مجله سیمدخت
0

شرکت مایکروسافت رقابت با گوگل برای ایجاد سلطه بر هوش مصنوعی

بازدید 78

رویداد سالانه بیلد (Build) مایکروسافت در تاریخ ۲ تا ۴ خرداد ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و منتظریم ببینیم که مایکروسافت چه برنامه‌هایی برای این رویداد در نظر دارد. این رویداد در سیاتل آغاز می‌شود و به نظر می‌رسد که مایکروسافت برنامه‌های مرتبط با هوش مصنوعی، بینگ و ChatGPT را در این رویداد ارائه خواهد داده است. به عبارت دیگر، انتظار می‌رود که در این رویداد، مایکروسافت برنامه‌ها و تلاش‌های خود را در زمینه هوش مصنوعی به اشتراک بگذارد و اخبار جدیدی را در این زمینه منتشر کند.

از آنجا که مایکروسافت به شدت در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، برنامه‌نویسی که از این فناوری استفاده می‌کند، محور اصلی کنفرانس بیلد خواهد بود. با این حال، موضوعات دیگری نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

بیلد در زمانی برگزار می‌شود که تازه‌ترین رویداد گوگل نیز به پایان رسیده است. گوگل با موتور جستجوی بینگ خود، که همواره در رقابت با گوگل بوده است، تلاش می‌کند تا با اضافه کردن قابلیت‌های هوش مصنوعی، تجربه کاربری بهتری را به کاربران خود ارائه دهد. همچنین، گوگل در رویداد Google I/O نیز درباره تلاش‌های خود در زمینه هوش مصنوعی صحبت کرده است. این دو شرکت، یعنی مایکروسافت و گوگل، در رقابت برای سلطه بر هوش مصنوعی با یکدیگر قرار دارند.

رویارویی مایکروسافت و گوگل

مطمئناً توجه شما به افزایش تمرکز شرکت‌های بزرگ بر روی هوش مصنوعی درست است. این امر به دلیل تحولاتی است که ابزارهایی که با استفاده از این فناوری ساخته می‌شوند، قادر به ایجاد آنها هستند و در حال حاضر شاهد یک جنگ بزرگ برای سلطه بر هوش مصنوعی هستیم.

گوگل در مدت زمانی که به اتمام رسیده است، در حوزه هوش مصنوعی پیشرفت‌های قابل توجهی را کسب کرده است و زمانی که چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) معرفی شد، به نظر می‌رسید که مایکروسافت بر رقابت پیروز شده است.

اما در کنفرانس Google I/O، گوگل دوباره رونق خود را در حوزه هوش مصنوعی به دست آورد. در این رویداد، مواردی مانند PaLM 2 که یک مدل زبانی برای رقابت با GPT-4 است، و همچنین نمایش تجربه جدید و هوشمند موتور جستجوی گوگل را مشاهده کردیم. همچنین، گوگل در کنفرانس I/O 2023 اعلام کرد که در دسترس بودن خدمات آن به بیش از ۱۸۰ کشور گسترش یافته و همچنین زبان فارسی نیز به آن اضافه شده است.

در مورد موارد مهم دیگر کنفرانس، همکاری گوگل با ادوبی FireFly برای بهبود تولید کننده تصاویر و اضافه شدن ابزارهای هوش مصنوعی به Workspace می‌توان اشاره کرد. همچنین، ابزار هوش مصنوعی گوگل که ویرایش حرفه‌ای تصاویر را ممکن می‌سازد، نیز بسیار جالب است.

همین الان که رویداد بیلد مایکروسافت نزدیک است، باید ببینیم که این شرکت چه برنامه‌هایی برای رقابت با گوگل در نظر دارد. آیا محصولات هوش مصنوعی آنها توان مقابله با گوگل را دارند؟

ادغام بیشتر هوش مصنوعی با ویندوز

ادغام هر چه بیشتر هوش مصنوعی با سیستم عامل ویندوز یک ضرورت است. در حال حاضر، بخش‌های مختلفی از ویندوز از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این شامل مدیریت سیستم و جستجو، تشخیص گفتار، اصلاح دستورات زبانی و حتی کاهش نویز و پردازش تصویر دوربین است.

پانوس پانای، در یک کنفرانس CES 2023 درباره ادغام بیشتر هوش مصنوعی با ویندوز صحبت کرد و گفت: “هوش مصنوعی به‌معنای واقعی کلمه، روش انجام تمامی وظایف را در ویندوز مجدداً اختراع خواهد کرد. فناوری‌هایی مانند مدل‌های بزرگ تولیدی، مدل‌های زبانی، مدل‌های تولید کد، مدل‌های تصویرساز و غیره، بسیار قدرتمند، شیرین و سفارشی‌سازی شده هستند و نیازمند یک سیستم عامل است که از آنها بهره ببرد و این همان کاری است که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم.”

همچنین، مایکروسافت در حال افزودن هوش مصنوعی به بخش‌های دیگر ویندوز است. در رویداد بیلد، انتظار می‌رود شاهد معرفی مواردی باشیم که به تعمیق هوش مصنوعی در ویندوز مرتبط هستند.

جلسه‌ای با عنوان “با ویندوز، تجارت مبتنی بر هوش مصنوعی را در فضای ابری و Edge ارائه دهید” نیز در رویداد برگزار می‌شود که تأکید بر نقش ویندوز در انقلاب هوش مصنوعی دارد. در این جلسه، جف مندنهال، مدیر اصلی محصول AI Frameworks Hybrid & Edge حضور خواهد داشت. لازم به ذکر است که در اینجا، Edge به معنای مرورگر مایکروسافت نیست، بلکه به ترکیب محاسبات ابری با محاسبات روی سخت‌افزار محلی اشاره دارد.

اطلاعاتی در رابطه با نسل بعد چت جی‌پی‌تی

بدون شک، در رویداد بیلد، درباره دنیای گسترده‌ای از نوآوری‌های جدید که هوش مصنوعی امکان می‌دهد، شنیدن خواهیم کرد. یکی از مهمترین موارد، چت‌بات و تحولات آینده آن است.

با معرفی چت‌بات ChatGPT، یک تحول در حوزه هوش مصنوعی رخ داده است و اکنون تعداد زیادی از افراد با این فناوری ارتباط برقرار می‌کنند. به همین دلیل، آینده این چت‌بات مشهور و مسیر پیش روی آن به عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته می‌شود.

اگرچه مایکروسافت مالک OpenAI نیست، اما بزرگ‌ترین سهامدار آن می‌باشد. بنابراین، احتمالاً در رویداد بیلد، شاهد نمایش آخرین تغییرات و پیشرفت‌های این چت‌بات خواهیم بود.

کدنویسی با هوش مصنوعی

چندی پیش، ما شاهد معرفی کوپایلت بودیم؛ یک چت‌بات هوش مصنوعی از مایکروسافت که به بهره‌وری نرم‌افزارهای خانواده آفیس مانند ورد و پاورپوینت کمک می‌کند. این چت‌بات حتی قادر است به نوشتن کدهای مربوط به اکسل نیز بپردازد که قبلاً به صورت دستی انجام می‌شد.

کوپایلت در نرم‌افزارهای سری آفیس به شما کمک می‌کند تا متن بنویسید، فایل‌های پاورپوینت را بر اساس اسناد ورد ایجاد کنید و از قابلیت‌هایی مانند PivotTables در اکسل به بهترین شکل استفاده کنید. در حال حاضر، انتظار می‌رود که این فناوری بیشتر با سرویس‌های مایکروسافت ۳۶۰ یکپارچه شده و عملکرد بهتری ارائه دهد.

علاوه بر این، در بخش سخنرانی‌های رویداد، جلسه “دوران AI Copilot” برگزار خواهد شد و در آن کوین اسکات، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، درباره پلتفرم هوش مصنوعی مایکروسافت و OpenAI صحبت خواهد کرد. جلسه جذاب دیگری با عنوان “شکل دادن به آینده کار با هوش مصنوعی” نیز برگزار می‌شود و پانای به توسعه‌دهندگان نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند از ویژگی Copilot AI در ویندوز و مایکروسافت ۳۶۵ استفاده کنند.

بهینه‌سازی بیشتر ویندوز با پردازنده‌های آرم

در کنفرانس بیلد ۲۰۲۲، مایکروسافت پروژه ولترا را معرفی کرد. این پروژه یک سیستم دسکتاپ ویندوز با معماری آرم است که از پردازنده هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

به نظر می‌رسد مایکروسافت با همکاری کوالکام، قصد بهینه‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار را دارد. به همین منظور، جلسات جداگانه‌ای در رویداد بیلد برگزار خواهند شد که به “آموزش ساخت بهترین برنامه‌های آرم برای ویندوز” و “بهینه‌سازی برنامه‌های خود برای آرم” اشاره می‌کنند.

تیمز، سرفیس و دیگر محصولات

تیم‌های مایکروسافت به طور مداوم در حال بهبود و پیشرفت است. این پیام‌رسان در حال حاضر از WebView2 پشتیبانی می‌کند. جلسات مربوط به آن نحوه ساخت چت‌بات و استفاده از هوش مصنوعی و Copilot را پوشش می‌دهند.

اگر به چند کنفرانس بیلد گذشته اشاره کنیم، تنها در این مراسم به رایانه شخصی و دستگاه‌های بازی مایکروسافت اشاره می‌شود. احتمالاً نام Xbox و Surface در بعضی از سخنرانی‌ها ذکر می‌شود.

جمع‌بندی

همانطور که می‌دانید، کنفرانس بیلد به عنوان یک رویداد برای توسعه‌دهندگان برگزار می‌شود تا از ابزارها و تکنیک‌های جدید آگاهی پیدا کنند و نه برای رونمایی از محصولات جدید. در سال‌های گذشته نیز، این سیاست را مشاهده کرده‌ایم.

در این رویداد، مایکروسافت باید قدرت و جایگاه خود را در زمینه هوش مصنوعی تثبیت کند، زیرا در کنفرانس خود، گوگل محصولات متعددی را به نمایش می‌گذارد. تغییراتی مانند بهبودهای اخیر در چت‌جی‌پی‌تی و افزایش عمق هوش مصنوعی در ویندوز می‌تواند به سود شرکت مایکروسافت باشد.

اکنون، با شروع این رویداد، منتظریم تا ببینیم چه اعلامیه‌ها و اخباری از سوی این شرکت مطرح می‌شود. لازم به ذکر است که بیلد در تاریخ ۲۳ تا ۲۵ می (۲ تا ۴ خرداد ۱۴۰۲) به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید