مجله سیمدخت
0

اندروید برای مقابله با بدافزارها، همه‌ اپلیکیشن‌ها را پیش از نصب اسکن می‌کند

بازدید 62

گوگل پلی پروتکت، که به عنوان یک سپر امنیتی برای سیستم عامل اندروید شناخته می‌شود، با بهبودات جدیدی که دریافت کرده است، قادر است بدافزارها را حتی قبل از نصب برنامه‌ها تشخیص دهد. این اسکنر بدافزار داخلی از گوگل برای اندروید هم‌اکنون هر زمان که کاربران تلاش کنند برنامه‌هایی را خارج از فروشگاه گوگل پلی نصب کنند، به صورت فوری اسکن می‌شود. این ویژگی جدید امنیتی، برای مقابله با افزایش روز به روز بدافزارها در برنامه‌های اندرویدی که از منابع غیررسمی دانلود می‌شوند، به کار گرفته می‌شود.

به طور خاص، زمانی که کاربر گوشی اندرویدی سعی می‌کند یک برنامه ناشناخته را برای گوگل پلی پروتکت نصب کند، به او توصیه می‌شود که برنامه را اسکن کند؛ در ادامه، گوگل پلی پروتکت نشانه‌های کلیدی از برنامه را استخراج کرده و آن اطلاعات را برای بررسی‌های دقیق‌تر به سرورهای گوگل ارسال می‌کند. پس از انجام اسکن، نتیجه امن یا آسیب‌رسان بودن برنامه به کاربر اعلام می‌شود.

به گفته متحد موتور جستجو، این نسخه بهبود یافته از اسکن اجازه می‌دهد تا برنامه‌های پلی‌مورفیک را بهتر تشخیص دهد. این برنامه‌ها تلاش می‌کنند با تغییر شکل مکرر و اصلاح ویژگی‌های خود، از سیستم‌های اسکنرهای امنیتی عبور کنند.

اسکرین‌شات منتشر شده از ویژگی اسکن بلادرنگ گوگل‌پلی پروتکت

روش‌های جدید اسکن در نسخه جدید از گوگل پلی پروتکت، از جمله اسکن فایل‌های تعریفی (Definition Files)، با اسکن‌های سریع‌تری که پیشتر توسط گوگل پلی پروتکت استفاده می‌شد، تفاوت دارند. این اسکن‌های عمیق و در سطح کد نسخه جدید از گوگل، به تعزیز امنیتی و مقابله با تهدیدهای نوظهور کمک می‌کنند.

هرچند گوگل این اسکن را به عنوان یک ویژگی اختیاری معرفی کرده است، اما در رابط کاربری نمایش داده شده در اسکرین‌شات، گزینه واضحی برای رد کردن اسکن مشاهده نمی‌شود.

برای کاربران، تنها دو راه برای اسکن برنامه و در نهایت نصب یا عدم نصب آن در دسترس است، با این حال در تصاویر، گاهی گزینه‌هایی برای مشاهده جزئیات بیشتر نمایش داده می‌شود که ممکن است گزینه رد کردن اسکن را پنهان کند.

یک نکته دیگر این است که به دلیل ارسال اطلاعات به گوگل، این فرآیند اسکن در فرآیند نصب برنامه‌ها از منابع مختلف، کوچکی کوتاه در تأخیر ایجاد می‌کند.

با توجه به افزایش نرخ بدافزار در نرم‌افزارهایی که از منابع غیررسمی دانلود می‌شوند، تمرکز شرکت تولید کننده اندروید بر روی این اپلیکیشن‌ها به نظر معقول می‌رسد. گزارشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد نشان می‌دهد که در حالی که تنها ۰.۰۴ درصد از برنامه‌های دانلود شده از گوگل‌پلی به عنوان برنامه‌های احتمالاً آسیب‌رسان در نظر گرفته می‌شدند، این نرخ برای برنامه‌های نصب شده از منابع مختلف به ۰.۹۲ درصد افزایش یافت؛ به عبارت دیگر، بیش از ۲۰ برابر. هرچند که گوگل‌پلی قوانین بسیار سفت‌و‌سختی ندارد، اما ترکیب این قوانین با نظرات و بررسی‌های کاربران می‌تواند از دنیای پر از آشوب اینترنت بهترین ممکن را به ارمغان بیاورد.

ویژگی اسکن بلادرنگ گوگل‌پلی پروتکت اولین بار در هند به عنوان یکی از منابع اصلی بدافزارها در سال‌های اخیر آزمایش شده است؛ با این حال، گوگل اعلام کرده است که کاربران در مناطق دیگر نیز در ماه‌های آتی به این ویژگی دسترسی پیدا خواهند کرد.

گوگل اخیراً گوشی‌های پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو را با اندروید ۱۴ و تمرکز بیشتر بر روی امنیت عرضه کرده است. پیکسل ۸ پرو در حال حاضر تحت بررسی کارشناسان سیمدخت قرار دارد و نتیجه آن منتظر بررسی‌های آنهاست.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید