مجله سیمدخت
0

شیرینی های ماه رمضان: پخت آسان زولبیا و بامیه در خانه

شیرینی های ماه رمضان: پخت آسان زولبیا و بامیه در خانه
بازدید 84

زولبیا و بامیه از جمله شیرینی‌های سنتی ماه مبارک رمضان در خاورمیانه و برخی کشورهای شمال آفریقا مانند الجزایر و … هستند. اگرچه تقریبا در طول سال می‌توانید این دو شیرینی را از فروشگاه‌های شیرینی و قنادی تهیه کنید، اما در روزهای ماه مبارک رمضان، این دو دسر به همراه دیگر دسرهای سنتی مانند شله زرد و انواع حلوا مورد علاقه بسیاری از مردم قرار می‌گیرند.

اگر تمایل دارید انواع مختلف زولبیا و بامیه را خودتان در منزل تهیه کنید تا در طول سال بتوانید از آن لذت ببرید، می‌توانید به روش‌های تهیه آنها و مواد لازم آن‌ها در این مطلب دسترسی داشته باشید.

انواع زولبیا بامیه شیرینی های ماه رمضان: پخت آسان زولبیا و بامیه در خانه

“زولبیا” یا “جلیبی” نوعی شیرینی است که منشأ آن معمولاً به کشور هند یا اتیوپی نسبت داده می‌شود، اما در برخی منابع، ایران یا ترکیه نیز به عنوان محل مختلف تولید آن ذکر شده است. این شیرینی معمولاً همراه با بامیه و گوش‌فیل به فروش می‌رسد و اغلب در ماه رمضان در زمان افطار یا سحری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید و مصرف زولبیا در سراسر جهان از جمله مناطقی مانند شرق آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا شایع است. انواع مختلفی از زولبیا و بامیه از جمله بامیه ایرانی، بامیه عربی، بامیه افغانی و بامیه اسپانیایی وجود دارد. این شیرینی‌ها به صورت متنوعی در کشورهای مختلف دنیا پخته می‌شوند.

مواد اصلی مورد استفاده در تهیه زولبیا و بامیه شامل نشاسته، آرد سفید، تخم مرغ، شکر، گلاب، آبلیمو، کره، روغن سرخ کردنی، زعفران، بیکینگ پودر، خلال پسته و خلال بادام می‌باشد. این مواد را می‌توانید از طریق فروشگاه‌های اینترنتی یا حضوری مانند فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بامیه قنادی در خانه شیرینی های ماه رمضان: پخت آسان زولبیا و بامیه در خانه

پخت زولبیا بامیه در منزل کار سختی نیست. ابتدا باید تخم مرغ و کره را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای اتاق برسند. سپس برای تهیه بامیه به روش قنادی‌ها، ابتدا آب و کره را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به دمای جوش برسد.

وقتی آب و کره به جوش آمد، شکر و آرد را به تدریج اضافه کنید، اما خیلی سریع این کار را انجام دهید. سپس ترکیب را به صورت دورانی هم بزنید تا یک مایه خمیری در وسط قابلمه تشکیل شود. قبل از اضافه کردن آرد به قابلمه، حتماً آن را الک کنید و سپس به مایه اضافه کنید.

زولبیا به‌ روش قنادی شیرینی های ماه رمضان: پخت آسان زولبیا و بامیه در خانه

برای تهیه زولبیا در خانه، ابتدا نشاسته و ماست را با هم مخلوط کنید تا یک مایه هموار و لطیف و یکدست به دست آید.

سپس، قبل از اضافه کردن آرد به مخلوط، آن را دو بار الک کنید. بعد از آن، بیکینگ پودر را با آرد مخلوط کنید. حالا، به مایه حاصل از نشاسته و ماست، گلاب، زعفران دم کرده غلیظ، روغن مایع و ترکیب آرد و بیکینگ پودر را اضافه کنید.

سپس، با همزن برقی حدود ۵ دقیقه زمان بگذارید تا تمام مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. در نهایت، این مایه را برای حدود ۳ الی چهار ساعت در یک ظرف که با سلفون پوشیده شده است، در محیط گرم (دمای مناسب آشپزخانه) استراحت دهید.

زولبیای آلبالویی شیرینی های ماه رمضان: پخت آسان زولبیا و بامیه در خانه

شاید در میان انواع زولبیا، بامیه پشت ویترین قنادی را دیده باشید، اما زولبیاهای جذاب با رنگ قرمز نیز وجود دارند. این زولبیاها به نام “زولبیا آلبالویی” شناخته می‌شوند و در تهیه آن از شربت آلبالو استفاده می‌شود.

بسیاری از کارشناسان، به دلیل عدم مطمئنی درباره رنگ آن، از خوردن زولبیا آلبالویی در شیرینی‌فروشی‌ها پیشنهاد نمی‌دهند، اما شما می‌توانید در خانه، این شیرینی ماه رمضانی را با بالاترین کیفیت تهیه کنید.

برای تهیه زولبیا آلبالویی با رنگ جذاب قرمز، بهتر است ابتدا شربت بار زولبیا را درست کرده و آن را در کنار بگذارید تا به دمای محیط برسد. سپس زولبیاها را آماده کنید.

زولبیا بدن استفاده از ماست و نشاسته شیرینی های ماه رمضان: پخت آسان زولبیا و بامیه در خانه

“زولبیا بدون ماست و نشاسته” یکی از محبوب‌ترین انواع شیرینی زولبیا بامیه در ماه مبارک رمضان است. این شیرینی به دلیل بافت ترد و طعم شیرین و خوشمزه‌ای که دارد، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

معمولاً برای تهیه زولبیا از ماست و نشاسته استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید زولبیا را بدون استفاده از این دو ماده نیز آماده کنید.

برای این منظور، می‌توانید از آرد گندم و مقداری ماست به جای نشاسته استفاده کنید. این روش جدید، همچنان باعث می‌شود زولبیا به شکل و طعم معمولی خود باقی بماند و در عین حال از مواد معمولی آن کاسته شود، که در مجموع بهبودی در مواد تشکیل‌دهنده و سلامتی زولبیا می‌باشد.

بامیه چوروس یا بامیه اسپانیایی شیرینی های ماه رمضان: پخت آسان زولبیا و بامیه در خانه

“شیرینی چوروس” یا “بامیه اسپانیایی” یک دسر بین‌المللی خوشمزه است که به طور ویژه در کشورهایی مانند اسپانیا و ترکیه محبوب است.

تلفظ‌های مختلف برای “چوروس” شامل “چروز”، “چروس”، “جوروس” یا “چوروز” می‌شوند. این دسر که تا حد زیادی شبیه به “بامیه” عربی است، دستور پختی مشابهی با “بامیه” ایرانی دارد و معمولاً با سس شکلات سرو می‌شود.

مواد اولیه به‌کار رفته در تهیه بامیه خانگی

در تهیه خمیر بامیه خانگی، از آرد سفید، آب، کره، تخم مرغ، شکر و روغن استفاده می‌شود.

شرایط روغن به‌کار رفته در تهیه بامیه

بر خلاف روغن زولبیا، روغن بامیه نباید داغ باشد. برای تهیه درست روغن بامیه، باید آن را در روغن سرد بریزید و سپس شعله گاز را روشن کنید.

غلظت شهد در تهیه زولبیا و بامیه

برای تهیه زولبیا بامیه، مقدار شهدی که به آن اضافه می‌شود باید به اندازه‌ی مناسبی باشد، به طوری که زولبیا و بامیه‌ها در نهایت نرم و لطیف باشند. این شهد باید دارای غلظت و کشداری مناسبی باشد تا بهترین نتیجه را در طعم و بافت دلخواه به ما بدهد.

ایجاد پف بیشتر در طبخ زولبیا و بامیه

هنگام تهیه بامیه و زولبیا، افزودن یک چهارم قاشق چایخوری بیکینگ پودر به مخلوط آرد الک شده می‌تواند باعث بهبود پف بامیه‌ها و زولبیاهای شما شود.

دمای شهد زولبیا و بامیه

باید از شهدی که برای بامیه استفاده می‌کنید، در دمای محیط سرد استفاده کنید، اما شهد مورد استفاده برای زولبیا باید گرم باشد.

بلافاصله پس از بیرون آوردن زولبیا از قابلمه، آن را در شهد گرم (نه داغ) قرار دهید. به خاطر داشته باشید که اگر شهد زولبیا بسیار داغ باشد، زولبیاها ممکن است شکرک بزنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *