در این مقاله از سیمدخت، به بررسی دلایل عدم انتشار دنبالهای برای بازی Bully با وجود پتانسیلهای بالای آن خواهیم پرداخت.
راکاستار، یکی از پیشگامان صنعت بازی، با ساخت عناوین استثنایی در دل گیمرها جا باز کرده است. این آثار نهتنها در زمینه داستانسرایی پیشرفتهای چشمگیری داشتند و رویههای رایج بازیسازی را به چالش کشیدند، بلکه تجربهای نوین از بازیها را ارائه دادند. میراث ماندگار راکاستار به یک سبک خاص محدود نمیشود و شامل مجموعهای متنوع از بازیهای بهیادماندنی است که موضوعات گوناگونی را پوشش میدهند؛ از سری GTA که با ترکیب عالی روایتهای تأثیرگذار، دنیای وسیع و گیمپلی جذاب، گیمرها را مجذوب میکند تا Red Dead Redemption که داستانی حماسی را در فضای غرب وحشی به تصویر میکشد و Bully که به شکل طنزآلود به چالشهای دوران نوجوانی میپردازد.
با اینکه مدتها برای تجربهی جیتیای و رد دد ردمپشن صبر کردیم، آثاری دیگری نیز وجود دارند که ما بیصبرانه منتظر دنبالهی آنها هستیم. یکی از این بازیها، Bully است که در سال ۲۰۰۶ برای PS2 منتشر شد و با موفقیت تجاری قابل توجهی برای راکاستار همراه بود. در این بازی، برخلاف جیتیای که به کنترل مجرمان در شهرهای بزرگ میپرداخت، با جیمی هاپکینز، یک نوجوان ۱۵ ساله در مدرسه شبانهروزی بولورث آکادمی همراه میشدیم. جیمی بهجای درگیری با بزرگترها، به کتککاری با هممدرسهایهایش میپرداخت، تیرکمان و بمبهای بدبو را به سلاحهای مرگبار ترجیح میداد و بهجای سرقت از بانکها، شوخیهای ناپسندی با بچهها میکرد.
اما چرا با وجود پتانسیل بالای Bully، هرگز دنبالهای برای آن ساخته نشد؟
برای پاسخ به این سؤال، باید به سال ۲۰۰۸ برگردیم، زمانی که استودیو Mad Doc Software به راکاستار پیوست و نام آن به Rockstar New England تغییر یافت. این استودیو پروژههای مختلفی از جمله Bully 2 و نسخه کامپیوتر Bully را آغاز کرد تا تواناییهای خود را به نمایش بگذارد. اما از اواخر دهه ۲۰۰۰، تغییرات عمدهای در راکاستار گیمز به وقوع پیوست که شرکت را به مسیری کاملاً متفاوت هدایت کرد. دیگر خبری از تنوع زیاد آثار و عرضه سالانه چندین بازی بزرگ نبود. تمرکز راکاستار بر تولید آثار باکیفیت باعث شد تا بودجه تولید بازیها به طور چشمگیری افزایش یابد و معرفی هر بازی جدید به یک رویداد بزرگ در صنعت بازی تبدیل شود.
اعضای Rockstar New England شور و شوق زیادی برای تولید Bully 2 داشتند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با محصول جدیدشان نظر مسئولان شرکت را جلب کنند. حتی با وجود فشار کاری زیاد، تیم توسعه شبها تا دیروقت در استودیو مشغول کار بر روی دنباله Bully بود. با این حال، راکاستار اولویتهای دیگری داشت و برخی از آثارش نیازمند توجه بیشتری بودند. به همین دلیل، تعدادی از اعضای Rockstar New England برای کار روی این پروژهها از استودیو اصلی جدا شدند. تغییرات فرهنگی در استودیو و فشارهای کاری شدید منجر به خروج برخی از اعضای تیم و اخراج تعدادی از کارمندان شد.
با وجود اینکه راکاستار هرگز بهطور رسمی اطلاعاتی درباره روند تولید Bully 2 منتشر نکرده است، در سالهای اخیر برخی از اعضای ارشد شرکت جزئیاتی از این پروژه را فاش کردهاند. به نظر میرسد که راکاستار پس از ۱۲ تا ۱۸ ماه کار بر روی دنباله Bully، در سال ۲۰۰۹ تصمیم به لغو آن گرفت. با این حال، تا چند سال پیش نسخهای قابل تجربه از این بازی در Rockstar New England موجود بود که بخشهایی از آن به شیوههای مختلف در پروژههای دیگر به کار رفته است. به نظر میرسد این پروژه هنوز به دو تا سه سال دیگر برای تکمیل نیاز داشته است، زمانی که به تیم توسعه داده نشد. با این وجود، تولید دنباله پیشرفت خوبی داشته بود و سازندگان قادر بودند در بخشهای مختلف دنیای بازی کاوش کنند، با شخصیتهای غیرقابل کنترل و اشیاء مختلف تعامل داشته باشند و مأموریتهای جذابی را کامل کنند.
تعدادی از ویژگیهای نوآورانه بولی ۲ راه خود را به بازیهای بعدی راکاستار نظیر مکس پین ۳ و رد دد ردمپشن باز کردند
برخی از اعضای تیم توسعه Bully 2 به افزایش سهبرابری ابعاد نقشه بازی نسبت به نسخه اول اشاره کردهاند، اما به نظر میرسد که جزئیات بیشتر از مقیاس آن اهمیت داشته است. هدف اصلی ارائه اثری با جزئیات فراوان و قابلیتهای جالبی مانند ورود به تمام ساختمانها بود. علاوه بر این، استودیو Rockstar New England قصد داشت رفتار شخصیتها را بهبود بخشیده و تأثیر تصمیمات گیمرها بر وقایع بازی را افزایش دهد که برخی از این ویژگیها در بازی Red Dead Redemption 2 نیز به کار گرفته شدند. یکی از ویژگیهای برجسته دنباله Bully، امکان شکستن واقعگرایانه شیشهها بود که بعدها در Max Payne 3 و سایر بازیهای راکاستار به کار رفت. همچنین، از آنجایی که درختها نقش مهمی در بازی داشتند، یک مکانیزم پیشرفته برای صعود طبیعی از درختها و لبههای ساختمان طراحی شده بود.
با این حال، در صنعت بازیهای ویدیویی، پروژهها به دلایل مختلفی ممکن است لغو شوند و Bully 2 یکی از این پروژهها بود که قربانی بازیهایی مانند Red Dead Redemption و Max Payne 3 شد. هنوز مشخص نیست که آیا روزی دنباله Bully منتشر خواهد شد یا خیر، اما اعضای Rockstar New England پس از گذشت یک دهه از کار بر روی این پروژه، هنوز به آن علاقهمندند و امیدوارند که روزی بتوانند نسخه نهایی آن را تجربه کنند. آنها بر این باورند که این بازی پتانسیل تبدیل به اثری منحصربهفرد و مملو از لحظات مفرح را داشته و کنار گذاشتن آن را فرصتی از دست رفته میدانند، زیرا پر از ایدههای جذابی بود که هنوز هم ارزش احیا دارند.
در حال حاضر، طرفداران نمیتوانند اقدام خاصی انجام دهند و امیدواریم که راکاستار در نهایت با معرفی دنباله Bully به انتظار طولانی گیمرها پایان دهد. تا آن زمان، میتوانید دوباره به تجربه بازی Bully بر روی پلیاستیشن 2، ایکس باکس 360، Wii و کامپیوتر بپردازید، یا نسخه بهروزشده Scholarship Edition را بر روی اندروید و iOS بازی کنید.
نظرات کاربران