لوگوی شرکت Rockstar یکی از نمادهای برجسته صنعت بازی است که بیشتر ما را به گیمهای پرفروشی مانند سری Grand Theft Auto و Red Dead Redemption متصور میکند. احتمالاً فکر میکنید که شناسایی ذهن پشت این لوگو آسان باشد، اما واقعیت این است که این کار چندان آسان نیست. مجله Time Extension با تعدادی از اعضای سابق تیم Rockstar مصاحبه کرده است، اما عجیب است که هیچ کدام از آنها نتوانستند منبع دقیق سازنده لوگو را تأیید کنند.
لوگوی راکاستار
تعدادی فرضیه مطرح شده که احتمالاً اریک هیز، طراح گرافیک معروف نیویورکی، ممکن است مسئول طراحی این لوگو باشد. اما هیچ تأیید رسمی در این خصوص وجود ندارد، زیرا هیز به ایمیلها پاسخ نداده است. همچنین، برخی منابع به کتاب “Jacked: The Outlaw Story of Grand Theft Auto” نوشته دیوید کوشنر اشاره کردهاند. در این کتاب، کوشنر ادعا کرده که هنرمند سابق Rockstar به نام جرمی بلیک ممکن است مسئول طراحی لوگو باشد. اما بلیک در سال ۲۰۰۷ درگذشته و تمام تلاشهای برای تماس با کوشنر نیز نتیجهای نداشته است.
در این میان، کارن اسکات، یکی از طراحان سابق شرکت Rockstar، تأیید کرده که جرمی بلیک مسئول ایجاد لوگوی مشهور این شرکت بوده است، اما اظهار کرده که خودش نیز در فرآیند طراحی آن دخیل بوده است. اسکات قبلاً به مصاحبه پیرامون Rockstar پاسخ نداده است، اما او با روایت جالبی از زمان حضور خود در این شرکت و تأثیراتی که بر فرآیند شکلگیری لوگوی کلاسیک این شرکت داشته، به این معما پایان میدهد. به گفته اسکات، او در اوایل سال ۱۹۹۸ به Rockstar پیوست. قبل از آن، او با جرمی بلیک در یک شرکت مشاوره دیجیتال به نام نیکلسون در نیویورک همکاری میکرده بود. او توضیح میدهد:
این ماجرا برای مدتی پیش اتفاق افتاده، به عبارت دیگر، صادقانه بگویم، بیست و پنج سال پیش. ما در شرکت نیکلسون بودیم که واقع در ساختمان Puck در شهر نیویورک قرار داشت و من او را آشنا شدم، زیرا در کنار هم نشسته بودیم. در آن زمان او با ترزا دانکن کار میکرد و هزینههایی را که بیش از حد بود، تحت تأثیر قرار داده بودیم که باعث شد ما مشتریان زیادی را از دست بدهیم و اخراج شویم.
به گفتهی اسکات، جرمی بلیک بود که او را به بنیانگذاران Rockstar معرفی کرد و او را در استارتاپ جدید Take-Two مشغول کرد. اسکات به یاد دارد که در یکی از نمایشگاهها، سام هوسر، یکی از بنیانگذاران Rockstar، با بلیک آشنا شد و به دلیل عشق مشترکشان به فیلمهای استنلی کوبریک و شوخطبعی مشابه، آنها فوراً با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. هوسر بلیک را به استارتاپ جدید دعوت کرد تا با او همکاری کند، و بلیک این دعوت را به همکار سابق خود اسکات منتقل کرد، که بلافاصله پذیرفته شد.
اسکات اظهار کرد:
هیچ کس نمیدانست ما کی هستیم. ما بسیار بودجهی کمی نیز داشتیم که الان فکر کردن به آن خندهدار است. وقتی به آنجا رسیدیم، شگفتزده شدیم زیرا دفتر بسیار کوچکی داشتیم. در برههای حتی یک میز وجود نداشت و من باید روی یک جعبهی کارتنی کار میکردم. اگر اشتباه نکنم فقط هفت نفر بودیم و جیمی کینگ، گری فورمن، سم و دن هوسر در کنار تری دنوان آنجا بودند.
زمانی که اسکات به استارتاپ پیوست، هنوز نامی برای آن تعیین نشده بود، اما در نهایت تصمیم به انتخاب عنوان Rockstar گرفته شد. حرکت منطقی بعدی ایجاد یک لوگوی پر زرق و برق بود، بنابراین، بلیک و اسکات به طراحی آن کار کردند. به عبارت اسکات، نگرانی اصلی در آن زمان این بود که لوگو باید یک برچسب مطلوب را نمایان کند، زیرا استراتژی بازاریابی Rockstar این بود که آنها را در مناطق عمومی و دیوارها بچسبانند تا آگاهی راجع به وجود شرکت را افزایش دهد.
در ادامه، او خاطرنشان کرد:
اولین ایده این بود که لوگو باید به یک برچسب تبدیل شود و باید چسبی داشته باشد که به هیچ وجه نتوان آن را از روی سطوح جدا کرد. در واقع این موضوع باعث شد که لوگو لبههایی گرد داشته باشد. فونت حرف R نیز Helvetica Neue انتخاب شد و با رنگهایی طلایی یا طلایی مایل به زرد، مشابهی لوگوهای اولیهی کداک بوده و از طرفی حال و هوای موسیقی راک ابتدایی را داشت.
وقتی به لوگو نگاه میکنم، بسیار به جرمی فکر میکنم. از نظر اجرا و موادی نظیر اینکه لوگو کوچک یا بزرگ باشد، من بیشتر دخیل بودم اما از نظر سادگی و طراحی نمیتوانم لوگو را به خود نسبت دهم. توصیف آن شرایط سخت است اما کار کردن با او عالی بود. من نمیدانم او با چه کسانی از منظر هنری کار کرده است، اما او همواره چیزهای خندهداری به من میگفت.
در آن زمان، Rockstar به عنوان یک شرکت معمولی مانند سایر شرکتهایی که اسکات با آنها آشنا بود، شناخته نمیشد. هیچ قانون یا مقرراتی وجود نداشت و به همین دلیل، همه چیز اغلب به هم میخورد. با این حال، احساس همبستگی زیادی وجود داشت که در ابتدا کار در این شرکت را برای هنرمند جوان جذاب میکرد، حتی در شرایطی که همه چیز از کنترل خارج میشد. اسکات میگوید:
ما گروهی به رستورانها میرفتیم و از هر رستورانی که میرفتیم، با لگد بیرون میشدیم. شرایط مناسبی نبود و من باید آنها را متقاعد میکردم که در ایالات متحده، مردم اسلحه دارند و شما نمیتوانید به طور تصادفی با کسی درگیر شوید. ما همچنین حلقههای کلاسی داشتیم و مانند یک فرقه بودیم. ما آنقدر کوچک بودیم که بتوانیم ریسک کنیم.
هرچند در نهایت، همه چیز بیش از حد آشفته شد و پس از بارداری اسکات، او متوجه شد که نمیتواند فرزندش را بزرگ کند و در عین حال بخشی از سبک زندگی Rockstar باشد. اسکات گفت:
وضعیت داشت دیوانهکننده میشد و وقتی جرمی رفت، من نیز تصمیم گرفتم که با او بروم. وضعیت دشوار شده بود و فکر میکنم برای ما در آن مقطع مناسب نبود و زمانی که Rockstar شروع به بزرگ شدن کرد، آن موقع بود که چیزهای عجیبی اتفاق افتاد.
در سال ۲۰۰۰، اسکات به همراه بلیک Rockstar را ترک کرد. اسکات بعدها به کار برای Palazzo Intercreative مستقر در سیاتل بازگشت، در حالی که بلیک به خلق و نمایش آثار هنری خود ادامه داد و در نهایت طراحی جلد آلبوم Sea Change از بک (Beck) در سال ۲۰۰۲ و عناصری از فیلم Punch Drunk Love در سال ۲۰۰۲ را انجام داد. او بعدها قبل از مرگش به عنوان فریلنسر برای Rockstar کار کرد. امروزه، اسکات با آمیزهای از علاقه و ناباوری به دوران حضور خود در Rockstar نگاه میکند، از بلیک به خوبی یاد میکند و کار همکار سابق خود را ستایش میکند:
اگر اکنون به کار جرمی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که در گذر زمان کهنه نشده است. این طرح خیلی زیباست و در آن زمان، به اندازهی اکنون از آن قدردانی نمیکردم، زیرا فضای مناسبی نداشتیم و من درگیر اینگونه مسائل بودم. در هر صورت، جرمی واقعاً خاص بود.
منبع: Time Extension
نظرات کاربران