مجله سیمدخت
0

ارتباط مستقیم آلودگی هوا و صدا با ناباروری زنان و مردان

ارتباط مستقیم آلودگی هوا و صدا با ناباروری زنان و مردان
بازدید 7

یک مطالعه تازه در دانمارک به بررسی ارتباط میان ناباروری و انواع مختلف آلودگی پرداخته و تفاوت‌هایی میان تاثیرات بر مردان و زنان شناسایی کرده است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که مردانی که به مدت پنج سال در معرض آلودگی هوا قرار داشته‌اند، با خطر بیشتری از ناباروری مواجه بوده‌اند.

این پژوهش همچنین ارتباط میان آلودگی صوتی و ناباروری را در زنان ۳۵ تا ۴۵ ساله کشف کرده است؛ ارتباطی که تا پیش از این ناشناخته بود. علاوه بر این، محققان دریافتند که آلودگی صوتی به شکل ضعیف‌تری با ناباروری در مردان ۳۷ تا ۴۵ سال نیز مرتبط است.

مطالعه با استفاده از داده‌های جمعیتی ساکنان دانمارک، شامل مردان و زنان ۳۰ تا ۴۵ ساله‌ای که دو فرزند یا کمتر داشته‌اند، انجام شد. گروه مورد مطالعه شامل بیش از ۳۷۷ هزار زن و ۵۲۶ هزار مرد بود. از این تعداد، حدود ۱۶ هزار مرد و ۲۲ هزار و ۶۰۰ زن تشخیص ناباروری دریافت کرده بودند. افرادی که قبلاً به ناباروری مبتلا شده یا تحت جراحی‌های جلوگیری از بارداری قرار گرفته بودند، از این مطالعه حذف شدند.

نتایج این پژوهش نشان داد که ارتباط میان انواع مختلف آلودگی و افزایش خطر ناباروری، در تمامی گروه‌های اجتماعی و اقتصادی و در مناطق شهری، حومه‌ای و روستایی مشاهده شده است.

«با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای غربی با کاهش نرخ تولد و افزایش میانگین سن مادران در زمان تولد اولین فرزند روبرو هستند، آگاهی از تأثیر آلاینده‌های محیطی بر باروری اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. این اطلاعات می‌تواند به سیاست‌گذاری‌های بهداشتی و محیطی کمک کند و در حفظ سلامت نسل‌های آینده و مقابله با چالش‌های جمعیتی موثر باشد.»

نویسندگان این مطالعه بیان کردند: «با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای غربی با کاهش نرخ تولد و افزایش سن مادران در زمان به دنیا آمدن اولین فرزند روبرو هستند، شناخت تأثیر آلاینده‌های محیطی بر باروری امری ضروری است.»

اثرات مخرب ترافیک جاده‌ای و آلودگی هوا بر سلامت شهروندان

در این مطالعه، آلودگی صوتی ناشی از ترافیک جاده‌ای و آلودگی هوا به علت ذرات ریز معلق، نظیر دود خودروها و نیروگاه‌ها، به عنوان دو نوع اصلی آلودگی در دانمارک مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که این نوع آلودگی‌ها با کاهش کیفیت اسپرم، به‌ویژه از نظر تحرک و تعداد اسپرم‌ها، مرتبط هستند.

آلودگی صوتی و آلودگی هوا به عنوان «شایع‌ترین آلاینده‌ها در محیط‌های شهری» شناخته می‌شوند. مته سورنسن، نویسنده اصلی این مطالعه، تأکید می‌کند که به دلیل حضور گسترده و تأثیرات این دو نوع آلودگی در زندگی روزمره، انجام چنین تحقیقی ضروری به نظر می‌رسید.

آلودگی صوتی، تهدیدی جدی برای کیفیت زندگی

این تیم تحقیقاتی بر روی آلودگی صوتی تمرکز کرده است، چرا که ثابت شده این نوع آلودگی با استرس، کیفیت خواب و همچنین بیماری‌های دیگر نظیر بیماری‌های قلبی و دیابت مرتبط است. فرضیه تحقیق این بود که در صورت مواجهه با استرس و اختلال در خواب، ممکن است میزان باروری فرد تحت تأثیر قرار گیرد.

برای ارزیابی آلودگی صوتی و ذرات معلق، محققان از مدل‌های ریاضی و آکوستیکی استفاده کردند. این مدل‌ها بر اساس آدرس‌های افراد، تخمین‌هایی از میزان آلودگی در محل زندگی آنها ارائه دادند.

مطالعات پیشین نشان داده‌اند که آلودگی هوا می‌تواند بر کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد، هرچند شواهد درباره تأثیر آن بر باروری زنان متناقض است و نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه را نمایان می‌سازد.

سورنسن اظهار داشت: «یکی از یافته‌های جالب این مطالعه این بود که هیچ آستانه یا سطح کمینه‌ای برای بی‌ضرر بودن میزان آلودگی وجود نداشت.»

با اینکه این مطالعه به بررسی رابطه مستقیم میان آلودگی و ناباروری نپرداخته است، محققان نتیجه گرفتند که «اجرای سیاست‌هایی برای کاهش آلودگی هوا و صدا می‌تواند ابزارهای مؤثری برای بهبود نرخ تولد در جهان غرب باشد.»

نتایج این تحقیق در مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *