مجله سیمدخت
0

بهترین پماد برای نیش حشرات: راهنمای خرید کامل

بهترین پماد برای نیش حشرات: راهنمای خرید کامل
بازدید 7

با خنک‌تر شدن هوا و افزایش تمایل به کمپینگ در فضای باز، احتمال نیش حشرات نیز افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی، به طور طبیعی به بهترین پماد برای نیش حشرات فکر می‌کنیم و سوالاتی نظیر این که چرا برخی افراد بیشتر از دیگران مورد نیش پشه‌ها قرار می‌گیرند، به ذهنمان خطور می‌کند.

پس از یافتن پاسخ این سوالات، به دنبال روش‌های درمان نیش زنبور در خانه یا درمان‌های خانگی برای نیش پشه می‌گردیم. یکی از مؤثرترین روش‌ها برای درمان این مشکلات استفاده از پماد مخصوص نیش حشرات است، اما کدام پماد بهترین گزینه برای این منظور به شمار می‌آید؟ همچنین برای بهبود جای نیش حشرات بر روی بدن کودکان، کدام پمادها بهتر عمل می‌کنند؟ در این مقاله، با انواع بهترین پمادها برای نیش حشرات در بدن بزرگسالان و کودکان آشنا خواهید شد.

ترکیباتی که باید به دنبال آن‌ها باشید

برای پیدا کردن بهترین پماد برای نیش حشرات، اولین گام توجه به مواد سازنده‌ی آن است. تنها تعداد کمی از مواد فعال موجود در محصولات تسکین‌دهنده نیش حشرات می‌توانند به کاهش خارش و ناراحتی ناشی از گزیدگی کمک کنند. مهم‌ترین ترکیبات رایج که در پمادهای مخصوص نیش حشرات یافت می‌شوند عبارتند از:

  • کافور و منتول: این مواد مسکن‌های موضعی هستند که اثر خنک‌کنندگی و تسکین‌بخشی روی پوست ایجاد می‌کنند.
  • لیدوکائین و پراموکسین: این ترکیبات بی‌حس کننده‌های موضعی هستند که احساس خارش و درد را کاهش می‌دهند.
  • هیدروکورتیزون: این ماده نوعی کورتیکواستروئید موضعی است که التهاب را کاهش می‌دهد و منجر به کاهش قرمزی، تورم و خارش می‌شود.
  • دیفن هیدرامین (بنادریل): این ماده یک آنتی هیستامین و ضد درد است که قرمزی، تورم و خارش را کاهش می‌دهد.
  • اکسید روی (لوسیون کالامین): این ماده یک ماده قابض است که به خشک کردن ضایعات ناشی از نیش حشرات کمک می‌کند. همچنین دارای خواص ضد‌عفونی‌کنندگی ملایم برای زخم‌های باز ناشی از نیش حشرات است.
  • روغن‌های گیاهی (مانند نعناع و اسطوخودوس): این روغن‌ها می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای تسکین خارش در افرادی باشند که نمی‌خواهند مواد شیمیایی را روی پوست خود بمالند. با‌این‌حال، طبق یک مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۲۱، مصرف روغن‌های گیاهی ممکن است منجر به درماتیت تماسی آلرژیک یا واکنش در افرادی شود که به آنها حساس هستند.

کارشناسان همچنین پیشنهاد می‌کنند که از استفاده مکرر آنتی‌بیوتیک‌های موضعی مانند نئومایسین، باسیتراسین و پلی‌میکسین B برای نیش حشرات خودداری کنید، مگر اینکه به شدت نگران ایجاد عفونت باشید. این نکته به ویژه برای افرادی که به دنبال درمان خانگی نیش زنبور هستند اهمیت دارد. مصرف مداوم این آنتی‌بیوتیک‌های بدون نسخه ممکن است باعث حساسیت و ایجاد آلرژی موضعی شود که با افزایش قرمزی، تورم، خارش و حتی تشکیل تاول در موارد شدیدتر همراه خواهد بود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، همیشه برچسب پماد نیش حشرات را بررسی کنید تا حاوی ترکیبات مذکور باشد.

بهترین پماد برای نیش حشرات: راهنمای خرید کامل

بهترین پماد برای نیش حشرات

به گفته کارشناسان، انتخاب مناسب‌ترین پماد برای درمان جای نیش حشرات به عواملی نظیر علائم و ترکیبات فعال موجود در فرمول این محصولات بستگی دارد. به عنوان مثال، پمادهای استروئیدی بدون نسخه می‌توانند در کاهش خارش مؤثر باشند، در حالی که محصولاتی مانند کالامین و آنتی‌هیستامین‌های موضعی نیز ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کنند. در ادامه، بهترین پمادها برای تسکین جای نیش حشرات را معرفی می‌کنیم.

پماد هیدروکورتیزون ۱ درصد

این محصول استروئیدی برای تسکین خارش، درد و قرمزی ناشی از نیش حشرات و نیش‌های کوچک پشه‌ها و زنبورها بسیار مؤثر است. حاوی آلوئه‌ورا برای آرامش بخشی به پوست می‌باشد و می‌توان آن را در هر ناحیه از بدن استفاده کرد. دوز استروئید موجود در این پماد به قدری کم است که برای اکثر نواحی پوست به‌طور نسبی ایمن به شمار می‌رود.

این پماد به سرعت پوست را تسکین می‌دهد و فاقد محرک‌های رایج است. همچنین، تا کنون عوارض خاصی از مصرف این پماد گزارش نشده است.

پماد گلد باند

برای تسکین موقت جای نیش حشرات، این پماد حاوی ۴٪ لیدوکائین (یک بی‌حس‌کننده موضعی) را مد نظر قرار دهید. این پماد می‌تواند به بی‌حس کردن ناحیه آسیب‌دیده و کاهش خارش و درد کمک کند. البته، استفاده از آن به معنای از بین رفتن سریع‌تر جای نیش حشرات نیست. پماد گلد باند برای نیش حشرات نه تنها ضد حساسیت و بدون عطر است، بلکه فاقد استروئیدها نیز می‌باشد؛ بنابراین، افرادی که دارای پوست حساسی هستند می‌توانند از آن استفاده کنند.

این پماد غیرچرب، بدون استروئید و دارای اثر تسکین‌دهنده سریع است. با این حال، لازم به ذکر است که لیدوکائین موجود در ترکیب این پماد ممکن است در برخی افراد ایجاد تحریک کند.

پماد یا کرم کالادریل

محصولات کالادریل، که به خاطر رنگ صورتی‌شان شناخته می‌شوند، از زمان‌های گذشته برای کاهش خارش ناشی از نیش حشرات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. کارشناسان بر این باورند که این پماد مانند سایر درمان‌های موجود برای نیش حشرات، می‌تواند از خارش ناحیه آسیب‌دیده جلوگیری کند و شامل یک مسکن موضعی برای کاهش درد نیز هست.

لازم به ذکر است که استفاده موضعی و موقت از کالادریل می‌تواند مؤثر باشد و اثرات ضد خارش داشته باشد؛ اما استفاده طولانی‌مدت از آن ممکن است باعث تحریک و خشکی پوست شود. بنابراین، بهتر است این پماد را به‌صورت معتدل استفاده کنید.

این محصول خاصیت آرامش‌بخشی دارد و به صورت مایع عرضه می‌شود که استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. با این حال، خشک شدن و نفوذ این پماد در پوست به زمان بیشتری نیاز دارد.

بهترین پماد برای نیش حشرات: راهنمای خرید کامل

پماد اوینو

این پماد به تسکین سوزش، خارش، قرمزی و مشکلات دیگر ناشی از نیش حشرات، بثورات و حتی اگزما کمک می‌کند. بدون عطر بودن این پماد آن را برای انواع پوست مناسب می‌سازد و به آرامش، تمیزی و رطوبت پوست کمک می‌کند. طبق گفته سازندگان، برای دستیابی به بهترین نتیجه، پیشنهاد می‌شود که به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در یک حمام گرم بمانید و سپس به‌جای مالیدن پماد روی پوست، به آرامی آن را ضربه‌زنید تا لایه نازکی از محصول روی پوست باقی بماند.

این پماد مناسب برای تمام سنین است و دارای فرمولی ملایم می‌باشد که موفق به گذراندن آزمایش‌های مربوط به واکنش‌های آلرژیک شده است.

پماد سارنا

با اینکه یک پماد حاوی استروئید قوی ممکن است بیشترین میزان تسکین را پس از نیش حشرات ارائه دهد، Sarna محصولات بدون استروئید و بدون نسخه خوبی تولید می‌کند. پماد سارنا درد و خارش ناشی از نیش حشرات، آفتاب سوختگی و مواردی نظیر آن را کاهش می‌دهد و بر تسکین پوست و ایجاد احساس خنکی در آن تمرکز می‌کند.

پماد سارنا چرب نیست، به سرعت جذب پوست می‌شود و برای افراد با هر نوع پوستی مناسب است. این پماد را باید برای افراد بالای ۲ سال مصرف کنید.

لوسیون پس از گزش حشرات سی گل

این محصول ایرانی از عصاره گیاهانی نظیر اکالیپتوس، آلوئه‌ورا و درخت چای تهیه شده و ویتامین E موجود در آن به کاهش خارش و سوزش ناشی از نیش حشرات کمک می‌کند. استفاده از این پماد برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود.

بهترین پماد برای نیش حشرات: راهنمای خرید کامل

لوسیون بعد نیش حشرات دپی

این پماد نیز به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان نیش حشرات شناخته می‌شود و می‌تواند آثار ناشی از نیش حشراتی همچون پشه، زنبور، مورچه و کنه را بهبود بخشد. این محصول یک درمان موقتی و مؤثر است که حاوی ترکیباتی مانند آلوئه‌ورا و ویتامین E می‌باشد.

بهترین پماد نیش حشرات برای کودکان

بهترین پماد برای نیش حشرات در کودکان معمولاً با توجه به وضعیت پوست آن‌ها انتخاب می‌شود. این پماد باید از ترکیبات ملایمی تشکیل شده باشد تا به پوست حساس کودکان آسیبی نرساند و همزمان بتواند جای نیش حشرات را بر روی پوست لطیف آن‌ها تسکین دهد. در زیر، تعدادی از بهترین پمادهایی که برای کاهش آثار نیش حشرات در کودکان توصیه می‌شوند، معرفی شده‌اند:

  • پماد کالاندولا:این پماد به بازسازی و ترمیم پوست کودکان کمک کرده و در درمان گزیدگی نیش حشرات مؤثر است. پماد کالاندولا برای کودکان حساسیت‌زا نیست و با حداقل عوارض، مشکل آن‌ها را حل می‌کند.
  • کرم موضعی افتر بایت باریج اسانس: این کرم پوست آسیب‌دیده کودکان را ترمیم می‌کند و ترکیباتی گیاهی همچون آلوئه ورا و گل همیشه بهار دارد. کرم موضعی افتر بایت باریج اسانس به درمان جای گزیدگی نیش پشه و زنبور کمک می‌کند. البته، بهتر است پیش از مصرف این محصول با پزشک مشورت کنید.
  • کرم گیاهی ریپل گل گل دارو: این محصول ماده شیمیایی خاصی ندارد و در برابر رطوبت مقاوم است. البته، این کرم را نباید روی چشم و دهان بمالید.

بهترین پماد برای نیش حشرات: راهنمای خرید کامل

چگونه بهترین پماد برای نیش حشرات را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین پماد برای نیش حشرات برای کودکان یا بزرگسالان، ابتدا باید با پزشکان متخصص درباره مواد تشکیل‌دهنده ضروری در درمان و دیگر عواملی که باید مد نظر قرار گیرند، مشورت کنید. معمولاً در این موارد، پزشکان به موارد زیر توجه ویژه‌ای دارند:

  • ترکیبات موجود در پماد برای نیش حشرات: انواع مختلفی از محصولات درمانی بدون نسخه وجود دارند که می‌توانند به کاهش ناراحتی ناشی از نیش حشرات کمک کنند. به عنوان مثال، محصولات حاوی هیدروکورتیزون، لوسیون‌های کالامین و آنتی هیستامین می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. اگر جای نیش حشرات واقعاً برای شما آزاردهنده است، می‌توانید با پزشک خود درباره مصرف استروئیدهای موضعی قوی مشورت کنید.
  • نشانه‌های این عارضه: چون مشکلات ناشی از نیش حشرات ممکن است با علائمی نظیر قرمزی، تورم و خارش بروز کند، به علائم دقیق خود توجه کنید تا در انتخاب درمان‌های مناسب یاری‌تان کند. اگر در محل نیش حشرات درد و ورم را تجربه می‌کنید، می‌توانید از یخ یا کمپرس سرد بهره بگیرید. در صورتی که بیشتر دچار خارش شده‌اید، پماد حاوی کالامین می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند. همچنین، می‌توانید از یک پماد استروئیدی با دوز کم استفاده کنید.
  • بسته‌بندی محصول: با اینکه لوسیون‌ها و پمادها معمولاً در تیوب‌ها یا بطری‌های مختلف عرضه می‌شوند، می‌توانید محصولاتی را هم در بازار پیدا کنید که قابل حمل هستند و به کار بردن پماد برای نیش حشرات را سریع و آسان می‌کنند. این محصولات به ویژه زمانی که قصد دارید در فضای باز باشید و در معرض خطر گزیدگی توسط حشرات هستید بسیار مفید هستند.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

اگر داروها و محصولات بدون نسخه برای نیش حشرات به اندازه کافی مؤثر نبودند، متخصص پوست می‌تواند داروی موضعی قوی‌تری برای تسکین خارش، التهاب و تورم تجویز کند. نیش حشرات معمولاً بیشتر از یک مشکل آزاردهنده نیست، اما اگر به سم حشراتی خاص حساسیت داشته باشید، تعداد زیادی از حشرات شما را نیش زده باشند یا اثر نیش‌ها برای مدت طولانی بر روی پوست شما باقی بماند، ممکن است عوارضی ایجاد شود. همچنین، نیش برخی از حشرات می‌تواند باعث بروز عوارض جدی‌تری شود. اگر دچار بثورات پوستی، سردرد، تب، درد عضلانی یا خستگی مداوم شدید، فوراً به متخصص پوست مراجعه کنید.

در برخی موارد، واکنش‌های آلرژیک به نیش حشرات می‌تواند به حدی شدید باشد که نیاز به درمان اورژانسی داشته باشد. اگر با مشکلاتی مانند دشواری در تنفس، درد در قفسه سینه، سرگیجه، استفراغ یا تورم در لب‌ها، صورت یا زبان مواجه شدید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید یا به سرعت به بخش اورژانس مراجعه کنید.

بهترین پماد برای نیش حشرات: راهنمای خرید کامل

کلام آخر

برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از نیش حشرات، می‌توانید از محصولاتی مانند اسپری دافع حشرات استفاده کنید. با این حال، این محصولات همیشه تأثیرگذار نیستند؛ بنابراین باید به فکر استفاده از محصولاتی برای درمان پس از گزیدگی حشرات باشید. برای پیدا کردن بهترین پماد برای نیش حشرات، توجه به ترکیبات آن ضروری است. همچنین، مشورت با پزشک متخصص در موارد حادتر می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند. به یاد داشته باشید که اگر گزیدگی حشرات با علائمی نظیر التهاب و تورم همراه بود، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا مشکل شما به بهترین شکل ممکن حل شود.

منابع: health , nbcnews , healthline

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *