوست تیره یاسوکه، بسیاری از مردم را شگفتزده کرد و او را به یکی از اعضای مهم خدمهی اودا نوبوناگا تبدیل کرد.
حالا سوال مهم این است: آیا یاسوکه میتواند بهعنوان یک سامورای شناخته شود؟
برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید معنای واژه «سامورای» را درک کنیم. این کلمه در زبان ژاپنی به معنای «خدمتگزار» یا «خادم» ترجمه میشود و از واژه ژاپنی سابورافو ریشه میگیرد که به معنای «خدمت کردن» یا «همراه شدن» است. برای درک بهتر از ساختار نظامی ژاپنی، باید بدانیم که در تاریخ نظامی این کشور، دو طبقه اصلی وجود داشت: سامورای و بوشی. این دو گروه با شرح وظایف، ایدئولوژی، ساختار و خدمات کاملاً متفاوت بودند.
فعالیتهای غیر نظامی (بروکراسی و سیاست، تدریس، قضاوت در دادگاه، کشاورزی، فعالیتهای درباری) از جمله مهمترین وظایف طبقه سامورای در دوران صلح را شکل میداد
یک سامورای در دوران صلح، هنرهای رزمی را آموزش میدهد
طبقه سامورای، گروهی بود که در خدمت یک دایمیو یا ارباب زمین فئودال، فعالیت و خدمت میکرد. اغلب به خاطر تأثیرات فیلمها، ویدیوگیمها و محتویات مدیاهای فرهنگ عامه، طبقه سامورای اشتباها به ما معرفی شدهاند. اما چیزی که بسیاری از ما در مورد این افراد در نظر نمیگیریم، این است که وظایف طبقه سامورای بهطور کامل به شرکت در جنگ محدود نمیشد و فعالیتهای نظامی تنها یک جزء از خدمات آنها بهحساب میآمد. هر عملی که بهطور مستقیم به خدمت دایمیو و مردم تحت سلطه حاکم فئودال انجام میشد، در محدوده وظایف طبقه سامورای قرار داشت. این وظایف شامل شمشیرزدن در میدان نبرد، جمعآوری مالیات از مردم، فعالیتهای بروکراتیک و سیاسی، قضاوت در دادگاهها، نگهبانی از اماکن مهم، نگهداری از شمشیرهای ارباب دایمیو (که بسیاری این کار را بهیاسوکه نسبت میدهند)، تدریس و آموزش شمشیرزنی، آموزش سواد، نویسندگی و حتی کشاورزی بود.
بنابراین، یاسوکه به هر حال، برای دورانی که شمشیرهای اودا نوبوناگا را حمل میکرد و همچنین زمانی که به دایمیو خدمت میکرد و او را محافظت مینمود، به عنوان یک سامورای کامل و کامل شناخته میشود. به همین دلیل است که او به عنوان “یاسوکه” در تاریخ ثبت شده است و در این بحث هیچ تردیدی وجود ندارد. از طرف دیگر، ما با طبقه بوشی هم مواجه هستیم. واژه “بوشی” در زبان ژاپنی به معنای مبارز یا جنگآور است. این افراد عمدتاً سربازانی معمولی هستند که به عنوان مزدوران در جنگهای یک فرمانده شرکت میکنند و در امور نظامی که با آنها مرتبط است، مشغول به کار هستند. آنها در عوض از کد اخلاقی ذن بودیسم پیروی نمیکنند و زندگی مزدوری میکنند. تفاوت بین دو طبقه سامورای و بوشی، یک موضوع پیچیده تاریخی است که ادامهی بحث آن در این مقاله جا نمیگیرد، اما برای بهتر فهمیدن طبقه سامورای و یاسوکهی سیاهپوست، به این موضوع اشاره کردیم؛ زیرا که در طول سالها، تمرکز بر جنبه نظامی طبقه سامورای به اندازهای بوده است که اغلب به اشتباه، این گروه با طبقه بوشی اشتباه گرفته شده است و فعالیتهای گسترده سامورای نادیده گرفته شده است.
یک نگاره اِماکی (Emaki/絵巻) و کهن با محوریت یاسوکه؛ قدرت بدنی «هیولا-مانند» یاسوکه در نگاه ژاپنیها، او را خیلی زود بهیکی از نزدیکان اودا نوبوناگا بدل کرد
حالا بازی “اساسینز کرید” که همیشه داستانهای خیالی را روایت میکند، به گسترش دادن نقش سامورای یاسوکه پرداخته است. او را به یک سامورای کامل و کمال تبدیل کرده و ویژگیهایی شبیه به توشیرو میفونه از فیلم یوجیمبو به او نسبت داده است. در تریلر، یاسوکه را در خیابانهای فوکوچییاما، استان کیوتو، مشاهده میکنیم که از طرف مردم احترام میگیرد. او به عنوان یک سامورای بالا مقام شناخته میشود و به عنوان یکی از نزدیکان اودا نوبوناگا حساب میشود. واکنشهایی که به یاسوکه نشان داده میشود، به واقعیت بسیار جالب است؛ مردم شرقی به طور کلی علاقهمند به خارجیها و افراد غیر معمول هستند و حالا میتوان تصور کرد که دیدن یک مرد با تناسب بدنی قوی و پوست متفاوت چه حسی را در ژاپنیهای قرن شانزدهم به وجود میآورد!
