مجله سیمدخت
0

بازار هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ قهرمانی خواهد کرد.

بازدید 63

به‌رغم اینکه در یک سال گذشته فضای هوش مصنوعی بسیار داغ بوده است، به‌نظر می‌رسد شرکت‌ها با موانع زیادی برای کسب سود از این فناوری مواجه‌اند.

در حال حاضر، هوش مصنوعی در وضعیت آرمانی خود به‌سر می‌برد. شرکت‌های بزرگ و کوچک سعی می‌کنند به‌سرعت از فناوری یادگیری ماشینی در محصولات و خدمات خود بهره ببرند.

اما اینکه آیا هوش مصنوعی در بلندمدت نیز بازار پررونقی خواهد داشت یا خیر، هنوز مشخص نیست و کارشناسان در این باره اطمینان زیادی ندارند. یکی از تحلیل‌گران به CNBC اعلام کرده است که هوش مصنوعی مولد تا سال آینده با چالش‌هایی مواجه خواهد شد و احتمال ورود این حوزه به دوره‌ی رکود وجود دارد.

بن وود، تحلیل‌گر ارشد در CCS Insight اظهار داشته است:

“در حال حاضر، همه درباره هوش مصنوعی گوگل، آمازون، کوالکام و متا صحبت می‌کنند؛ اما هیاهو و هیجان درباره‌ی این حوزه در سال ۲۰۲۳ بیش‌از‌حد است و موانع زیادی وجود دارد که بازار باید آن‌ها را از بین ببرد.”
– بن وود، CCS Insight

مسئله‌ی اصلی در اینجا این است که هر شرکتی که می‌خواهد به‌جای استفاده از مجوز هوش مصنوعی از OpenAI، هوش مصنوعی خود را از پایه توسعه دهد، نیاز به تراشه‌های کامپیوتری گران‌قیمت مانند پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و سرمایه‌گذاری عظیم برای ارائه خدمات دارد.

وود در این خصوص اظهار نمود:

“هزینه‌ی نصب و نگه‌داری هوش مصنوعی واقعاً زیاد است. شرکت‌های بزرگ می‌توانند این هزینه را پرداخت کنند؛ اما برای بسیاری از سازمان‌ها و توسعه‌دهندگان، این مسئله بسیار گران‌قیمت خواهد بود.”
– بن وود، CCS Insight

علاوه بر موارد فوق، وود عوامل دیگری را نیز پیش‌بینی کرده است که منجر به کاهش سرعت رشد هوش مصنوعی خواهند شد. به‌عنوان مثال، دولت‌های سرتاسر جهان مقررات جدیدی برای این فناوری اجرا خواهند کرد.

همچنین، امکان دارد تبلیغات عمومی درباره‌ی هوش مصنوعی کاهش یابد، زیرا کاربران به تمایل این فناوری برای ارائه‌ی حقایق یا پاسخ‌های ساده و بی‌معنی به سوالات پی برده‌اند. یکی از چالش‌های اساسی این است که استارتاپ‌های هوش مصنوعی باید چگونگی کسب درآمد خود را برنامه‌ریزی کنند.

گزارش وال‌استریت ژورنال نشان داده است که حتی شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، گوگل و ادوبی در تلاش برای کشف راهکارهای درآمدزایی و کسب سود از هوش مصنوعی هستند. با ارائه‌ی خدمات مبتنی‌بر این فناوری، این شرکت‌ها روبه‌رو هزینه‌های چندگانه‌ای مانند نگهداری و استقرار هستند. از طرف دیگر، بازار پیشنهاد‌های مشابه رایگان فراوانی برای کاربران فراهم کرده و باعث افزایش هزینه‌های شرکت‌ها نیز می‌شود.

گزارش‌ها نشان داده‌اند که شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، به‌دلیل ارائه‌ی ابزارهایی محبوب مانند Copilot گیت‌هاب که بر بستر فناوری OpenAI توسعه یافته‌اند، ممکن است متحمل ضرر شوند. در آینده، هوش مصنوعی ممکن است مثل دیگر فناوری‌ها ارزان‌تر شود، اما سرمایه‌گذاران در زمینه تبلیغات مرتبط با هوش مصنوعی همچنان باید محتاط باشند.

با این حال، نیاز به ایجاد مدل‌های کسب‌وکار پایدار و راهبردهای خلاقانه برای کسب درآمد از این فناوری، احتمالاً بیش از حد تصورات بسیاری از افراد دشوار خواهد بود و مستلزم مدیریت پیچیدگی‌های زیادی است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید