در این قسمت از مجموعه مقالات سیمدخت ، به بررسی انیمه “ناپدید شدن هاروهی سوزومیا” (The Disappearance of Haruhi Suzumiya) و دو فیلم “دو مرد در شهر” (Two Men in Town) و “یک پلیس” (Un Flic) خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
در این شماره از مجموعه مقالات سیمدخت، ابتدا به بررسی یک انیمه فانتزی خواهیم پرداخت که با استفاده از مفاهیم جهانهای موازی، داستانی جذاب را به تصویر میکشد. سپس، به مناسبت درگذشت «آلن دلون»، دو فیلم نسبتاً کمتر دیده شده از این بازیگر را تماشا خواهیم کرد. دلون یکی از آخرین بازماندگان دوران طلایی سینما بود؛ بازیگری توانا و کاریزماتیک که با چهره و نگاههای منحصر به فردش، آثار ماندگاری را در همکاری با کارگردانان موج نو خلق کرد.
انیمه ناپدید شدن هاروهی سوزومیا
انیمه The Disappearance of Haruhi Suzumiya
- کارگردان: تاتسویا ایشیهارا، یاسوهیرو تاکموتو
- نویسنده: فومیهیکو شیمو
- سال انتشار: ۲۰۱۰
خلاصه داستان: کیون متوجه میشود که واقعیت دنیایش نابود شده و ماهیت دوستانش دگرگون شده است.
این انیمه سینمایی بر اساس لایت ناول به همین نام، نوشته ناگارو تانیگاوا، ساخته شده است. پیش از این، یک انیمه ۲۶ قسمتی از این ناول اقتباس شده بود که با استقبال خوب منتقدان و تماشاگران روبهرو شد. “ناپدید شدن هاروهی سوزومیا” یکی از طولانیترین انیمههای جهان است و در زمان انتشار، عنوان دومین انیمه طولانی جهان را کسب کرد. سازندگان این اثر از همان ابتدا نگران طولانی شدن پروژه بودند و به همین دلیل تا زمان تکمیل فیلمنامه، تصمیم گرفتند که هیچ استوری بوردی برای دکوپاژ آن تهیه نکنند، زیرا نگران بودند نتوانند تمام هزینههای تولید را تأمین کنند.
برای درک بهتر داستان این انیمه، باید سریال مربوطه را مشاهده کرد، که نشان میدهد چگونه شخصیتهای این داستان یکدیگر را پیدا کرده و باشگاهی عجیب را تشکیل میدهند. اما حتی بدون دیدن این ۲۶ قسمت، داستان سینمایی این انیمه بهطور مستقل نیز قابل فهم است. “ناپدید شدن هاروهی سوزومیا” درباره گروهی از دانشآموزان دبیرستانی با تواناییهای ویژه است که در دنیای موازی باید دنیا را از دست خرابکاران نجات دهند. در این بخش سینمایی، زمان و مکان به هم میریزد و کیون باید به دنبال دوستان خود بگردد و زمان را به حالت طبیعی بازگرداند.
این انیمه یکی از بهترین آثار ژاپنی است که با داستان فانتزی و پیچیدهاش، شما را به درون خود میکشد. تصور کنید یک روز صبح از خواب بیدار میشوید و متوجه میشوید که دوستانتان تغییر کردهاند و برخی از آنها دیگر وجود ندارند. این انیمه دقیقا با چنین شوکی آغاز میشود و تماشاگر را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. در این شرایط، واقعیت ناپدید میشود و کیون باید راهی برای بازگرداندن همه چیز پیدا کند. سفر قهرمانی کیون، طرح پیچیده انیمه، ژانر هیبریدی آن، و بهویژه موسیقی فوقالعاده “The Disappearance of Haruhi Suzumiya”، این اثر را به یکی از لذتبخشترین انیمههای ژاپنی تبدیل کرده است.
فیلم دو مرد در شهر
فیلم Two Men in Town
- کارگردان: ژوزه جیووانی
- بازیگران: آلن دلون، ژان گابن، ژرارد دوپاردیو
- سال انتشار: ۱۹۷۳
خلاصه داستان: یک سارق سابق بانک پس از آزادی از زندان، تحت تعقیب پلیس قرار میگیرد.
آلن دلون در دوران طلایی بازیگری خود، از دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰، به عنوان یکی از برجستهترین ستارههای سینمای اروپا شناخته میشد و با کارگردانان بزرگ همکاری کرد. در این سالها، دلون به خاطر بازیهایش در فیلمهای هنری کارگردانان مشهور ایتالیایی و فرانسوی به شهرت زیادی دست یافت و در تاریخ سینما به یاد ماند. او در فیلم “دو مرد در شهر” با ژان گابن، یکی از بهترین بازیگران سینما، همبازی است. این دو بازیگر با نامهایشان، تضمینکننده موفقیت گیشه و جذب تماشاگران به سالنهای سینما بودند. با این حال، این فیلم آخرین همکاری گابن و دلون در پرده سینما بود.
ژوزه جیووانی، یکی از بهترین نویسندگان سینمای فرانسه، که سابقه همکاریهای متعدد با آلن دلون را در کارنامه دارد، در فیلم “دو مرد در شهر” پیامآور هنر را به تصویر کشیده است. هنر، بهطور ذاتگرایانه، باید به عنوان وسیلهای برای اعتراض به وضعیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه عمل کند وگرنه تنها به سرگرمی طبقه مرفه تبدیل میشود. جیووانی در این فیلم به بیعدالتیهای نظام قضایی فرانسه پرداخته و زندگی آلن دلون، به عنوان نماد تنهایی در سینمای فرانسه، را در دل سیستم تاریک قضایی کشور به تصویر میکشد. “Two Men in Town” بر اساس واقعیت است و بخشی از کمپین مخالفت با مجازات اعدام در فرانسه بود.
در این فیلم، دلون نقش مردی را ایفا میکند که پس از سالها از زندان آزاد شده و قرار است با کمک یک مددکار اجتماعی شرافتمند به زندگی عادی برگردد. اما سرنوشت به او اجازه نمیدهد که یک زندگی آرام و معمولی داشته باشد. “دو مرد در شهر” یک درام جنایی پرتعلیق است که با دو ستاره بزرگ دهه ۷۰ سینمای فرانسه، آلن دلون و ژان گابن، همراه است. این فیلم در مقایسه با آثار گنگستری آن دوران، به مسائل روانی و انسانی پرداخته و ریتمی آرامتر و موقرتر دارد. ژوزه جیووانی در این فیلم به بازیگران توجه زیادی کرده و این اثر بهطور قابل توجهی بر دوش آلن دلون و ژان گابن قرار دارد. دلون با بازی همیشگی اما جذاب خود، به خوبی نشان میدهد که در چه قصهای در حال ایفای نقش است؛ او مردی تنها در شهری نابسامان و در حال تغییر است.
فیلم یک پلیس
فیلم Un Flic
- کارگردان: ژان پیر ملویل
- بازیگران: آلن دلون، کاترین دنوو، ریچارد سرنا، مایکل کنراد
- سال انتشار: ۱۹۷۲
خلاصه داستان: پس از یک سرقت کوچک و گیجکننده، سارقان تصمیم میگیرند یک سرقت بزرگتر را برنامهریزی کنند.
ژان پیر ملویل و آلن دلون در یک درام جنایی و پلیسی به همکاری پرداختهاند که تصور آن نیز هیجانانگیز است. این دو نام بزرگ سینما با کارنامهای پر از آثار تکرارنشدنی و شخصیتهای منحصر به فرد، در سال ۱۹۶۷ فیلم “سامورایی” را ساختند. این اثر از جنبش نوین سینمای فرانسه، به یکی از مهمترین فیلمهای آن دوران تبدیل شد. دلون در این فیلم یکی از بهترین بازیهای دوران حرفهای خود را ارائه داد و ملویل نیز اثری خلق کرد که مورد تحسین کارگردانان بزرگی چون اسکورسیزی، کاپولا و فینچر قرار گرفت. همکاریهای ملویل و دلون نتیجههای شاهکارهای بزرگی را به دنبال داشت که در تاریخ سینما به یادگار خواهند ماند.
فیلم “یک پلیس” هرچند به اندازه “سامورایی” و دیگر همکاریهای برجسته ملویل و دلون نمیرسد، اما ارزش خود را دارد. این فیلم آخرین اثر ملویل پیش از درگذشتش است و نمایشی پرچالش، پرتعلیق و خیرهکننده ارائه میدهد. دلون در این فیلم نقش پلیسی را بازی میکند که مسئول به دام انداختن گروهی از سارقان است. او در این نقش، مانند همیشه، نقشی کلیدی در حفظ قدرت و جذابیت فیلم ایفا میکند. دلون به خوبی میداند که در داستان کجا ایستاده و چگونه شخصیتی را بازی کند که نه کاملاً سیاه است و نه کاملاً سفید. او ماهیت پلیس و وضعیت پیچیدهای که ملویل در ذهن دارد را بهخوبی به تصویر میکشد و با فضای سرد و سخت فیلم هماهنگ میشود.
نظرات کاربران