مجله سیمدخت
0

داستان صد ساله‌ی سالاد سزار

داستان صد ساله‌ی سالاد سزار
بازدید 46

از کافه‌های دنج تهران تا رستوران‌های شیک پاریس و تراس‌های ساحلی میامی، سالاد سزار به عنوان یک غذای محبوب و پرطرفدار در منوی رستوران‌ها خودنمایی می‌کند. اما داستان این سالاد خوشمزه از کجا آغاز شد؟

ریشه‌های سالاد سزار به دهه ۱۹۲۰ و یک سرآشپز ایتالیایی به نام سزار کاردینی در شهر تیخوانا مکزیک باز می‌گردد. مورخان محلی معتقدند که این سالاد در تاریخ ۴ ژوئیه ۱۹۲۴ متولد شد، زمانی که ممنوعیت الکل در آمریکا حاکم بود و سیل عظیمی از آمریکایی‌ها برای جشن گرفتن روز استقلال و نوشیدن مشروبات الکلی راهی تیخوانا در مکزیک شده بودند.

گفته می‌شود که سرآشپز کاردینی در مواجهه با هجوم ناگهانی مشتریان و کمبود مواد اولیه، با ابتکار و ذوق خود، از هر چه در آشپزخانه داشت استفاده کرد و سالادی را با عجله در ظرف‌های چوبی آماده کرد و برای مشتریان گرسنه سرو کرد. این سالاد شامل کاهو رومی، نان تست برشته شده، پنیر پارمزان، سیر، تخم مرغ آب پز، آبلیمو و روغن زیتون بود.

با وجود اینکه این سالاد به طور تصادفی و در شرایطی اضطراری خلق شد، اما طعم بی‌نظیر آن به سرعت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و به شهرت رسید. سرآشپز کاردینی بعدها دستور پخت سالاد خود را تکمیل کرد و آن را به نام خود به ثبت رساند.

امروزه، سالاد سزار با تنوع‌های مختلفی در سراسر دنیا سرو می‌شود. برخی از مواد اصلی این سالاد مانند کاهو، نان تست و پنیر پارمزان ثابت باقی مانده‌اند، اما مواد دیگری مانند مرغ گریل شده، بیکن، آووکادو و گوجه گیلاسی نیز به آن اضافه شده‌اند.

اما فارغ از تنوع در مواد تشکیل دهنده، اصالت و طعم بی‌نظیر سالاد سزار، آن را به یکی از محبوب‌ترین غذاهای جهان تبدیل کرده است. غذایی که از دل خلاقیت و ابتکار یک سرآشپز ایتالیایی در شرایطی دشوار متولد شد و اکنون در سفره‌های مردم سراسر دنیا جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

تیخوانا، مکزیک – در حالی که صد سال از اختراع سالاد سزار می‌گذرد، این غذای محبوب همچنان با طراوت و خوشمزه باقی مانده است. به مناسبت این سالگرد، کتابی جدید توسط کلودیو پوبلته منتشر شده و مجسمه‌ای به یاد سزار کاردینی، مخترع این سالاد، رونمایی شده است.داستان صد ساله‌ی سالاد سزار

پوبلته در کتاب خود با عنوان “سزار: یک قرن سالاد” به تاریخچه این غذا و تغییراتی که در طول زمان یافته پرداخته است. او می‌گوید که در حالی که مواد جدیدی مانند ماهی آنچوی به سالاد سزار اضافه شده است، اما اساس آن – کاهو، پنیر و روغن زیتون – ثابت مانده است.

به گفته پوبلته، این سادگی و استفاده از مواد اولیه باکیفیت است که سالاد سزار را به یک غذای جهانی تبدیل کرده است. این سالاد ترکیبی از عناصر ضروری در رژیم غذایی انسان را ارائه می‌دهد و طعمی دارد که مورد علاقه افراد در سراسر جهان است.

جشن صدمین سالگرد سالاد سزار در هتل و رستوران سزار در تیخوانا، جایی که این غذا برای اولین بار اختراع شد، برگزار شد. در این مراسم علاوه بر رونمایی از کتاب پوبلته، مجسمه‌ای به ارتفاع دو متر از سزار کاردینی نیز در ورودی هتل نصب شد.

تیخوانا به عنوان شلوغ‌ترین گذرگاه مرزی جهان شناخته می‌شود. در حالی که مردم برای جشن گرفتن سالاد سزار گرد هم آمده بودند، هزاران مهاجر در مراکز پذیرش این شهر منتظر بودند تا پس از سفری پرخطر که شامل اخاذی، گرما و تصادف بود، مجوز ورود به ایالات متحده را دریافت کنند.

این تضاد بین جشن و ناامیدی، یادآور نابرابری‌های موجود در جهان و چالش‌هایی است که بسیاری از مردم برای یافتن زندگی بهتر با آن روبرو هستند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *