مجموعه توم ریدر (Tomb Raider) یکی از قدیمیترین و معروفترین مجموعههای سبک ماجراجویی و اکشن در دنیای گیمینگ محسوب میشود. این مجموعه بیش از ۲۰ سال است که در دنیای بازیها حضور دارد و به تعداد زیادی از شرکتهای مختلف سازنده محصولات خود اجازه داده است. شروع این سفر به دست شرکت اسپیر (Aspyr) بوده و حالا تصمیم به بازسازی عناوین کلاسیک این مجموعه گرفته شده است.
مدتی طول کشیده تا ما شاهد عرضه یک بازی جدید از سری توم ریدر نشویم. اخیراً خبرهایی درباره ریمستر سه بازی اول این مجموعه منتشر شده که ابتدا توسط اسپیر اعلام شد و سپس تایید شد. اکنون منتظر اطلاعات بیشتری از این ریمسترها هستیم. این بازی به عنوان یک ریمستر عرضه میشود و تغییرات گستردهای در سیستم بازی داشته باشیم نباید انتظار داشته باشیم.
ریمستر بازیهای Tomb Raider
شرکت اسپیر و سری توم ریدر دارای یک سابقه بلند و پربار در دنیای گیمینگ هستند. اولین بازی از این مجموعه در سال ۲۰۰۳ برای سیستمهای مکینتاش منتشر شد و اکنون، پس از ۲۰ سال، تصمیم به ریمستر کردن سه بازی اصلی این مجموعه گرفته شده است. تیم توسعهدهنده برای سالها بر روی بهینهسازی این نسخهها کار کرده و همچنین با شرکت کریستال داینامیکس همکاری نموده است تا از تجربیات آنها در ساخت بازیهای اخیر توم ریدر بهرهمند شود.
شرکت کریستال داینامیکس در طول سالها به گسترش دنیای توم ریدر پرداخته و این بار هم تصمیم به همکاری در این پروژه گرفته است. به نظر میرسد که این زمان مناسبی برای معرفی مجدد بازیهای اصلی این سری باشد تا گیمرهای جدید نیز با دنیای توم ریدر آشنا شوند. این ریمستر امکان مجدد تجربه شکل و شمایل اولیه این بازیها را به طرفداران این مجموعه میدهد و اجازه میدهد تا از آن لذت ببرند. اهداف اصلی توسعهدهنده در سه زمینه مهندسی، گیمپلی و هنر قرار دارند.
اهداف مهندسی: عملکرد بهینه در کنار دقت بسیار زیاد
به دلیل اینکه این بازی یک ریمستر است، نیاز به کدهای منبع و موتور انیمیشنسازی اصلی دارد. شرکت سازنده با تلاش فراوان خود سعی کرده است تا تجربه اصلی این مجموعه را دوباره به کاربران ارائه دهد، اما با وجود این تلاش، بازسازی کامل این امکانپذیر نبوده است. به همین دلیل کاربران قادرند حس آشنای دوران قدیم را تجربه کنند، اما با یک تجربه بهروز و بهبود یافته از این سه بازی روبرو شوند.
در واقع، شرکت سازنده سعی داشته تا از این بازسازی به عنوان یک نوستالژی و تجلیل از دوران طلایی توم ریدر و همچنین شرکت اسپیر، یک نامه تشکر و قدردانی بنویسد. این موضوع جالب است زیرا از طریق مقایسه نسخههای قدیمی و جدید این سه بازی، میتوان به پیشرفت تکنولوژی در دنیای گیمینگ پی برد و شاهد تحولاتی در این زمینه شود که نشاندهنده قدرت و پیشرفت در دنیای بازیها میباشد.
اهداف گیمپلی: شگفت زده و راضی کردن طرفداران قدیمی مجموعه توم ریدر
شرکت سازنده به اعتقاد دارد که گیمپلی سه بازی اصلی توم ریدر با گذر زمان که میگذرد، قدیمی نمیشوند. به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار گرفته تا تجربه اصیل این مجموعه را به کاربران ارائه دهد و برای این منظور از کدهای اصلی این سه بازی بهره برده است. در نتیجه، شما با همان سبک پریدن، حل پازل و مبارزههای معروف این سه بازی روبرو خواهید بود.
نکته مهم این است که به منظور ارائه یک تجربه جدید و شگفتانگیز برای کاربران قدیمی، شرکت سازنده تصمیم به مدرنسازی گیمپلی گرفته است. در نتیجه، انتظار میرود مواردی مانند نرخ فریم بالا و بهبود عملکرد بازی روی سیستمهای امروزی وجود داشته باشد. همچنین، شرکت سازنده چند ایده نوین نیز به این بازی افزوده که به شرح زیر است:
توانایی انتخاب کنترلهای مدرن یا کلاسیک و موارد دیگر
بسیاری از افراد به دنبال یک تجربه کلاسیک کاملاً واقعی هستند. به همین دلیل، دو حالت مختلف از کنترلها به کاربران ارائه خواهد شد. این انتخابهای گیمپلی بیشتر بر تأثیر حرکت کرکتر تأثیر میگذارد، به این ترتیب شما میتوانید تجربه کلاسیک را ادامه دهید یا حالت بهروز شده بازی را تجربه کنید.
یکی از نکات مثبت بازی توم ریدر، وجود صفحه اطلاعات مینیمال آن بود. در نتیجه، کاربر میتوانست به طور کامل با دنیای بازی درگیر شود و لذت ببرد. اما نکته اصلی اینجاست که در مبارزات دشوار و با موجودیتهای قوی، اطلاعاتی در مورد جان باقیمانده دشمنان کمی اهمیت پیدا نکرده بود. به همین دلیل یک خط جان برای غولآخرها اضافه شده تا مبارزات برای کاربران راحتتر شود.
در توم ریدر اصلی، بسیاری از شاخصههای بازی به شکل دو بعدی ظاهر میشدند. حالا در نسخه جدید، تمامی آنها به شکل سه بعدی و مدرن تغییر یافتهاند تا کاربران حس بیشتری از بازی داشته باشند. این پیشرفت گرافیکی نیز تجربه معاصر و جذابی را به کاربران ارائه میدهد.
ویژگی حالت عکسبرداری (Photo Mode) نیز به بازی افزوده شده است. به این ترتیب، کاربران قادرند تصاویر زیبا از بازی خود را ثبت کرده و آن را در دنیای مجازی به اشتراک بگذارند. شرکت سازنده تاکید داشته که دنیای بازی نیز به خوبی بازسازی شده تا کاربران بتوانند تصاویر زیبا را در آن ثبت کرده و از آن لذت ببرند.
اهداف هنری: یک تجربه زیبا مانند چیزی که در گذشته وجود داشت
یکی از چالشهای مهم شرکت سازنده در زمینه هنر بازی، بزرگترین است. بخاطر اینکه بخشهای گیمپلی و مهندسی بازی در اصل قسمتهای فنی و قابل ارتقاء با استفاده از متدهای مدرن هستند، چالش واقعی در بخش هنری است. به علت عدم وجود یک متد خاص برای هنر، شرکت موظف به اجرای خلاقیت بیشتر خود است.
هدف جالب شرکت سازنده در اصل درک شما از عناوین اصلی است و از این رو به عنوان چیزی است که در ذهن شما از عناوین اصلی موجود بوده است، سعی شده است که بازی مطابقت داشته باشد و از نظر هنری نیز شباهت زیادی به نسخههای قبلی داشته باشد.
در پایان، شرکت سازنده با همکاری کریستال داینامیکس در طراحی مدلها و محیط بازی توانسته است بازی را بهروز کند و آن را در حالی که کلاسیک باقی مانده، به سطح بالاتری ارتقاء دهد. حضور کریستال داینامیکس نه تنها بازیها را ریمستر کرده است، بلکه این حضور باعث آشنایی بازیهای توم رایدر جدید شده و نتیجهگیری از آن نشان دهنده احساس بهتری از آن توسط کاربران جدید است.
ریمستر سه بازی توم ریدر ۱، ۲ و ۳ در تاریخ ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) برای کنسولهای نسل هشتم و نهم همچنین نینتندو سوییچ و کامپیوتر عرضه خواهند شد.
منبع: Gematsu
نظرات کاربران