مجله سیمدخت
0

معرفی ۷ جایگزین Steam برای گیمرها

بازدید 110

اگرچه Steam به عنوان یک بستر مناسب برای خرید و انتخاب بازی‌ها شناخته می‌شود. اما پلتفرم‌های دیگری نیز وجود دارند که بررسی آن‌ها می‌تواند مفید باشد. از آنجایی که Steam به عنوان بهترین بستر برای فروش بازی‌ها، بازی‌های رایگان و کتابخانه گیمینگ شناخته می‌شود. اما انحصار آن در توزیع بازی‌ها به نفع جامعه گیمر‌ها نیست.

در حال حاضر، گیمرها به دنبال بررسی بستر‌های توزیع بازی مناسبی هستند که از کتابخانه مستقلی شامل بازی‌های AAA (بازی‌های با کیفیت بالا، گرافیک برتر و پرهزینه) برخوردار باشند و همچنین امکان کسب پاداش‌ها (Rewards) را داشته باشند.

معیار‌های یک پلتفرم خوب مانند استیم چیست؟

برای رشد یک بستر مانند Steam در جامعه، نیاز به تعادل مناسبی بین عوامل زیر وجود دارد:

  1. کیفیت و تنوع: استیم دارای کتابخانه‌ای گسترده از بازی‌ها و عناوین با کیفیت است. برای رشد یک بستر توزیع بازی، ضروری است که هم کیفیت و هم تنوع بازی‌ها در نظر گرفته شود.
  2. تخفیف‌های خوب: تخفیفاتی که در تعطیلات و حراج‌های فصلی ارائه می‌شود، باعث ترغیب بیشتر کاربران به خرید بازی‌های AAA می‌شود و لذت و رضایت بیشتر آن‌ها را به همراه دارد.
  3. مدیریت حقوق دیجیتال: برای بازی‌سازان مهم است که بتوانند از پلتفرم جلوگیری کنند که بازی‌های غیرقانونی منتشر شوند. مدیریت حقوق دیجیتال یکی از وظایف اصلی پلتفرم‌های توزیع بازی است.
  4. خدمات مشتریان: یک پلتفرم توزیع بازی باید به سؤالات کاربران پاسخ دهد و در صورت بروز مشکل، پشتیبانی خوبی را ارائه کند.
  5. امکانات: ویژگی‌هایی مانند همراهی و پشتیبانی درون بازی و قابلیت تماس صوتی تجربه کاربران را بهبود می‌بخشند. برخی از بازی‌ها حتی نسخه‌های آزمایشی رایگانی در Steam دارند تا کاربران قبل از خرید کامل بازی، آن را تجربه کنند.

۱- فروشگاه بازی Epic Game Store

فروشگاه Epic Games به عنوان یکی از پلتفرم‌های محبوب توزیع بازی در جامعه گیمرها شناخته می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت این فروشگاه، ارائه بازی‌های رایگان در هر دو هفته است.

اگرچه کتابخانه Epic Games تکمیلی برای استیم نیست، اما اطلاعات قابل‌توجهی از بازی‌های باکیفیت را برای کاربران فراهم می‌کند. این پلتفرم رابط کاربری مدرنی دارد، اما در زمینه پشتیبانی و پاسخ‌دهی به کاربران، ممکن است امتیاز قابل‌قبولی نباشد. از جمله مزایای فروشگاه Epic Games می‌توان به اجرای بدون مشکل بازی‌ها بر روی اکثر سخت‌افزارها و ارائه به‌روزرسانی‌های منظم بازی‌ها اشاره کرد.

با این حال، برنامه Epic Games فاقد هر نوع پوشش درون بازی یا تماس صوتی است. اکثر بازی‌های چندنفره از پیام‌های صوتی خودشان استفاده می‌کنند، اما بازی‌هایی که توسط Epic منتشر می‌شوند، مانند Fortnite، از گزینه‌های چت تیمی بسیار خوبی برخوردار هستند.

۲- بلیزارد

شرکت بلیزارد عناوین محبوبی مانند World of Warcraft، Overwatch و Diablo را تولید و منتشر می‌کند.

برای مدیریت کتابخانه بازی‌های خود، بلیزارد از برنامه دسکتاپ Battle.net استفاده می‌کند. علاوه بر عناوین معروفی که در بالا اشاره شد، علاقه‌مندان به بازی‌های تیراندازی اول شخص می‌توانند از بازی Call of Duty که در این برنامه قابل دسترسی است، لذت ببرند.

