مجله سیمدخت
0

بازار کار کشور در سال‌های آینده: تغییرات و فرصت‌ها

بازدید 61

شغل‌های مرتبط با توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی، فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، علوم داده و امنیت شبکه، به طور قابل توجهی در بازار کار در حال صعود هستند. گزارش کارنامه بازار کار توسط جاب‌ویژن به ویژه برای دانش‌آموزانی که در رشته‌های ریاضی و رشته‌های مشترک تحصیل می‌کنند، منتشر شده است و در آن شغل‌هایی که در سال‌های آینده بیشترین رشد و تقاضا را خواهند داشت، معرفی شده‌اند.

این تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها توسط جاب‌ویژن با استفاده از داده‌های خود از طول زمان و پیش‌بینی‌های سایت‌های کاریابی بین‌المللی انجام شده است. در حوزه توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی، فناوری اطلاعات (IT)، هوش مصنوعی (AI)، علوم داده (Data Science) و امنیت شبکه، یک رشد قابل توجه قابل مشاهده است. همچنین، مشاغل مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، تولید محتوا، تحلیل و توسعه کسب و کار، و مدیریت محصول نیز در آینده رشد و تقاضا را خواهند داشت.

گزارش همچنین تصویری از تغییرات مهم آینده نیز ارائه کرده است. از جمله این تغییرات می‌توان به افزایش مشاغل دورکاری، نقش پررنگ‌تر هوش مصنوعی در بازار کار، نیاز بیشتر به تجربه و تحلیل داده‌ها، و اهمیت ویژه مهارت‌های نرم و هوش هیجانی اشاره کرد. این ترندها تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و شکل دهنده بازار کار در آینده خواهند بود.

گزارش همچنین اشاره دارد که با توجه به مزایای کار از راه دور، افزایش تعداد مشاغلی که به صورت دورکاری یا ترکیبی از کار حضوری و دورکاری انجام می‌شود، در آینده قابل پیش‌بینی است. همچنین، بر اساس داده‌های مؤسسه جهانی مک کینزی، اکثر شرکت‌ها تا سال ۲۰۳۰ حداقل یک نوع فناوری هوش مصنوعی را در عملکرد خود به کار خواهند برد و کمتر از نیمی از شرکت‌های بزرگ از تمامی ابعاد فناوری هوش مصنوعی بهره‌برداری می‌کنند. پراکندگی هوش مصنوعی مهارت‌های مورد نیاز برای اکثر مشاغل را تغییر خواهد داد.

میزان آگهی‌های استخدامی در هر گروه شغلی

اهمیت داده‌ها باعث می‌شود که توانایی تجزیه، تحلیل و تفسیر داده‌ها به یک مهارت ارزشمند تبدیل شود، و در نتیجه، بازار کار به افرادی که قادرند الگوها را تشخیص داده، روندها را پیش‌بینی کرده و از این طریق در مسیر کسب و کارها به تصمیم‌گیری کمک کنند، نیاز جدی پیدا می‌کند.

همچنین، با توجه به این که اتوماسیون و هوش مصنوعی ممکن است وظایف فنی بسیاری را به عهده بگیرند، توانایی انسان در یادگیری مهارت‌های نرم و هوش هیجانی به اهمیت بیشتری دست خواهد یافت. مهارت‌هایی چون خلاقیت، تفکر انتقادی، توانایی کار در تیم، تاب‌آوری، قابلیت انتقال دانش به دیگران، مهارت‌های رهبری و مدیریت، افراد را قادر می‌سازد تا در بازار کار جایگاه بهتری داشته باشند.

تحلیل داده‌های این شرکت نشان می‌دهد که بیشترین حجم آگهی‌های شغلی به فروش و بازاریابی و سپس توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی اختصاص دارد. همچنین، در رده چهارم مواردی چون دیجیتال‌مارکتینگ، سئو و بازاریابی محتوا جای دارند. این در حالی است که در نسخه‌ی گذشته از این گزارش (سال ۱۴۰۱) مالی و حسابداری نسبت به توسعه نرم‌افزار و مهندسی صنایع نسبت به دیجیتال‌مارکتینگ جلوتر بود. این تغییر نشان‌دهنده رشد بخش‌های برنامه‌نویسی و دیجیتال‌مارکتینگ در طول یک سال گذشته است.

به علاوه، میزان رقابت در گروه‌های شغلی مانند توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی، طراحی رابط و تجربه کاربری، فروش و بازاریابی، مهندسی پزشکی و مهندسی کشاورزی کمتر از گروه‌های دیگری چون دیجیتال‌مارکتینگ، سئو و بازاریابی محتوا است.

گروه شغلی توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی بیش از ۱۸ درصد از آگهی‌های استخدامی این سایت را تشکیل می‌دهد و میانگین حقوق آن در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۹.۵ میلیون تومان است.

برای گروه شغلی دیجیتال مارکتینگ، سئو و بازاریابی محتوا، حدود ۸ درصد از آگهی‌های استخدامی مربوط به این شغل‌ها هستند و میانگین حقوق آنها حدود ۱۱.۲ میلیون تومان می‌باشد.

گزارش جاب‌ویژن بر اساس داده‌ها و نیازهای شرکت‌های خصوصی، مخصوصاً برای رشته ریاضی، کارنامه بازار کار را تهیه کرده و به شغل‌های در دسترس برای داوطلبان این رشته توجه داشته است. اینجا باید تاکید کرد که جاب‌ویژن برای تحلیل بازار کار در رشته‌های انسانی و تجربی داده‌های کافی را در اختیار ندارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید