بازی Still Wakes the Deep یک اثر ترسناک در سبک بقا و ماجراجویی است که توسط استودیو The Chinese Room توسعه یافته و توسط Secret Mode منتشر شده است. این بازی بر روی کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس، پلی استیشن 5 و کامپیوتر در دسترس است و بازیکنان میتوانند از طریق سرویس ایکس باکس گیمپس به تجربه آن بپردازند. Still Wakes the Deep با طراحی زیبا و داستان سادهاش، تجربهای ترسناک را ارائه میدهد که به تدریج و با عمیقتر شدن، بازیکنان را به خود جذب میکند و به دنبال کشف دلایل وقوع وقایع مختلف میبرد. اما آیا روایت این داستان بهدرستی انجام میشود؟
داستان در Still Wakes the Deep نقش کلیدی دارد. این داستان در دوران درگیریهای بریتانیا و ایرلند اتفاق میافتد و شخصیت اصلی بهدلیل مشکلات قضایی، خانوادهاش را ترک کرده و به دکل نفتی به نام کادال میپیوندد. کادال میزبان کارگرانی است که بازیکنان ممکن است با برخی از آنها رابطه نزدیکی برقرار کنند، اما این نزدیکی به ندرت بر سرنوشت کارگران تأثیر میگذارد. این دکل پس از حفاری عمیق در اعماق اقیانوس، موجودی عجیب و وحشتناک را بیدار میکند که تغییرات ترسناکی در اعضای تیم کادال به وجود میآورد.
این موجود ناشناخته که در حال رشد در دکل نفتی کادال است، تهدیدی جدی برای کارکنان آن به شمار میآید. روند رو به رشد این موجود مشکلات فنی متعددی را در کادال به وجود آورده و خطر انفجار دکل به تدریج افزایش مییابد. شخصیت اصلی در تلاش است تا اعضای بازمانده را پیدا کرده و نگران سرنوشت دوستانش است، اما کمتوجهی به این شخصیتها باعث میشود که بازیکن نگرانی خاصی در مورد آنها احساس نکند.
تنها نقطه ضعف داستان و روایت کلی آن، پایانبندی ناگهانی و بهنظر بیارزش آن است. در حالی که روایت بازیکن را برای کشف اسرار کادال هیجانزده میکند، به سرانجام قانعکنندهای نمیرسد. این پایانبندی احساس تحقق یا نتیجهگیری را در بازیکن ایجاد نمیکند و بهجای آن موجب سرخوردگی او میشود. باید در نظر داشت که بازی زمان محدودی برای توضیح اتفاقات یا ماهیت موجودات مختلف دارد و مدت زمان کوتاه تجربه بازی میتواند دلیل این مشکل باشد. همچنین، با توجه به گیمپلی خطی بازی، مشکلات در روایت داستان تا حدودی قابل توجیه است.
گیمپلی این بازی بهشدت به سبک شبیهساز پیادهروی (Walking Simulator) نزدیک است و استفاده از دوربین اولشخص باعث ایجاد ارتباط نزدیکتر بازیکن با فضای بازی میشود. با این حال، تنوع پایین در مواجهه با دشمنان مختلف، بهویژه در بخشهای پایانی، ممکن است بازیکنان را دلزده کند. بازیکنان از پیش میدانند که تنها راه مقابله با این دشمنان پنهان شدن و سپس فرار است؛ فرآیندی که بهطور مکرر تکرار میشود و بازیکن بهخوبی از آن آگاه است. البته، باید توجه داشت که این فرار هرگز لذتبخش نخواهد بود.
سرعت پایین دویدن شخصیت اصلی نیز آزاردهنده است و در حالی که به ایجاد حس دلهره در محیطهای مختلف کمک میکند، این دویدن بیشتر شبیه به دویدن در یک کابوس است که به همان اندازه کند و دشوار بهنظر میرسد. در نهایت، ویژگیای که بیش از هر چیز دیگری باعث لذتبخش شدن گیمپلی و تجربه بازی میشود، گرافیک و جلوههای بصری جذاب این اثر است.
جلوههای بصری بازی بهلطف موتور بازیسازی آنریل انجین 5 بسیار زیبا به نظر میرسند. بافتهای دقیق و جزئیات بالا در طراحی اجسام، همراه با نورپردازی عالی، محیطی چشمنواز را برای بازیکنان خلق میکند. مشاهده زنگزدگی روی سطوح آهنی و تفاوت آن با قسمتهای سالم، تصویری جذاب را ارائه میدهد. طراحی متنوع و زیبا از بخشهای مختلف محیط باعث میشود که هر قسمت از بازی بهطور مستمر تازه و غیرتکراری به نظر برسد؛ محیطهایی که با توجه به تغییرات درون بازی بهخوبی تغییر میکنند و این تغییرات به بهترین شکل ممکن نمایان میشوند.
با اینکه جلوههای بصری و گرافیک هنری بازی بسیار زیبا هستند، طراحی شخصیتها و NPCها به همان اندازه موفقیتآمیز نیست. مشاهده ۹۰ درصد از شخصیتهای بازی ممکن است از باورپذیری کلی حوادث و داستان بکاهد. در کنار دشمنان که بهطور غیرمنتظره و جذابی طراحی شدهاند، این شخصیتها میتوانند موجب کاهش ارتباط بازیکن با اتمسفر بازی شوند. با این حال، زیباییهای بصری بازی و اجرای روان آن باعث میشود که *Still Wakes the Deep* تجربهای زیبا و روان را به بازیکنان ارائه دهد.
گرافیک فنی Still Wakes the Deep در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و اجرای بازی در حالتهای Performance و Quality بهخوبی بهینهسازی شده است، اما این به معنای بدون مشکل بودن آن نیست. مشکلاتی از قبیل نورپردازی نادرست در اجسام شیشهای، سایههای اشتباه، باگهای کوچک و افت فریم در انیمیشن برخی از آیتمها مشاهده میشود. همچنین، فیزیک نادرست برخی از اجزای بازی میتواند تجربه را غیرواقعی جلوه دهد. با این حال، علاوه بر جلوههای بصری و عملکرد روان بازی، طراحی صدا نیز نقش اساسی در تأثیرگذاری بازی دارد.
طراحی صدا جوّی ایجاد میکند که بهتنهایی میتواند بازیکن را به خود جذب کند. صداهایی که به محیط و انعکاس امواج صوتی وابستهاند، موقعیت دقیق هیولاها و حوادث مختلف را توصیف میکنند و بر تاثیر محیط دلهرهآور کادال میافزایند. تنها مشکل در این بخش، جلوههای صوتی اجسام پرتابشده است؛ برخی از این اجسام در هنگام پرتاب صدای قابل توجهی تولید نمیکنند یا صدای غیرمرتبطی از خود برمیافزارند. از سوی دیگر، موسیقی بازی بهخوبی عمل میکند و قطعات موسیقی تصویری زیبا را در کنار ویژگیهای مثبت بازی ایجاد میکند؛ در برخی موارد خاص، موسیقی میتواند به دلهرهآورتر شدن فضای بازی کمک کند. موسیقی، صداپیشگی و اجرای جذاب بازیگران تجربهای بهیادماندنی را برای بازیکنان به ارمغان میآورد. روایت داستان نیز بهلطف صداپیشگی برجسته بازیگران، به زیبایی هر چه تمامتر ارائه شده است. نویسندگان با ارائه دیالوگهای مناسب به بازیگران، تجربهای ملموس و جذاب را برای بازیکنان فراهم کردهاند.
با وجود پایانبندی متوسط یا ضعیف بازی، مشکلات کوچک Still Wakes the Deep چندان به چشم نمیآیند. این بازی با گرافیک زیبا، داستان جذاب، صداپیشگی برجسته و طراحی صدای عالی، تجربهای فراموشنشدنی را برای بازیکنان فراهم میکند. داستان ساده بازی در مدت زمان کوتاه بهخوبی روایت میشود، اما شخصیتهای آن فرصت چندانی برای تأثیرگذاری ندارند و سرنوشتشان اهمیت زیادی ندارد. بازیکنان در تلاش برای بقا و مقابله با دشمنان و لحظات ترسناک بازی، به دنبال راهی برای نجات شخصیتها هستند؛ اما این تلاش گاهی بیمعنی به نظر میرسد. بازی با قیمت ۳۴ دلار و ۹۹ سنت بر روی کنسولهای نسل نهم و کامپیوتر قابل دسترسی است و کاربران سرویس ایکس باکس گیمپس نیز میتوانند آن را تجربه کنند.
نظرات کاربران