مجله سیمدخت
0

9 راهکار برای حفظ سلامت بدن

9 راهکار برای حفظ سلامت بدن
بازدید 63

بدون تردید حفظ سلامت بدن بهترین آرزو برای هر کسی است که دوستش داریم؛ زیرا بدون سلامتی، هیچ اقدامی قابل انجام نیست. تا زمانی که سلامتی بدن در معرض خطر نباشد، اهمیت آن برای ما قابل درک نخواهد بود. بسیاری از افرادی که به بیماری‌های جدی مبتلا هستند، حاضرند هر چه که دارند بدهند تا یک روز کامل در سلامتی را تجربه کنند. در ادامه، با ما همراه باشید.

سلامتی شما به عنوان بزرگترین دارایی شما شناخته می‌شود. در اینجا، راهکارهایی ارائه می‌شود که با پیروی از آنها، می‌توانید با کمترین هزینه سلامت خود را حفظ کنید. برای حفظ سلامت شخصی خود، توصیه می‌شود که از موارد زیر بهره‌مند شوید:

1.دوری از رفتارهای پرخطر

خطر پذیر بودن در موارد غیر ضروری، برای سلامت جسمی و روحی مضر بوده و عواقب مخرب آن ممکن است به مدت طولانی باقی بماند. چه ضرورتی دارد بدن را دایما در معرض خطر قرلر دهید؟! این کار می تولند حاکی از یک مشکل روانی جدی باشد، و در چنین مواردی توصیه می‌شود تا به متخصص مربوطه مراجعه کنید. هدف خود را بر اساس یکی از پیشنهاداتی که در زیر آمده است، مشخص کنید.

– با سیگار خداحافظی کنید.
– از مصرف الکل اجتناب کنید.
-روابط جنسی سالم داشته باشید.
– مواد مخدر مصرف نکنید.
-از نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.

2. آب زیاد بنوشید

به منظور حفظ سلامت بزرگسالان باید به علاوه چای و قهوه، حداقل یک لیتر یا حتی بیشتر در طول روز آب بنوشند، که معادل شش یا هشت لیوان است. آب نقش بسیار حیاتی در حفظ دمای مناسب بدن دارد و به خروج سمومی که ناشی از فعالیت‌های جسمانی و زندگی پر مخاطره امروزه هست، کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف غذاهایی که حجم آب زیادی دارند، نیز برای حفظ سلامت بدن بسیار اهمیت دارد. به این ترتیب، اطمینان از مصرف کافی آب و انتخاب غذاهای آبدار، اقدام موثری برای حفظ و بهبود سلامتی بدن محسوب می‌شود.

3.غذاهای سالم مصرف کنید

بسته به برنامه کاری یا برنامه تحصیلی شما، صبحانه حاوی مواد ارگانیک، هنگامی که با یک وعده میان‌وعده همراه می‌شود، تا زمان ناهار شما را پرانرژی نگاه می‌دارد. بهترین زمان برای مصرف یک وعده شام سبک و سالم میان ساعت 5 تا 8 بعد از ظهر است. از مصرف میان‌وعده در نیمه شب بهتر است خودداری کنید؛ زیرا این کار ممکن است کالری اضافی را به بدن شما تحمیل نماید و خواب شما را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر به یک برنامه غذایی ثابت پایبند باشید، بدن شما احساس راحتی بیشتری خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که همه چربی‌ها برای بدن شما مضر نیستند. روغن‌هایی مانند روغن ماهی آزاد، تن ماهی، و مواد غذایی مانند آووکادو، آجیل، و روغن زیتون، حاوی چربی‌های مفید هستند.

4. رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید

رژیم غذایی حاوی فیبر، تأثیرات مثبت زیادی بر سلامتی شما دارد. این نوع رژیم باعث کاهش کلسترول، تنظیم سطح قند خون، بهبود سلامت روده‌ها، و  از پرخوری جلوگیری می کند. میزان توصیه شده مصرف فیبر برای مردان در روز 30 گرم و برای زنان 21 گرم است. بعد از سن 50 سالگی، این مقدار به 38 گرم برای مردان و 25 گرم برای زنان افزایش می‌یابد. منابع غذایی حاوی فیبر شامل میوه‌جات و سبزیجات (با پوست)، غلات سبوس دار، و حبوبات هستند.

همچنین، به وزن مناسب توجه داشته باشید. قالب بدن هر فرد براساس اندازه و وزن تفاوت دارد. وزن افراد با ساختار بدنی متفاوت خواهد بود. اجتناب از رژیم‌های سخت و نادرست برای کاهش وزن حائز اهمیت است. هیچ گلوله جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، راه حل ماندگار نیست. به جای اینکه بدن خود را از مواد مغذی حیاتی محروم کنید، بهتر است به تغییرات آرام و پایدار در عادات غذایی خود بپردازید. این تغییرات کم‌کم صورت گرفته و به سلامتی بلندمدت شما کمک خواهند کرد.

5. تقویت سیستم ایمنی

شخصی که به طور مداوم با احساس خستگی و سرما مواجه است یا دچار عفونت‌ها و مشکلات دیگری است که ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن است، قادر نیس  عادت‌های سالم خود را به شکل بهینه حفظ کرده و از سطح بالای انرژی برخوردار باشد.

6. از نور خورشید بیشتر بهره ببرید

در زندگی امروزه ما بیشتر وقت خود را در محیط‌های بسته و بیرون از تماس مستقیم با نور خورشید سپری می‌کنیم. حداقل زمان در معرض نور خورشید بودن می‌تواند باعث کاهش سطح ویتامین D شده و باعث بروز مشکلات استخوانی گردد. بنابراین، توصیه می‌شود حداقل 10 تا 15 دقیقه در روز را در معرض مستقیم نور خورشید باشید.

7. فعالیت ورزشی داشته باشید

بهترین پیشنهاد برای ورزش کردن، این است که آهسته راه بروید، چون این کار هزینه‌ای ندارد. یک کیلومتر پیاده‌روی آهسته در روز می‌تواند تأثیر مهمی بر سلامت شما داشته باشد. در جاهایی که ممکن است، از راهروها به جای آسانسور استفاده کنید. اجتناب از استفاده از آسانسور و استفاده از پله‌ها، به سلامتی قلب و گردش خون شما کمک می‌کند.

استفاده از 1 یا 2 طبقه پله برای شما ضرری ندارد و می تواند یک تمرین ساده در محل کار شما باشد. توصیه کلی این است که در طول هفته حداقل 150 دقیقه ورزش کنید.

8. خواب کافی داشته باشید

آیا با کمبود خواب مواجه هستید؟ آیا زمان زیادی را صرف استفاده از تلویزیون و اینترنت می‌کنید؟ افراد بزرگسال به میزان 6 تا 7 ساعت خواب در روز نیاز دارند. اگر شما از خواب کافی برخوردار نباشید، ممکن است روی رفتار و تمرکز شما را تاثیر گذار باشد. اجازه ندهید استفاده بیش از حد از تلویزیون و اینترنت سلامت خواب شما را تهدید کند.

9. کیفیت خواب خود را بهبود دهید

هنگامی که در حال خواب هستید، بدن شما شروع به مبارزه در مقابل عوامل عفونت‌ها، التهاب‌ها، و استرس می‌کند. این بدین معنی است که داشتن کمبود خواب یا تجربه خواب نامطلوب می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دهد و زمان بهبودی شما را افزایش دهد.

علاوه بر این، تحقیقات انجام شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داده است که مردانی که در طول شب فقط 4 ساعت می خوابند، تا 500 کالری بیشتر از افرادی که خواب کامل 8 ساعت داشته اند کالری سوزی دارند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید