مجله سیمدخت
0

محققان راهی جدید و غیرمنتظره برای گسترش سلول‌های سرطانی کشف کرده‌اند.

بازدید 83

پژوهشگران با کشف روش جدیدی، به دنبال مهار سلول‌های سرطانی هستند که این اقدام می‌تواند به پیشگیری از گسترش این بیماری کمک کند.

درمان سرطان با چالش‌های بسیاری همراه است، از جمله جلوگیری از متاستاز (گسترش سلول‌های سرطانی به سایر اعضای بدن). تحقیقات جدید به نحوه عملکرد متاستاز سرطان پرداخته‌اند و این امر با کشف مکانیسم‌های اساسی متاستاز سرطان ممکن شده است. حالا که اطلاعات بیشتری درباره این مکانیسم‌ها داریم، امیدواریم که بتوانیم آن را متوقف نماییم.

به گزارش ساینس‌آلرت، پروتئین GRP78 به عنوان کلیدی در این فرایند تازه کشف‌شده شناخته می‌شود. این پروتئین که به عنوان یک شپرون شناخته می‌شود، نقش مهمی در تاخیر و بازشدن پروتئین‌های بزرگ‌تر دارد و به واقع بر فعال‌سازی و عملکرد زیستی این پروتئین‌ها تأثیرگذار است.

گروهی از پژوهشگران تحت نظارت دانشکده پزشکی کک در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) دریافتند که سلول‌های سرطانی قابلیت بربایندن پروتئین GRP78 را دارند و از آن برای انتشار بیشتر در بدن و ایجاد مقاومت در برابر درمان بهره می‌برند.

پژوهشگران دریافتند که سلول‌های تحت استرس به شکل متفاوتی عمل می‌کنند.

پروتئین GRP78 به‌طور عادی در شبکه آندوپلاسمی سلول وجود دارد. اما یافته‌های تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تحت شرایط استرس، این پروتئین به هسته سلول مهاجرت می‌کند و رفتار سلول را تغییر می‌دهد.

در زمان بررسی این موضوع، پژوهشگران به کشف جدیدی دست یافتند که مرتبط به نحوه تنظیم ژن EGFR توسط پروتئین GRP78 بود. پیشتر معلوم بود که ژن EGFR ارتباطی با سرطان دارد. برای تایید مهاجرت پروتئین GRP78 از تکنیک‌های تصویربرداری دوبعدی و سه‌بعدی پیشرفته استفاده شد.

سلول‌های دارای GRP78 (ردیف بالا) و سلول‌های فاقد GRP78 (ردیف پایین)؛ بخش آبی نشان‌دهنده هسته و بخش سبز نشان‌دهنده پروتئین اسکلت سلولی است.

برای مشاهده دقیق‌تر رفتار پروتئین GRP78، از روش‌هایی از جمله توالی‌یابی RNA که تصاویر فوری از فعالیت سلول ارائه می‌دهد، استفاده شد. این روش‌ها نقش ژن‌های کلیدی که پروتئین GRP78 آن‌ها را تنظیم می‌کند را در مهاجرت و تهاجم سلول مشخص کردند.

یافته‌های دیگر مهم پژوهشگران مربوط به نحوه تعامل و پیوند بین GRP78 و پروتئین سلولی دیگر به نام ID2 بود. به‌نظر می‌رسد پروتئین GRP78 از انجام وظیفه‌ی طبیعی پروتئین ID2 که مهار فعالیت ژن‌هایی از جمله EGFR که در مهاجرت سلول نقش دارند، جلوگیری می‌کند.

انگاره یافته‌های این تحقیق ممکن است برای برخی به‌نظر فنی و پیچیده باشد، اما زمانی که پژوهشگران می‌فهمند که پروتئین‌های مانند GRP78 چه نقشی در متاستاز سرطان دارند، می‌توانند راه‌هایی برای کنترل آن‌ها پیدا کنند. به عنوان مثال، با جلوگیری از حرکت GRP78 یا مهار ID2 ممکن است از گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری شود.

به‌دست آوردن درمان‌های موثر برای سرطان که بر مبنای مهار پروتئین‌های مذکور است، نیازمند تحقیقات بسیار بیشتری است. با این حال، دانشمندان به تدریج درک بهتری از رشد سرطان پیدا می‌کنند و این ممکن است در نهایت منجر به درمان‌های موثری شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید