پس از اکران فیلم “زن جوان نویددهنده”، که یکی از آثار مهم و توجهبرانگیز کری مولیگان بود، دنیس هاروی، روزنامهنگاری، نقدی نوشت و ادعا کرد که مولیگان برای این نقش آنقدر جذاب نبوده است. او اشاره کرد که مولیگان از اکستنشن مو استفاده کرده و اگر ممکن بود، مارگو رابی، تهیهکننده فیلم، بهترین گزینه برای این نقش بود. واکنش مولیگان به این اظهارات قابلتوجه بود؛ در مصاحبه با نیویورکتایمز اعلام کرد: “واقعاً از این مطلب عصبانی شدم. آیا واقعاً برای چنین فیلمی این نقد را انتشار دادید؟! آیا اینطور است که فکر میکنید؟! در سال ۲۰۲۰؟! این برایم باورناپذیر است.”
۱۱ فیلم برتر کری مولیگان
“زن جوان نویددهنده” داستان یک دختر به نام کسی است که تصمیم میگیرد از مردان متجاوز به او انتقام بگیرد. این فیلم به عنوان یکی از نقاط عطف در زندگی حرفهای کری مولیگان محسوب میشود و نامزدی اسکار را برای او به همراه داشت. اما ممکن است خود مولیگان نیز یک “زن جوان نویددهنده” باشد؛ یعنی زنی که با ظاهر و حضور اولینباریاش بر روی پرده، بینندگان را مبهوت کرد و آینده درخشانی را برای خود به ارمغان آورد.
رشد و تکامل حرفهای کری مولیگان را میتوان از طریق فیلمهایش رهگذر کرد؛ از “درسآموزی” که در آن بازیگری در نقش جنی، یک زن جوانی که تصمیم میگیرد با مردی ثروتمند ازدواج کند ولی به آخرین لحظات عمرش، تبدیل به “مگان توهی” در “او گفت” شد، فیلمی که در آن او به عنوان یکی از قربانیان آزار جنسی در مقابل هاروی واینستین دفاع میکند. و حالا به “کسی” در “زن جوان نویددهنده” تبدیل شده است که میخواهد از سهلانگاری نسبت به وضعیت زنان هشدار دهد. مولیگان اکنون ماد واتسن بازی میکند که برای حقوق زنان مبارزه میکند و نگرانی از نظرات دیگران ندارد.
مولیگان یک بازیگر منحصر به فرد و جایگزینناپذیر است؛ چهرهای که از معصومیت ولی با کنجکاوی و فضولی به یک زن با دید کلی و عمیق تبدیل شده است. او به عنوان یک هنرپیشه قادر به ارائه شخصیتهایی است که عمیقاً با آنها ارتباط برقرار کند و آنها را در ذهن بینندگان جاودانه کند. در عین حال، باید بگوییم که مجله Variety بعد از این اظهارات منفی از سوی دنیس هاروی درباره مولیگان، به او عمیقاً عذرخواهی کرد. این یک تصمیم درست بود، آیا نه؟
پس از بیش از پانزده سال حضور در عرصه فیلم و تلویزیون، کری مولیگان به عنوان یکی از بازیگران با استعداد و هیجانانگیز در حال حاضر به شهرت رسیده است. او با دو نامزدی اسکار و مجموعهای بینظیر از اجراها و شخصیتها، نشان داده است که میتواند با برندهای برجسته جهان سینما رقابت کند.
بسیاری از مخاطبان به یاد دارند که مولیگان اولین بار در فیلم “غرور و تعصب” (۲۰۰۵) در نقش کیتی بنت حضور یافت ولی موفقیت بزرگ او زمانی آغاز شد که نقش جنی را در “درسآموزی” (۲۰۰۹) به دست گرفت. این فیلم که توسط لون شرفینگ کارگردانی شد، نامزد بهترین فیلم اسکار شد و برای اولین بار دو فیلم به کارگردانی زنان در یک سال، نامزد بهترین فیلم شدند. در عین حال، فیلم “مهلکه” (۲۰۰۸) به کارگردانی کاترین بیگلو که برنده اسکار شد، نیز نقش مهمی در شهرت وی داشت.
پس از نامزدی اسکار، کری مولیگان به بازی در نقشهای چالشبرانگیز و پویا در دهه بعد ادامه داد و با برخی از بازیگران و کارگردانان برجسته هالیوود همکاری کرد. وی در فیلم “راندن” (۲۰۱۱) ساخته نیکلاس ویندینگ رفن، به ایفای نقش ایرنه، خود را به راننده – با بازی رایان گاسلینگ – تسلیم کرد. سپس در فیلم “شرم” (۲۰۱۱)، در نقش سیسی مقابل مایکل فاسبندر، با اجرای آهنگ “نیویورک نیویورک”، دلشکستگی و ناامیدی را به خوبی نشان داد. در نهایت، در فیلم “درون لوین دیویس” (۲۰۱۳) به ایفای نقش ژان پرداخت و توانست خستگی و فرسودگی در انتخاب بین دو مرد، با بازی آیزاک و جاستین تیمبرلیک، به نمایش بگذارد. “درون لوین دیویس” از شاهکارهای برادران کوئن است.
نامزدی اسکار بعدی مولیگان برای همکاریاش با امرالد فنل در درام انتقامجویانه “زن جوان نویددهنده” (۲۰۲۰) اتفاق افتاد. این فیلم همراه با “سرزمین آوارهها” (۲۰۲۰) به کارگردانی کلویی ژائو، دومین دو فیلم به کارگردانی زنانی بود که در یک سال نامزد جایزه بهترین فیلم آکادمی شدند. در نقش کَسی، یک زنی که به دنبال انتقام از مردانی است که دوستش را در دوران کالج آزار جنسی کردهاند، مولیگان نامزد اسکار شد.
با این حال، به دلایل مختلف از جمله شرایط ناشی از ویروس کرونا، تغییرات در رایگیری جوایز بفتا (که منجر به نادیده گرفتن کامل مولیگان شد) و دراز کشیدن فصل جوایز، مولیگان این بار جایزهای نبرد و اسکار به فرنسیس مکدورمند رسید. اگر مولیگان برنده میشد، این سومین تندیس بهترین بازیگر زن برای او میبود.
در آینده، کری مولیگان در فیلم “مرد فضایی” به کارگردانی یوهان رنک، به همراه آدام سندلر و پل دانو بازی خواهد کرد. همچنین، بسیاری از طرفداران مشتاق به تماشای نقشآفرینی او به عنوان همسر لئونارد برنشتاین، یعنی فلیسیا مونته الگره، در فیلم “مایسترو” به کارگردانی بردلی کوپر هستند.
مولیگان در اسکار ۲۰۲۴ برای این فیلم به عنوان بهترین بازیگر زن نامزد شده است. دیگر نامزدهای قابلتوجه در این بخش، جولیا استون برای فیلم “بیچارگان” و لیلی گلداستون در فیلم “قاتلین ماه گل” هستند. این مناقشه بین نامزدها، نشان دهنده رقابت سختی است که برای بدست آوردن این جایزه وجود دارد. آیا مولیگان میتواند این رقابت را برنده شود و سومین بار در نامزدی اسکارش این جایزه را از آن خود کند یا خیر، باید منتظر اعلام نتیجه بمانیم.
۱۱. هرگز رهایم نکن (Never Let Me Go)
- عنوان: کتی اچ
- سال اکران: ۲۰۱۰
- کارگردان: مارک رومانک
- نویسنده: الکس گارلند (بر اساس رمان «هرگز رهایم نکن» اثر کازوئو ایشیگورو)
- بهترین صحنه بازیگری: “همه ما کاملیم”
در این فیلم بر اساس رمان مشهور کازوئو ایشیگورو، مارک رومانک به همراه الکس گارلند در تهیه فیلمنامه و کارگردانی، گروهی برگزیده از بازیگران را گرد هم آوردند. مولیگان به همراه اندرو گارفیلد، کایرا نایتلی، سالی هاوکینز و شارلوت رمپلینگ، که همه به اسکار نامزد شدهاند، نقش سه جوانی را ایفا میکند که در مسیر خود به دنبال درک زندگی و معنای آن در یک مدرسه شبانهروزی هستند. فیلم با یک پایان تراژیک و احساسی به اتمام میرسد که همچنان توانایی به اشکاندازی در بیننده را دارد.
۱۰. حق رای (Suffragette)
- عنوان: حق رای
- سال اکران: ۲۰۱۵
- کارگردان: سارا گاورن
- نویسنده: ابی مورگان
- بهترین صحنه بازیگری: “ما برنده خواهیم شد”
کری مولیگان در نقش ماد واتس، یک کارگر لباسشویی، در فیلم “حق رای” به نویسندگی ابی مورگان و کارگردانی سارا گاورن، برجسته شده است. او تلاش میکند تا صدای زنان را در جریان اعتراضات علیه بیعدالتیهای سال ۱۹۱۲ که زنان با آن مواجه بودند، نمایان سازد. مولیگان در نقش یک زن جوان ۲۴ ساله که برای جنبش حق رای زنان مبارزه میکند، حضور دارد. او در این فیلم به همراه بازیگران بزرگی مانند مریل استریپ، هلنا بونهام کارتر، ناتالی پرس و برندان گلیسون به بازی پرداخته است.
۹. به دور از مردم خشمگین (Far from the Madding Crowd)
- عنوان: بثشیبا اوردین
- سال اکران: ۲۰۱۵
- کارگردان: توماس وینتربرگ
- نویسنده: دیوید نیکولز (بر اساس رمان «به دور از مردم خشمگین» از توماس هاردی)
- صحنهای که قدرت بازیگری مولیگان را اثبات میکند: «اجازه نده هیچ مردی … بدزدد»
این فیلم یکی از آثار نادیدهگرفته در کارنامه کری مولیگان است. اما کارگردان نامزد اسکار، توماس وینتربرگ، توانسته از بازی مولیگان و همبازیاش، مایکل شین، بازی بسیار خوبی بگیرد.
مولیگان از بسیاری جهات توانسته از تجربه جولی کریستی در فیلمی با همین عنوان و با اقتباس از رمان توماس هاردی در سال ۱۹۶۷ پیشی بگیرد و بثشیبا اوردین را به عنوان یک نماد ادبی به نسل جدید معرفی کند.
۸. راندن (Drive)
- عنوان: راننده
- سال اکران: ۲۰۱۱
- کارگردان: نیکلاس ویندینگ رفن
- نویسنده: حسین امینی (بر اساس رمان «راندن» از جیمز سلیس)
- صحنهای که قدرت بازیگری مولیگان را اثبات میکند: ملاقات با راننده
«راننده» یک درام سینمایی است که تحت کارگردانی نیکلاس ویندینگ رفن در سال ۲۰۱۱ به اکران درآمد. این فیلم با موسیقی متن فوقالعادهای از ویندینگ رفن همراه است و یکی از آثار برجسته سال مذکور محسوب میشود. هرچند بازیگران برجستهای مانند رایان گاسلینگ، آلبرت بروکس و برایان کرانستون در آن حضور دارند، اما نگاههای نامحسوسی که مولیگان به راننده دارد، به خصوص در صحنه ملاقات با او و پسرش، نشانگر قدرت بازیگری وی است. دلشکستگی وی در سکانس پایانی فیلم نیز از دیگر نمونههای برجسته توانایی هنری اوست.
«راننده» یکی از آثار متفاوت در کارنامه کری مولیگان است و تجربهی زیبایی برای وی بهحساب میآید، بهویژه در سالی که با نقشی برجسته در فیلم «شرم» استیو مککویین برجستگی یافت.
۷. لجنزار (Mudbound)
- عنوان: لجنزار
- سال اکران: ۲۰۱۷
- کارگردان: دی ریس
- نویسنده: دی ریس، ویرجیل ویلیامز (بر اساس رمان «لجنزار» از هیلاری جردن)
- صحنهای که قدرت بازیگری مولیگان را اثبات میکند: «کشور و خشونت»
در نقش لورا، کری مولیگان نقش زنی را بازی میکند که همسرش را در طول جنگ جهانی دوم به میسیسیپی منتقل میکند. او با این نقش به جایگاه زنانی که اغلب نادیده میشدند و جایگاه کماهمیتی داشتند، صدا میدهد.
کری مولیگان و مری جی. بلیج در این فیلم در صحنههای دقیق و حساسی که معمولاً به خاطر عدم حمایت کمپینهای تبلیغاتی این فیلم مورد توجه قرار نگرفتند، با برداشت خویشتندارانهای از شخصیتهایشان، ترکیب مناسبی را ایجاد کردند.
حضور مولیگان در این فیلم نشاندهنده رکوردشکنی دیگری در دنیای اسکار است؛ این فیلم برای بهترین فیلمبرداری (ریچل موریسون اولین زنی که در این بخش نامزد شد) و بهترین فیلمنامه اقتباسی (ریس اولین زن سیاه پوستی بود که در کنار ویرجیل ویلیامز نامزد دریافت بهترین فیلمنامه اقتباسی شد) نامزد جایزه اسکار شد.
۶. درون لوین دیویس (Inside Llewyn Davis)
- عنوان: برادران کوئن
- سال اکران: ۲۰۱۳
- کارگردان: جوئل کوئن، اتان کوئن
- نویسنده: جوئل کوئن، اتان کوئن
- صحنهای که قدرت بازیگری مولیگان را اثبات میکند: «برای اینکه به هر چیزی دست میزنی، به گند کشیده میشه… »
نقش ژان در این فیلم، که به کارگردانی جوئل و اتان کوئن ایفا شده، به زیبایی و واقعگرایی نمایش داده میشود. او به عنوان یک خواننده، در رابطهای کوتاه با لوین دیویس، بازیگری ماهرانه اسکار آیزاک، قرار دارد.
مولیگان همچنین در کنار جاستین تیمبرلیک، نقشهایی را در این فیلم به عهده دارد و با چند قطعه آواز ملایم خود، زیبایی داستان را تکمیل میکند.
۵. درسآموزی (An Education)
- عنوان: درسآموزی
- سال اکران: ۲۰۰۹
- کارگردان: لون شرفینگ
- نویسنده: نیک هورنبای (بر اساس «درسآموزی» از لین باربر)
- صحنهای که قدرت بازیگری مولیگان را اثبات میکند: «تو داری به من میگی که حوصلهام سر بره… »
بازی موفقیتآمیز کری مولیگان در نقش جنی، یک دانشآموز که عاشق یک مرد میانسال میشود، آغازی فوقالعاده برای او بهشمار میرود. «درسآموزی» اولین فیلمی بود که باعث شد این بازیگر به مرکز توجه بینندگان برسد.
کری مولیگان با تعاملات قدرتمند با پدرش (با بازی آلفرد مولینا، که توسط اسکار نادیده گرفته شده)، گفتوگوهای آموزنده با مدیر مدرسه (با بازی اما تامپسون) و دوست هلنش (با بازی رزاموند پایک)، روح دهه ۱۹۶۰ آمریکا را در یک نقشآفرینی شایسته، که نامزدی اسکار و برنده بفتا را به او داد، به تصویر کشید.
۴. او گفت (She Said)
- عنوان: او گفت
- سال اکران: ۲۰۲۲
- کارگردان: ماریا شریدر
- نویسنده: ربکا لنکیویچ (بر اساس تحقیقات نیویورکتایمز که توسط مگان توهی، جودی کانتور و ربکا کوربت صورت گرفت. و همچنین بر اساس کتاب «او گفت» از کانتور و توهی)
- صحنهای که قدرت بازیگری مولیگان را اثبات میکند: «میتونی ما را تنها بگذاری؟ داریم صحبت میکنیم»
در یکی از سکانسهای آغازین فیلم «او گفت»، مولیگان با بازی درخشان خود، در نقش مگان توهی، در حال مصاحبه با یک زن است تا او را قانع کند که حاضر شود در مورد تجربهاش از آزار جنسی توسط دونالد ترامپ، نامزد ریاستجمهوری آن زمان، صحبت کند.
زن از توهی میپرسد که اگر ترامپ بخواهد ادعای او را از طریق سیستم قضایی پیگیری نماید، آیا نیویورکتایمز میتواند به او در این فرآیند قانونی کمک کند؟
توهی با ناراحتی پاسخ میدهد: “سازمانهای خبری قادر به ارائه خدمات حقوقی و قانونی نیستند».
این دیالوگ نشاندهنده انتخابهای واضحی است که هر قربانی آزاردیده باید در صورت درخواست برای مصاحبه و افشاگری، با آنها روبهرو شود. در این فیلم هدف اصلی توهی و همکارش جودی کانتور حمایت از زنانی است که قربانی آزارگریهای هاروی واینستین، نهیهکننده معروف هالیوودی، شدهاند. آنها میخواهند با استفاده از کنسل کالچر (cancel culture) افراد آزارگر را تحریم و به این وسیله امنیت زنان و دیگر افراد را تضمین کنند.
مولیگان در این درام بیرحمانه و دلخراش نقش مگان توهی را با دقت و شوق پیش میبرد، و نقش یک روزنامهنگار و مادر را ایفا میکند که خطرات و چالشهای قسمتهای مخوف و نادیدنی صنعت رسانه را پشت سر میگذارد.
نقشآفرینی خیرهکننده کری مولیگان در این فیلم مورد اقبال آکادمی اسکار نشد. دلیل این موضوع میتواند عدم حمایت کمپینی برای این فیلم باشد. در غیر این صورت، چرا مولیگان و همبازی او زوئی کازان، که نقش مهمی در فیلم دارد و تاثیرگذار است، برای «او گفت» نامزد اسکار نشدند؟
۳. زندگی وحشی (Wildlife)
- عنوان: زندگی وحشی
- سال اکران: ۲۰۱۸
- کارگردان: پل دانو
- نویسنده: پل دانو، زوئی کازان (بر اساس زمان «زندگی وحشی» از ریچادر فورد)
- صحنهای که قدرت بازیگری مولیگان را اثبات میکند: «وقتی جوانتر بودم، همیشه این شکلی لباس میپوشیدم… »
«او گفت» تنها یکی از فیلمهای مشترک کری مولیگان و زوئی کازان است. قبل از این فیلم، همکاری او را با کازان در فیلم «زندگی وحشی»، اولین ساخته پل دانو، دیده بودیم. این فیلم که از نگاه جو، با بازی اد اکسنبولد، روایت میشود، طلاق یک زوج از یکدیگر و پیامدهای آن بر بقیه افراد را بررسی میکند.
کری مولیگان در «زندگی وحشی» در کنار جیک جیلنهالِ شگفتانگیز به نقشآفرینی میپردازد. باعث تاسف است که این فیلم از اسکار کنار گذاشته شد، چراکه جزو بهترینهای آن سال بود.
۲. زن جوان نویددهنده (Promising Young Woman)
- عنوان: پیگیر
- سال اکران: ۲۰۲۰
- کارگردان: امرالد فنل
- نویسنده: امرالد فنل
- صحنهای که قدرت بازیگری مولیگان را اثبات میکند: «واقعا من رو به یاد نمیاری؟»
زمانی که فیلم امرالد فنل در جشنواره ساندنس در سال ۲۰۲۰ اکران شد، کری مولیگان از حمایت کامل سینمادوستان در توییتر برخوردار بود. این فیلم پرسشهای ذهنی در مورد امنیت زنان در دنیای مردانه را به تصویر کشید. پس از دریافت تندیس منتخب منتقدان، مولیگان با دومین نامزدی اسکار برای بهترین بازیگر زن، بلاخره برای تلاشهایش پاداش گرفت. مولیگان در این فیلم در سکانسهای متفاوتی تواناییهای بازیگریاش را به نمایش میگذارد (و انتخاب یک سکانس منتخب از میان سکانسهای مشترک او با بو برنهام بسیار دشوار است). اما بهترین نقشآفرینی کری مولیگان جایی است که با وعده دروغین دادن به دختر رییس کالج (با بازی کانی بریتون) حجم زیادی از ترس را به بینندگان تزریق میکند.
۱. شرم (Shame)
- عنوان: شرم
- سال اکران: ۲۰۱۱
- کارگردان: استیو مککویین
- نویسنده: استیو مککویین، اَبی مورگان
- صحنهای که قدرت بازیگری مولیگان را اثبات میکند: «نیویورک نیویورک»
کری مولیگان در درام اروتیک استیو مککوئین عمیقترین احساسات خود را برای بینندگان به نمایش میگذارد و میتوان گفت که نقشآفرینی فوقالعاده او در این فیلم، مهمترین اجرای نادیدهگرفتهشدهاش توسط اسکار است. وقتی به زندگی براندون (با بازی مایکل فاسبندر) نگاه میکنیم، تنها اطلاعات بسیار کمی از گذشته بغرنج و مسالهدار او به دست میآوریم. اما خواهرش یعنی سیسی میتواند در بسیاری از سکانسها اطلاعاتی از زندگی براندون را برایمان به نمایش بگذارد.
زنان فیلم «شرم» فهم لازم برای درگیر شدن با زندگی براندون و اهمیت دادن به او را برای بیننده فراهم میکنند. جدا از صحنهای که براندون با ماریان (با بازی نیکول بهاری) دارد و صحنهای است که براندون از لحاظ عاطفی خود را محدود و بسته نگه میدارد، میتوانیم در سکانسهای مشترک براندون و سیسی، نگاههای اجمالی و کوتاهی را به دوران کودکی این دو شخصیت بیندازیم.
زمانی که براندون و سیسی با هم صحبت میکنند و در همین حال سیسی در مقابل براندون، برهنه میشود و زیر دوش میرود، تعامل دردناک و غمانگیز این دو روی مبل و در نهایت یک پیام تلفنی که همه قرارها را به هم میزند، از جمله این سکانسها هستند. با این حال، در اجرای استادانه موسیقی “نیویورک، نیویورک” ـ به لطف فیلمبرداری شان بابیت و تدوینگری جو واکر ـ مولیگان توانسته بازی هنرمندانهای را به نمایش بگذارد. «شرم» نقشآفرینی دیگری از این بازیگر توانا است که شایسته تقدیر و جایزه است.
منبع: Variety
نظرات کاربران