ماه اوت با یکی از اخبار شوکهکننده در دنیای ویدیو گیم آغاز شد: تعطیلی یکی از قدیمیترین مجلههای ویدیوگیمینگ در ایالات متحده، که به مدت بیش از سه دهه اخبار این صنعت را پوشش میداد، یعنی تعطیلی مجله گیم اینفورمر!
در روز جمعه دوم اوت، کارکنان مجله گیم اینفورمر (Game Informer)، شامل تیم وبسایت، تیم پادکستهای هفتگی و اعضای تیم ویدیوهای مختلف درباره استودیوهای بازیسازی و توسعهدهندگان، برای یک جلسه اضطراری با مدیریت واحد منابع انسانی شرکت مادر، یعنی GameStop، فراخوانده شدند. در این جلسه به آنها اعلام شد که این نشریه بهطور فوری تعطیل میشود و همه کارکنان به زودی اخراج خواهند شد و خدمات پایان همکاری را دریافت خواهند کرد. این خبر بسیار غیرمنتظره بود و حداقل یکی از کارکنان در زمان اعلام خبر در سفر کاری به سر میبرد.
تعطیلی ناگهانی گیم اینفورمر به این معناست که شماره ۳۶۷ این مجله، که به داستان بازی Dragon Age: The Veilguard پرداخته بود، آخرین شماره آن خواهد بود و دیگر هیچ نسخهای از آن منتشر نخواهد شد. بهدنبال این اتفاق، وبسایت گیم اینفورمر بهطور کامل از دسترس خارج شد و حساب توییتر این مجله نیز بیانیهای منتشر کرد که منابع مختلف به وبسایت کوتاکو اعلام کردهاند که توسط هیچیک از اعضای تیم نوشته نشده است.
متن بیانیه منتشر شده در وبسایت گیم اینفورمر بهشرح زیر است:
«پس از ۳۳ سال شگفتانگیز در ارائه آخرین اخبار، بررسیها و دیدگاهها از دنیای همیشه در حال تغییر بازیها، با دلهایی پر از اندوه، اعلام میکنیم که Game Informer به پایان رسیده است. از روزهای اولیه ماجراجوییهای پیکسلی تا دنیای مجازی همهجانبه امروز، ما با افتخار این مسیر را با شما، خوانندگان وفادار، طی کردیم. اگرچه فعالیت ما به پایان میرسد، اشتیاقی که به بازی با هم پرورش دادهایم، به حیات خود ادامه خواهد داد. از شما برای اینکه بخشی از این مأموریت حماسی بودید، سپاسگزاریم و امیدواریم که ماجراجوییهای گیمینگ شما هرگز به پایان نرسد.»
کایل هیلیارد، مدیر محتوای مجله گیم اینفورمر، پس از انتشار خبر تعطیلی، در توییتی نوشت: «گیم اینفورمر توسط گیماستاپ بسته شده است و همه کارکنان با استعداد آن، از جمله من، اخراج شدهاند. این اتفاق ناامیدکننده است، بهویژه با توجه به اینکه ما حدود ۷۰ درصد محتوای شماره بعدی را آماده کرده بودیم و قرار بود نسخهای فوقالعاده باشد.»
بن هانسون، مدیر تولید ویدیویی پیشین این مجله، نیز پس از انتشار بیانیه، در توییتر خود نوشت: «من از پایان کار گیم اینفورمر بسیار ناراحت و عصبانیام. این مجله دورهای ۳۳ ساله فوقالعاده را پشت سر گذاشته بود و حالا گیماستاپ با این پیام خداحافظی ساختگی و توخالی، همه چیز را پایان داده است. فکر میکنم این پیام هم توسط هوش مصنوعی نوشته شده است. لعنت به گیماستاپ و لعنت بزرگتر به رایان کوهن!»
با پایان فعالیت گیم اینفورمر، محتوای وبسایت این مجله بهطور کامل از دسترس خارج شده و تمام لینکهای آن به پیام خداحافظی منتشر شده هدایت میشوند.
در حال حاضر، تمامی لینکهای مرتبط با وبسایت گیم اینفورمر به بیانیه رسمی منتشر شده هدایت میشوند و به این ترتیب، بیش از یک دهه مقالههای آنلاین، بررسیها و گزارشهای اختصاصی که به تحلیل و بررسی صنعت بازیهای ویدیویی پرداخته بودند، از دسترس خارج شدهاند. علاوه بر این، گیماینفورمر همیشه میزبان مقالات برجستهای در زمینه ویدیو گیمینگ بوده است که فراموشناشدنی هستند. بهویژه، مقالهای که بهتازگی درباره استودیو بازیسازی رتروی Digital Eclipse و تاریخچه و حفظ بازیهای ویدیویی نوشته شده بود، اکنون در دسترس نیست. همچنین، نوشتهای درباره خزانه مشهور بازی گیماینفورمر که شامل نسخههایی از دهههای گذشته بود، اکنون قابل دسترسی نیست.
همانطور که میدانید، گیماینفورمر در دوران اوج خود یکی از پیشروترین ماهنامهها در میان مجلات دیگر مانند Game Pro، Electronic Gaming Monthly، Nintendo Power و چندین نشریه معتبر دیگر بود. از زمان آغاز انتشار، این نشریه به تنها مجله اصلی باقیمانده در ایالات متحده تبدیل شد که بهطور ماهانه به بررسی بازیهای ویدیویی، ارائه ستونهای ویراستار، پیشنمایشهای جامع از بازیهای آینده و دسترسی به نامهای بزرگ صنعت برای مصاحبهها میپرداخت، که در این زمینه تعداد کمی از رقبا توانایی رقابت با آن را داشتند.
بیایید نگاهی به گذشته بیندازیم. گیماینفورمر برای اولین بار در اوت ۱۹۹۱ بهصورت یک مجله ۶ صفحهای منتشر شد. این مجله که مستقر در مینیاپولیس، ایالات متحده بود، تا نوامبر ۱۹۹۴ بهصورت دوماهه منتشر میشد و پس از آن بهطور ماهانه در دسترس قرار گرفت.
تصویری از وب سایت مجله گیم اینفورمر در سال ۲۰۲۲
در سال ۲۰۰۰، شرکت گیماستاپ رقیب خود در زمینه فروش بازیها، یعنی FuncoLand، را خریداری کرد. جالب است که FuncoLand در آن زمان مالک مجله گیماینفورمر بود. این خرید به گیماستاپ این امکان را داد که مجله گیمینگ خود را در هزاران فروشگاهش توزیع کند و مشتریان نیز از طریق برنامه جوایز گیماستاپ به اشتراک سالانه این مجله دسترسی پیدا کنند. در روزهایی که وبلاگهای بازی و کانالهای یوتیوب در حال رشد بودند، مطالعه صفحات چاپی گیماینفورمر همچنان یکی از اصلیترین راهها برای بسیاری از بازیکنان بود تا دنیای بازیهای ویدیویی را فراتر از تجربیات دوستانشان بشناسند.
از سال ۲۰۰۱، کتی پرستون که از یک سال قبل بهعنوان یکی از اعضای تیم تولید مجله فعالیت میکرد، به سمت ناشر گیماینفورمر منصوب شد. تحت مدیریت او، این مجله به برنامه وفاداری گیماستاپ به نام Power Up Rewards افزوده شد. در سال ۲۰۲۰، پرستون پس از ۲۰ سال از گیماینفورمر بازنشسته شد و میراثی ماندگار بر جا گذاشت. از آن زمان، مری لوگونز (Mary Lugons) به عنوان ناشر جدید گیماینفورمر منصوب شد.
گیماینفورمر در دوران اوج خود به یکی از پرطرفدارترین و پرفروشترین مجلات ایالات متحده تبدیل شده بود. در سال ۲۰۱۰، این مجله با فروش ۵ میلیون نسخه، به پنجمین مجله پرفروش کشور تبدیل شد. روند فروش فوقالعاده این مجله ادامه یافت و در سال بعد با نزدیک به ۸ میلیون نسخه فروش، به رتبه سوم پرفروشترین مجلات سال رسید. گیماینفورمر سالها در فهرست پرفروشترین مجلات سال قرار داشت و در سال ۲۰۱۷، با فروش هفت میلیون نسخه، در جایگاه چهارمین مجله پرفروش کشور قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان موفقیت مالی گیماینفورمر را به روابط نزدیک آن با ناشران بازیها، پیوندش با فروشگاه گیماستاپ و کمبود رقیب جدی در زمینه مجلات ویدیو گیمینگ نسبت میدادند.
نسخههای دهه ۹۰ میلادی مجله گیم اینفورمر
با وجود تمامی موفقیتها، اوضاع برای شرکت گیماستاپ در سالهای اخیر چندان مساعد نبوده است. کاهش فروش نسخههای فیزیکی بازیهای ویدیویی بهشدت بر درآمد خالص این شرکت تأثیر منفی گذاشته و اکنون گیماستاپ به بار سنگینی بر دوش مجله گیماینفورمر تبدیل شده است. مشکلاتی از جمله انتصاب مدیران میانی ناآشنا با وضعیت مجله، ابلاغ دستورالعملهای متناقض و تغییرات مداوم، و موارد مشابه، وضعیت کارکنان و مجله را تحت تأثیر قرار داده است. همچنین، در سال ۲۰۲۰، بهدلیل شیوع ویروس کووید-۱۹، شرکت گیماستاپ و فروشگاههای زنجیرهای آن شرایط مناسبی نداشتند و ارزش سهام آنها به زیر ۱۰ دلار سقوط کرده بود.
با وجود فروش خوب گیماینفورمر، افت سهام گیماستاپ و کاهش درآمد این فروشگاه بزرگ بازیهای ویدیویی، اصلیترین عامل در روند رو به زوال این مجله ویدیوگیم بهشمار میرود.
ما در سیمدخت در این مقاله به تفصیل به وضعیت گیماستاپ در آن زمان پرداختهایم، و مطالعه مجدد آن خالی از لطف نیست. همانطور که بهیاد دارید، در اوایل سال ۲۰۲۱، کاربران انجمن ردیت r/WallStreetBets با فشار استقراضی بر روی سهام گیماستاپ، این شرکت را از ورشکستگی نجات دادند. با وجود رشد چشمگیر سهام که درآمد میلیارد دلاری را برای گیماستاپ به همراه داشت، این شرکت همچنان با کاهش مشاغل در سطح جهانی روبرو شد و از جمله این کاهشها، اخراج تقریبا سالانه کارکنان مجله گیماینفورمر بود.
اخراج کارکنان و تعطیلی شعب گیماستاپ از قبل آغاز شده بود. بهویژه، در اوت ۲۰۱۹، پس از ماهها مشکلات مالی، نزدیک به نیمی از کارکنان گیماینفورمر گیماستاپ را ترک کردند. این اخراجها بخشی از کاهشهای گستردهای بودند که گیماستاپ برای بهبود وضعیت مالی خود انجام داد و شامل بیش از ۱۲۰ شغل بود. این تعدیل نیرو شامل برخی از اعضای تیمی بود که بیش از ۱۰ سال در گیماینفورمر فعالیت داشتند، و برخی از آنها در آن زمان در تعطیلات بودند. به دنبال این اخراجها، برخی از کارکنان گیماینفورمر بهطور داوطلبانه این مجله را ترک کردند، از جمله بن هانسون که بعدها با کمک برخی از کارکنان اخراج شده، پادکست MinnMax را راهاندازی کرد. در مارس ۲۰۲۰، مجموعهای دیگر از اخراجها در گیماینفورمر صورت گرفت که اینبار بهجای ویراستارها، کارکنان دیگر واحدهای گیماینفورمر را شامل میشد.
اندی مکنامارا، سردبیر پیشین و باتجربه مجله گیم اینفورمر
با ادامه بحرانها در گیماینفورمر، شاهد خروج بسیاری از کارکنان ارشد، از جمله اندی مکنامارا، سردبیر باسابقه، در سال ۲۰۲۰ و پیوستن او به شرکت الکترونیک آرتز بودیم. عنوان شغلی مکنامارا در الکترونیک آرتز، که بهطور مستقیم به آن اشاره میکنم، “Global Director Of Integrated Communications For Battlefield and Star Wars” است. با خروج مکنامارا، اندرو راینر، ویراستار ارشد پیشین، جای او را بهعنوان سردبیر گرفت. مکنامارا پس از ترک گیماینفورمر بیان کرد که اخراجهای گسترده تأثیر زیادی بر تصمیم او برای ترک این مجله داشته است.
او در رابطه با این تغییرات نوشت: «بهعنوان کسی که از اولین شماره مجله در آنجا بودم و بخش بزرگی از عمرم را صرف تلاش برای گیماینفورمر کردم، دیدن پایان آن برایم بسیار دردناک است. گیماینفورمر همیشه جایگاه خاصی در قلب من دارد. در نهایت، این مردم هستند که اهمیت دارند و چه سفر شگفتانگیزی برای همه ما بود. گیماینفورمر برای همیشه!»
با خروج اندرو راینر از گیم اینفورمر در سال ۲۰۲۲، عملا هیچ عضوی از تیم اصلی این مجله باقی نماند
روند تعدیل نیرو در مجله گیماینفورمر همچنان ادامه داشت و در تابستان ۲۰۲۲، سه کارمند دیگر از جمله جف آکرفیک، کارگردان خلاق مجله که پس از ۱۴ سال فعالیت از تیم کنار گذاشته شد، ترک کردند. بهدنبال آن، در سپتامبر ۲۰۲۲، اندرو راینر نیز گیماینفورمر را ترک کرد تا بهعنوان توسعهدهنده بازی مستقل به کار خود ادامه دهد و با این تغییر، هیچیک از اعضای تیم اولیه گیماینفورمر در این مجله باقی نماند. با خروج راینر، مت میلر، که از سال ۲۰۰۴ در گیماینفورمر فعالیت داشت، بهعنوان سردبیر جدید انتخاب شد و کایل هیلیارد، که پیشتر از تیم گیماینفورمر جدا شده بود، دوباره به مجموعه بازگشت.
در مارس ۲۰۲۴، مجله گیماینفورمر مستقل از طرح جایزه Power Up گیماستاپ، از طرح جدید اشتراک نسخههای چاپی خود رونمایی کرد. بر اساس این طرح، علاقهمندان میتوانستند با پرداخت ۱۹.۹۱ دلار، به ۱۰ نسخه چاپی سالانه و نسخههای دیجیتال آن دسترسی پیدا کنند. این اقدام نوید آیندهای متفاوت، روشن و مستقل برای این مجله قدیمی و پرآوازه را میداد. اما تعطیلی ناگهانی آن توسط مدیران گیماستاپ، فرصتی دوباره به گیماینفورمر نداد و از این تاریخ به بعد، دیگر نسخهای چاپی از یکی از قدیمیترین مجلات ویدیوگیمینگ جهان منتشر نخواهد شد.بیشک، خبر تعطیلی ناگهانی گیماینفورمر یکی از غمانگیزترین اخبار صنعت بازیهای ویدیویی است که در کنار تعدیل نیروهای متعدد در این صنعت بزرگ منتشر شده است.
نظرات کاربران