حدود ۱۰ سال از انتشار بازی L.A. Noire میگذرد و حالا میتوان آن را یکی از عناوین کلاسیک برای گیمرها دانست. این بازی در طول این سالها نسخههای ریمستر شده خود را دریافت کرده و اخیراً نیز برای کنسول نینتندو سوییچ منتشر شده است. با وجود اینکه تیم توسعهدهندهی L.A. Noire سرنوشت چندان خوبی نداشت، اما توانست یکی از بهترین بازیهای کارآگاهی را خلق کرده و تجربهای جذاب برای بازیکنان فراهم کند. استودیو استرالیایی Team Bondi وارد مسیری پرخطر شد و عنوان آنها پس از ده سال همچنان بدون رقیب باقی مانده و حتی از بسیاری از اقتباسهای مدرن شرلوک هلمز نیز موفقتر بوده است.
در بازی L.A. Noire، بازیکنان نقش کارآگاهی به نام کول فلپس (Cole Phelps) را بر عهده میگیرند. فلپس که تازه به عنوان کارآگاه مشغول به کار شده، یک کهنهسرباز جنگ جهانی دوم نیز هست. در ابتدا، او باید پروندههای جنایی مختلف را بررسی کرده و راهحلهایی برای آنها پیدا کند. اما پس از مدتی، توطئهای پیش میآید که به طور مستقیم به زندگی شخصی فلپس مرتبط میشود. این بازی روایت جذاب و پیچیدهای از زندگی یک کارآگاه در دهه ۴۰ میلادی در لس آنجلس ارائه میدهد و بازیکنان با داستانی هیجانانگیز روبرو خواهند شد. همانطور که گفته شد، L.A. Noire توسط استودیو Team Bondi ساخته شده و توسط راکستار منتشر گردیده است.
ساختار گیمپلی L.A. Noire چندان پیچیده نیست، اما آزادی عمل زیادی را برای بازیکنان فراهم میکند. در طول تحقیقات یک پرونده، بازیکنان قادرند مسیر خود را انتخاب کرده و به جستوجوی سرنخها بپردازند. صحنههای جرم، بخش اصلی گیمپلی بازی را تشکیل میدهند، جایی که بازیکنان باید شواهد و سرنخهای مختلف را پیدا کنند و ممکن است بسیاری از آنها را از دست بدهند. برای کشف اطلاعات بیشتر، بازیکنان میتوانند به مکانهای مرتبط یا افراد حاضر در صحنه مراجعه کرده و به حل معماهای پرونده بپردازند.
اما مکانیک جذاب و منحصر به فرد L.A. Noire در جایی دیگر نهفته است: بازجویی از متهمها و شاهدان. چهرههای NPCها در بازی بر اساس چهرههای بازیگران واقعی طراحی شدهاند تا انیمیشنهای دروغگویی یا صداقت در چهرهها قابل تشخیص باشد و بازیکنان بتوانند بر اساس آن تصمیمگیری کنند. علاوه بر این، زبان بدن متهمها نیز نقش مهمی در شناسایی راستگویی افراد ایفا میکند که اهمیت زیادی در فرایند بازجویی دارد.
احتمال اشتباه در بازجوییها و از دست دادن شواهد در *L.A. Noire* زیاد است، بنابراین ممکن است فرد اشتباهی را دستگیر کرده و پرونده را با نتیجهای غلط به پایان برسانید. این مکانیک در سال ۲۰۱۱ بسیار نوآورانه بود و استفاده از موشن کپچر، موشن اسکنها و انیمیشنهای چهره در آن زمان تحسینبرانگیز به حساب میآمد.
این سیستم تأثیر زیادی در طراحی بازیهای کارآگاهی داشت. بسیاری از بازیهای مرتبط با داستانهای شرلوک هلمز از مکانیکهای L.A. Noire الهام گرفته و آنها را به سبک خود اجرا کردهاند. عنوانی مانند Detroit Become Human نیز از این مکانیکها بهره برده است. بازی Gamedec هم کاملاً از L.A. Noire تأثیر گرفته، اما این مکانیکها را در قالب یک نقشآفرینی ایزومتریک به بازیکنان ارائه داده و سبک خاص خودش را شکل داده است. با این حال، هیچکدام از این بازیها نتوانستهاند ساختار جذاب L.A. Noire را به درستی تکرار کنند.
بازیهای شرلوک هلمز،Gamedec و دیگر عناوین کارآگاهی بیشتر بر یک داستان فراگیر متمرکز شدهاند و مکانیکهای گیمپلی تأثیر مستقیمی بر روایت خطی داستان ندارند. اما L.A. Noire بر خلاف این رویکرد عمل میکند. در این بازی، نقش کارآگاه بودن تأثیر زیادی بر داستان دارد. اگر بازیکنان شواهد و مدارک را پیدا کنند، دیالوگهای بیشتری برای بازجوییها خواهند داشت و این جزئیات به طور مستقیم بر روند داستان تأثیر میگذارند. علاوه بر این، داستانهای مختلف دنیای L.A. Noire هرکدام فضای خاص خود را دارند که این ویژگی، ارزش تجربه بازی را افزایش میدهد.
استودیوی تیم باندی و شرکت راکاستار گیمز در سال ۲۰۱۱ بازی کارآگاهی L.A. Noire را منتشر کردند. در حالی که بسیاری از بازیکنان در ابتدا این بازی را دوست نداشتند، L.A. Noire در نهایت توانست محبوبیت زیادی بین مخاطبان پیدا کند. اکنون افشاگری جدیدی ادعا دارد که اخبار خوبی برای طرفداران این بازی در راه است.
اخیراً یک هنرمند ایتالیایی که روی موسیقی متن بازیها کار میکند، با انتشار پستی اعلام کرده که توسعهدهندگان بازی L.A. Noire در حال کار بر روی دنباله معنوی آن هستند. به نظر میرسد این بازی دارای روایتی هیجانانگیز و روانشناختی باشد و در حال حاضر با نام خانه سوئدی (Swoden House) شناخته میشود.
در سالهای گذشته، طرفداران از سازندگان L.A. Noire درخواست ساخت یک دنباله را داشتهاند، زیرا بسیاری معتقدند که این مجموعه با رویکرد منحصربهفرد خود و با استفاده از فناوریهای مدرن و پیشرفتهای داستانسرایی، میتواند بیش از پیش بدرخشد. با این حال، بعید است که پروژه فاش شده یک دنباله مستقیم برای L.A. Noire باشد، زیرا امتیاز این مجموعه در اختیار راکاستار گیمز است.
از طرفی، توسعه یک بازی فرعی با نام خانه سوئدی منطقی به نظر میرسد؛ چرا که در بازی L.A. Noire یک مأموریت با محوریت مکانی به همین نام وجود داشت. پرونده مربوط به خانه سوئدی یکی از محبوبترین پروندههای بازی بود که در آن بازیکن پرونده قتل Black Dahlia را بررسی میکرد. در این مأموریت، مظنون اصلی جنایت در این مکان زندگی میکرد و احتمالاً دنباله معنوی بازی نیز با محوریت همین اتفاق توسعه مییابد.
بازی L.A. Noire دارای نکات مثبت بسیاری برای بازیکنان، بهویژه طرفداران سبک معمایی و کارآگاهی بود. با این حال، برخی از بخشهای بازی مانند داستانسرایی، سیستم پیدا کردن سرنخها و تحقیقات جای پیشرفت بیشتری داشتند. اکنون که استودیوی سازنده به یک فرمول موفق و محکم دست یافته است، میتواند با توسعه نسخه معنوی آینده، بسیاری از ویژگیهای بازی گذشته را بهبود بخشد.
راکاستار گیمز در حال حاضر مشغول توسعه بازی موردانتظار GTA 6 است و به نظر نمیرسد تمایلی به بازگرداندن آیپی قدیمی خود داشته باشد. با این حال، این شرکت بازسازی سری Max Payne را به استودیوی رمدی سپرده است؛ از این رو، میتوان انتظار داشت که رویکرد مشابهی را برای L.A. Noire نیز در پیش بگیرد.
نظرات کاربران