مجله سیمدخت
0

چند روش ساده برای استفراغ کردن و عوارض و کارهای لازم پس از آن

بازدید 1464

بالا آوردن یا استفراغ کردن، حالتی غیرارادی است که بدن برای خلاص شدن از ترکیبات مضر و سمی از آن استفاده می‌کند. این حالت بسیار ناخوشایند است و به ندرت کسی بخواهد عمداً بالا بیاورد، با این حال در مواردی مانند هضم نشدن غذا، اسیدی شدن معده یا مسمومیت غذایی، به یک ضرورت تبدیل می‌شود و باید با رعایت نکاتی به آن پرداخت.

برای بالا آوردن، ابتدا باید آرام شد و نفس عمیق بکشید. سپس بهتر است در حالی که نشسته‌اید، سر خود را به سمت جلو اندازه کنید و با دهان باز، از عمق شکمتان نفس عمیق بکشید. سپس با چشمانتان به سقف نگاه کنید و به آهستگی هوا را از دهان خود بیرون بدید. این کار را تا زمانی که حالت استفراغ بهبود پیدا کند ادامه دهید.

بعضی از نکات مهم برای جلوگیری از استفراغ، شامل خوردن با آهستگی، جلوگیری از خوردن بیش از حد، جلوگیری از شربت الکلی و مصرف داروهای مسهل و ضد درد است. همچنین اگر احساس تهوع می‌کنید، بهتر است از بین وعده‌های غذایی، غذاهای خفیف مصرف کنید و پس از غذا خوردن از نشستن فوری پرهیز کنید. در صورتی که استفراغ به صورت مکرر و بدون علت قابل توضیحی رخ داد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چگونه بالا بیاوریم؟ راهکارهای ساده و موثر برای استفراغ کردن

۱- فرو کردن انگشت در حلق

استفراغ عمدی با فرو کردن انگشت در حلق، یکی از روش‌های شناخته شده و معمول برای استفراغ است. با این حال، این روش برای سلامتی بدن مناسب نیست و بهتر است از روش‌های سالم‌تر و غیرضررآور استفاده شود.فرو کردن انگشت در حلق، یکی از روش‌های شناخته شده و معمول برای استفراغ عمدی است.

در این روش، باید انگشت یا انگشتان خود را در موازات زبان به سمت حلق ببرید و این حرکت آرام بسیار حیاتی است زیرا واکنش اسپاسم طبیعی و درونی حلق را فعال می‌کند. اما بایستی توجه داشت که استفاده از این روش برای کاهش وزن یا به دلیل دیگران، به سلامتی بدن مناسب نیست و ممکن است آسیب‌های جدی به بدن برساند.

۲- آب ولرم یا آب نمک داغ

استفاده از نمک برای بالا آوردن عمدی، باعث بر هم زدن توازن الکترولیتی بدن می‌شود و به همین دلیل از آن برای استفراغ استفاده می‌شود. با این حال، این روش برای سلامتی بدن مناسب نیست و بهتر است از روش‌های سالم‌تر و غیرضررآور استفاده شود.

برای بالا آوردن عمدی، می‌توان از نمک استفاده کرد زیرا مقدار زیادی سدیم در آن وجود دارد که می‌تواند تعادل الکترولیتی حساس بدن را بر هم بزند. برای آماده‌سازی این روش، دو قاشق چای‌خوری نمک را به یک لیوان آب اضافه کرده و آن را کاملاً حل کنید. سپس این معجون نمکی را یکباره و در یک حرکت بالا بکشید. این روش به شما کمک می‌کند تا محتویات معده خود را خالی کنید، اما نوشیدن یکباره و زورکی لیوانی پر از آب شور، خوشایند نیست.

۳- نوشابه های بدون گاز

نوشابه‌های گازدار از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های غیرالکلی هستند. با این حال، وقتی که این نوشابه‌ها از گاز خالی می‌شوند، می‌توانند تعادل الکترولیتی بدن را به هم بریزند و باعث استفراغ شوند. برای تهیه نوشابه گازدار، دی‌اکسید کربن به آن اضافه می‌شود که حباب‌های آن را ایجاد می‌کند. وقتی این حباب‌ها خارج می‌شوند، نوشیدنی تنها یک محلول شیرین پر از شکر و با طعم کولا خواهد بود.

اگر نوشابه‌های شیرین را به فواصل زمانی نیم ساعتی و برای چندین بار مصرف کنید، می‌تواند باعث استفراغ عمدی شما شود. برای این کار، بهتر است پس از نوشیدن نوشابه، لیوان بزرگی آب بنوشید. نوشیدن نوشابه‌های دارای قند بالا برای این کار بهتر است، زیرا با قدرت بیشتری عمل می‌کنند و راحت‌تر باعث استفراغ می‌شوند.

علاوه بر این، جالب است بدانید که نوشابه گازدار می‌تواند باعث آرام شدن معده شود، اما در صورت حذف گاز، نتایج کاملاً متفاوتی خواهد داشت.

۴- غرغره کردن سفیده تخم مرغ

می‌توانیم با شرط بندی کنیم که این موضوع تا کنون به دانسته‌های شما اضافه نشده است. حالت خلط مانند، روان و شفاف سفیده تخم مرغ، یکی از اشتهاآورترین چیزهایی نیست که ممکن است تصور کنید. اما وقتی بوی گند سفیده تخم مرغ را به این توصیفات اضافه می‌کنید، خیلی سریع به یک ابزار موثر برای استفراغ کردن می‌رسید.

این روش بسیار ساده و آسان است. شما می‌توانید مقدار سفیده تخم مرغ را جدا کرده و آن را غرغره کنید تا حالت خفگی طبیعی بدن فعال شود و خیلی زود از محتویات معده خود خلاص شوید.

۵- محلول خردل و آب

این روش نیز می‌تواند باعث برهم‌زدن تعادل الکترولیتی بدن شود. خردل یک چاشنی است که دارای مقدار زیادی سدیم در ترکیب خود است و به عنوان یک ماده‌ی تهوع‌آور طبیعی تلقی می‌شود که می‌تواند در نهایت به دل‌پیچه و حتی تهوع منجر شود. برای استفاده از این روش، یک یا دو قاشق چایخوری خردل را با آب ترکیب کرده و یک نفس بنوشید. اما به یاد داشته باشید که در این کار زیاده‌روی نکنید، زیرا مقادیر زیاد سدیم می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

۶-دیگر روش ها

در صورتی که با فرو کردن انگشت در حلق نتوانستید استفراغ کنید، می‌توانید به سمت مسواک خود مراجعه کنید. برای این کار، کافی است مسواک را به انتهای زبان خود بمالید و در کمتر از چند لحظه به راحتی استفراغ خواهید کرد. همچنین، بو کردن چیزهای ناخوشایند و بدبو نیز می‌تواند به شما در این امر کمک کند. تماشای صحنه‌های استفراغ یا صحنه‌های دیگری که شما را به استفراغ وادار می‌کند نیز موثر خواهد بود.

روش دیگر، ترکیب مقداری جوش شیرین با آب و نوشیدن آن است. همچنین، فکر کردن به تهوع نیز گاهی اوقات موثر بوده و شما را به استفراغ واقعی وادار می‌کند.

بعد از استفراغ کردن چه باید کرد؟

  • یک دوش آب گرم بگیرید.
  • نفستان را به شدت و سرعت از بینتان عبور دهید تا باقیمانده های مواد بالا آمده در حین استفراغ که ممکن است در سینوس های بینی تان باقیمانده باشند خارج شوند.
  • برای خلاص شدن از بو و مزه بد دهان پس از استفراغ از غرغره کردن محلول دهان شویه استفاده کنید.
  • برای حفظ رطوبت آب بدن مقادیر کافی آب بنوشید.
  • برای خلاص شدن از نفس بدبو یا مزه تلخ دهان آبمیوه بنوشید.
  • برای آرامش یافت معده از محلول زنجبیل استفاده کنید.
  • برای بازگشت مایعات از دست رفته مقداری محلول اُ آر اس یا ترکیبات مشابه بنوشید.

عوارض جانبی استفراغ خود خواسته و اجباری:

  • عادت کردن بدن به استفراغ های ناخواسته
  • کاهش مایعات بدن و از دست دادن الکترولیت ها
  • ساییده شدن دندان ها در اثر اسید معده
  • وقوع رفلاکس اسیدی معده و حتی زخم معده
  • ابتلا به یک بیماری مربوط به خوردن به نام بولیمیا (bulimia)

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید