مجله سیمدخت
0

دریاچه دالامپر: بهشت گمشده ی ارومیه

دریاچه دالامپر: بهشت گمشده ی ارومیه
بازدید 57

معمولاً با شنیدن نام ارومیه، اکثر مردم به یاد دریاچه زیبای ارومیه می‌افتند؛ اما باید بدانید که این شهر دیدنی و تاریخی جاذبه‌های طبیعی گردشگری دیگری نیز دارد.

تنها کافی است یک بار از آن‌ها دیدن کنید تا بارها برای بازدید مجدد از آن مکان‌های شگفت‌انگیز برنامه‌ریزی کنید و راهی ارومیه شوید. دریاچه دالامپر نیز یکی از این جاذبه‌های طبیعی است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری را در مورد این مکان زیبای طبیعی توریستی در اختیار شما قرار دهیم تا هنگامی که به ارومیه سفر کردید، دریاچه‌گردی خود را با بازدید از منطقه زیبای دالامپر و لذت‌بردن کنار دریاچه دالامپر ارومیه کامل کنید.

تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

راهنمای دسترسی به دریاچه دالامپردریاچه دالامپر: بهشت گمشده ی ارومیه

این دریاچه درخشان در استان آذربایجان غربی و در کوه دالامپر، که مرز میان ایران، عراق و ترکیه است، قرار دارد. فاصله آن از ارومیه 45 کیلومتر به سمت جنوب‌غربی و از اشنویه 35 کیلومتر به سمت شمال‌غربی است.

برای بازدید از این دریاچه زیبا، ابتدا باید به ارومیه سفر کنید و سپس به سوی اشنویه حرکت نمایید. در مسیرتان از سه‌راهی آغ‌بلاغ و روستای دیزج عبور خواهید کرد. پس از طی 8 کیلومتر از دیزج، به روستای سوله‌دوکل خواهید رسید.

آبشار سوله‌دوکل در یک کیلومتری این روستا قرار دارد و پس از عبور از آن، می‌توانید راه خود را به سمت دریاچه دالامپر ادامه دهید.

قدمت دریاچه دالامپر و معنی نام آن

با توجه به شواهد تاریخی و گفته‌ها، این دریاچه حاصل ذوب یخچال‌های طبیعی هزارساله است و بنابراین قدمت طولانی دارد.

نام “دالامپر” به معنای “مکان پرواز عقاب‌ها” است، زیرا دریاچه بر روی کوهی قرار دارد که عقاب‌های زیادی بر فراز آن در حال پرواز هستند. همچنین، محلی‌ها این دریاچه را “مام‌شیخ” نیز می‌نامند که نام یکی از روستاهای نزدیک به این ناحیه است.

آب‌وهوای منطقه دالامپر چگونه است؟دریاچه دالامپر: بهشت گمشده ی ارومیه

آب‌وهوای اطراف این جاذبه طبیعی همواره سرد است و شدت این سرما در طول سال تغییر می‌کند؛

در فصل بهار و تابستان، این سرما سخت و سوزان نیست و کوه دالامپر در این بازه زمانی آب‌وهوایی خنک و مطبوع دارد. اما در نیمه دوم سال، هوای این منطقه به شدت سرد و همراه با بارش برف و باران است. خوب است بدانید که این دریاچه زیبا قطری معادل ۴۵۰ متر، عمقی به اندازه ۵۰ متر و ارتفاعی برابر با ۲۷۲۰ متر از سطح دریا دارد.

بهترین زمان رفتن به دریاچهدریاچه دالامپر: بهشت گمشده ی ارومیه

با توجه به آب‌وهوای برفی در کوه دالامپر از اواسط مهر تا اسفند، توصیه می‌شود در این بازه زمانی از بازدید دریاچه خودداری کنید.

همچنین، به دلیل شلوغی منطقه در روزهای ابتدایی بهار، این زمان نیز برای بازدید مناسب نیست. اگر مایلید در آب‌وهوای خنک و معتدل از دریاچه دالامپر دیدن کنید، بهترین زمان سفر پس از تعطیلات نوروزی در فصل بهار و نیز تابستان است.

در تابستان، حتماً کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب به همراه داشته باشید و در هر زمانی از سال، کفش مخصوص کوهنوردی را فراموش نکنید.

پوشش گیاهی و جانوری منطقهدریاچه دالامپر: بهشت گمشده ی ارومیه

اگر به این منطقه گردشگری جذاب سفر کنید، با گونه‌های گیاهی مشابه کوه‌های زاگرس مواجه خواهید شد.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه دالامپر ارومیه شامل بادام کوهی، گون و آلبالوی وحشی است که طبق توصیه‌های طب سنتی، دارای خواص درمانی مفیدی برای سلامتی می‌باشد.

