اقتباس یوبیسافت از دنیای جنگ ستارگان ممکن است بینقص نباشد، اما پیام واضحی را منتقل میکند: استودیو Ubisoft Massive توانایی دارد که طلسم بازیهای جهانباز یوبیسافت را شکسته و تحولاتی ایجاد کند. اگر کنجکاوید بدانید چگونه، با سیمدخت همراه شوید و بررسی ما از بازی «Star Wars: Outlaws» را مطالعه کنید.
در ابتدای نوشتن این بررسی، به خودم قول دادم از کلماتی مانند «فرمول یوبیسافت»، «کلیشه» و «تکرار» استفاده نکنم. این روزها پیدا کردن نقدی از بازیهای یوبیسافت بدون این الگوهای تکراری بهندرت اتفاق میافتد و حتی بازیهای جهانباز یوبیسافت نیز به نظر کسالتآور میآیند. امروز قصد دارم این چالش جدید را تجربه کنم و برای پایبندی به قولام، نیاز به بررسی «Star Wars: Outlaws» دارم. آیا این بازی آنقدر جذاب است که نتوانم از واژههای تکراری استفاده کنم؟
احساس میکنم که محصول جدید تیم Ubisoft Massive میتواند در پایان مرا راضی کند؛ بهویژه با توجه به اینکه این تیم حتی در تاریکترین روزهای یوبیسافت در دهه گذشته موفق بود و با سری «دیویژن» به یکی از استودیوهای برجسته یوبیسافت تبدیل شد. پس از تولید «Avatar Frontiers of Pandora»، استودیو Massive بار دیگر با یک لایسنس سینمایی جدید، این بار «جنگ ستارگان»، مامور شده است تا شانس خود را برای شکستن طلسم یوبیسافت امتحان کند. در این بررسی، به تحلیل این بازی و ارزیابی موفقیت استودیو Massive در این ماموریت خواهیم پرداخت و جدیدترین بازی «جهان باز» یوبیسافت را بررسی خواهیم کرد. با ما درسیمدخت همراه باشید.
در بازی Star Wars: Outlaws، به مناطقی کمتر شناختهشده از کهکشان دور جرج لوکاس سفر میکنیم و به اعماق دنیای درخشان آن میرویم، همراه با دختری بیباک به نام «کای وس». زندگی کای وس به هیچ وجه آسان نیست؛ او و همراه وفادار و بامزهاش، «نیکس»، روزها و شبها را به فرار از قانون، دزدی از شخصیتهای قدرتمند کهکشان و مبارزه برای بقای خود میگذرانند. کای دختری بذلهگو، باهوش و شجاع است، اما در عین حال شکننده نیز هست و شباهتهای زیادی به هان سولو و نیتن دریک از «آنچارتد» دارد. شیمی کای با «نیکس» و شخصیتپردازی برجسته او، یکی از نقاط قوت بازی و از ویژگیهای بارز آن به شمار میرود. کای، بههمراه شخصیتهای دیگر از سری «Star Wars Jedi»، به دنیای بازیهای ویدئویی قدم گذاشته و به قهرمانی دوستداشتنی تبدیل شده است.
در یکی از سرقتهایی که در بازی شاهد آن هستیم، زندگی کای بهطور غیرقابل بازگشتی تغییر میکند. نفوذ ناموفق کای به عمارت خاندان Zerek Besh و لو رفتن او، نهتنها سرقتش را ناکام میگذارد، بلکه جایزهای بزرگ برای سر او تعیین میکند و او را به هدفی برای شکار تبدیل میکند. حالا همه، از کوچک و بزرگ، برای بهدام انداختن او به صف شدهاند و از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند. در این موقعیت، قهرمان داستان باید تصمیم بگیرد که آیا تا پایان عمر یک فراری باقی بماند یا برای آزادیاش با هر قیمتی بجنگد. اینجاست که داستان ما و بازی Star Wars: Outlaws آغاز میشود.
در ساعات ابتدایی بازی، متوجه میشوید که با داستانی پیچیده و پر از چرخشهای غیرمنتظره مواجهید. هرچند آنتاگونیست داستان حضور زیادی در روایت ندارد و بیشتر بهعنوان یک «آدم بد روتین» باقی میماند، اما بازی مملو از شخصیتهای خاکستری است؛ کسانی که ممکن است در ناگهانیترین لحظات به شما خیانت کنند یا بهطور غیرمنتظرهای کشته شوند! داستان Star Wars: Outlaws غیرقابل پیشبینی است و در حین بازی نمیتوانید به هیچ شخصیتی اعتماد کنید. جالب است که یکی از این شخصیتهای خاکستری خود شما هستید!
برای فرار از وضعیت بحرانی که در آن گرفتار شدهاید، کای به کمک خانوادههای مافیایی، کارتلها و گنگهای مختلف نیاز دارد و آنها نیز به مهارتهای ویژه کای در سرقت و فعالیتهای مزدورانه احتیاج دارند؛ بهنظر میرسد همهچیز برد-برد است. کارتلها از مهارتهای کای بهرهبرداری میکنند و او از قدرت گنگهای کهکشان استفاده میکند، اما اوضاع به این سادگی نیست. هیچ یک از این گروهها به شما احساس دوستی ندارند و شما برای آنها تنها یک ابزار در مسیر رسیدن به اهدافشان بهشمار میروید. کای نیز این گروهها را بهعنوان ابزاری برای دستیابی به آزادی خود میبیند و هیچ تعصب یا علاقهای نسبت به آنها ندارد. در این موقعیت، بازیکن باید با توجه به شناختی که از این کارتلها و گنگها بهدست میآورد، داستان را پیش ببرد؛ زیرا در «تقریباً تمام مراحل بازی»، میتوانید به هر یک از این گروهها خیانت کنید یا به آنها متعهد بمانید.
در طول بازی، قبل از اتخاذ تصمیمات مربوط به خیانت یا وفاداری به یک گروه، باید منافع تصمیمات خود را به دقت بررسی کنید. این ویژگی داستانی، یا به عبارت دیگر «سندباکس روایی»، مأموریتها و داستان بازی را غیرقابل پیشبینی کرده و به شما این امکان را میدهد که عواقب تصمیمات خود را در زمینه گیمپلی و روایت بهخوبی تجربه کنید. دادن آزادی عمل به بازیکن از طریق ارائه سیستمهای پویا و ایجاد یک «سندباکس» یکی از رویکردهای اصلی تیم Massive در طراحی سیستمهای مختلف بازی است. آیا این سیستمها بهدرستی عمل میکنند؟ این موضوع را در ادامه بررسی خواهیم کرد و بهطور مکرر از واژههای «سندباکس» و «پویایی» استفاده خواهیم کرد.
گیمپلی بازی شامل مأموریتهای داستانی و جانبی است که هر دو بهخوبی طراحی شدهاند. ساختار مأموریتهای اصلی و جانبی بهطور مشهود از بازیهای سری «آنچارتد» و «گوست آو تسوشیما» الگو گرفته و این الگو بهخوبی پیادهسازی شده است. مأموریتهای داستانی بهشدت یادآور مراحل پرانرژی بازی «آنچارتد» هستند و شامل مراحل مخفیکاری، صحنههای دیالوگ و کاتسینهای میان مراحل، پلتفرمینگ، لحظات اکشن، صحنههای سینمایی و تعقیب و گریزهای هالیوودی میشوند که بهخوبی کنار هم قرار گرفتهاند و تجربهای جذاب از مراحل داستانی و جانبی را ارائه میدهند. برخلاف سایر بازیهای جهانباز یوبیسافت، مأموریتهای جانبی در این بازی ساختار منسجمی دارند و بهخوبی در نقشه بازی جای گرفتهاند. این مراحل جانبی دارای روایتهای کوتاه، کاتسینهای خاص و طراحی دقیق هستند؛ ویژگیای که در بازیهای جهانباز بهویژه در دنیای «جنگ ستارگان» بهشدت خوشایند است.
حالا که صحبت به اینجا رسید، بیایید نگاهی به دنیای Star Wars: Outlaws بیندازیم. کاوش در این بازی به دو بخش اصلی تقسیم میشود: «کاوش در سطح سیارهها» و «کاوش در فضای میانستارهای». هر سیاره شامل شهرهای پرجمعیت و نسبتاً کوچک اما چندلایه است که بین آنها فضاهای وسیعتری وجود دارد. این فضاهای میان شهری، نمایانگر طبیعت سیارهها هستند و بخش عمده ماجراجویی ما در سیاراتی مانند توشارا (Toshara)، تاتوئین (Tatooine)، آکیوا (Akiva)، و کاجیمی (Kajimi) در این مناطق اتفاق میافتد.
شهرها در این بازی به قلب تپنده آن تبدیل شدهاند؛ جایی که بازی بهطور مؤثری اتمسفر خاص خود را ایجاد کرده و حس زنده بودن این محیطها را به بازیکن منتقل میکند. در این شهرها میتوانید از پرسه زدن در میخانهها و کاوش در زیر پوست شهرهای رنگارنگ جنگ ستارگان لذت ببرید، با خلافکاران و کارتلهای خطرناک کهکشان برخورد کنید، با دستگاههای آرکید بازی کنید، در مسابقات اسبسواری شرکت کنید و در رقابتهای کارتبازی «سباک/Sebbac» شرکت کنید. وقتی صداگذاری، طراحی بصری و موزیک این شهرها با هم ترکیب میشوند، تجربهای از محیطی زنده و پویا از جهان جنگ ستارگان را برایتان به ارمغان میآورند.
در حین قدم زدن در این شهرها، ممکن است با اتفاقات ناگهانی و جالبی مواجه شوید؛ ممکن است گفتوگوی یک زوج درباره سلطه امپایر و آینده آنها را بشنوید، مکالمه دو خلافکار را دنبال کنید و مأموریتهایشان را به پایان برسانید، یا حتی در بحثها دخالت کرده و با انتخابهای مناسب، اوضاع را به نفع خود تغییر دهید. شهرهای Star Wars: Outlaws بهطور واقعی زنده و قلب تپنده بازی هستند.
این بازی تفاوتهای چشمگیری با سایر محصولات مشابه یوبیسافت دارد، بهویژه در نحوه نمایش فعالیتهای اصلی و جانبی روی نقشه. تیم Ubisoft Massive در طراحی سیستم «کاوش» این بازی، بهطور واضح از بازیهایی چون الدن رینگ، بازیهای بتسدا و گوست آو تسوشیما الهام گرفته است. این موضوع نشاندهنده یک پیشرفت مهم در طراحی بازیهای یوبیسافت است. الگوهای رایج سریهای اساسنز کرید و فارکرای تقریباً کنار گذاشته شده و تیم Massive به سراغ الگوبرداری از بازیهای دیگر رفته است. با این حال، هنوز هم عنصر خلاقیت چندان مشهود نیست و سازندگان به مکانیزمهای امتحانشده در بازیهای قبلی متکی هستند، ولی خوشبختانه این کار را بهخوبی انجام دادهاند.
در Outlaws دیگر نقشههای شلوغ و پر از علامت سؤال را نمیبینیم. نقشه کاملاً خلوت است و زمانی که بازیکن به فعالیت خاصی نزدیک میشود، علامت سؤال بهجای نقشه، توسط قطبنمایی در بالای تصویر نمایش داده میشود که حس کنجکاوی بازیکن را تحریک میکند. حالا بازیکن باید تصمیم بگیرد که چگونه علامت سؤال را پیدا کند و در اینجا یکی از بزرگترین مشکلات سیستم بازی نمایان میشود: پلتفرمینگ.
بازی تلاش میکند تا بازیکن از روشهای مختلفی به اهداف خود دست یابد؛ از ورود از پنجره و فرستادن دوست کوچک برای باز کردن در، تا هک کردن در و هزاران راه دیگر. بازی قصد دارد جهانی پویا بسازد، هم از نظر روایت و هم از نظر گیمپلی. اما این تلاشها با یک تناقض بزرگ مواجه است که همان «پلتفرمینگ از پیش تعیین شده» است. این مشکل در مناطق شهری کمتر به چشم میآید زیرا مسیرها و معابر مشخص هستند، اما هنگامیکه وارد مناطق خارج از شهر میشویم و به طبیعت پر از پستی و بلندی و سرزمینهای کوهستانی میرویم، نقصهای سیستم پلتفرمینگ بازی به وضوح آشکار میشود.
در زمان کاوش در طبیعت هر سیاره، بازیکن به «منطقهای که توسط سازنده با رنگ زرد مشخص شده» محدود است و باید از موانع مشخص شده عبور کند تا به مقصد برسد. این محدودیت با طبیعت پویا و سندبکس روایت و گیمپلی بازی کاملاً در تضاد است و آزادی عمل بازیکن در پیشبرد مراحل را محدود میکند. در حالی که بازیکن باید مطابق با مسیر تعیینشده یوبیسافت حرکت کند و نمیتواند با تکیه بر خلاقیت خود، مسیر را پیدا کرده و از موانع عبور کند.
این تناقض زمانی بیشتر خود را نشان میدهد که بازیکن گاهی اوقات میتواند از سطوحی که از پیش تعیین نشدهاند، بالا برود. محدودیت شدید در تعامل بازیکن با محیط، بخش زیادی از حس ماجراجویی بازی را از بین برده است. اگر این موضوع را با تعاملپذیری محیط در بازیهایی مانند الدن رینگ یا اسکایریم مقایسه کنیم، که در آنها بازیکن میتوانست به هر شکلی که میخواهد از موانع محیطی بالا برود و به هدف خود برسد، میتوانیم عمق مشکل را بهتر درک کنیم.
زمانی که از شهرها خارج میشویم، تجربه اصلی Star Wars: Outlaws آغاز میشود. در فضاهای بین شهری و در طبیعت سیارات، مشابه ماجراجوییهایمان در شهرها، نقشه بازی هیچ راهنمایی به ما نمیدهد و باید با توجه به المانهای دوردست مانند دودها و انفجارها، علامت سؤالهایی که روی قطبنما ظاهر میشوند، یا تماسهای تصادفی مانند تماس از افرادی که توسط راهزنها مورد حمله قرار گرفتهاند یا تماسهای صوتی سربازان امپریال، مسیر خود را پیدا کنیم. هرچند گشتوگذار در نقشهای خالی از راهنمایی و علامت سؤالهای فهرستشده جذاب به نظر میرسد، نبود موسیقی حین کاوش در طبیعت سیارات مرا آزار میدهد. چرا در حالی که بازی دارای یک آلبوم موسیقی شنیدنی و مربوط به دنیای جنگ ستارگان است، وقتی که باید اتمسفر ایجاد کند و بازیکن را به درون دنیای خود جذب کند، ناگهان از موسیقی خالی شده و تنها صدای موتور Speeder را میشنویم؟
این ناتوانی بازی در ایجاد اتمسفر حین کاوش در طبیعت سیارات، یکی از مشکلات بزرگ بازی است که حس غرق شدن و ماجراجویی را تحت تأثیر قرار میدهد. حتی زمانی که موسیقی بهطور موقت در حین اکتشاف طبیعت سیارات پخش میشود، پس از چند ثانیه محو میشود و بازیکن تنها با صدای موتور و طبیعت زیبا مواجه است، که حس ماجراجویی در آن بهخاطر محیط غیرقابل تعامل و پتانسیل هدر رفته موسیقی، به شدت آسیب میبیند.
حالا که به بررسی مشکلات بازی پرداختم، بیایید به یکی از بزرگترین ایرادهای آن بپردازیم تا نقاط ضعف عمده بازی را مرور کرده باشیم. فعالیت در فضای بینستارهای، بزرگترین مشکل بازی است. در این فضا، بهجز مراحل داستانی که «سناریو» دارند، تنها گزینههایمان مبارزه با جنگندههای دشمن و غارت لاشههای فضاپیماهای خراب شده است؛ همین!
متأسفانه استودیو Massive به فعالیت در فضای میانستارهای بهعنوان یک مکانیزم دستگرمی و کماهمیت نگاه کرده است، در حالی که این بخش از بازی میتوانست فرصتهای زیادی برای ماجراجویی فراهم کند. تصور کنید که میتوانستیم پیامهای مرموز از ایستگاههای فضایی دریافت کنیم، با موجودات بیگانه ارتباط برقرار کنیم، در ایستگاههای فضایی مأموریتهای جانبی انجام دهیم و غیره؛ همه اینها میتوانست در فضای میانستارهای که نماد «ناشناختگی و ماجراجویی» است، اتفاق بیفتد. البته باید به نکته مثبت بازی نیز اشاره کرد: کنترل خوشدست سفینهها در فضا و «اسپیدر/Speeder» در سطح سیارهها.
حالا که مشکلات عمده و غیرقابل چشمپوشی بازی را بررسی کردیم و از آنها عبور کردیم، وقت آن است که به نقاط قوت این بازی محبوب جدیدم بپردازیم. سیستم کامبت و گانپلی یکی از جذابیتهای اصلی بازی است. با توجه به اینکه سازندگان این بازی تیم دیویژن هستند، از همان ابتدا مطمئن بودم که این بخش از بازی قوی خواهد بود. محدودیتهایی مانند «عدم وجود بازگشت اتوماتیک سلامتی» و حملات دشمنان در دستههای پرتعداد که به سمت شما هجوم میآورند و دور شما را میزنند، مبارزات را چالشبرانگیز کرده است. بهطوریکه تا اواسط بازی، استفاده از تکنیکهای مخفیانه به یکی از اولویتهای اصلی شما تبدیل میشود.
در این بازی، تنها سلاح Balster کای در دسترس است که به سه نوع شلیک متفاوت مجهز است: شلیک الکتریکی برای دشمنان روباتیک و Droidها، شلیک تکتیر/مسلسلوار، و شلیک انفجاری. این تنوع قدرت آتش به ما کمک میکند تا با انواع مختلف دشمنان مقابله کنیم. همچنین، میتوانیم سلاحهای دشمنان را نیز برداریم، از جمله اسنایپرها، انواع مسلسلها و نارنجکاندازها، که هرکدام روشها و چالشهای خاص خود را دارند و به ما این امکان را میدهند که از پس استورمتروپرهای مرگبار Outlaws برآییم. با پیشرفت در بازی، تنوع دشمنان و همچنین مهارتهای کای افزایش مییابد. سیستم ارتقاء مهارتهای کای مشابه بازیهایی مانند Fallout و Starfield طراحی شده است. شما یک مهارت را انتخاب میکنید و با انجام فعالیتهای مربوطه، آن مهارت را بهبود میدهید. این سیستم بهطور روان و ساده عمل میکند.
در بررسی هوش مصنوعی دشمنان نیز باید به نکاتی توجه کنیم. دشمنان بازی نه به طور خاص نابغه هستند و نه بهطور کامل کمهوش! هوش مصنوعی آنها در سطحی متوسط، و در واقع کمی بالاتر از متوسط است. با وجود برخی مشکلات در میدان دید، چه در مبارزات آشکار و چه در موقعیتهای مخفیکاری، چالشهای بازی را به خوبی حفظ میکنند.
در طرف دیگر، دستیار بامزه ما، جناب نیکس (Nyx)، قرار دارد که بهطور کامل با جزئیات بازی، چه از نظر داستان و چه از نظر گیمپلی، همخوانی دارد. از طراحی شخصیت بسیار خوب او گرفته تا عملکرد عالیاش در گیمپلی، حل معماها و تیراندازیها. نیکس بهطور کلی فوقالعاده است.
در زمینه صوتی و بصری، بازی تجربهای فوقالعاده ارائه میدهد. با این حال، بهینهسازی بازی برای کامپیوتر چندان مناسب نیست و زمانی که یوبیسافت کد بررسی بازی را برای ما ارسال کرد، با مشکل لود نشدن بافتها مواجه شدیم. پس از بررسی موتور گرافیکی اسنودراپ (Snowdrop)، متوجه شدم که بازی قبلی این تیم، یعنی Avatar: Frontiers of Pandora، نیز با همین مشکل در پلتفرم کامپیوتر عرضه شده بود و نیاز به ویرایش یک فایل نوتپد برای رفع ایراد لود نشدن بافتها داشت. جالب است که بعد از یک سال، هنوز این مشکل در موتور گرافیکی بازی پابرجاست و نیاز به رفع ایرادهای فنی، از جمله مشکلات رابط کاربری و بهینهسازی پورت پیسی، وجود دارد.
از منظر بصری، Star Wars Outlaws فوقالعاده است. مناظر خیرهکننده بازی و جلوههای هنری آن به یادماندنی هستند. طراحی رابط کاربری نیز بسیار عالی است و بهخوبی با هویت بصری جنگ ستارگان ترکیب شده و تجربهای جذاب به وجود میآورد. با وجود کمکاری تیم تولید در خلق موسیقی محیطی برای طبیعت سیارات، دیگر بخشهای موسیقی بازی بهطور معرکهای اجرا شدهاند و دقیقاً مطابق با انتظارات عمل میکنند.
بازی Star Wars Outlaws یک ویدیوگیم جهانباز جمعوجور، جذاب و بسیار سرگرمکننده است که با وجود مشکلاتش، به طرفداران بازیهای جهانباز داستانمحور توصیه میشود. این اثر با تمام ایرادهای جدیاش، ارزش تجربه کردن را دارد. بازی جدید تیم Ubisoft Massive با فاصله گرفتن از الگوهای تکراری اساسنز کرید و فارکرای که به نوعی بر اکثر بازیهای جهانباز یوبیسافت تسلط یافته بودند، به سمت الگوبرداری از دیگر بازیهای موفق ژانر جهانباز رفته و تلاش کرده است تا از کلیشهها بگریزد. این بازی مرا به یاد Immortals Fenyx Rising میاندازد. اگر سازندگان بتوانند ضعفهای موجود در زمینه سندباکس و تعاملپذیری محیط را برطرف کرده و مشکلات مربوط به کاوش در فضای میانستارهای را حل کنند، دنباله Outlaws میتواند به تجربهای فوقالعاده تبدیل شود.
نظرات کاربران