مجله سیمدخت
0

حکم شرعی ژلیش ناخن برای وضو گرفتن و غسل های واجب

حکم شرعی ژلیش ناخن برای وضو گرفتن و غسل های واجب
بازدید 51

چکیده : حکم شرعی ژلیش ناخن چیست؟ آیا ژلیش ناخن حرام است؟ برای فهمیدم پاسخ این سوال لازم است تا نظر تعدادی از مجتهدین را مطالعه نماییم.

ژلیش ناخن یکی از روش‌های زیبایی ناخن است که می توانید با خرید لاک ژل و اعمال آن روی ناخن در خانه به زیبایی ناخن خود را آراسته کنید. اما آیا ژلیش ناخن مانعی برای انجام غسل صحیح است؟ پاسخ به این سؤال به طور خلاصه این است که اگر ژلیش مانع رسیدن آب به سطح ناخن شود، غسل باطل خواهد بود. به طور کلی، خود ژلیش ناخن حرام نیست. اما مسئله اصلی اینجاست که آیا ژلیش مانعی برای رسیدن آب به ناخن در هنگام وضو و غسل می‌شود یا خیر. در این مقاله به حکم شرعی ژلیش ناخن برای وضو گرفتن و غسل های واجب خواهیم پرداخت..

چرا وضو با ژلیش باطل می‌شود؟

شرط صحت وضو و غسل: رسیدن آب به تمام اعضای وضو و غسل از جمله ناخن‌ها شرط اصلی صحت آن‌هاست. مانع بودن ژلیش: اگر ژلیش مانع رسیدن آب به سطح ناخن شود، وضو و غسل باطل خواهد شد.

راهکار وضو گرفتن با ژلیش

  • برداشتن ژلیش قبل از وضو و غسل: بهترین راهکار این است که قبل از وضو و غسل، ژلیش را بردارید تا آب به راحتی به سطح ناخن برسد. برای پاک کردن ژلیش در خانه می توانید ویدیو های آموزشی ببینید.
  • وضوی جبیره: اگر امکان برداشتن ژلیش وجود نداشته باشد، می‌توان وضو به صورت جبیره گرفت. در این روش، آب را روی بانداژ یا پارچه‌ای که روی ناخن قرار دارد می‌کشند.
  • تیمم: در برخی موارد خاص و با اجازه مرجع تقلید، امکان تیمم وجود دارد.

ژلیش و تاثیرات آن بر وضو

نکات مهم:

  • نظر مراجع تقلید: برای اطمینان از حکم دقیق شرعی، بهتر است به مرجع تقلید خود مراجعه کنید.
  • نوع ژلیش: نوع ژلیش و میزان نفوذپذیری آن در آب می‌تواند در حکم شرعی تاثیرگذار باشد.
  • احتیاط واجب: در صورت شک در مورد صحت وضو و غسل، بهتر است احتیاط کرده و آن‌ها را تکرار کنید.

راهکار غسل کردن با ژلیش

شرط صحت غسل: رسیدن آب به تمام اعضای بدن از جمله ناخن‌ها شرط اصلی صحت غسل است. مانع بودن ژلیش: ژلیش به عنوان یک پوشش روی ناخن عمل می‌کند و در صورتی که آب نتواند به زیر این پوشش نفوذ کند، شرط رسیدن آب به ناخن برآورده نشده است.

راهکارها

  • برداشتن ژلیش قبل از غسل: بهترین راهکار برای اطمینان از صحت غسل، برداشتن ژلیش قبل از انجام آن است.
  • غسل جبیره: در صورتی که برداشتن ژلیش ممکن یا آسان نباشد، می‌توان غسل جبیره انجام داد. در این نوع غسل، آب بر روی بانداژی که روی عضو پوشیده شده کشیده می‌شود.
  • تیمم: در صورتی که غسل جبیره نیز امکان‌پذیر نباشد، برخی مراجع اجازه تیمم می‌دهند.

نکات مهم

  • نظر مراجع تقلید: برای اطمینان از حکم شرعی دقیق، بهتر است به مرجع تقلید خود مراجعه کنید.
  • نوع ژلیش: نوع ژلیش و میزان نفوذپذیری آن در آب می‌تواند در حکم شرعی تاثیرگذار باشد.
  • احتیاط واجب: در صورت شک در مورد صحت غسل، بهتر است احتیاط کرده و غسل را تکرار کنید.

ژلیش ناخن می‌تواند مانعی برای رسیدن آب به ناخن و در نتیجه باطل شدن غسل شود. بنابراین، برای اطمینان از صحت غسل، توصیه می‌شود قبل از انجام آن، ژلیش را بردارید یا با روش‌های جایگزین مانند غسل جبیره یا تیمم عمل کنید.

توجه: این پاسخ تنها یک راهنمایی کلی است و برای دریافت پاسخ دقیق‌تر به سوالات شرعی خود، باید به مراجع تقلید مراجعه کنید.

به طور خلاصه، اگر ژلیش مانع رسیدن آب به ناخن شود، وضو و غسل باطل خواهد شد. بنابراین، برای اطمینان از صحت وضو و غسل، بهتر است قبل از انجام آن‌ها، ژلیش را بردارید یا با روش‌های جایگزین مانند وضو جبیره یا تیمم عمل کنید.

حکم شرعی ژلیش ناخن مکارم شیرازی

کاشت ناخن مانع رسیدن آب، به عضو بدن می شود، بنابراین غسل و وضو آن فرد باطل است.

حکم شرعی ژلیش ناخن

حکم شرعی ژلیش ناخن صانعی

کاشت ناخن مانعی ندارد، اما دقت داشته باشید برای وضو و غسل باید هر آنچه که مانع از رسیدن آب به بدن می شود، برداشته شود. اما اگر برداشتن این مانع دارای آسیب و مشقت شدید باشد، از بین بردن آن لازم نیست و غسل و وضو جبیره صحیح می باشد.

حکم شرعی ژلیش ناخن آیت اله خامنه ای

کاشت ناخن فی نفسه موردی ندارد با فرض صدق زیبایی و زینت، حتما باید از نامحرم پوشانده باشد. در صورت کاشت ناخن، باید برای وضو و غسل موانع را با پرداخت هزینه ممکن برطرف گردد. اگر می‌دانید برطرف کردن آن ممکن نیست و یا رفع آن با مشقت غیرقابل تحمل باشد.

در وقت نماز باید وضو و غسل را انجام داده، در نهایت مبادرت به این کند که غسل و وضو های بعدی خود را باید به طور جبیره انجام دهد (یعنی با مرطوبی دست مانع را مسح کند.)

اما در حالتی که امکان برطرف کردن آن وجود ندارد، و در روزهای بعد باشد و برطرف نشود، غسل و وضو جبیره باطل محسوب می شود.

حکم شرعی ژلیش ناخن سیستانی

غسل و وضو با هر چیزی که مانع از وصول آب می شود، صحیح نمی باشد، و ناچار باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح پاک کرد.

حکم شرعی ژلیش ناخن امام خمینی

از آنجایی که کاشت و کاور ناخن در سال‌های اخیر مطرح شده، امر جدیدی می باشد و در طی چند سال اخیر گسترش یافته است. در ارتباط با آن از امام خمینی فتوایی ثبت نشده ولی فتوای برای امام خمینی برخی موارد وجود دارد که می توان حکم کاور و کاشت ناخن را به دست‌آورد.

برای مثال: عمل زیبایی بینی که امام در ارتباط با آن اعتقاد داشتند، اگر جراح خانم باشد و موجب آسیب و ضرر نشود، عمل بینی مانعی ندارد. یا مانند وصل کردن مو برای بانوان به موهای خودشان که در فتوای امام به جایز بودن آن اشاره کرده‌اند.

با توجه موارد ذکر شده در بخش بالا در نظر امام خمینی ایجاد مانع در اعضای غسل و وضو هرچند که از روی اختیار فرد باشد، جایز است اما وظیفه چنین افرادی نسبت به غسل و وضو به شکل زیر می باشد:

زمانی که کاور و یا ناخن مصنوعی قابل برداشت نباشد یا ضرر و آسیب قابل توجهی به بدن برساند و مشقتی غیرقابل تحمل داشته باشد، حکم جبیره جاری است و غسل وضو جبیره کافی است. گرچه بهتر است چنین افرادی علاوه بر وضو و غسل جبیره، تیمم هم انجام دهند.

اگر روی پوست بدن مانع مثل قیر و یا همانند آن وجود داشته باشد، دست کشیدن روی آن کافیست. احتیاط کنید حتماً دست کشیدن بر روی آن گونه ای باشد که حداقل مصداق شستن حاصل شود و برای احتیاج بیشتر تیمم را نیز انجام دهید.

هرگاه برداشتن هرگونه کاور یا ناخن بدون آسیب رساندن به بدن و بدون ضرر و مشقت امکان‌پذیر باشد. هر چند با پرداخت هزینه ممکن، برداشتن آن برای طهارت لازم می باشد. همچنین غسل و وضوی جبیره کفایت نمی کند و صحیح نیست.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *