سال 2023 یک سال جذاب بود، آیا نه؟ در طول این سال، دنیای سینمای مارول به طرز جالبی تحت تأثیر دو فیلم “باربی” و “اوپنهایمر” قرار گرفت و نخستین پادشاه جدیدی در تاریخ انگلستان به تاج نشست، کسی که به اندازه ملکه فراموششده مورد علاقه عموم نبود. هوش مصنوعی به چشم آزاردهندهای جلوه یافت و ما همگی مضطرب به مشاهده دستهای متعدد و ناپسندی که هوشمصنوعیها میکشیدند، فراخوانده شدیم.
اگرچه سال 2023 خودش مزایا و معایب خود را داشت، اما به نظر میآید که همگی موافق هستیم که این سال، یک سال فوقالعاده برای صنعت بازیهای ویدئویی بود. در واقع، تعداد زیادی بازی عالی و خلاقانه در طول 12 ماه گذشته منتشر شد که فکر به آنها تا حدی هوش را از سر ما میبرد.
بازیهای ناب و ناشناختهی سال 2023
عنوان “دروازهی بالدور ۳” (Baldur’s Gate 3) توانست همه نقشآفرینها را به خاک و خاکستر بزند. نینتندو به نحوی ناشناخته توانست یک زلدای جدید را پدید آورد که حتی از “نفس وحش” (Breath of the Wild)، زلدای قبلی خود را نیز پیشرویی کرد. شرکت فرام سافتور حتی یک بازی جدید به نام “آرمورد کور” (Armored Core) را ساخت (!)، “هایفای راش” (Hi-Fi Rush) منتشر شد و همه ما را به یاد دوران بهتر صنعت بازی انداخت. “شرکت مرگبار” (Lethal Company) نیز برای مدتی کوتاه کل اینترنت را تسخیر کرد و… این لیست بیپایان ادامه داشت.
در سال 2023، بازیهای شگفتانگیزی به بازار عرضه شدند. با این حال، با توجه به حجم زیاد محتوا که در آنها منتشر شده و مردم به درستی در حال لذت بردن از دنیاها و داستانهای استثنایی بازیهای استریون (Asterion) هستند، میتوان حدس زد که بسیاری از شما این بازیهای فوقالعاده را تجربه کردهاید.
بهطور شخصی، از این خوشحالم که همگی ما موفق به لذت بردن از بازیهای فوقالعاده سال گذشته شدهایم. با این حال، به دلیل تعداد زیاد بازیهایی که در ۳۶۵ روز اخیر منتشر شدهاند، برخی از بازیهای عالی که توسط شرکتهای بازیسازی مستقل و کماندازهتر ساخته شدهاند، زیر سایه بازیهای بزرگتر قرار گرفته و به اندازه کافی توجه نشان نیافتهاند. به همین دلیل، من هر سال تلاش میکنم تا از این نابرابری جلوگیری کنم و ۲۰ بازی را معرفی کنم که شایستهاند بازی شوند، حتی اگر احتمالاً شما تجربه آنها را نداشته باشید.
در اینجا، ۲۰ بازی جذاب، خلاقانه، و گاهی عجیب از سال ۲۰۲۳ معرفی شدهاند که توانستهاند توجه من را به خود جلب کنند. تاکید میشود که این معرفی به بازیهای بسیار محبوب که احتمالاً اسمشان را شنیدهاید، اشاره نمیکند. چرا که هر چقدر هم که این بازیها عالی باشند، در اینجا جا برای آنها نمیافتد. به عبارت دیگر، حتی “برج پیتزا” (Pizza Tower) هم معروفتر از آن است که در این فهرست به آن اشاره شود.
خوب، با توجه به این مقدمه، اینجا هستند ۲۰ بازی خلاقانه برتر سال ۲۰۲۳ که توجه کافی را دریافت نکردند. (لیست مرتبشده نیست.)
بهترین بازی های خلاقانه سال ۲۰۲۳
۱. سودورِگِلیا (Pseudregalia)
- سبک: سکوبازی
- پلتفرم: کامپیوتر
در میان تمام بازیهای خلاقانه سال 2023، احتمالاً حس حرکت در هیچ بازی دیگری به اندازه “سودورگلیا” بهچشم نمیخورد. واقعاً امکان ندارد حالت هیجانانگیز حرکت در دنیای این بازی، از جمله پریدن از لبهها و سرزنش زدن به دیوارها، توصیف شود.
سکوبازی در “سودورگلیا” یکی از بهترین نمونههای دیدهشده در دنیای بازیهای مستقل است و به طور عملی تمام تجربهی بازی بر اساس این اساس بنا شده که بازیکن به حداکثر اندازه ممکن در حال حرکت باشد.
“سودورگلیا” یک بازی مترویدوانی هوشمندانه است، زیرا علاوه بر این که حرکات سکوبازی جزء راهبردهای پیشرفت در آن محسوب میشوند، بازی به طول کامل تلاش میکند تا بازیکن را به گونهای آموزش دهد که از این حرکات به شیوههای جدید و غیرمعمول استفاده کند.
این به این معناست که شما در ابتدا با شروع کار خود با قدمزنی شروع میکنید، اما در انتهای بازی، با سرعتهای مافوق صوت در حال پرش و سرزنش زدن هستید و بهندرت با زمین در تماس قرار میگیرید.
گرچه گرافیک بازی ممکن است به نظر کمی سطح پایین بیاید، اما این موضوع اساس ماجرا را تغییر نمیدهد: “سودورگلیا” یک اثر استثنایی است که سازنده آن با هیجان و اشتیاق واقعی ساخته و به عنوان یکی از برترین مترویدوانیاهای مستقل در تاریخ شناخته میشود.
۲. مدار جاذبه (Gravity Circuit)
- سبک: سکوبازی
- پلتفرم: کامپیوتر، سوییچ، پلیاستیشن ۴ و ۵
حالا که در مورد بازی با حرکات جذاب صحبت شده است، به بازی «گرانیتی سرکوئیت» اشاره میکنیم، که به عنوان یک نسخه عاشقانه از بازیهای کلاسیک مانند «Mega Man X» و «Mega Man Zero» ظاهر شده است، اما با بهروزرسانی گیمپلی مبتنی بر قلابگیری و سیستم مبارزه تن به تن.
احساس واقعی از پریدن از روی موانع، قلاب گرفتن در طول اتاق، شیرجه زدن به سمت دشمن، برداشتن جسد او و سپس پرتاب کردن جسد به سمت دوستش، به واقعیت توصیفناپذیر است. هر کنشی که در بازی انجام میدهید لذتبخش است، از مبارزه گرفته تا کاوش. طراحی خلاقانه مراحل بازی و باسهای همیشه عالی نیز به گیمپلی پرشور بازی افزودهاند. به طور کلی، «گرانیتی سرکوئیت» یک بازی است که همه ما آرزو داشتیم که کپکام آن را ارائه دهد و حتی در برخی موارد مهم، از «مگا من» پیشی گرفته است. یکی از این موارد مهم این است که شما بلافاصله پس از برخورد با تیغها نمیمیرید! انگار که با یک بازی کاملاً جدید سر و کار داریم!
اگر به دنبال یک بازی با گیمپلی سریع و روان هستید، حتماً «گرانیتی سرکوئیت» را امتحان کنید.
۳. درج (The Dredge)
- سبک: نقشآفرینی، ماهیگیری
- پلتفرم: کامپیوتر، سوییچ، پلیاستیشن ۴ و ۵، ایکسباکس سری ایکس و اس
“The Dredge” اساساً یک بازی وحشت جهشیافته و خلاقانه است که از ترکیب عناصر “رزیدنت اویل ۴” و تجربههای بازیهای ماهیگیری الهام گرفته و با افزودن یک عالمه بازوچههای لاوکرفتی (Tentacle) به توسعه یافته است.
بهطور عموم، انتظار میرود بازیهای ماهیگیری بخشی از آرامش و آسایش باشند که شما بتوانید برای کاهش فشار روانی خود بازی کنید. با این حال، “درج” از این قاعده معمول خارج شده و با وجود تعدادی مینیگیم جذاب، این بازی اصلاً جزء بازیهای آرامبخش نمیباشد.
از طریق عناصر وحشت بقاجویانهاش، “درج” بهطور مداوم فشار روانی را افزایش میدهد. هر بار که از بندر امن خود خارج شده و به اقیانوسهای پر از هیولا میپردازید تا موجودات دریایی عجیبوغریب را شکار کنید، حس دلهره و نگرانی هر حرکت شما را همراه میشود. این بازی یک چرخهی گیمپلی آشنا را به یک مسابقه پرتنش و مبارزه علیه زمان تبدیل میکند. در طول این پروسه، شما همیشه در تلاش هستید تا ماهیها را با بازدهی بیشتر شکار کنید و این امر باعث میشود شما به سمت دیوانهگی بیشتر حرکت کنید.
۴. ماد خانهی من (My House.wad)
- سبک: وحشت، اکشن اول شخص
- پلتفرم: کامپیوتر
“Doom Mod My House” یکی از مادهای برجسته بازی Doom است که در سال گذشته منتشر شد و استانداردهای کیفی معمولی را در مورد مادها دگرگون کرد.
توضیح ماهیت بازی را اجتناب میکنم، زیرا برای درک چشمانداز بازی، بهتر است خودتان آن را امتحان کنید. با این حال، این ماد اساساً یک تجسم ویدیویی از رمان مشهور “خانهی برگها” است و در طول بازی، شما همانند رمان، با کشف یک خانه به نظر معمولی شروع میشوید. اما به سرعت متوجه میشوید که این خانه هیچگاه معمولی نبوده و نیست. تجربه کشف این منزل به یک تجربه وحشتناک و شوکهکننده تبدیل میشود که حتی هفتهها پس از پایان بازی، در ذهن باقی میماند.
راهاندازی این ماد نیاز به کمی تلاش دارد، اما به دلیل طراحی بینقص مبارزات، خلاقیت فوقالعاده در مراحل، و رازهای فوقالعاده جذاب، این ماد ارزش امتحان را دارد. اگر به دنبال دلایل بیشتری برای اقناع شدن هستید، در یکی از مراحل بازی با شرک (Shrek) مبارزه میکنید. واقعاً چه کسی میتواند از دیدن چنین صحنهای انکار کند؟
۵. ژوسانت (Jusant)
- سبک: پازل، سکوبازی
- پلتفرم: کامپیوتر، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس و اس
“ژوسانت” یکی از بازیهایی بود که ابتدا شک داشتم که آن را دوست داشته باشم. انتظارم این بود که یک بازی شبیهساز کوهنوردی بهطور واقعی حس شود و بسیار سخت و زمانبر باشد. اما به غیر از انتظاراتم، “ژوسانت” یک بازی سریع و خلاقانه است و درجهسختی آن به حدی پایین است که تقریباً غیرممکن به نظر میرسد. ترکیب این عوامل با یکدیگر باعث بهبود چشمانداز بازی شده است.
یکی از نکات جذاب بازی، ضربآهنگ بسیار موفق آن است. هر زمان که تاریخ انقضای جذابیت یکی از مکانیزمهای بازی به اتمام میرسد (مانند صخرههای کوچک متحرک یا گیاهانی که میتوانید دستانتان را روی آنها بگذارید)، بازی یک مکانیزم یا پیچیدگی جدید به معادله اضافه میکند؛ مانند وزش باد یا رشتههای طلایی که در جهت بالا کشیدن به شما کمک میکنند.
شتاب و ضربآهنگ بازی برای صعود از صخرهها و سازهها ایدهآل است؛ شما همیشه در حال حل پازلهای حرکتی هستید. این پازلها در حدی چالشی هستند که همیشه شما را به فکر میاندازند، اما هیچگاه در حدی سخت نیستند که شما را در بازی گیر کنند.
“ژوسانت” یک تجربه آرامشبخش و عالی است که هر جزئیات آن به اندازهای متناسب است. ارزش آزمون آن برای همه افراد بیشمار است، و به عنوان یکی از جذابترین شخصیتهای سال، میتوان به موجود آبیرنگ داستان اشاره کرد.
۶. تنها حرکت شما، جنبیدن است (Your Only Move Is Hustle)
- سبک: شبیهساز مبارزهی نوبتی
- پلتفرم: کامپیوتر
توضیح اینکه چرا “تنها حرکت شما جنبیدن است” یکی از جذابترین بازیهایی است که میتوانید بازی کنید، امری چالشبرانگیز است. در نگاه اول، این بازی به نظر میآید که درباره مبارزهی دوتا آدمک رنگی بدون چهره از دنیای انیمه است، اما اگر در عمق بازی حضور یابید، با یک تجربهی مبارزهنوبتی غنی و حتی اگر مهارت شما متوسط باشد، قادر به احساس لذت خواهید بود.
“تنها حرکت شما جنبیدن است” تمام مکانیزمهای گیمپلی معمولی را ارائه میدهد، از لغو حرکت گرفته تا حرکت در جهات مختلف (Directional Influence)، نوار سوپر (Super Meter) و…
با این حال، به جای اجرای با سرعت بالا که در بازیهای مبارزهای دیگر معمول است، این بازی بهطور غافلگیرکنندهای بازی استراتژیک و پرجزییات میباشد. این ویژگی، بازی را به یک تجربهی فراتر از انتظار تبدیل کرده است که به سادگی تعداد محدودی از بازیکنان مبارزهای میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
اگر شما یک طرفدار بازیهای مبارزهای یا یک بازیکن تازهکار در این ژانر هستید، مطمئناً میتوانید از “تنها حرکت شما جنبیدن است” لذت ببرید. البته با شرط اینکه بتوانید از رابط کاربری آن بر آید، زیرا این یک مسئله واقعی و زمانبر میباشد!
۷. ۲۴ قاتل (۲۴ Killers)
- سبک: ماجرایی
- پلتفرم: کامپیوتر
حالا که به چیزی اشاره کردیم که از توصیفش زمان زیادی میگیرد، نکتهای راجع به “۲۴ قاتل” بیان میکنیم، یک بازی خلاقانه که توصیف آن برای من به صورت مختصر چالشی است، ولی تا حد امکان سعی خواهم کرد.
شما در این بازی نقش یک اَبَرهوش بازی میکنید که به یک بُعد زمانی/مکانی دیگر تعلق دارد و موجود بیگانهای که جسم یک سرباز را در اختیار گرفته است. حالا این اَبَرهوش باید موجودات عجیبغریبی را که در یک جزیرهی بیابانی جادویی زندگی میکنند، نجات دهد و با آنها دوست شود.
اگر از این یک پاراگراف نتواستید مفهوم کنید، “۲۴ قاتل” یک بازی بسیار عجیب و عجیبغریب است و این روشن است که سازندگان با این مسئله افتخار میکنند. این عجیبغریبی در تمام جوانب بازی ظاهر شده است؛ از طراحی شخصیتها تا گیمپلی خود بازی که تعیین سبکی مشخص برای آن سخت است، اما این بازی به طور کامل بر روی اکتشاف متمرکز شده است و الهام از بازیهایی چون “مون آرپیجی: ریمیکس” و “تونیک” گرفته شده است.
با وجود این همه عجیبغریبی، پشت این ظاهر عجیبغریب، یک داستان جذاب و اگزیستانسیالیستی در مورد نجات دادن خود از تنهایی به تصویر کشیده شده است که به دل ما نشسته است. اگر میخواهید یک دنیای عجیب و غریب را کاوش کنید، با پازلهای جالب و دوستانی عجیب مواجه شوید، “۲۴ قاتل” بهترین بازی سال برای شما خواهد بود.
۸. اسکریمشا جنوبی (South Scrimshaw)
- سبک: ویژوال ناول
- پلتفرم: کامپیوتر
عنوان بعدی در فهرست بهترین بازیهای خلاقانه سال ۲۰۲۳ یک ویژوال ناول به نام “اسکریمشاو جنوبی” است که از من تعجبآور بود. این بازی به شدت یک مستند طبیعت علمیتخیلی است، که داستان جذابی را دربارهی یک سری نهنگ فضایی دوستداشتنی و کمی ترسناک روایت میکند، که اکولوژی آنها به نحوی شگفتانگیز به خرچنگهای گوشهگیر مشابه است.
“اسکریمشاو جنوبی” داستان یک نهنگ بریلوی تازهمتولدشده را از دوران تولد تا بلوغ به بهترین شیوه ممکن شرح میدهد و این داستان در سبک بهترین برنامههای تلویزیونی در زمینهی حیاتوحش، زیبایی، وحشیگری، و رازآلودی طبیعت را برای بازیکنان به ارمغان میآورد.
سبک هنری بازی بسیار چشمنواز است و دنیاسازی آن بسیار عالی انجام شده؛ بخشهای زیبا وضوح میدهند و به وضوح نشان میدهد که تیم توسعهدهنده بسیار زحمت کشیده است.
البته میفهمم شما چه فکری میکنید: ۲۰ دلار برای بازیای که تمام کردنش یک ساعت طول میکشد خیلی گران است. اما اینبار اطلاعات من تا حدی نادرست بوده، چرا که این بازی رایگان است. تا به حال هرچه مطمئن بودید، این اطمینان را چندین برابر کنید، چرا که این بازی رایگان است و واقعاً یک بهانه برای تجربه نکردن آن باقی نمیگذارد.
۹. لایکا: پرورشیافته در خون (Laika: Aged Through Blood)
- سبک: مترویدوانیا
- پلتفرم: کامپیوتر، سوییچ، پلیاستیشن ۴ و ۵، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری ایکس و اس
به داستانی جدید از رشد در دنیایی خشن خوش آمدید. “لایکا: پرورشیافته در خون” اولین بازی مترویدوانیا در تاریخ است! در این بازی، شما سوار بر موتورسیکلت، سری حرکتهای جذابی را اجرا کرده و به کاوش در دنیایی پر از معماها و چالشها میپردازید. این ایدهی منحصر به فرد باعث میشود که با اطمینان بازی را به دیگران توصیه کنم.
گرافیک زیبا و نقاشیشده، موسیقی فوقالعاده، و داستان تاریک پس از آخرالزمان دربارهی حس فقدان و انتقام، همگی به همراه هم، این بازی و مبارزات شما با پرندگان فاشیست را به یک سطح بالاتر ارتقا میدهند. “لایکا: پرورشیافته در خون” یک بازی تاثیرگذار است، مکانیزمهای حرکتی در آن بسیار نوآورانه و بازی خود توانسته است چطور دل شما را به درد بیاورد.
این بازی همه چیز را در خود جای داده است؛ حتی توانسته است الگوهای متداول در میان آثار پس از آخرالزمان را شکسته و بر روی یک موضوع تازه ترکیبی متمرکز شود: مادران! در این ژانر، داستانهای زیادی درباره پدران وجود دارند و شخصاً از آنها خسته شدهام. بنابراین، تجربهی یک داستان با محوریت رابطهی مادر و دختر در این بازی را استقبال میکنم. اگر “لایکا” معیاری باشد، داستانهایی با این محور پتانسیل بسیار بالایی دارند.
۱۰. پادشاه قلعه (King of the Castle)
- سبک: استراتژی
- پلتفرم: کامپیوتر
آیا تا به حال فکر کردهاید چه چیزی میتواند به دلخواه تمام گیمرها باشد اما هیچ بازیسازی تا به امروز جرئت ساخت آن را نداشته باشد؟ پاسخ این سوال یک ویژوال ناول چندنفره و رقابتی است؛ و “پادشاه قلعه” دقیقاً چنین چیزی را ارائه میدهد.
مکانیک بازی به این صورت است: یکی از بازیکنان در نقش پادشاه شروع به بازی میکند، و سایرین همگی نقش اشرافزادگانی از خاندانهایی که یادآور خاندانهای “تاجوتخت” هستند را به عهده دارند. به عنوان مثال، یکی از خاندانها ممکن است به شکل وایکینگها باشد و دیگری به شکل خونآشامها!
تمام خاندانها در حال رقابت با یکدیگر هستند تا کنترل قلمرو پادشاهی را به دست بگیرند و پادشاه نیز در حد ممکن سعی میکند همهی آنها را راضی نگه دارد تا او را به چالش نکشند. این سناریو به خوبی بهانهای برای تجربه نقشآفرینی سبکسرانه با دوستان ارائه میدهد.
یکی از خوبیهای این بازی این است که فقط بازیکنی که نقش پادشاه را بازی میکند، باید بازی را خریداری کند. سایرین میتوانند بدون خریدن بازی به او ملحق شوند.
همچنین به یاد داشته باشید: با غول یخی نجنگید، در غیر این صورت ممکن است باخت کنید.
۱۱. در برابر طوفان (Against the Storm)
- سبک: استراتژی، شهرسازی
- پلتفرم: کامپیوتر
حالا که به گفتگو درباره بازیهایی که شغف ما در آن ساختن یک قلمروی پادشاهی است، پرداختیم، اجازه دهید دو چالش اصلی که با سبک محبوب من، یعنی شهرسازی، دارم، را برجسته کنم: مشکل اول این است که بازی کردن آنها زمانبر است؛ مشکل دوم این است که وقتی به یک ترتیب ساختوساز خاص میرسید، ممکن است هر دور بازی را به یک شکل تکراری و ساده تبدیل کنید.
“در برابر طوفان” نهتنها هر دو چالش را حل میکند، بلکه بهنوبهی خودش یک بازی مدیریت عالی است. این بازی ترکیبی هوشمندانه از سبک روگلایک و شهرسازی است. به عبارت دیگر، در هر دور بازی، محیطها، ساختمانها و منابع مختلفی در اختیار دارید که به صورت تصادفی انتخاب میشوند، بنابراین شما همیشه موظف به فکر خلاقانهتان هستید تا یک شهر جذاب در پسزمینهای از جهان فانتزی تاریک با بارانی که قصد جانتان را دارد، ایجاد کنید.
هر دور بازی “در برابر طوفان” نسبت به دور قبلی به نظر میرسد و تجربهی بازی در طول آن شما را به کارهای فرسایشی گرفتار نمیکند. مدت زمان هر دور بازی حدود ۱۹ دقیقه است که برای یک بازی استراتژی شهرسازی به معنای واقعی سرعتی سرسامآور دارد. این بازی به راحتی علاقهمندی استراتژی من در سال گذشته بود. لطفاً آن را تجربه کنید.
۱۲. ترا نیل (Terra Nil)
- سبک: استراتژی، شهرسازی
- پلتفرم: کامپیوتر، سوییچ، اندروید، iOS
“ترا نیل” از آن دسته بازیهاست که با یک اسکرینشات میتواند جذب شما را کند. طراحی بصری بینظیر این بازی و ایدهی جالب نجات دادن دنیا از نابودی اکولوژیک، این بازی را جذاب و کاملاً منحصربفرد میسازد.
اما ارزش احترام به بازی از آنجایی نیز مشخص میشود که سازندگان با جسارت به چالش کشیدن برخی اصول و الگوهای گیمدیزاین پرداختهاند تا تجربهای جدید و متفاوت را در آسیبشناسی بازی ارائه دهند.
گرچه پازلهای بازی به طور چشمگیری ممکن است خیلی پیچیده یا عمیق نباشند، اما نقطهقوت اصلی بازی در ارائه یک تجربه تفکری و آرامشبخش در ژانری است که به طور عمده با نابودی و اتوماسیون درگیر است.
اگر از بازیهای معمولی سال ۲۰۲۳ خسته شدهاید و به دنبال بازی ای باشید که بازیافزاری خاص و متفاوت ارائه دهد، “ترا نیل” احتمالاً گزینهای جذاب برای شما خواهد بود.
۱۳. موسا لینا (Mosa Lina)
- سبک: شبیهسازی، ماجرایی
- پلتفرم: کامپیوتر
“موسا لینا” یک بازی است که همیشه باید به خود یادآوری کنم که اسمش “مونا لیسا” نیست. این بازی از آن دسته از بازیهاست که جسارت دارد هنجارهای رایج گیمدیزاین را چالش بکشد. فلسفه این بازی در عنوانش پنهان شده است: هیچ چیز به سادگی که فکر میکنید نیست. این بازی به عنوان یک تعریف خصمانه از ژانر شبیهساز ایمرسی (Immersive Sim) شناخته میشود.
بهجای اینکه یک سری ابزار سیستماتیک در اختیار شما قرار دهد تا در دنیایی که حول محور این ابزارها طراحی شده است از آنها استفاده کنید، به شما یک مجموعه تصادفی از ابزارهای عمدتاً بیفایده (مانند ماهی و اسلحهی ضدگرانش) میدهد و سپس از شما درخواست میکند مراحلی که ارتباطی با این ابزارها ندارند، با کمک آنها پشتسر بگذارید!
این بازی هم بسیار محیط نگرانکننده است و هم عمیقاً لذتبخش. بازی به شدت نسبت به شما بیتفاوت است و این مسئله باعث ایجاد لحظاتی از عذاب و استرس میشود. به همین دلیل، بازی شما را به چالش میکشد تا دست به ابتکارهای نوآورانه بزنید و هنگامی که این ابتکارها جواب میدهند، تمام آن استرسها از یادتان میرود.
گیمدیزاین “موسا لینا”… آه، لعنتی… “موسا لینا” انگار به جهانی موازی تعلق دارد و اگر این مسئله برایتان جالب است، بازی کردن آن از اوج واجبات است.
۱۴. آنگارد (En Garde)
- سبک: اکشن
- پلتفرم: کامپیوتر
بازی “آنگارد” یک تجربهی شمشیربازی شخصیتمحور است که در آن تأثیرگذاری ضربات شمشیر به دشمنان با پرتاب یک سطل به سمت سر آنها و فرار آنها از پلهها با لگد تقریباً برابر اهمیت دارد.
“آنگارد” یک نسخه ساده و جدید از بازیهای مبارزهای پرزرقوبرق مانند “شیطان هم میگرید” و “متالگیر رایزینگ” است.
آنچه این بازی را ویژه میکند، اتمسفر جذاب و انرژیزا آن است. جوی بازی همچنین در خودش را نمایان کرده است، زیرا بر اساس استفاده خلاقانه از ابزارهای محیطی و نحوهی خشونت طنزآمیز در شمشیربازی، بازی به سبک هاردکور و سخت مبارزه میکند.
نتیجه نهایی، بازی ایست که همراه با نیشخند، مراحل جذاب و طراحی دقیق به تازگی پیش روی بازیکنان قرار گرفته و لذت آنها را افزایش میدهد.
“آنگارد” یک بازی کوتاه، جذاب و لذتبخش است که از یکی از بهترین سیستمهای مبارزه تنبهتن در بازیهای اخیر برخوردار است. اگر به دنبال چنین تجربهای هستید، قطعاً این بازی را امتحان کنید.
۱۵. هیولاهای کاسِتی (Cassette Beasts)
- سبک: نقشآفرینی
- پلتفرم: کامپیوتر، سوییچ، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری ایکس و اس
با گذشت میلیونها بازی که در طی سالها تلاش کردند تا از جلوههای «پوکمون» الهام بگیرند، تازه در سال گذشته یک بازی متفاوت و منحصربهفرد به نام “هیولاهای کاسِتی” رونمایی شد.
این بازی همه ویژگیهایی که انتظار دارید از یک بازی «پوکمون» را داراست، از جمله طراحی بینظیر هیولاها، دنیایی پر از شگفتی برای کاوش و ملودیهای دلنشین. اما “هیولاهای کاسِتی” از نوستالژی شما بهعنوان یک الهام فقط بهرهمند نمیشود؛ بلکه یک تجربه عمیقتر و چالشآورتر ارائه میدهد. این بازی با اضافه کردن سیستمهای جدید گیمپلی مانند فیوژن (Fusion) – که به ایجاد هیولاهایی خندهدار و خاص منجر میشود – و تعاملات منحصربهفرد بین انواع مختلف هیولاها، تازههایی به دنیای بازی میافزاید. علاوه بر این، باسهای آرکاینجل (Archangel) بازی نیز قوانین ژانر را به شیوهای جذاب زیر سوال میبرند.
“هیولاهای کاسِتی” در واقع “پوکمون” به سبک خود است، اما با تمرکز بر روی پشتصحنههای زیبایی هیولاها، این بازی به ارزش گیمرها وقت گذاشتن اراکینده است.
۱۶. دنیای وحشت (World of Horror)
- سبک: نقشآفرینی، روگلایک
- پلتفرم: کامپیوتر، سوییچ، پلیاستیشن ۴ و ۵
“دنیای وحشت”، از جمله بازیهای نقشآفرینی سال 2023 است که به عنوان یک اثر خلاقانه و جدیدترین اثر جونجی ایتو، مانگاکا و استاد وحشت ژاپنی معرفی میشود. این بازی به نحوی منحصر به فرد، دو عنصر ظاهراً بیارتباط را، یعنی سبک هنری جونجی ایتو و بازیهای ماجرایی کلاسیک دهه نود، با هم ترکیب کرده است.
“دنیای وحشت” توصیف به عنوان یک بازی روگلایک خشکوخالی، ناعادلانه به آن است، زیرا هر ماجرا در این بازی به عنوان یک داستان ترسناک لاوکرفتی فراهم شده است. هر اپیزود از بازی، یک داستان خود را با اتفاقات ترسناک، مبارزات خارقالعاده، پازلهای پیچیده، و حتی شخصیتهای هیولاصفتی جذاب پر میشود.
“دنیای وحشت” از منابع الهامی فراوان بهرهمیبرد و همواره با تنوع و عجیبوغریبیهای جدید مخاطبان را شگفتزده میکند. آیا شما به دنیای پریدریاییهای نامیرا، قدرت اجرای دستورات ترسناک پدربزرگ یا مودمهایی که از جنها برخاستهاند، علاقه دارید؟ اگر این علاقهها در دل شما جاری است، “دنیای وحشت” با شگفتیهای جدیدتری شما را در دنیایی پیچیده و ترسناک همراه خواهد کرد. برای احساس تمام واقعیت این اثر، بهتر است خودتان بازی را تجربه کنید و جذابیتهای آن را کشف کنید.
۱۷. غریبهی ورطه (Void Stranger)
- سبک: پازل، سیاهچالهپیمایی
- پلتفرم: کامپیوتر
“غریبهی ورطه” یک بازی پازل سیاهوسفید در سال 2023 است که به یک سفر مهیج و پر از چالش تبدیل شده است. در نگاه اول، این بازی ممکن است به نظر برسد که شبیه به بازیهای سوکوبان معمولی است، اما این تجربه از لایههای مختلفی تشکیل شده است.
بازی با الهام از سبک سوکوبان، مراحل هوشمندانهای ارائه میدهد و چالشهای اختیاری جذابی را در انتظار بازیکنان قرار میدهد. اما نکتهای که این بازی را بینظیر میسازد، حجم زیاد از مکانهای مخفی و اسرار است. با پیشروی در مراحل، بازیکنان با مکانیزمها و اسرار مخفی جدید آشنا میشوند که ابتدا در دید شان نبودهاند.
“غریبهی ورطه”، یک بازی پازل که از چندین ژانر مختلف، داستانهای متعدد و شخصیتهای متنوع تشکیل شده است، امکان اکتشاف دنیایی پر از راز و رمز را به بازیکنان ارائه میدهد. این بازی از بین تمام اثرهای معرفی شده در فهرست، بزرگترین و طولانیترین تجربه را ارائه میدهد. برای احساس هیجان این سفر، بهتر است خودتان بازی را تجربه کرده و در دنیای پیچیده و پر از راز این اثر گام بگذارید.
***
خوب، تا به حال ۱۷ بازی معرفی کردهایم و ۳ باقی مانده است. بر خلاف ۱۷ بازی قبلی که بدون ترتیب خاصی انتخاب شدند، این سه بازی که در ادامه معرفی میشوند، علیرغم پر بودن سال ۲۰۲۳ از بازیهای عالی، علاوه بر اینکه مورد علاقهی من هستند، هر یک به نوعی خاصیت خود را دارند. اگر قصد تجربه یک بازی از این فهرست را دارید، بهتر است یکی از این سه بازی را انتخاب کنید، چرا که بدون شک از تجربهی آنها پشیمان نخواهید شد.
اما قبل از ورود به جزئیات این سه بازی، برای اینکه یک جذابیت و تعلیق به فهرست اضافه شود، اجازه دهید به بازیهایی بپردازیم که از تجربهشان پشیمان شدهایم. چرا که با وجود تعداد زیاد بازیهای عالی در سال ۲۰۲۳، باید بازیهایی که نتواستند انتظارات را برآورده کنند، نیز داشته باشیم. پس بیایید این بازیهای ناکام را به زبالهدان تاریخ فرستاده و اسم آنها را یاد بگیریم.
- “ردفال” (Redfall) به طور کلی بازی افسردهکنندهای بود و مشکلات مانند فرو رفتن اجسام در هم (Clipping) در مراحل آن از ویدئوهای من بدتر بود. ممکن بود اگر سازندگان این بازی اشتیاق و علاقهی لازم را نشان میدادند، من به آن احترام گذاشته باشم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
- “گالوم” (Gollum) به اندازهای ناتمام و اشتباه بود که استودیوی سازندهاش، یعنی Dedalic Studios، را تباه کرد. با این حال باید اذعان کنم که برداشت ناکام از شخصیت گالوم، سرگرمی مخاطب من بود، بنابراین ممکن است به آن اعتراف کنم.
- “استارفیلد” (Starfield)، فرزند من، با اکتشافهای جذاب و ماموریتهای خستهکننده، پتانسیل خود را نشان داد، اما تقصیر تو نیست که تاد هاوارد (Todd Howard) تو را ساخته است. او چند دهه در این حوزه فعال بوده و این نکته را باید در نظر گرفت.
- “روز قبل” (The Day Before) به عنوان یک کلاهبرداری واضح شناخته شد و مردمی که به دام این کلاهبرداری افتادند، به نظرم خنگ بودند. نه تنها آنها را میبخشم بلکه از بازی نیز پشیمان هستم. چگونه میتوانست کسی پیشبینی کند که این بازی نتیجهای موفق نخواهد داشت؟ خداحافظ.
خوب، حالا بیایید لذت تلخ دهانمان را به شیرینی تبدیل کنیم. اینجا شما و اینجا هم سه بازی برتر سال ۲۰۲۳:
۱۸. سرودهای سنار (Chants of Sennar)
- سبک: ماجرایی، پازل
- پلتفرم: کامپیوتر، سوییچ، پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان
«سرودهای سنار» یک بازی ماجرایی پازلمحور است که به وفور احساسات متفاوت از توانمندی یا ناتوانی شما را القا میکند. این تجربه در تلاطمات سریع بین احساس احمق بودن و باهوش بودن قرار دارد و این امر یکی از نقاط قوت این بازی است.
با الهام از زبانشناسی، «سرودهای سنار» به عنوان یک بازی پازل ماجراجویانه به شما چالش میدهد که برای حل پازلهای خود، باید زبانهای گلیفمحور را از پایه یاد بگیرید. این بازی به شکلی طراحی شده است که در ابتدا ممکن است با نمادها و نشانههای نامعلوم مواجه شوید و تعجب کنید: “این دقیقاً چیست؟” اما پس از یادگیری این زبان، قادر خواهید بود با استفاده از آن جملاتی را بنویسید. طراحی پازلهای بازی واقعاً شگفتانگیز است.
زبانها در بازی تنها جایگزینی برای انگلیسی نیستند، بلکه برای حل پازلهای آنها، شما باید گرامر و فرهنگ مرتبط با هر زبان را درک کنید.
برای ایجاد توضیح بهتر در مورد پازلهای زبانی، دو مثال بیان میشود که به صورت داستانی جزئیات آنها فاش نمیشود.
در ابتدای بازی با افرادی روبرو میشوید که در زبان خود، هیچ نشانهی خاص یا کلمهای برای توصیف جمع کردن کلمات ندارند. آنها صرفاً دو واژه مفرد را کنار یکدیگر قرار میدهند تا جمع را نشان دهند.
در اواسط بازی با افرادی روبرو میشوید که از یک نشانه خاص (شبیه به حرف Z) در جاهای عجیب برای توصیف مردم استفاده میکنند، اما به مرور زمان متوجه میشوید که این نشانه برای توصیف طبقهبندی اجتماعی بردگان استفاده میشود.
هرچند که داستان کلی «سرودهای سنار» تنها به صورت ضمنی به آن اشاره میشود، اما با طراحی بصری منحصر به فرد و جملات گسترده، بازی یک محیط فضایی قوی را برای مراحل خود ایجاد میکند و این بازی جذابیت خاصی را از داستان “برج بابل” به ارمغان میآورد. این بازی سوالات جالبی را ایجاد میکند؛ برای مثال اینکه چرا همهی فرهنگها از نمادهایی مثلثی برای نمایانترین اصول خود استفاده کردهاند.
از حد زیادی از جذابیتهای بازی که شامل موارد زیر میشود، حتی خسته نمیشوم:
- در بخش پایانی بازی، وظیفه دارید گفتگوهایی از زبانهای خیالی را ترجمه کنید.
- یک مینیگیم مشابه بازی “Flappy Bird” وجود دارد که معنی واژه “بالا” را به شما آموزش میدهد.
- یک مینیگیم فانتزی از ریاضیات نیز در بازی وجود دارد.
تمامی جنبههای مختلف بازی به شیوههای خلاقانهای طراحی شدهاند و همه چیز در جای خود است. در کل، این بازی انقدر عالی است که حتی اگر بخواهیم از بخشهای مخفیکاری آن پوزش بخواهیم، باید بگوییم که آن بخشها بسیار بد هستند. بسیار بد! اما حداقل طولانی نمیکشند.
۱۹. روبوکوئست (Roboquest)
- سبک: اکشن اولشخص، روگلایت
- پلتفرم: کامپیوتر، سوییچ، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری ایکس و اس
بسیار خب، حالا به یک عنوان کاملاً متفاوت از بازی قبلی برویم: «روبوکوئست» (Roboquest). این بازی به عنوان یک انجام کاری نهچندان آسان شناخته میشود؛ به گونهای که من در سال ۲۰۲۳ دو بار به دلیل این بازی، از دست دادن یک دورهٔ کاری را تجربه کردم (که یکی از آنها نوشتن این مقاله بود). «روبوکوئست» واقعاً به شدت سرگرمکننده است.
«روبوکوئست» یک شوتر روگلایت با سرعت و چالشهای طاقتفرسا است. البته ایده اصلی این بازی ممکن است خیلی خلاقانه نباشد، اما موفقیت آن در تلفیق این دو ژانر است.
تمام اسلحهها به شکل منحصربهفردی طراحی شدهاند، تعداد زیادی نوع دشمن مختلف وجود دارد، و هر یک از ۶ ربات قابل انتخاب، سبک بازی و تاکتیکهای مختلفی دارند که در ترکیب با یکدیگر، حس فوقالعادهای از تبدیل شدن به یک موجود فوقالعاده قدرتمند را به شما القا میکنند.
به عنوان مثال، در یک بیلد، من یک اسلحه پیدا کردم که با نگه داشتن دکمه شلیک، سرعت شلیک افزایش مییافت. سپس یک قابلیت پسزمینه بدست آوردم که به من اجازه میداد بدون توقف اسلحه را شلیک کنم. ترکیب این دو ویژگی باعث شد تا شخصیتم به یک موجود با سرعت شلیک فوقالعاده تبدیل شود.
اگر این توضیحات کافی نیستند، این بازی همچنین به عنوان یک شوتر خشکوخالی بسیار عالی عمل میکند. مکانیک حرکت آسان دارد و با الهام از «دوم»، شما را به جستجوی پاداشهای بزرگتر، بازیکردن به سبک خصمانه و پرریسک تشویق میکند؛ به عنوان مثال، برای بازگرداندن جان شخصیتتان، باید در حال مبارزه، به دنبال رباتهای حرکتی روی ریل بروید و به آنها شلیک کنید.
بازی از انتخابهای طراحیمحور ریز بهرهمند است و با پازلهای جالب، آیتمهای قابل باز شدن که مکانهای قدیمی را بهروزرسانی میکنند، و درک مناسب از مفهوم درجهسختی، به نتیجهی یک بازی فوقالعاده و اعتیادآور منجر شده است که حتی پس از پایان دادن به آن، احساس اعتیاد به آن همچنان باقی میماند.
۲۰. شاهزادهخانم را بکش (Slay the Princess)
[صدای راوی]: در جنگل قدم میزنید و در انتهای مسیر یک کلبه دیده میشود. در زیرزمین این کلبه، شاهزادهخانمی بهنامی در حبس است. آمدهاید تا او را بکشید؛ در غیر اینصورت، دنیا به پایان خواهد رسید.
[صدای قهرمان]: یک لحظه صبر کنید، آیا واقعاً باید او را بکشیم؟ آیا این واقعیت یا یک ویژوال ناول نیست؟ ما حق انتخاب نداریم؟
[صدای راوی]: نه، این از آن دسته ویژوال ناولها نیست. ببینید، این ساده است؛ شما وارد کلبه میشوید، خنجر را برمیدارید، شاهزادهخانم را میکشید و داستان به پایان میرسد. یک بازی پنجدقیقهای و بسیار ساده.
[صدای قهرمان]: آیا امکان ندارد که حداقل با شاهزادهخانم حرف بزنیم؟ بفهمیم چرا اسیر شده است؟
[صدای راوی]: نه، شما این کار را نمیتوانید انجام دهید. بلکه حتی تلاش نکنید. بازی “با شاهزادهخانم حرف بزنید” نیست.
[صدای قهرمان]: اگر او خوب باشد چه؟ شاید اگر با او حرف بزنیم…
[صدای راوی]: این را نکنید.
[صدای قهرمان]: اگر با او حرف بزنیم، شاید او هنوز درک نشده یا احتمالاً از لحاظ جذابیت جنسی از آب در بیاید!
[صدای راوی]: هیچکدام از این حرفها درست نیست.
[صدای قهرمان]: شاید او بداند که چرا این حس عجیب را دارم که قبلاً اینجا بودهام.
[صدای راوی]: واقعاً؟ یک چرخه زمانی؟ در یک ویژوال ناول متافیکشن با چند راوی غیرقابلاطمینان؟
[صدای راویها]: این اغراق است.
[صدای یکی از راویها]: اگر بازی موفق شود چنین حقهای را پیاده کند، من حتی شگفتزده میشوم، ولی این امکان وجود ندارد.
[صدای قهرمان]: حالا میفهمم. ولی تو گفتی که بازی متافیکشن نیست.
[صدای راوی]: خوب، قبول. شاید یک کوچولو متافیکشن باشد، اما متافیکشن بودن بازی فقط تلاش برای فریب زدن توست.
[صدای قهرمان]: همان شاهزادهخانم بهاصطلاح “پلید”؟
[صدای راوی]: بله، خودش.
[صدای قهرمان]: خب، من به کلبه میروم. وقتی به آنجا برسم، تا انتهای داستان پی میبریم. ولی دارم به یک چیز فکر میکنم؛ ما هنوز توضیح ندادهایم که چرا این بازی خوب است؟
[صدای راوی]: اگر یک کار را خوب انجام دهید، این تا شکلگیری قوهی ادراک ماست. خوانندگان خودشان ایدهی کلی را دریافت خواهند کرد. فقط عجله کنید و شاهزادهخانم را بکشید. زمان کافی نداریم.
[صدای قهرمان]: اطمینان دارید؟
[صدای راوی]: مطمئناً!
***
خوب، این شما و این هم ۲۰ بازی خلاقانه از سال ۲۰۲۳ که باید آنها را تجربه کردید. لیست بازیهای خلاقانه امسال واقعاً گسترده و متنوع بود، اما به نظر میرسد که این ویژگی یک نقطه قوت است. بازیهای متنوعی در فهرست داشتیم، از جمله:
- بازیهایی با مکانیزمهای حرکتی فوقالعاده
- عناوینی دارای پازلهای بینقص
- بازیهایی با سیستم مبارزهی جذاب
- تعداد زیادی بازی سیاهوسفید، با دلایلی که من اطلاعات دقیقی از آن ندارم.
امیدوارم در این لیست از بهترین بازیهای خلاقانه سال ۲۰۲۳، بازی جدیدی که تاکنون نامش را نشنیدهاید، پیدا کنید و ترغیب شوید آن را امتحان کنید.
نظرات کاربران