جانوران این منطقه نیز عمدتاً شامل شغال، خرس، گرگ، روباه، خرگوش و مار هستند و به دلیل کوهستانی بودن منطقه، بز کوهی نیز به چشم می‌خورد. علاوه بر این، عقاب‌های بسیاری در حال پرواز بر فراز کوه دالامپر مشاهده می‌شوند.

امکانات تفریحی دریاچه

دوربین خود را بردارید و به یک پیاده‌روی یا کوهنوردی بروید. در حالی که از زیبایی‌های مسیر لذت می‌برید و در طبیعت سبز و سفید کوهستان (سبز به خاطر گیاهان و سفید به دلیل برف‌ها) پیش می‌روید، عکس‌های یادگاری ثبت کنید.

همچنین، می‌توانید مرز دو کشور همسایه، عراق و ترکیه، را از جایی که هستید مشاهده کنید. به یاد داشته باشید که عمق دریاچه دالامپر برای شنا بسیار زیاد است؛ بنابراین، از شنا کردن در آن پرهیز کنید، زیرا بسیار خطرناک است.

امکان اقامت در نزدیکی دریاچهدریاچه دالامپر: بهشت گمشده ی ارومیه

اگر مایل به چادر زدن در طبیعت هستید، می‌توانید این کار را در نزدیکی دریاچه انجام دهید. اما با توجه به آب‌وهوای بسیار سرد و حضور حیوانات وحشی مانند گرگ و شغال، توصیه می‌شود قبل از اقدام با یکی از محلیان یا راهنمایان مشورت کنید. برای اقامتی راحت‌تر و امن‌تر، می‌توانید از اقامتگاه‌ها یا خانه‌های روستایی نزدیک دریاچه استفاده کنید.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه ارومیه

اگر زمان کافی را در کنار دریاچه دالامپر سپری کرده و از آب و هوای دلپذیر آن لذت برده، به همراه عکس‌های زیبایی از مناظر آن گرفته‌اید، حتما فرصت را از دست ندهید. بهتر است که به تعدادی از جاذبه‌های دیدنی اطراف این دریاچه زیبا سر بزنید و آنها را هم ببینید. در این بخش، سه مکان دیدنی اطراف این دریاچه زیبا را به شما معرفی می‌کنیم.

1. قره کلیسادریاچه دالامپر: بهشت گمشده ی ارومیه

این کلیسای دیدنی تاریخی، که به کلیسای تادئوس مقدس هم شناخته می‌شود، یک ساختمان بسیار دیدنی است که شبیه به یک قلعه با پنج برج دیده‌بانی قوسی است و بخش‌هایی از آن با سنگ سیاه ساخته شده است.

این کلیسا در موقعیت شمال‌غربی استان آذربایجان غربی و حدود هفت کیلومتری شمال جاده چالدران قرار دارد. برای بازدید از این جاذبه گردشگری، به قره کلیسا سفر کنید و از آن لذت ببریدکه در نزدیکی دریاچه دالامپر ارومیه قرار دارد.

2. کلیسای مریم مقدسدریاچه دالامپر: بهشت گمشده ی ارومیه

در منطقه‌ای نزدیک به کوه دالامپر، یک کلیسای دیگر وجود دارد که به شما پیشنهاد می‌‌کنیم آن را ببینید. کلیسای مریم مقدس، با جاذبه‌ی تاریخی و مذهبی خود، همچون یک الماس در دره‌ای که رودخانه زنگمار از آن می‌گذرد و در نزدیکی سد بارون واقع شده، می‌درخشد.

3. سد باروندریاچه دالامپر: بهشت گمشده ی ارومیه

سد پنجم بزرگ در آذربایجان غربی را که در اطراف روستای بارون در شهرستان چالدران واقع شده است، سومین منطقه نزدیک دریاچه دالامپر است که برای بازدید توصیه می‌شود. مهم است بدانید که آب این سد از رودخانه‌های چالدران تأمین می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله، به توضیح دریاچه دالامپر ارومیه و مختصات آن پرداختیم و امیدواریم که اطلاعات ارائه شده برای شما مفید باشد. ارومیه با طبیعتی بی‌نظیر، جاذبه‌های تاریخی و مکان‌های تفریحی برجسته، مراکز خرید جذاب و موزه‌های فراوان، انتخاب بی‌بدیلی برای گذراندن تعطیلات متفاوت محسوب می‌شود.

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهر، دریاچه دالامپر است که بازدید از آن، به ویژه در نخستین شش ماه سال، اوقات خوشی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

اگر شما هم دنبال پیدا کردن مکان‌های بکر گردشگری هستید، این پست توجه شما را جلب خواهد کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *