مجله سیمدخت
0

مکان‌های فراموش شدۀ جنگ جهانی اول

بازدید 109

جنگ جهانی یک (WWI) یکی از بزرگترین جنگ های تاریخ بود که در آن بیش از ۳۵ میلیون نفر کشته و زخمی شدند. در طول جنگ، بسیاری از مناطق مختلف جهان با جنگ تحت تأثیر قرار گرفتند و بسیاری از آنها در نهایت به دست دشمن درآمدند. در زیر، برخی از مکان هایی که در جنگ جهانی یک رها شدند آمده است

این لیست تنها برخی از مکان هایی است که در جنگ جهانی یک رها شده اند و بسیاری دیگر نیز وجود دارند.

  1. پاسچندله: شهری در شمال فرانسه که در جریان جنگ جهانی یک تحت کنترل آلمان قرار گرفت.
  2. وردان: شهری در بلژیک که در جریان جنگ جهانی یک تحت کنترل آلمان قرار گرفت.
  3. گالیپولی: شهری در شمال ایتالیا که در جنگ جهانی یک تحت کنترل اتریش قرار گرفت.
  4. ضلع شرقی رودخانه راین: در جنگ جهانی یک، آلمانی ها توانستند بخشی از ضلع شرقی رودخانه راین را به دست آورند.
  5. گالیپولی: در جنگ جهانی یک، اتریشی ها توانستند شمال ایتالیا را به دست آورند و گالیپولی را تصرف کنند.
  6. شهرستان موز: در جنگ جهانی یک، آلمانی ها توانستند شهرستان موز را به دست آورند.
  7. سرزمین های قفقاز جنوبی: در جنگ جهانی یک، ارتش عثمانی توانست سرزمین های قفقاز جنوبی را به دست آورد.
  8. کوینتین: شهری در شمال فرانسه که در جنگ جهانی یک تحت کنترل آلمان قرار گرفت.

War-torn wonders

از قلعه‌های خراب و میدان‌های نبرد کوهستانی تا پایگاه‌های تفنگ‌های خشن و کشتی‌هایی که به شکل استخوانی باقی مانده‌اند، یادآورهایی از جنگ جهانی اول در سراسر جهان پخش شده‌اند. با کمک کتاب جدید “مکان‌های ترک‌شده جنگ جهانی اول” نوشته نیل فاکنر، ما در اینجا اسرار و داستان‌هایی از برخی از شگفتی‌های ترک‌شده جنگ جهانی اول را از طریق یک انتخاب شگفت‌انگیز از تصاویر نشان می‌دهیم.

Monte Pasubio, Trentino, Italy

ارتفاع بیش از ۶۵۰۰ فوت (۲۰۰۰ متر)، قله‌های تیز و صخره‌ای مونته پاسوبیو، محل یکی از دورترین میدان‌های نبرد جنگ جهانی اول بود. این منطقه در ترنتینو، ایتالیا قرار داشت و در آنجا سربازان ایتالیایی و اتریشی در سال‌هایی از جنگ، در سنگین و خشک و کوچک شده‌ی ساختارهای دفاعی، مانند سایر جبهه‌های نبرد، درگیر جنگیدند. امروزه، یک سری سنگ مرزی که در محل جنگ واقع شده‌اند، با نام واحدهای نظامی اصلی که در آنجا جنگیدند، به یادگار جنگ برجسته شده‌اند.

Edegem Fortress, Antwerp, Belgium

در استان آنتورپ بلژیک، یک قلعه ترسناک به نام قلعه ادگم واقع شده است. در پایان قرن نوزدهم، افزایش استفاده و قدرت سلاح‌های نظامی مدرن در سراسر جهان به این معنی بود که شهرها باید از این فناوری جدید محافظت شوند، بنابراین قلعه‌هایی مانند این قلعه، در فواصلی چند مایلی از مرکز شهر قرار می‌گرفتند تا محافظت از شهرها صورت گیرد.

Edegem Fortress, Antwerp, Belgium

قلعه ادگم یکی از قلعه‌هایی بود که به طور کلی با نام “پرچمدار بزرگ” شناخته می‌شد و در جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ به عنوان خط مقدم اصلی مقاومت و محافظت آنتورپ خدمت می‌کرد.

Machine gun pillbox, Norfolk, England

این ساختمان‌های کوچک بتنی، که به عنوان “پیل‌باکس” شناخته می‌شوند، به عنوان دفاعی در برابر جنگ‌های زمینی در مناطق ساحلی ساخته شدند. با افزایش ترس از حمله آلمانی، خندق‌ها و پیل‌باکس‌ها به عنوان بخشی از سیستم‌های دفاعی بزرگتر بر روی مسیرهای اصلی در سراسر انگلستان ساخته شدند تا به دفاع از باتری‌های ساحلی، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راداری کمک کنند. در تصویر، یک پیل‌باکس تفنگ‌های کالاشینیکف در نورفولک در شرق انگلستان قرار دارد.

Fort Hermann, Bovec, Slovenia

مانند قلعه کلوزه که فاصله‌ی کمی با آن دارد، این قلعهٔ اتریشی-مجارستانی بزرگ در دره ایسونزو اسلوونی قرار دارد. قلعه هرمان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم برای محافظت از یک گذرگاه حیاتی نزدیک کوه رومبون، در شمال رودخانه ایسونزو ساخته شد. هنگامی که نبرد به کوه می‌رسید، این نوع از سازه‌های دفاعی مانند این قلعه متاسفانه بی‌اهمیت می‌شدند.

SS Heroic, Sydney, New South Wales, Australia

این کشتی کشش بخاری با بدنه‌ی فولادی در ابتدا برای تاماس فنویک، یک اپراتور کشتی کشش در سیدنی، استرالیا در نیوکاسل، انگلستان ساخته شد. این کشتی در جنگ جهانی اول و دوم توسط نیروی دریایی سلطنتی برای خدمات نجات در حومهٔ جزایر اسیلی استفاده شد، پس از آن در دههٔ ۱۹۷۰ برای فروش به عنوان فلزات باطله فروخته شد.

Monte Cengio, Trentino, Italy

در انتهای جنوب غربی صفحه آسیاگو ایتالیا، قله چنجیو نقش حیاتی در دفاع‌های ایتالیایی در طول جنگ ایفا کرد. این کوه سنگی با ارتفاع بیش از ۴۴۰۰ فوت (۱۳۵۰ متر)، در ماه ژوئن ۱۹۱۶ توسط حمله اتریشی-مجارستانی فتح شد، تا زمانی که ارتش ایتالیایی به مقابله حمله پاسخ داد و آن را بازپس‌گرفت. بیشتر سازه‌های دفاعی باقی‌مانده در قله چنجیو در سال ۱۹۱۷ ساخته شده‌اند.

Fort Mississauga, Ontario, Canada

قلعه میسیساگا، در دهانه‌ی رودخانه نیاگارا در کانادا، در طول جنگ ۱۸۱۲ بین ایالات متحده و بریتانیا ساخته شد. این قلعه دارای برج بندی مستطیلی از آجر و بسیاری از سازه‌های خاکی با شکل ستاره‌ای تاریخی است که تنها نمونه‌ای از این نوع در کانادا است. همانند بیشتر سازه‌های دفاعی رهاشده، در جنگ جهانی اول، قلعه میسیساگا برای آموزش نظامی استفاده شد.

Przemysl Fortress, Poland

این مجموعه قلعه اتریشی-مجارستانی که به عنوان یکی از بزرگترین سازه‌های دفاعی دائمی در اروپا شناخته می‌شود، در لهستان در محل امتداد کوه‌های کارپات قرار دارد. در سال ۱۹۱۴، قلعه پژمیشل دارای سه خط دفاعی بود که حلقه بیرونی آن دارای محیطی حدود ۲۸ مایل (۴۵ کیلومتر) با ۱۷ قلعه اصلی بود، در حالی که سیستم دفاعی داخلی تشکیل شده بود از ۲۱ قلعه. در حمله روسیه در سپتامبر ۱۹۱۴، قلعه پژمیشل توسط تقریبا ۱۳۰،۰۰۰ سرباز دفاع شد. در مارس ۱۹۱۵، پس از ۱۸۰ روز، نیروهای دفاعی به دلیل گرسنگی به دست روسیه تسلیم شدند.

Mount Maggio, Trentino, Italy

این تصویر سری خندق‌های قدیمی جنگ جهانی اول را نشان می‌دهد که در سرتاسر کوه ماجیو در ایتالیا پراکنده شده‌اند. خندق‌ها به صورت استراتژیک در جایی قرار داده شده‌اند که دید مناسبی از آتش‌بازی در طول کوه را به ارمغان بیاورند.

Searchlight emplacement, Blyth Battery, England

این سازه‌های دفاعی ساحل شرقی انگلستان در سال ۱۹۱۶ برای دفاع از کشور در برابر حملات دریایی آلمانی ساخته شدند. با طراحی مهندسان قلعه دارم آر.ای، باتری بلایت دارای دو پروژکتور و دو توپ شلیک سریع ۶ اینچی (۱۵ سانتی‌متر) بود، که توسط حدود ۸۰ نفر از نیروهای مسلح اداره می‌شد. از آن زمان به بعد، باتری بلایت به یک موزه جنگی تبدیل شده است که توسط داوطلبان اداره می‌شود.

Sanctuary Wood, Ypres, Belgium

سنتکچری وود، سری خندق‌های بسیار خوب حفظ شده را در بالای تپه‌ای که به شهر ایپر در بلژیک نگاه می‌کند، نشان می‌دهد. پس از پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸، یک کشاورز محلی و خانواده‌اش به زمین خود که توسط جنگ ویران شده بودند بازگشتند و تصمیم گرفتند خندق‌های باقی‌مانده را حفظ کنند. امروزه، با آشفتگی زیاد سیم خاردار، چاله‌های بمب‌گذاری شده و درختان شکسته، سنتکچری وود یادآوری نگران‌کننده‌ای از وحشت‌های جنگ است و یک جاذبهٔ گردشگری محبوب است. در سال‌های اخیر، یک موزه به این سایت اضافه شده است و همچنان یکی از بهترین مکان‌های جهان برای بررسی یک سیستم خندق جنگ جهانی اول باقی مانده است.

Trenches and fortifications, Cinque Torri, Dolomites, Italy

با نام “پنج برج” مشهور، سینکه توری در ایتالیا محل نبرد بین نیروهای اتریشی و ایتالیایی در طول جنگ جهانی اول بود. سینکه توری توسط ارتش ایتالیا اشغال شد و آن‌ها ستاد توپخانه خود را در اینجا تأسیس کردند و یک خط دفاعی برای جلوگیری از حملات متقابل اتریشی ساختند.

Trenches and fortifications, Cinque Torri, Dolomites, Italy

در محوطهٔ سنگی چشم‌نواز، یک شبکه از پست‌های تفنگ‌های کالاش، خندق‌ها، پست‌های مشاهده و مسکن نظامی وجود داشت. امروزه، خندق‌ها به طور جزئی بازسازی شده، بازساخته و به عنوان یک موزهٔ جذاب با فضای باز به عموم مردم باز شده‌اند.

Gun emplacement, Mount Možic, Slovenia

این قایق تفنگ فولادی که در کوه موژیک در اسلوونی قرار دارد، تنها یکی از ویژگی‌های بازمانده و قابل مشاهده از یک مجموعه زیرزمینی از تونل‌ها و اتاق‌هاست. پایگاه تفنگ در قله کوهی قرار دارد که به رودخانه ایزونزو نگاه می‌کند و به صورت استراتژیک قرار داده شده است.

Kaunas Fortress, Lithuania

این مجموعه دفاعی بسیار بزرگ در لیتوانی بین سال‌های ۱۸۸۲ و ۱۹۱۵ ساخته شده و برای محافظت از مرزهای غربی امپراتوری روسیه طراحی شده است. در سال ۱۹۱۵، قلعه کاوناس ۱۱ روز حمله را بعد از آن که توسط ارتش آلمان تصرف شده بود، زنده ماند. این قلعه شگرف یکی از پیشرفته‌ترین دفاع‌های قلعه‌ای در امپراتوری روسیه تلقی می‌شد.

Carpathian Mountains, Europe

کوه‌های کارپات در اروپای مرکزی و شرقی به عنوان میدان نبرد بین نیروهای روسیه و اتریش-مجارستان به کار رفتند. در طول جنگ جهانی اول، جنگ کوهستانی اغلب به بلندترین شیب‌های اروپا گسترش می‌یافت. در این تصویر، خط مقدم سابق بین نیروهای آلمانی و روسیه‌ای قابل مشاهده است، با دید مناسبی به میدان نبرد در بالا ابرها.

Fort 48 Batowice, Kraków, Poland

این قلعه نگران کننده، بخشی از حلقه بیرونی از قلعه‌های توپخانه ای اتریشی-مجارستانی قبل از جنگ جهانی اول است که اطراف کراکوف در جنوب لهستان را احاطه کرده بود. قلعه ۴۸ باتویتسه در دهه ۱۸۸۰ ساخته شده است و یک نمونه بسیار خوب از یک قلعه توپخانه ای معمولی جنگ جهانی اول است، حلقه بیرونی آن یک حلقه دفاعی داخلی از دفاع‌های شهری قدیمی‌تر، شاید حتی قرون وسطی، را شامل می‌شد و نگهبانی می‌کرد. با حفظ شگرفی قابل توجه، این قلعه توسط نیروهای نظامی تا سال ۱۹۷۴ مورد استفاده قرار گرفت تا در نهایت به یک انبار در محیطی سبز تبدیل شود.

Ammunition, Gallipoli, Turkey

در تصویر، مجموعه‌ای از کارتریج‌های استفاده شده Mauser از شبه جزیره گالیپولی در ترکیه قابل مشاهده است. در طول جنگ جهانی اول، تفنگ استاندارد Mauser Gewehr 98 آلمانی توسط پیاده‌نظام عثمانی استفاده می‌شد.

Artillery emplacement, Mount Zovetto, Italy

پس از نبرد کاپورتو در سال ۱۹۱۷ که نیروهای ایتالیایی مجبور به بازگشت از یک حمله اتریشی-آلمانی شدند، تقویتی از نیروهای بریتانیا در نوامبر همان سال به جبهه ایتالیا فرستاده شد. این تصویر نشان دهنده یک رشته از درگاه‌های تفنگ با مخفی کردن هوشمندانه است که در پشت آن‌ها گالری‌های سنگی گسترده قرار دارند و در سال ۱۹۱۸ توسط توپخانه‌داران بریتانیایی ساخته شده‌اند.

SS Ayrfield, Sydney, New South Wales, Australia

در قلب خلیج هوم‌بوش در سیدنی، این کشتی باری ترک‌شده دیدنی نگران‌کننده است. SS Ayrfield در سال ۱۹۱۱ در انگلستان ساخته شد و قبل از استفاده اش به عنوان یک کشتی حمل و نقل برای استرالیا در طول جنگ جهانی دوم، ذغال سنگ را بین نیوکاسل و سیدنی حمل می‌کرد. در دهه ۱۹۷۰، پس از دهه‌ها خدمت، کشتی در نهایت خارج از خدمت گرفته شد. امروزه، باقی‌مانده‌های زنگاری و پوسیده‌اش با سبزیجات پوشیده شده‌اند و به دلیل این ویژگی، به نام “جنگل شناور” شناخته می‌شود و یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد سیدنی است.

Find out more

تمام تصاویر با مجوز از کتاب Abandoned Places of World War I به نویسندگی نیل فاکنر، منتشر شده توسط شرکت Amber Books Ltd و در دسترس برای خرید در آمازون هستند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید