مجله سیمدخت
0

تصورهای نادرست درباره مرد یخی: اوتسی، با پوست تیره، اصطلاحاً اشتباه مورد بررسی قرار گرفت

بازدید 86

تحقیقات ژنتیکی جدیدی درباره DNA مرد یخی اوتسی، مومیایی مشهور، نشان داده است که دانشمندان تاکنون نسبت به ظاهر و تبار این مومیایی اشتباه می‌کردند.

در سال ۲۰۱۲، ژنوم اوتسی، مومیایی ۵۳۰۰ ساله، برای اولین بار توالی‌یابی شد و نتایج نشان می‌داد که اوتسی ارتباطی با گله‌داران از منطقه شرقی اروپا داشته است که به طور تاریخی به مناطق دیگر مهاجرت کرده بودند. اما تحقیقات تازه نشان می‌دهد که این تبار ارتباط دسته‌ای با این گروه گله‌داری نداشته و به جای آن، اوتسی نسبت زیادی از ژن‌های مشترک با کشاورزان اولیه منطقه آناتولی را دارا بوده است. نتایج پژوهش‌های گذشته نیز اثرات آلودگی دی‌ان‌ای انسان‌های امروزی را در نتایج اولیه اعلام کرده بودند.

تجزیه‌وتحلیل‌های جدید به گزارش از سوی ساینس‌نیوز نشان می‌دهد که تبار استپی، که به تدریج در منطقه بزرگ اوراسیا شکل گرفته است، تاثیر چندانی در تبار اوتسی نداشته است. این پژوهشگران به مجله Cell Genomics گزارش داده‌اند که حدود ۹۰ درصد از تبار ژنتیکی اوتسی به کشاورزان عصر نوسنگی منطقه آناتولی منسوب می‌شود.

اگرچه پوست مومیایی مرد یخی به‌وضوح تیره مشاهده می‌شود، پژوهشگران پیش‌تر اعتقاد داشتند که این تیرگی ناشی از بیش از پنج هزار سال ماندن در یخچال طبیعی بوده است. با تحلیل ژنتیک جدید، مشخص شده است که واقعاً اوتسی پوست تیره‌ای داشته است.

این نتایج جدید به خوبی با تصویر گسترده‌تر از زمان عصر مس در اروپا هماهنگی دارد. در گذشته، شکارچی‌گردآورندگان در اروپای غربی با کشاورزان اولیه آمیخته‌اند که حدود هشت هزار سال قبل از آن از آناتولی مهاجرت کرده بودند. تقریباً 4900 سال پیش، یعنی پس از مرگ ناگهانی اوتسی، گله‌داران استپی از اروپای شرقی به اروپای غربی مهاجرت کردند و به تدریج با جمعیت محلی ترکیب شدند.

مطالعه ژنوم جدید مرد یخی نشان می‌دهد که پوست او بسیار تیره‌تر از تصاویر هنری نمایش داده شده است. به گفته نویسندگان، ژن‌های مرتبط با تیرگی پوست تا 4 تا 3 هزار سال پیش به اندازه کافی شایع نبوده‌اند.

در آن زمان، کشاورزان اولیه به خوردن رژیم‌های گیاهی پرداختند و ویتامین D کافی از منابع ماهی و گوشت به دست نمی‌آوردند. افرادی که در بازه زمانی 40 هزار تا 8 هزار سال پیش در اروپا زندگی می‌کردند، پوستی تیره‌تر از آنچه که تصور می‌شود، داشتند. این واقعیت قابل درک است زیرا انسان‌ها از آفریقا نشأت می‌گیرند.

ظاهر جدید اوتسی مرد یخی.

اوتسی، یک نمونه از افراد زمان خود یعنی ۵۳۰۰ سال پیش، به‌عنوان نماینده‌ای از جامعه‌ای که در آن زمان وجود داشته است، مطرح می‌شود. تقریباً تمامی اروپایی‌های معاصر با اوتسی پوستی تیره داشتند و از نسل آناتولی‌ای به‌دنیا آمده‌اند.

با توجه به تحقیقات متعددی که روی پیکره‌ی باقی‌مانده اوتسی انجام شده است، تصویر جامعی از زندگی و شرایط او به دست آمده است. از اطلاعات موجود می‌دانیم که او خالکوبی داشته و مشکلات قلبی داشته و همچنین با انگل‌های روده مبتلا بوده است. احتمالاً اوتسی پس از اصابت تیری از کمان یک قاتل ناشناس، جان خود را از دست داده است.

قبل از این، فرضیه‌ای وجود داشت که مومیایی اوتسی بی‌مو باشد؛ زیرا موهای او در طول هزاران سال تخریب شده‌اند؛ با این حال، بر اساس ژنوم او، نشانه‌های قوی استعداد برای رشد مو وجود داشته است. با توجه به سن تقریبی ۴۵ سالگی او در زمان مرگ، می‌توان از طریق شواهد پوستی موهای گسترده و پرپشتی را از ویژگی‌های اوتسی به‌دور کرد.

طبق گزارشات علمی، ژنوم مرد یخی نشان می‌دهد که او در معرض خطر چاقی و دیابت نوع دو قرار داشته است؛ با این حال، رژیم غذایی او شامل مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ها و شیرینی‌های قندی نبوده است. به علاوه، وی از نظر فعالیت جسمانی بسیار پرانرژی بوده است؛ از اینرو، ممکن است وضعیت سلامتی او تحت تأثیر این عوامل قرار نداشته باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید