مجله سیمدخت
0

10 مورد از اصول استایل پانک

راهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز
بازدید 37

با فشن، ما معنی و مفهوم استایل را درک می‌کنیم. این مفهوم ممکن است بعد از یک سال یا یک دهه تغییر کند، اما همواره نقطه‌ی اصلی زیبایی باقی می‌ماند. هر ترند فشن ممکن است کاملاً متفاوت از ترندهای قبلی باشد یا از آن‌ها الهام بگیرد و پیشرفت کند. اما دو ویژگی مشترک بین همه‌ی آن‌ها وجود دارد: زیبایی و لاکچری بودن. پایداری این دو ویژگی احتمالاً از مصر باستان سرچشمه می‌گیرد که ارتباط قوی‌ای با تاریخچه‌ی مد دارد.

هر استایل فشن، الهام‌بخش رفتاری است که به شما حس تک و خاص بودن می‌دهد. با توجه به این موضوع، می‌توانیم بفهمیم چرا استایل پانک از زمان پیدایش تا امروز یکی از تأثیرگذارترین استایل‌ها بوده است. در این مقاله از مجله‌ی دیجی‌استایل به بررسی کلی استایل پانک و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

تاریخچه‌ی استایل پانک

راهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

«پانک» (Punk) در لغت به معنای نوعی موسیقی راک پر سر و صدا و خشن است، اما اگر به‌صورت تحلیلی به آن نگاه کنیم، پانک در واقع یک سبک زندگی است. فرهنگ پانک یک جنبش است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ به مدت تقریباً ده سال شهرت یافت، اما حتی اکنون نیز می‌توانیم اثرات آن را در اطراف خود مشاهده کنیم. ریشه‌های پانک در آمریکا دیده می‌شود و می‌توان گفت که این کشور نقطه گسترش این فرهنگ بوده است.

موسیقی آن دوره «پانک راک» (Punk Rock) نام داشت که فرم خشنی از راک بود و احساسات زیادی را در بر می‌گرفت و طیف گسترده‌ای از مسائل سیاسی را پوشش می‌داد. ایدئولوژی پانک راک مردم را تشویق می‌کرد که زندگی خود را به دست خود بگیرند و خودشان تصمیم‌گیرنده زندگی‌شان باشند.

به گفته «پتی اسمیت» (Patti Smith)، پانک به معنای آزادی برای خلق کردن، آزادی برای موفقیت و شکست و آزادی برای اینکه خودتان باشید است. او ادامه می‌دهد: پانک یک راه قوی برای بیان و نشان دادن خودتان است.

پانک مفاهیم مختلفی را در برمی‌گیرد؛ مانند هنر، موسیقی، ایدئولوژی (ایده‌آلیسم) و از همه مهم‌تر، استایل فشن.

تفاوت استایل پانک در مکان‌های مختلف دنیاراهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

زمانی کوتاه پس از گسترش استایل پانک، تفاوت‌های ناشی از جبر جغرافیایی و فلسفه نیز در این استایل به وجود آمد. بعد از چند سال، استایل پانک در بریتانیا به یک ترکیب رنگارنگ از لباس‌ها تبدیل شد. به‌طور خودمانی، مانند یک آش شله‌قلمکاری از سبک‌های مختلف بود. در مقابل، استایل پانک در نیویورک به معنای پوشیدن لباس‌های تماماً مشکی بود. این انقلاب در مدل لباس پوشیدن، نشان‌دهنده تفاوت عقاید و ایده‌ها در مکان‌های مختلف دنیا بود.

در لندن، پانک یک اعتراض آشکار به سیستم طبقاتی بود. هرچه لباس‌ها برجسته‌تر، تکان‌دهنده‌تر و حتی آزاردهنده‌تر بودند، بهتر بود و هدف هم همین بود. در نیویورک، پانک بیشتر به‌عنوان یک حرکت و جنبش هنرمندانه تلقی می‌شد و مردم به دنبال تغییر بودند.

چگونه استایل پانک داشته باشیم؟راهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

داشتن استایل پانک، موضوع پیچیده‌ای نیست؛ اما برای اینکه به این سبک تیپ بزنید، لازم است که نکات اصلی و مهم درباره‌ی این استایل را بدانید. ویژگی‌های مهم استایل پانک، مدل مو، مدل لباس پوشیدن و اکسسوری‌ها است که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

مدل موی پانک

راهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

شما فقط یک بار زندگی می‌کنید؛ پس نترسید و یک رنگ موی جذاب پانک را امتحان کنید. از رنگ‌های پاستلی تا رنگ‌های اشباع و چشمگیر، همه جزو انتخاب‌های شما هستند. پیدا کردن رنگ مناسب سخت نیست؛ فقط کافی است رنگی را بیابید که نشان‌دهنده صفات و خصوصیات شما باشد. به نظر شما کدام رنگ شخصیت شما را به بهترین شکل نشان می‌دهد؟

اکسسوری‌های مهم در استایل پانک زنانه و مردانه

فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهید از موضوع فردیت حمایت کنید و یا فقط از این سبک لباس پوشیدن خوشتان می‌آید، در ادامه باهم اکسسوری‌های مهم این استایل را مرور می‌کن

۱. پوتین‌های ساق بلندراهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

این مدل پوتین‌ها از سال ۱۹۴۰ وجود داشتند، اما در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ با گسترش سبک پانک محبوب‌تر شدند. این پوتین‌ها به دلیل داشتن بالشتک در کف کفش بسیار راحت‌تر از پوتین‌های معمولی بودند. علاوه بر راحتی، سطح براق این پوتین‌ها نیز کاملاً با زیبایی‌شناسی استایل پانک در آن دهه‌ها هماهنگی داشت.

۲. زنجیر

راهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

یکی از اجزای معمول استایل پانک، زنجیر است. همان‌طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، هدف اصلی استایل پانک ایجاد خلاقیت‌های جدید و نوآورانه است، حتی در جزئیات کوچک. اگر می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد، پوشاک خود را تهیه کنید، در حال پیروی از سبک پانک هستید؛ زیرا به نظر می‌رسد اولین کسانی که زنجیر را به لباس‌هایشان اضافه کردند، آن را از گاراژ خانه یا کیف ابزار خود پیدا کرده بودند! این مفهوم به خوبی نشان‌دهنده ایده “هرچه خلاق‌تر، بهتر” است.

۳. پارچه‌های چهارخانهراهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

پیراهن چهارخانه یکی از اساسی‌ترین اجزای فشن است. در دنیای استایل پانک، بهتر است پیراهن چهارخانه را با دکمه‌های باز و آستین‌های پاره بپوشید. اگر بتوانید یک شلوار چهارخانه هم پیدا کنید، این دو در کنار هم ترکیب جذابی خواهند ساخت؛ به‌ویژه اگر دو لنگه شلوار از دو رنگ متفاوت باشند. این مدل شلوارها، نمونه‌ای عالی از فلسفه «خودت کارهایت را انجام بده» در استایل پانک هستند.

۴. شلوارهای زاپ‌دارراهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

شلوارهای زاپ‌دار در استایل‌ها و فرهنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند؛ اما در استایل پانک، این شلوارها معمولاً جین مشکی هستند. این جین‌ها دارای پارگی‌های ناهموار و خراش‌مانند هستند و حتی ممکن است در برخی قسمت‌ها تکه پارچه‌های دیگری به آن‌ها اضافه شده باشد. در هر صورت، هرچه زاپ‌ها بیشتر باشد، بهتر است و هدف شما را بهتر نشان می‌دهد.

۵. لباس‌های وصله‌دارراهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

۶. تیشرت با طرح‌های گرافیکی

راهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

بسیاری از اکسسوری‌های استفاده شده در استایل پانک ممکن است جلب توجه و اغراق‌آمیز باشند؛ اما استایل شما می‌تواند به سادگی که می‌خواهید باشد. برای مثال، می‌توانید یک شلوار جین مشکی زاپ‌دار، یک جفت پوتین مشکی و یک تیشرت طرح‌دار گرافیکی بپوشید و تمام. هدف از استایل پانک این است که خودتان و شخصیت‌تان را ابراز کنید و لباس‌های مورد علاقه‌تان را بپوشید.

۷. سنجاق قفلیراهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

یادتان هست که گفتیم استایل پانک به این افتخار می‌کند که هر وسیله‌ای را که در اطراف پیدا می‌شود، با هم ترکیب کند؟ سنجاق قفلی یکی از همین وسایل است که همه ما در کشوی میز خود داریم. وصل کردن سنجاق قفلی به تیشرت یا شلوار جین، راه‌حلی عالی برای داشتن استایلی است که در نگاه اول، کلمه‌ی «سرکش» را به ذهن می‌آورد.

۸. کت چرمی مشکی

راهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

مانند پیراهن چهارخانه، کت چرمی نیز یکی از اساسی‌ترین آیتم‌ها در کمد لباس شما است. یکی از راه‌هایی که می‌توانید کت چرمی را به سبک پانک بپوشید، این است که تکه‌های پارچه‌های دیگر را به آن بدوزید و وصل کنید. این کار نه تنها استایل شما را منحصر به فرد می‌کند، بلکه به شما این فرصت را می‌دهد تا عقایدتان را بیان کنید. یک روش دیگر این است که یک کت چرمی تزیین شده با گل‌میخ بپوشید.

۹. شلوار چرمی مشکی

راهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

بعد از معرفی کت چرمی و روش‌های مختلف برای پوشیدن آن، نباید شلوار چرم را فراموش کنیم. وقتی صحبت از شلوار چرم می‌شود، هرچه تنگ‌تر باشد، بهتر است. مانند پیراهن چهارخانه و شلوار جین، شلوار چرم را نیز می‌توانید با سنجاق قفلی، زنجیر یا هرچیزی که دوست دارید تزیین کنید و بپوشید.

۱۰. پیکسل و دکمه

راهنمای کامل استایل پانک: از ریشه‌های تاریخی تا مد روز

دکمه‌ها و پیکسل‌ها، راهی عالی برای نشان دادن شخصیت خودتان هستند. زمانی که این سبک تازه گسترش پیدا کرده بود، بسیاری از مشکلات جامعه ناشی از نابرابری و بی‌عدالتی بودند؛ به همین دلیل علاقه‌مندان به استایل پانک با وصل کردن دکمه‌ها و پیکسل‌هایی با این مضامین، اعتراض خود را بیان می‌کردند.

سخن آخر

اگر به سبک پانک علاقه دارید، آسان‌ترین و ساده‌ترین راه برای دستیابی به این استایل، توجه به جزئیات ساده است. استایل مونوکروم مشکی، رنگ‌های مختلف مو، تزیین لباس‌هایتان با گل‌میخ و استفاده از اکسسوری‌هایی با طرح اسکلت از جمله این موارد هستند. فراموش نکنید که سبک پانک راهی برای بیان عقاید و حرف‌های ناگفته است؛ بنابراین با ذهنی باز لباس‌هایتان را انتخاب کنید.

اگر می خواهید با دنیای تاریک و جذاب: همه چیز درباره استایل گوتیک آشنا شوید با ماه همراه باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید