مجله سیمدخت
0

آیا رژیم کتوژنیک باعث ریزش مو میشود؟

رژیم کتوژنیک باعث ریزش مو
بازدید 38

رژیم غذایی کتوژنیک را باید یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین برنامه‌های غذایی در جهان دانست که برای چربی‌سوزی و کاهش وزن، به‌عنوان یک شیوه بسیار مناسب شناخته شده است. البته به‌رغم مزیت‌های خوبی که این روش مصرف غذایی می‌تواند ارائه دهد، همواره با پرسش‌ها و ابهاماتی نیز روبه‌رو است. در این مطلب قصد داریم با بررسی و نگاه نزدیک‌تری به این برنامه، ببینیم آیا رژیم کتوژنیک باعث ریزش مو می شود؟ یا خیر.

رژیم کتوژنیک چیست و چه مشخصاتی دارد؟

سیستم غذایی کتوژنیک (Ketogenic diet) یکی از الگوهای غذایی مهم و توصیه‌شده برای افرادی است که وزن بالایی دارند و می‌خواهند با کاهش چربی‌های بدن خود، وزن کم کنند. در این سبک مصرف غذایی، مصرف کربوهیدرات‌ها به‌مقدار قابل‌ توجهی کاهش می‌یابد و مصرف چربی‌ها و پروتئین در اولویت قرار می‌گیرد.

با کاهش و محدودیت در دریافت کربوهیدرات‌ها، بدن انسان مجبور به سوزاندن چربی‌ها برای تامین انرژی بدن می‌شود و این رویه می‌تواند تاثیر واضح و روشنی در کاهش وزن داشته باشد. همچنین باید گفت که مشخصه اصلی این رژیم، افزایش مصرف چربی‌های سالم و پروتئین‌ها در کنار کاهش مصرف کربوهیدارت‌هاست.

عوارض رژیم کتوژنیک را بشناسید

یکی از موضوعات و مسائل مهم پیرامون این برنامه غذایی، عوارض نسبتا بالای آن است که سبب می‌شود برخی از افراد به‌طور کلی قید آن را بزنند و برخی دیگر نیز با مشورت و راهنمایی دقیق پزشکان و مشاوران متخصص، به آن روی آورند. به‌طور کلی این سبک و الگوی غذایی با عوارض مهمی همراه است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ریزش مو

آیا رژیم کتوژنیک باعث ریزش مو می شود؟ جواب این سوال مثبت است؛ در این نوع رژیم نیز ممکن است در آغاز با ریزش مو روبه‌رو شوید. در واقع به‌دلیل محدودشدن مواد مفید و ضروری در کربوهیدرات‌ها که روی پوست و مو تاثیر فراوانی دارند، ریزش مو ازجمله عوارض این رژیم غذایی است.

اختلال در خواب

یکی از عوارض و علائم واضح در رژیم کتوژنیک را باید ایجاد اختلال در خواب شبانه دانست که دلیل مستقیم و اصلی کاهش کربوهیدرات‌هاست.

یبوست و اسهال

حالت تهوع، اسهال، استفراغ و یبوست یکی دیگر از عوارض این سبک غذایی است که به‌دلیل مقادیر فراوان چربی در بدن ایجاد می‌شود.

افزایش کلسترول

این رژیم مستقیما عامل افزایش کلسترول و چربی خون نیست؛ اما اگر چربی‌های اشباع‌شده زیادی مصرف شوند، شاهد افزایش LDL خواهید بود.

 رژیم کتوژنیک باعث ریزش مو

ایجاد سنگ کلیه

سنگ کلیه از عوارض دیگر این برنامه غذایی است که می‌تواند مشکلاتی را در طولانی‌مدت برای افراد ایجاد کند و به‌ همین دلیل باید آن را تحت‌نظر یک پزشک یا مشاور متخصص انجام داد.

مشکلات قلبی

از عوارض رژیم کتوژنیک باید به تپش قلب اشاره کرد که به‌دلیل کاهش کربوهیدارت‌ها و افزایش چربی‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند اختلالاتی را در ریتم قلبی افراد ایجاد کند.

آنفولانزای کتوژنیک

آنفولانزای کتوژنیک به وضعیتی گفته می‌شود که طی ۲ تا ۷ روز پس‌از شروع این برنامه، فرد علائمی مثل سردرد، حالت تهوع، اختلال در خواب یا یبوست را تجربه می‌کند که به برخی از آن‌ها اشاره شد.

دیگر عوارض

موارد ذکرشده، عوارضی محسوب می‌شوند که تاثیری فراگیر بر سلامت بدن خواهند داشت. به‌علاوه ممکن است با عوارض دیگری مثل بوی بد دهان، سو هاضمه، بی‌حالی و خستگی، آسیب‌های استخوانی، گرفتگی عضلات، خارش پوست و تکرر ادرار نیز روبه‌رو شوید.

 رژیم کتوژنیک باعث ریزش مو

چگونگی کنترل و پیشگیری از عوارض رژیم کتوژنیک

با توجه به عوارضی که این روش و سبک مصرف مواد غذایی به‌دنبال دارد، اهمیت کنترل و پیشگیری از بروز مشکلات ناشی‌از آن به‌خوبی احساس می‌شود. در ادامه به شما خواهیم گفت که برای جلوگیری از درگیرشدن با عوارض و مشکلات این سیستم غذایی چه کارهایی باید انجام دهید.

برنامه خود را تحت‌نظر یک متخصص یا پزشک پیگیری کنید

الگوی غذایی مورد بحث، به‌رغم تاثیرگذاری مناسب در کاهش وزن اما از اساس و پایه با چالش‌های مهمی روبه‌رو است. همین مسئله اهمیت پیگیری آن را زیر نظر یک پزشک به‌خوبی نشان می‌دهد. اگر فکر می‌کنید صرفا با خواندن چندین لیست غذایی در اینترنت، می‌توانید دوره خوبی را با رژیم کتوژنیک بگذرانید، سخت در اشتباه هستید.

با غذاهای مجاز و غیرمجاز این الگوی مصرف غذایی آشنا شوید

یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که فرد می‌تواند به‌وسیله آن از درگیرشدن با عوارض جانبی این سیستم مصرف غذایی دوری کند، آشنایی و داشتن درک صحیحی از تمام غذاهای مجاز و غیرمجازی است که می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد. اگر بتوانید در مصرف این موارد، از پزشک متخصص نیز مشاوره بگیرید، سطح اطمینان بالاتری خواهید داشت.

استراحت کافی در شبانه‌روز داشته باشید

موردی که اغلب توجه کمی به آن می‌شود؛ اما تاثیر بسیار زیادی در پیشگری از عوارض این الگوی مصرف غذایی دارد، استراحت و خواب کافی در شبانه‌روز است. به‌طور کلی عموم عوارض رژیم کتوژنیک ناشی‌از فرصت کم بدن برای بازیابی توان خود و مدیریت وضعیت جدید پیش‌آمده است.

آب کافی بنوشید

نوشیدن آب به مقادیر زیاد می‌تواند راه‌حل مناسب و بسیار موثر دیگری باشد تا به‌کمک آن از عوارض احتمالی سبک جدید مصرف مواد غذایی خود دور بمانید. به‌طور کلی مصرف منظم و مداوم آب در شبانه‌روز می‌تواند درمانگر بسیاری از مشکلات بدنی باشد و در دوره رژیم کتوژنیک نیز، اهمیت آن دوچندان خواهد بود.

آشنایی با دکترتو؛ مرجع تخصصی نوبت‌دهی اینترنتی و مشاوره آنلاین پزشکان ایران

احتمالا می‌دانید که مراجعه به یک دکتر تا چه اندازه می‌تواند زمان‌گیر باشد؛ به‌ همین دلیل نیز بسیاری از افراد با این تصور که مشکلات آن‌ها کوچک است، از مراجعه به یک پزشک متخصص خودداری می‌کنند؛ اما با کمک دکترتو، می‌توانید به بیش‌از ۳۴ هزار پزشک در سرتاسر ایران دسترسی داشته باشید و برای مشاوره آنلاین یا نوبت‌دهی اینترنتی اقدام کنید.

 رژیم کتوژنیک باعث ریزش مو

جمع‌بندی

یکی از شناخته‌شده‌ترین الگوهای مصرف مواد غذایی در کاهش وزن را می‌توان رژیم کتوژنیک دانست که ویژگی اصلی آن، کاهش مصرف کربوهیدارات‌ها و افزایش مصرف چربی و پروتئین‌های مفید برای بدن است. هدف از این نوع الگو غذایی، کاهش دریافت کربوهیدرات‌هاست تا بدن برای تامین انرژی خود به سوزاندن و مصرف چربی‌ها روی آورد.

از مشکلات اساسی پیرامون این نوع الگو غذایی، عوارض مهم و حساس آن است که نیاز به پیگیری آن تحت‌نظر یک پزشک یا مشاور متخصص به شدت احساس می‌شود. این عوارض شامل مواردی مثل ریزش مو، خستگی و بی‌حالی، افزایش کلسترول و ایجاد سنگ کلیه است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این الگوی مصرف غذایی به doctoreto.com/blog/tag/ketogenic-diet/ مراجعه کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *