یوبیسافت تنها بهاندازه یک بازی مانند Star Wars Outlaws با موفقیت یا شکست بعدی خود فاصله دارد؛ میپرسید چرا؟ با سیمدخت همراه باشید و پیشنمایش جدیدترین محصول پرهزینه یوبیسافت را مطالعه کنید.
بیایید حتی برای چند دقیقه خود را جای یک محصول از یوبیسافت قرار دهیم. یک بازی احتمالی اوپنورلد با حجم زیادی از ماموریتهای تکراری و کپیپیست شده توسط هوش مصنوعی. بازیکن شما ممکن است بعد از خرید بازی با تخفیف ۹۰ درصدی، پس از ۲۰ ساعت از تکراری شدن آن خسته شود و به سراغ بازی دیگری برود. بازیهای یوبیسافت به نظر میرسد در میانسالی خود با بحران مواجه شدهاند و غالباً ساختار جهانباز آنها به قدری مشابه است که هر بار با یک نسخه جدید از اساسینز کرید یا فارکرای مواجه میشویم.
حالا تصور کنید یک بازی یوبیسافت حتی قبل از عرضهاش، میان گیمرها محبوب نیست و تریلرهای آن در نمایشهای مختلف تنها خستگی و بیتفاوتی را به همراه دارد. Star Wars Outlaws در چنین وضعیتی قرار دارد. این بازی هم از یوبیسافت است، هم جهانباز است، و ویژگیهای گیمپلی آن برای ما تازگی ندارد. نمایشهای گیمپلی نیز آنچنان چشمگیر نبودهاند. اما نکته جالب اینجاست که این بازی توسط استودیو Massive از یوبیسافت ساخته میشود، همان تیمی که با سری دیویژن (The Division) شناخته میشود و سابقه موفقی دارد. اخیراً، خبرگان و تولیدکنندگان محتوا که چهار ساعت ابتدایی Star Wars Outlaws را تجربه کردهاند، از ساختار اوپنورلد آن راضی بودهاند و بازی را به مرحله ماداگاسکار در Uncharted 4 تشبیه کردهاند. بهطور کلی، سوالات، ابهامها و بحثها درباره این بازی کم نیست.
یکی از ویژگیهای متمایز بازی Star Wars Outlaws نسبت به دیگر بازیهای استار وارز به داستان آن مربوط میشود. در این بازی، خبری از نیروهای سیث (Sith) و جدای (Jedi) نیست (شاید هم باشد؟!)، زیرا داستان بر تمرکز بر دختری کلهشق و خلافکاران میانستارهای است که ما را به دل شهرهای نئونی و مناظر شگفتانگیز دنیای جورج لوکاس میبرد. کای وس (Kay Vaas)، که تجربهکنندگان بازی او را به نیتن دریک (Nathan Drake) تشبیه میکنند، قهرمان داستان ماست که برای بهدست آوردن آزادی خود از همکاری با خطرناکترین کارتلها و گنگهای کهکشان هراسی ندارد. اما این آزادی چیست؟ کایوس پس از شرکت در یک سرقت مهم و احتمالا وسوسهکننده، درگیر ماجرایی خاص میشود که داستانش را به گنگهایی مانند جابا د هات، پایک سیندیکیت، کریمسون داون و قبیله آشیگا پیوند میزند.
ارتباط کایوس با این گنگها بهطور مستقیم بر گیمپلی تأثیر میگذارد، زیرا انجام ماموریتها برای آنها ساختار و داستان بازی را شکل میدهد و با آسیب، خرابکاری یا حمله به جناحهای مختلف همراه است. از این رو، باید مراقب رفتار و اتحاد با هر یک از این گنگها باشیم. چرا که Star Wars Outlaws از سیستم شهرت/نفرت مشابه بازی Red Dead Redemption استفاده میکند و در اکثر مراحل بازی، فرصت خیانت به یک جناح و اتحاد با گروهی دیگر وجود دارد. پیامد رفتارهای بازیکن بهصورت نتایج کوتاهمدت و بلندمدت نمایان میشود.
تجربهکنندگان بازی ادعا میکنند که دنیای Star Wars Outlaws واقعاً زنده و پویاست و از فعالیتهای مختلفی پر شده که قدم زدن در شهرهای مختلف را جذاب میکند؛ از بازیهای آرکید و کارتبازی با ساکنین شهر گرفته تا شرطبندی و مسابقات اسبدوانی. همچنین، اتفاقات غیرمنتظرهای که به یاد ماموریتهای تصادفی Red Dead Redemption میافتند، به نظر میرسد در دنیای Star Wars Outlaws نیز پیادهسازی شدهاند. مثلاً ممکن است با گوش دادن تصادفی به مکالمه دو NPC، ماموریت جانبی جدیدی برایتان فعال شود.
طبق اعلام استودیو Massive، وسعت سیارههای بازی به اندازه دو یا سه منطقه از بازی Assassin’s Creed Odyssey خواهد بود. با این حال، نگرانی همیشگی باقی است؛ آیا نقشه بازی از فعالیتهای بیفایده و غیرمرتبط پر شده است؟ تجربهکنندگان بازی میگویند که نقشههای Star Wars Outlaws طراحی بسیار مناسبی دارند و فعالیتهای مختلف نهتنها بهطور دستی طراحی شدهاند (که این ادعا نیاز به تأیید نهایی دارد)، بلکه چینش این فعالیتها نیز بهطور دقیق و حسابشده انجام شده است. آنها طراحی نقشهها و فعالیتهای جانبی را بهتر از نسخههای اخیر اساسینز کرید و فارکرای میدانند.
کاوش در محیطهای بازی از اهمیت بالایی برخوردار است و برای دستیابی به اهداف مختلف، تنها یک مسیر مشخص وجود ندارد. به عنوان مثال، برای باز کردن یک درب، میتوانید کلید آن را از یک متحد در جناح خود دریافت کنید. اما اگر درب مورد نظر متعلق به جناح دشمن باشد و کلید آن در دسترس نباشد، میتوانید از روشهای دزدی مانند هک یا Lock-pick (که مینیگیمهای جذابی دارند!) استفاده کنید. اگر هنوز مهارتهای دزدی را فرا نگرفتهاید، به جای آن میتوانید از محیط و قابلیتهای پلتفرمینگ بهره ببرید. به نظر میرسد ساختار گیمپلی بازی به صورت Immersive Sim مشابه سری واچداگز طراحی شده است و روشهای مختلفی را برای گیمرها ارائه میدهد.
حالا بیایید به بخش مبارزات بپردازیم. بهنظر میرسد در Star Wars Outlaws با چالشی جدی از نظر مکانیزمها و سناریوهای مبارزه مواجه خواهیم شد. محدودیت قابل توجه در میزان سلامتی و عدم وجود سیستم بازگشت اتوماتیک سلامتی، قطعا بر تواناییهای بازیکن در چنین لحظاتی تأثیر میگذارد. همچنین، سناریوها و موقعیتهای نبرد در این بازی عمدتاً شامل مواجهه با تعداد زیادی دشمن و استورمتروپرها هستند. با توجه به سلاح ضعیف اولیهای که داریم، میتوان گفت که در این بازی بهراحتی نمیتوان به دل دشمن زد و زنده از میدان خارج شد.
این موضوع باعث میشود که بازیکن، بهویژه در ساعات ابتدایی بازی، تمایل بیشتری به استفاده از تکنیکهای مخفیانه پیدا کند. شخصاً امیدوارم که هوش مصنوعی عملکرد خوبی داشته باشد و مخفیکاری در بازی به درستی پیادهسازی شده باشد. همچنین، نباید فراموش کرد که کایوس از مهارتی به نام «آدرنالین» بهره میبرد که به او این امکان را میدهد تا زمان را کند کرده، تعدادی از دشمنان را علامتگذاری کرده و بهطور همزمان آنها را از میان بردارد؛ مشابه سیستم Mark and Execute در دو شماره اخیر اسپلینترسل. البته باید گفت که «اخیر» در مورد مجموعه اسپلینترسل به بیش از هشت سال پیش برمیگردد. در حال حاضر، در انتظار بازگشت سم فیشر، به نظر میرسد که علفها زیر پایمان سبز شده است (همچون تصویر بالا).
با کنار گذاشتن این موارد، به سیستم ارتقاء میرسیم که به نظر شبیه به سیستم موجود در بازی Starfield است. پس از آزاد کردن یک Perk (مهارت)، میتوانید با استفاده از مولفههای مربوط به آن Perk در طول بازی، آن مهارت را بهبود داده و تخصصیتر کنید. برای مثال، اگر Perk تقویتکننده تیراندازی با سلاح کمری را آزاد کنید، با کشتن تعداد مشخصی از دشمنان با سلاح کمری، میتوانید این قابلیت را در درخت مهارت تخصصیتر کرده و به سطح بالاتری برسانید (مشابه با سیستمهای ارتقاء در بازیهای اکشن/نقشآفرینی استودیو بتسدا).
در ادامه، به سواری با سفینهها و نبردهای فضایی میرسیم که به نظر میرسد نسبت به گیمپلی سیارهای، بهعنوان فعالیتهای جانبی در نظر گرفته شدهاند. تجربهکنندگان بازی اذعان کردهاند که هم سواری با سفینهها و هم استفاده از وسایل نقلیه در سطح سیارهها طراحی مناسبی دارند و از نظر کنترل و عملکرد، «خوشدست» هستند. از نظر بصری و گرافیکی، بازی نیز تحسین بسیاری از بازیکنان را جلب کرده است. **Star Wars Outlaws** با موتور گرافیکی Snowdrop ساخته میشود؛ همان موتور گرافیکی که در بازی Division استفاده شده و به تازگی در بازی Avatar نیز به کار رفته و زیبایی قابل توجهی به آن داده است.
تجربهکنندگان بازی، ساختار جهانباز آن را به مرحله ماداگاسکار از بازی Uncharted 4 مقایسه میکنند.
بهطور خلاصه، Star Wars Outlaws به مانند اکثر بازیهای یوبیسافت که در سالهای اخیر منتشر شدهاند، پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد. انتظار نداریم که این بازی استانداردهای آثار جهانباز را بهطور کامل تغییر دهد؛ چرا که در سالهای اخیر از بازیهای یوبیسافت انتظارات زیادی نداشتهایم و تنها امیدواریم که بازیهای جهانبازشان حداقل در سطح استانداردهای معمولی این ژانر قرار بگیرند. همهچیز برای Star Wars Outlaws آماده است تا تحولاتی در بازیهای اخیر یوبیسافت ایجاد کند. امیدواریم حتی اگر چنین تحولی اتفاق نیفتد، استودیو Massive تلاش لازم را در این زمینه کرده باشد. با انتشار بازی در تاریخ ۹ شهریور برای پلتفرمهای نسل هشتم و پیسی، به تمامی سوالات ما پاسخ داده خواهد شد. حالا نوبت شما است. فکر میکنید که Star Wars Outlaws میتواند به یک نقطه عطف در میان بازیهای یوبیسافت تبدیل شود؟
نظرات کاربران