در این فاز، یاسوکه از یکی از ساکنان شهر، به عنوان مأمور برگزیده میشود تا کار یک سامورای فاسد را به پایان برساند. از اطلاعات در دسترس، مکان حضور هدف مشخص شده است و حالا باید محل مخفی شدن دقیق دشمن را کشف کنیم. این نقطه جذاب، که در اپیزودهای اخیر سری بهچشم میخورد، باعث میشود تا بازیکن برای پیدا کردن هدفش بهطور ویژه دقت کند. با شناسایی سامورای فاسد، زمان مبارزه نزدیک میشود. از تمام منابع تاریخی (که پیشتر به آنها اشاره شد) برجستگی یاسوکه به عنوان یکی از شخصیتهای برجسته به چشم میخورد، این ویژگی در گیمپلی AC: Shadows نیز تجسم مییابد و مبارزه با این شخصیت بسیار دشوار، خونین و هیجانانگیز خواهد بود. سیستم مبارزه در AC: Shadows در واقع نسخهای واقعگرایانهتر از فایتهای Assassin’s Creed: Valhalla، Odyssey و Origins است؛ جایی که دشمنان بسیار چالشی و واکنشگرا هستند و این اجازه را میدهد که تیرهای کاتانای مرگبار را احساس کنیم. یاسوکه بیشک شخصیتی با قدرت و جلوهای است، در حالی که نائوئه یک نینجای حرفهای و اساسینی واقعی است. همچنین، موسیقی بازی در زمان کنترل یاسوکه و در حین مبارزه با دشمن، با فضای هیپهاپ مدرن همراه میشود.
آلبوم موسیقی بازی توسط همکاری گروه موزیک تهکه تهکه (TEKE TEKE) ساخته شده و هماکنون میتوانید چهار قطعه از آن را گوش کنید. گروه راک ژاپنی، با ترکیب حال و هوای فیلمهای اکشن دهههای ۷۰ و ۸۰ ژاپنی، آثار خود را ایجاد میکند. بهعنوان مثال، آنها قطعه Ezio Family از بازی را بهمعجونی از ترکیب وسترن اسپاگتی و موسیقی کلاسیک ژاپنی تبدیل کردهاند، یک ترکیب که یادآور فیلمهای اکشن ژاپنی دهههای ۷۰ و ۸۰ میشود. این ترکیبات را قبلاً در فیلمهایی مانند Kill Bill اثر تارانتینو دیدهایم.
شباهت این آلبوم با Assassin’s Creed: Shadows و Kill Bill به موسیقی محدود نمیشود. قصهی نائوئه و مسیر انتقامش از ساموراییهای فاسد، به همراه عطش بیپایان او برای انتقام، برایمان یادآور قصهی بئتاریس کیدو از شاهکار کوئینتین تارانتینو است. طبیعت سرد و خشن نائوئه در ترکیب با روحیات صلحطلب و عدالتجوی یاسوکه، که بهواضحی با الگوبرداری از فیلمها و کلاسیکهای سینمای سامورایی طراحی شده است، میتواند ترکیبی بسیار جذاب ایجاد کند. اگر یوبیسافت با هوش و استعدادی که دارد، بتواند بهطور مناسبی به این دو کاراکتر پرداخت کند، قطعاً میتواند با نائوئه و یاسوکه داستانی فوقالعاده را به تصویر بکشد.
حالا به نائوئه میرویم. از لحظهای که کنترل نائوئه به بازیکن منتقل میشود، با چند نکته مهم روبرو میشویم. ابتدا، نوار نمایشدهنده میزان دیده شدن نائوئه توسط نگهبانان. بازی با نائوئه تجربهای مخفیکارانه و جذاب ارائه میدهد؛ در حالت کنترل این شخصیت، باید به مراقبت از میدان دید نگهبانان توجه داشته باشیم؛ “سایهها” به عنوان یاران اصلی نائوئه برای حذف اهداف او شناخته میشوند. توانایی پرش آزاد، انتقال در محیطهای تاریک، بهرهگیری از فنون پارکور و یک ابزار قلاب برای دسترسی سریع به نقاط بالا، گیمپلی نائوئه را به یک سطح جدیدی در سری Assassin’s Creed ارتقا داده است.
نفوذ در سایهها، حفظ دقت نگهبانان، صعود به نقاط بالا با استفاده از معماری ژاپنی، و سپری کردن از چشم نگهبانان با استفاده از ابزار Hide and Blade، دقیقاً همان گیمپلی نینجایی است که طرفداران سری AC مدتها در انتظار آن بودند. واقعاً، بازی با نائوئه جو از بازیهای مثل Sekiro، Tenchu و Shadow Tactics را ایجاد میکند. در نهایت، نائوئه هدف خود را نابود میکند و خونش را ریخته، و سپس به فرار میپردازد. البته، نائوئه نیز یک مبارز خطرناک است و نباید تواناییهای مبارزاتی او را نادیده گرفت، اما قدرت بدنی کمتر او نسبت به یاسوکه، یک نقطه ضعف قابل توجه است که نباید آن را نادیده بگیریم.
ظرافت تماشایی حرکات یک نینجای چابک و خشونت سرد این دختر شینوبی، جذابیت مبارزه با نائوئه را افزایش میدهد. آیا ترجیح میدهید با نائوئه چابک، خشن و آسیبپذیر یا یاسوکهی تنومند و شکستناپذیر بازی کنید؟ یوبیسافت با گیمپلی این دو شخصیت، به دنبال جلب رضایت هواداران قدیمی و جدید سری Assassin’s Creed است. با استقبال وسیع از Valhalla، شرکت فرانسوی ادراک کرده که رویکرد کلاسیک در طراحی مراحل سری AC همچنان مورد توجه است. از سوی دیگر، آنها نمیخواهند تجربهٔ دیوانهواریهایی که با Origins، Odyssey و Valhalla داشتهاند را از دست دهند. شدوز Assassin’s Creed جایی است که این سری میتواند خود را بهنوبهخود به هوادارانش ثابت کند. آیا فکر میکنید یوبیسافت با این بازی میتواند سری محبوب خود را دوباره به اوج بازگرداند؟
نظرات کاربران