۳- فروشگاه Ubisoft

یکی از برنامه‌های قابل جایگزینی برای استیم Ubisoft Store است. اگر شما بازی‌های Ubisoft را تجربه کرده باشید، احتمالاً با برنامه Uplay آشنا هستید. اکنون که فروشگاه Ubisoft تغییر نام به‌سادگی به Ubisoft Store داده است، می‌توانید عناوین انحصاری مانند Assassin’s Creed، Far Cry و سری بازی‌های Rainbow Six را در آن پیدا کنید.

این فروشگاه همچنین دارای تعداد زیادی بازی رایگان است و برخی از بازی‌های AAA نیز با تخفیف در اختیار شما قرار می‌گیرند. همچنین Ubisoft Store یک برنامه پاداش دارد که شما می‌توانید از آن برای استفاده از تخفیف‌های بیشتر در خریدهای آینده خود استفاده کنید.

علاوه بر این، این برنامه دارای ویژگی‌های دیگری نیز است. یکی از این ویژگی‌ها سیاست بازپرداخت ۱۴ روزه است. همانند سایر سرویس‌های توزیع بازی، Ubisoft Store از کیف پول خود استفاده می‌کند که شما می‌توانید برای خرید بازی یا ارز درون بازی از آن استفاده کنید.

۴. برنامه EA

یکی از رقبای قدیمی در حوزه توزیع بازی، برنامه EA است که قبلاً با نام Origin شناخته می‌شد. این برنامه یک کتابخانه غنی از بازی‌های AAA مانند Battlefield 2042، FIFA 23 و F1 22 را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. وقتی موضوع به فروش فصلی می‌پردازد، برنامه EA اغلب با روش‌های متنوعی که می‌تواند با سایر برنامه‌ها رقابت کند، مشهور است.

فروشگاه EA همچنین دارای برنامه عضویت خاص خود به نام PlayPro است که جوایز انحصاری و حتی کتابخانه گسترده‌تری از بازی‌ها را برای اعضا فراهم می‌کند.

۵. GOG (بازی‌های قدیمی خوب)

هنگام صحبت از کتابخانه بازی‌های بزرگ، GOG یک رقیب قوی در این لیست است. اگرچه برخی از عناوین محبوب را ندارد، وجود بازی‌های سرگرم‌کننده دیگر، این نقص را جبران می‌کند.

همچنین در پلتفرم‌های دیگر توزیع بازی، به سختی می‌توانید تخفیف‌هایی با این میزان وسعت را پیدا کنید. یافتن بازی‌های محبوب با تخفیف تا ۹۰ درصد در GOG امری عادی است!

بخش دیگری که Good Old Games در آن بسیار عالی عمل می‌کند، بخش اختصاصی انجمن است. این بخش شبیه به انجمن Steam است و در آن شما می‌توانید در مورد هر چیزی که به بازی ارتباط دارد، با سایر بازیکنان در انجمن‌ها بحث و تبادل نظر کنید.

۶. برنامه ایکس باکس

فروشگاه ایکس‌باکس برای ویندوز یک کتابخانه گسترده از بازی‌های ویدیویی را در اختیار دارد که به‌طور همزمان برای رایانه شخصی و کنسول ایکس باکس قابل دسترسی است.

با داشتن اشتراک Game Pass، شما می‌توانید بسته به نوع اشتراک خود، برخی از عناوین یا حتی کل کتابخانه ایکس باکس را باز کنید.

یکی از ویژگی‌های جالب فروشگاه ایکس‌باکس استفاده از ماژول Game Capture برای ضبط گیم پلی است. این ابزار به‌طور یکپارچه در حین اجرای هر بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نه تنها مختص بازی‌های برنامه Xbox است، بلکه می‌تواند برای ضبط بازی‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

۷. برنامه Itch.io

آیتچ.آی‌او یکی از آن پلتفرم‌هایی است که من تجربه استفاده از آن را دارم. من با استفاده از این پلتفرم، تعدادی از بازی‌های بدون DRM را تهیه و تجربه کرده‌ام. کتابخانه بازی‌های آن بسیار گسترده و متنوع است و می‌توانید بازی‌های مختلفی را با قیمت‌های مناسب پیدا کنید. برنامه دسکتاپ Itch نیز یک راه ساده برای دسترسی به بازی‌های خریداری شده از طریق وب سایت Itch.io است و در کل، تجربه استفاده از این پلتفرم برای من خوب بوده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید