چند سال پیش، شرکت یوبیسافت اعلام کرد که در حال توسعه یک بازی جدید در دنیای جنگ ستارگان است. نام این بازی “استار وارز اوتلاوز” (Star Wars: Outlaws) بود که توانست توجه بسیاری را جلب کند. نکته جالب درباره اوتلاوز این است که این اولین بازی در دنیای جنگ ستارگان است که پس از مدتها توسط شرکتی غیر از الکترونیک آرتز ساخته شده و به همین دلیل، طرفداران این جهان به شدت منتظر آن هستند.
Star Wars Outlaws
شرکت یوبیسافت تمام تلاش خود را کرده تا بازی اوتلاوز به یک تجربه خاص تبدیل شود. به همین خاطر، این شرکت در بازی یک حالت جدید به نام “حالت جستجوگر” (Explorer Mode) طراحی کرده که به کاربران آزادی عمل بسیار زیادی میدهد. در این حالت، افراد میتوانند راهنمای بازی را که با رنگ زرد نمایش داده میشود، خاموش کرده و به راحتی به کاوش بپردازند.
اگر بخواهیم موضوع را با دقت بیشتری بررسی کنیم، شرکت یوبیسافت در حالت جستجوگر به کاربران این امکان را میدهد که رنگ زرد را از بازی حذف کنند. رنگ زرد به نوعی به عنوان راهنما در بازی عمل میکند و با حذف آن، کاربران باید خودشان دنیای بازی را کشف کنند. این ویژگی، که انتظار میرود در بازیهای جهان باز وجود داشته باشد، میتواند هیجان بازی را افزایش دهد و به تجربه بازیکن عمق بیشتری ببخشد.
وجود راهنما در دنیای بازیها موضوع جدیدی نیست. به عنوان مثال، در بازسازی اخیر بازی “فاینال فانتزی ۷”، دنیای بازی دارای راهنماهایی بود که مکانهای قابل صعود را با رنگهای خاص نمایش میداد. همچنین، در بازسازی “رزیدنت اویل ۴” نیز مشابه این راهنماها وجود داشت که با انتقادات زیادی مواجه شد.
کاربران در مورد راهنماهای بازیهای ویدئویی به دو دسته تقسیم میشوند. گروه اول اعتقاد دارند که این راهنماها بیش از حد برجسته هستند و حس کاوش در بازی را مختل میکنند. در مقابل، گروه دوم بر این باورند که این راهنماها برای بازی ضروری هستند و وقت کاربر را هدر نمیدهند، به طوری که کاربر میتواند به مسائل مهمتری توجه کند تا به گشت و گذار در دنیای بازی.
برای حل این اختلاف نظر، شرکت سازنده راهحلی هوشمندانه ارائه داده است: استفاده از یک سوئیچ کوچک در بازی. در حالت جستجوگر، تنها چیزی که خاموش میشود رنگ زرد راهنماست. به این ترتیب، کاربران میتوانند بدون هیچ مزاحمتی به کشف دنیای بازی بپردازند و خودشان مسیرها را پیدا کنند.
بر اساس گزارشهای رسانهها و تجربه برخی از افرادی که بازی را تا حدی امتحان کردهاند، “اوتلاوز” پر از موانع مختلف برای عبور است. همچنین، سیستم بالارفتن از دیوار در بازی مشابه آنچه که در “آنچارتد” (Uncharted) مشاهده میشود، وجود دارد. نکته جالب این است که حتی بدون استفاده از راهنما، این موانع و مکانها به راحتی قابل شناسایی هستند و بنابراین نیازی به راهنمایی نخواهید داشت. با این حال، اگر بخواهید، شرکت سازنده میتواند مسیرها را برای شما با رنگآمیزی مشخص کند تا نیازی به جستجو برای موانع نداشته باشید.
جالب است بدانید که این ویژگی در بازیهای قبلی شرکت یوبیسافت نیز وجود داشته است. در نسخههای اخیر “اساسینز کرید”، قابلیت جستجوگر مشابهی وجود داشته و با توجه به اینکه “اساسینز کرید” به طور عمده بر پایه پارکور ساخته شده، وجود چنین راهنماییای منطقی است. البته در گذشته این راهنماها وجود نداشتند و گیمرها مشکلی با آن نداشتند، بنابراین حذف آن تأثیری منفی بر تجربه بازی نخواهد داشت.
منبع: IGN
نظرات کاربران