مجله سیمدخت
0

ایران؛ سرزمین چهار فصل

ایران؛ سرزمین چهار فصل
بازدید 8

ایران کشوری است که در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد. این ویژگی به‌طور مداوم برای این سرزمین صادق بوده و بی‌انصافی است که آن را صرفاً به شعارهای تبلیغاتی گردشگری تشبیه کنیم. به همین دلیل، پورتال آسمونی در این بخش مطالب جالب و خواندنی درباره چهار فصل بودن ایران را برای شما تهیه کرده است که در ادامه می‌خوانید. با ما همراه باشید.

چهارفصل بودن به این معناست که در هر زمان از سال می‌توانید به یکی از شهرهای ایران سفر کنید و از آب و هوای متفاوتی لذت ببرید، گویی در فصل مورد علاقه‌تان هستید. در زمستان، برخی شهرها در ایران آب و هوای تابستانی دارند، در حالی که دیگر مناطق جلوه‌هایی از بهار یا پاییز را به نمایش می‌گذارند. این موضوع در تمام فصول در این سرزمین وجود دارد، و جالب اینجاست که برخی از شهرها و روستاهای کوچک نیز می‌توانند به‌تنهایی آب و هوای چهار فصل را در خود داشته باشند!

تنوع آب و هوا و طبیعت کوهپایه‌ای زاگرس یکی از دلایل اصلی چهارفصل بودن بسیاری از شهرهای این منطقه است؛ به عنوان مثال، استان کهگیلویه و بویراحمد این ویژگی را داراست. در این استان، در فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر می‌توانید از یک منطقه گرمسیری سرسبز به یک منطقه سردسیری پوشیده از برف منتقل شوید.

وجود بیش از ۵۰۰ چشمه با تفرجگاه‌های بکر، آبشارهای زیبا، رودهای خروشان و دریاچه‌های طبیعی به همراه پوشش جنگلی درختان بلوط، جلوه‌ای دیگر از طبیعت شگفت‌انگیز شمال ایران است. به‌عنوان مثال، روستای آیینه‌ورزان که در ۷۰ کیلومتری تهران در جاده فیروزکوه واقع شده، به دو بخش بالا ده و پایین ده تقسیم می‌شود و هرکدام فضایی کاملاً متفاوت برای گردش و تفریح را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. در پایین‌دست، دشت‌هایی با درختان میوه‌دار و در بالادست، کوه‌هایی با آبشار و تنگه‌ای که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند، وجود دارد.

ایران سرشار از زیبایی‌هاست. هر گوشه از این کشور پهناور زیبایی خاص خود را دارد و این ادعا که ایران کشوری چهارفصل است، واقعاً صحیح است.

یافتن چنین مناطقی در ایران کار دشواری نیست. با نگاهی به نقشه و کمی جست‌وجو، می‌توانید چنین مکان‌ها و شهرهایی را پیدا کنید، زیرا ایران همواره سرزمینی با آب و هوای چهار فصل بوده است.

ایران؛ سرزمین چهار فصل

تماشای طبیعت بینالود در روستایی با کوه‌های آهکی

در نزدیکی روستای آخلمد و به فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهر چناران، دره‌ای با آبشاری باشکوه قرار دارد که منظره‌ای بی‌نظیر از درختان سرسبز و دیوارهای سنگی را به نمایش می‌گذارد. منطقه آخلمد و روستای آن از جاذبه‌های طبیعی چناران به شمار می‌آید و سالانه گردشگران و مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور برای بازدید از این مکان دیدنی سفر می‌کنند.

دره آخلمد پهن و گسترده نیست و همین موضوع باعث افزایش تراکم گیاهان در آن شده و به سرسبزی و طراوت منطقه افزوده است. در کنار درختان طبیعی، باغ‌های بسیاری نیز در این دره قرار دارند که در فصل‌های بهار و تابستان، خانواده‌ها و گردشگران را به خود جذب می‌کنند. در انتهای دره، آبشاری بلند و زیبا در حال جریان است که جلوه‌ای رویایی در بلندای کوه ایجاد کرده است. بسیاری از مسافران، برای دیدن این آبشار شگفت‌انگیز کمی از مسیر خود منحرف می‌شوند و سپس به سفر خود ادامه می‌دهند.

منطقه آخلمد دارای چند آبشار فصلی و دو آبشار دائمی است. آبشارهای فصلی فقط در فصل‌های بارانی فعال هستند و زیبایی منطقه را دوچندان می‌کنند. یکی از آبشارهای دائمی کوچک‌تر، نزدیک به دو کیلومتر از روستای آخلمد فاصله دارد و ارتفاع آن ۲۳ متر است که در دل کوه‌های بینالود واقع شده است. این منطقه به عنوان تفرجگاهی برای مسافران و گردشگران شهرهای اطراف و دیگر نقاط کشور شناخته می‌شود.

آب‌وهوای آخلمد معتدل و دلپذیر است و خبری از گرمای شدید تابستان یا سرمای سخت زمستان نیست. به همین دلیل، این منطقه در تمام فصل‌ها آماده پذیرایی از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. در نزدیکی آبشار، آبشاری دیگر قرار دارد که ارتفاع آن به ۴۵ متر می‌رسد و چشم‌انداز هر دو آبشار بسیار زیبا و دلنشین است. در بین این دو آبشار، فضایی باز و وسیع وجود دارد که به تخت شاه‌عباس معروف است.

پس از آبشار بلندتر، رودخانه‌ای جریان دارد که از میان کوه‌های بلند و صاف عبور کرده و پس از گذر از دره‌ای زیبا به رودخانه آخلمد می‌پیوندد. اهالی روستای آخلمد به این بخش “خانه‌های گلی” می‌گویند. کوه‌های این منطقه آهکی هستند و همین موضوع باعث ایجاد حفره‌های عمیق و دایره‌ای شکل در زیر آبشار شده است. در پای آبشارها، حوضچه‌هایی زلال و پرآب وجود دارد که عمق دقیق آنها مشخص نیست؛ بنابراین بهتر است از پرش از بلندی به این حوضچه‌ها خودداری کنید، زیرا خطرناک است.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی آبشارها، دره و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، منطقه آخلمد دارای سدی تاریخی نیز هست. نزدیک به ۳ کیلومتر از دهنه دره به سمت روستای آخلمد، سدی به نام سد بایسنقرمیرزا واقع شده است. این سد در زمان شاهزاده غیاث‌الدین بایسنقر تیموری، فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم هجری ساخته شده و مصالح آن شامل سنگ و ملات آهک است. طول سد آخلمد حدود ۲۵۲ متر و پهنای دیوارهای آن در بخش‌های باریک دره به ۱۴ متر و در بخش میانی به ۲۴ متر می‌رسد.

گونه‌ای گل زیبا به نام گل چشماری یا گل گچ‌دوست در نزدیکی آبشار و در مسیر پیاده‌روی بین آبشارها دیده می‌شود. همچنین، گونه‌ای هپاتیک (جگرواش) از نوع گیاهان خزه‌ای در این منطقه وجود دارد که بر روی صخره‌ها و سنگ‌های نزدیک به آبشارها رشد کرده است.

ایران؛ سرزمین چهار فصل

لرستان؛ سرزمین چهارفصل ایران

در نزدیکی روستای آخلمد و در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی چناران، دره‌ای زیبا به همراه آبشاری باشکوه وجود دارد که منظره‌ای چشم‌نواز از درختان سرسبز و دیوارهای سنگی را به نمایش می‌گذارد. منطقه آخلمد و روستای آن از جاذبه‌های طبیعی چناران به شمار می‌روند و هر ساله گردشگران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور برای بازدید از این مکان شگفت‌انگیز سفر می‌کنند.

دره آخلمد عرض و وسعت زیادی ندارد و این موضوع موجب افزایش تراکم گیاهان در آن شده و سرسبزی و طراوت خاصی به منطقه بخشیده است. در کنار درختان طبیعی، باغ‌های متعددی نیز در این دره وجود دارد که در فصل‌های بهار و تابستان، خانواده‌ها و گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. در انتهای دره، آبشاری بلند و زیبا در حال جاری شدن است که جلوه‌ای رویایی در بلندای کوه‌ها به وجود آورده است. بسیاری از مسافران، برای تماشای این آبشار شگفت‌انگیز کمی از مسیر خود را تغییر می‌دهند و سپس به سفر خود ادامه می‌دهند.

منطقه آخلمد دارای چندین آبشار فصلی و دو آبشار دائمی است. آبشارهای فصلی تنها در فصل‌های بارانی فعال هستند و زیبایی منطقه را دوچندان می‌کنند. یکی از آبشارهای دائمی که کوچکتر است، نزدیک به دو کیلومتر از روستای آخلمد فاصله دارد و ارتفاع آن ۲۳ متر است و در دل کوه‌های بینالود واقع شده است. این منطقه به عنوان تفرجگاهی برای مسافران و گردشگران شهرهای اطراف و دیگر نقاط کشور شناخته می‌شود.

آب‌وهوای آخلمد معتدل و دلپذیر است و خبری از گرمای شدید تابستان یا سرمای سخت زمستان نیست. به همین دلیل، این منطقه در تمامی فصول آمادگی پذیرایی از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت را دارد. در نزدیکی آبشار، آبشاری دیگر وجود دارد که ارتفاع آن به ۴۵ متر می‌رسد و چشم‌انداز هر دو آبشار بسیار زیبا و دلنشین است. در میان این دو آبشار، فضایی وسیع و باز وجود دارد که به “تخت شاه‌عباس” شهرت دارد.

پس از آبشار بلندتر، رودخانه‌ای در حال جریان است که از میان کوه‌های بلند و صاف عبور می‌کند و پس از عبور از دره‌ای زیبا به رودخانه آخلمد می‌پیوندد. اهالی روستای آخلمد به این ناحیه “خانه‌های گلی” می‌گویند. کوه‌های این منطقه آهکی هستند که سبب ایجاد حفره‌های عمیق و دایره‌ای شکل در زیر آبشار شده است. در پای آبشارها، حوضچه‌هایی زلال و پرآب وجود دارد که عمق دقیق آن‌ها مشخص نیست؛ بنابراین بهتر است از پرش از بلندی به این حوضچه‌ها خودداری کنید، زیرا این کار خطرناک است.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی آبشارها، دره و کوه‌های سر به فلک کشیده، منطقه آخلمد دارای سدی تاریخی نیز هست. نزدیک به ۳ کیلومتر از دهنه دره به سمت روستای آخلمد، سدی به نام “سد بایسنقرمیرزا” واقع شده است. این سد در زمان شاهزاده غیاث‌الدین بایسنقر تیموری، فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم هجری ساخته شده و مصالح آن شامل سنگ و ملات آهک است. طول سد آخلمد حدود ۲۵۲ متر و پهنای دیوارهای آن در بخش‌های باریک دره به ۱۴ متر و در بخش میانی به ۲۴ متر می‌رسد.

در نزدیکی آبشار و در مسیر پیاده‌روی میان آبشارها، گل زیبا و منحصر به فردی به نام گل چشماری یا گل گچ‌دوست دیده می‌شود. همچنین، گونه‌ای هپاتیک (جگرواش) از نوع گیاهان خزه‌ای در این منطقه رشد کرده که بر روی صخره‌ها و سنگ‌های نزدیک به آبشارها قرار دارد.

ایرانگردی از شیراز تا اصفهان

ایرانگردی از شیراز و اصفهان تا کردستان

قلعه فلک الافلاک، مقبره باباطاهر، سنگ‌نوشته قرن ششم، تپه سراب ناوه‌کش، نقاشی‌های غار دوشه، سنگ‌نوشته سراب چنگایی، تپه‌های باباخانی و تخته چراغ، تپه کرگونه، مقبره جلاله، مقبره حیات‌الغیب، مقبره فلک‌الدین، قلعه بهرام، قلعه منگره، قلعه شهنشاه (گوشه)، گورستان هره باغ، پل شاپوری، سراب چنگالی، سراب کیو، کوهدشت، تپه‌های چغاسبز و کفتارلو، تپه درکه، قلعه چنگری، قلعه کورگان و قلعه منیژه.

ایران؛ سرزمین چهار فصل

کیش

تپه خانجان‌خانی، مسجد سلطانی، کیش، جزیره نقره‌فام، پارک دلفین‌ها، باغ پرندگان، کشتی یونانی، بوستان آهوان، پارک ساحلی مرجان، شهر زیرزمینی کیش (کاریز)، شهر تاریخی حریره، مجموعه درخت سبز، آب‌انبار سنتی، روستای باغو، کلبه هور و اسکله بزرگ تفریحی جزیره کیش.

ایران؛ سرزمین چهار فصل

کهگیلویه و بویراحمد؛ تفریح در دامنه‌های زاگرس

آبشار تنگ تامرادی، دریاچه کوه گل، کاروانسرا، بقعه متبرکه امام‌زاده بی‌بی‌حکیمه خاتون، روستای کوخدان، شهر توریستی سی‌سخت، آبشار منج، تنگ نمک، چشمه میشی، آب سپاه و رود رونه.

ایران؛ سرزمین چهار فصل

کرمانشاه؛ شهر باستانی ایران

طاق بستان، غار پراو، مسجد جامع، تکیه معاون الملک، غار آسنگران، مسجد دولتشاه و مسجد عمادالدوله.

بیستون

نقش گودرز دوم اشکانی، کتیبه بیستون، نقوش داریوش، فراتاش (فرهاد تراش)، مجسمه هرکول، نقش میتریدات اشکانی، کاروانسرای بیستون، پل خسرو، پرستشگاه پارتی.

سنندج

عمارت امجدالاشراف، عمارت خسروآباد، عمارت مشیر، عمارت سالار سعید، عمارت وکیل الملک، قلعه حسن‌آباد، پل قشلاق، پل شیخ.

مریوان

کتیبه اورامان، روستای درکی، روستای نگل، روستای اورامانات تخت

بانه

دشت‌های بانه، جنگل‌های منطقه‌ای بانه

سقز

قلعه زیویه، غار تاریخی کرفتو، قلعه قمچقای – بیجار، تپه باستانی بابا گرگر – قروه، دشت کامیاران – کامیاران

شیراز

تخت‌جمشید، مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، حافظیه، سعدیه، شاه‌چراغ، مسجدنو، مسجد وکیل، دروازه قرآن، باغ ارم، باغ عفیف‌آباد، باغ دلگشا، باغ نظر(موزه پارس)، باغ جهان نما، حمام وکیل، ارگ کریمخانی، آرامگاه خواجوی کرمانی، هفت تنان (موزه سنگ)، آرامگاه شاه‌شجاع(ع)، مدرسه‌خان، شهر باستانی بیشاپور، نقس رستم، نقش رجب.

سمنان

آتشگاه سمنان، عمارت ابراهیم خان (شکارگاه ملاده)، برج چهل دختران، مسجد جامع سمنان

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *